Permalänk
Medlem

Helt ljudlös dator

Tjena govänner!
Jag har sedan i höstas använt ett bärbart "kraftpaket" från ASUS och därför insett vikten av tystnad. Datorn låter så pass mycket (vid vanlig drift) att jag ogärna sätter mig och använder den. Jag skulle helt enkelt vilja skaffa en ny helt ljudlös laptop. Jag behöver er hjälp när jag nu ser mig om.

Som jag ser det är bullerorsakerna två: fläktar och hårddisk. För att få datorn knäpptyst krävs väl därför att disken är en SSD och att komponenterna håller sig så pass svala att fläktar inte behövs. Detta innebär i sin tur att det behöver vara ganska "lågpresterande" komponenter, men eftersom fokus flyttats från multimedia- och speldator till surf- och dokumentdator är det kanske inget problem.

I grund och botten verkar det vara en icke-förkrympt netbook jag letar efter.

Så, hur bör jag gå till väga?

Permalänk
Medlem

Det finns väldigt få fläktlösa laptops. SSD är enkelt att byta till i efterhand. Dell Inspiron Mini 12 är ett alternativ, om Atom + 12" är acceptabelt. Sen finns det några ultraportabla som eventuellt har vassare processor men knappast större skärm. Lite annat prisläge också. (Jag kan heller inte svära på att den ens finns några i produktion idag, men det finns iaf begagnade att få tag på, typ Dell X1 och LG(?)-klonen, nån Fujitsu osv.)

Vidare är avsaknaden av fysiskt rörliga delar ingen garanti för tystnad. Det kan i vissa fall tjuta och surra en del endå. Men det beror ju på hur petig/känslig man är.

Permalänk
Medlem

Ett passivt nätagg är nog flaskhalsen. De klarar inte så många watt. Men det går kanske att parallellkoppla dem?

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=v439