Permalänk
Avstängd

Sämre dator efter uppgradering! :S

Gör ett nytt försök att få reda på vad det är som inte stämmer, då jag inte fick ut nåt av min förra tråd.

Jag har haft en dator i ca tre år, som fått ca 5000 i 3Dmark (har tyvärr inte detaljerat vad den fick på processor, grafik etc.).
Ingenting har varit klockat i datorn.

Komponenterna har varit följande:

Nvidia GeForce 7800GTX
AMD Athlon x2 4200+
Asrock 939N68PV-GLAN
Samsung 400W nätaggregat
Kingmax 2x512 Mb 400Mhz DDR1 RAM

Jag fick för ett tagsedan behov av optisk utgång på moderkortet, och bytte i samband med det även RAM-minnen och processor.

Jag bytte till följande komponenter:

AMD Athlon x2 6000+
Corsair 2x2 Gb 800Mhz DDR2 RAM
Gigabyte GA-MA78G-DS3H

Efter detta bytet fick jag ca 4100 i 3Dmark. Jag testade att klocka processorn lite grann till 3,3 Ghz, och fick då ca 4200 (http://img110.imageshack.us/img110/6863/3dmarkproblems.jpg)

Jag har installerat AMD Optimizer

Har samma operativsystem nu som innan, Xp 32. Hade dock Vista inspirat innan.

Hela C-disken formaterades i samband med bytet.

Har använt 3Dmark06 båda gångerna.

Har snarare färre program installerade nu än innan.

Har testat RAM-minnena både i röd/röd och gul/röd på moderkortet, och det blev samma resultat (datorn funkade inte med gul/gul).

Musiken kan hacka till ibland vid uppspelning, precis som den kan göra när datorn får jobba hårt med något, så jag tror mig uppleva en prestationsförsämring också, inte bara siffrorna i 3Dmark. Dock startar/stänger datorn fortare, och känns snabbare. Har tyvärr inte testat att spela nåt spel än.

Kan någon tänka sig vad felet är? Jag bryr mig inte om siffrorna i sig, men hade inte förväntat mig en sämre dator efter bytet av komponenterna.

Kolla gärna min förra tråd för ev. svar på något ni undrar: http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=8...

Permalänk

3dMark testar mest grafikkortet, och det har du ju inte bytt, så det ska egentligen inte bli så jättestor skillnad, men det borde inte bli minus...

Samma sak i spel och applikationer?

Visa signatur

Bears.
Beets.
Battlestar Galactica.

Permalänk
Medlem

Säker på att du typ inte testade 05an innan XD?

Visa signatur

MOBO: ASUS B550-i                                    CPU: Ryzen 5900X
RAM: GTZN-3600MHZ-CL14                       GPU: EVGA 3080 XC3
BOX: Ncase m1 v6.1                                    PSU: Corsair SF750
AIO: Kraken z53                                           SSD: Samsung 980 PRO             

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av passionmasteR
3dMark testar mest grafikkortet, och det har du ju inte bytt, så det ska egentligen inte bli så jättestor skillnad, men det borde inte bli minus...

Samma sak i spel och applikationer?

Har som sagt inte tetstat nåt spel än, kan bara säga att det känns som att datorn jobbar snabbare (får upp rutor snabbare etc.), men musiken hackar till, vilket det känns som den gör pga. att datorn överbelastas.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Yalouqe
Har som sagt inte tetstat nåt spel än, kan bara säga att det känns som att datorn jobbar snabbare (får upp rutor snabbare etc.), men musiken hackar till, vilket det känns som den gör pga. att datorn överbelastas.

Som sagt 3mark är random, kan få random siffror då och då.

Vet faktiskt inte vad det kan vara utom att det kan vara nvida drivers som spökar kanske.

edit: nätagg?

Visa signatur

MOBO: ASUS B550-i                                    CPU: Ryzen 5900X
RAM: GTZN-3600MHZ-CL14                       GPU: EVGA 3080 XC3
BOX: Ncase m1 v6.1                                    PSU: Corsair SF750
AIO: Kraken z53                                           SSD: Samsung 980 PRO             

Permalänk
Avstängd

inga fel på dina cpu resultat. felet ligger på grafikortssidan.. ifall det nu är nåt fel.

Permalänk
Medlem

Har du kvar 7800GTX eller kör du med det inbyggda?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Grusburk
Som sagt 3mark är random, kan få random siffror då och då.

Vet faktiskt inte vad det kan vara utom att det kan vara nvida drivers som spökar kanske.

edit: nätagg?

Samsung 400W, som det står i tråden

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av borz
Har du kvar 7800GTX eller kör du med det inbyggda?

Har kvar allt förutom det utbytta, dvs. moderkort, processor och RAM-minnen.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Grusburk
Säker på att du typ inte testade 05an innan XD?

Ja.

Permalänk
Medlem

Jag körde 3800+ x2 och ett 7800GT länge o fick då drygt 4000 i 3dMark 06. Så de 5000 du pratar om måste varit i 3dMark 06 då du hade något bättre cpu och grafikkort.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gandhi
Jag körde 3800+ x2 och ett 7800GT länge o fick då drygt 4000 i 3dMark 06. Så de 5000 du pratar om måste varit i 3dMark 06 då du hade något bättre cpu och grafikkort.

Nu får du nog förtydliga dig lite...

Permalänk
Hedersmedlem

Om musiken krånglar är det antingen dåliga drivisar till ljudet, eller att hdd:n inte jobbar fullt ut, kolla detta

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

jag kan ju berätta för er att 3dmark inte bara testar graffe kortet
för jag har testat 3dmark 06 med och utan överklockat moderkort och processor

med orginal klock fick jag 13011p och med 3.4 ghz cpu och NB 2600 mhz fick jag 14007 mhz

så nog har fler saker än graffekortet betydelse

Visa signatur

GA-MA790FXT-UD5P / AMD Phenom™ II X6 1100T BE 4.118GHz 1.45v / Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP SVART / Radeon HD7950 X 2 / Fractal Design Define XL / Be quiet dark power 10 850W

Permalänk
Avstängd

Är det bara att acceptera läget, eller? Vad ska jag dra för slutsats?
Bättre processor och mer RAM = sämre prestanda?
Moderkortet ger sämre resultat i 3dmark?

Permalänk
Medlem

Det kan vara nätaggregatet som är för svagt ifall du inte bytt ut ditt 400W till ett bättre.

Permalänk

Är alla moderkortsdrivrutiner installerade och fungerar OK?
Vad har du för temperaturer på CPU, är kylaren dåligt ditsatt kan ju processorn gå varm och klockas ned.
Kommer inte på något mer att kolla just nu.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Antielefant

Yaloque:
På rak arm skulle jag säga att det problem du har är att ditt grafikkort har blivit en enorm flaskhals för hela din dator, och 3DMark06 testar visserligen CPU etc, men enbart så långt det påverkar 3D-prestandan. Det är därför det dels finns 3DMark och dels finns PCMark.
För att du ska märka en skillnad i spel etc måste du även byta grafikkortet och med stor risk även nätaggregatet.
Å andra sidan har du nu möjligheten att faktiskt uppleva en enorm förbättring med en grafikuppdatering, vilket du inte hade innan du bytte resten.

Bryggarn:
Stoppa in ett Geforce 7 i din burk så ska du se att dina resultat droppar rätt rejält också. Du har antagligen ett nyare grafikkort som inte flaskar hela systemet.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Zcenix, visst flaskar grafikkortet, det är väl ungefär som ett 8500GT (dagens 9400GT?) eller något vilket inte alls är bra. Men resultatet ska ju inte försämras ändå.

Felsöknings tips:
* Jag skulle testa ett spel eller något grafikkortskrävande program för att utesluta grafikkortet.

* Gör en check på hårddiskarna och resten av datorn (finns program som kollar det, tror det finns något som heter Computer Doctor eller liknande.)

* Installera alla drivrutiner; moderkortet, grafikkortet osv.

* Hackandet i musiken kanske beror på spelaren, testa olika spelare och låtar. (Testa även spotify om du har det då det inte läser ifrån hårddisken och därav kanske det inte hackar?)

Svara gärna på dina resultat utav felsökningen så ska vi se att vi får ditt problem fixat.

mvh,
GnomeN.

Visa signatur

"A person who never made a mistake never tried anything new." - Albert Einstein

CPU: Intel® Pentium® 4 EE @ 3.73 GHz Grafikkort: ATI Radeon HD2900 XT 512MB Minne: DDR2 PC6400 2048MB Hårddisk: Western Digital Black™ 640GB OS: Windows 7 Ultimate x32

Permalänk
Medlem

Går PCI-E-portarna i vettig hastighet då? Så de inte traskar på i 1x eller dylikt av misstag. Dra ner GPU-Z, vill minnas man kan se den hastigheten där?

Permalänk
Medlem

jo jag har ett XFX 8800GTX

men det jag såg var ju det att man fick högre poäng med ett överklockat system

förutom då att klocka graffe kortet vilket jag ej hade gjort
utan bara prolle minne och moderkortet som får följa med

det jag ville visa med detta är ju att det kan vara något med dom prylarna som drar ner hans poäng och inte bara graffe kortet
men vad är ju frågan?

kan pci platsen fått lägre frekvens i bios av misstag? vet inte hur det skulle påverka .

har du kollat med gpu-z att graffe kortet går i rätt frekvens
så att det inte blivit nått med någon drivrutin eller nått som klockat ner den

det är alltid svårt med dessa problem när man inte kan sitta själv och kolla bios eller testa olika saker själv

är du säker på att du installerat rätt drivrutiner till graffe kortet ?

det fins 2 st på nvidias hemsida som det står att dom ska vara till geforce 7-series
den ena står det att den är till geforce 7 och den andra till driver for GeForce Go 7-series
.
jag vet inte om det skulle fungera med Go 7 series men om det gör det och han har den så kanske det blir sämre resultat vad vet jag

testa på till slut så löser det sig säkert

lycka till

tjoo flöjt
den du ska ha är geforce 7 series och inte den andra

Visa signatur

GA-MA790FXT-UD5P / AMD Phenom™ II X6 1100T BE 4.118GHz 1.45v / Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP SVART / Radeon HD7950 X 2 / Fractal Design Define XL / Be quiet dark power 10 850W

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zcenicx
Yaloque:
På rak arm skulle jag säga att det problem du har är att ditt grafikkort har blivit en enorm flaskhals för hela din dator, och 3DMark06 testar visserligen CPU etc, men enbart så långt det påverkar 3D-prestandan. Det är därför det dels finns 3DMark och dels finns PCMark.
För att du ska märka en skillnad i spel etc måste du även byta grafikkortet och med stor risk även nätaggregatet.
Å andra sidan har du nu möjligheten att faktiskt uppleva en enorm förbättring med en grafikuppdatering, vilket du inte hade innan du bytte resten.

Bryggarn:
Stoppa in ett Geforce 7 i din burk så ska du se att dina resultat droppar rätt rejält också. Du har antagligen ett nyare grafikkort som inte flaskar hela systemet.

Verkar vettigt att grafikkortet är det som flaskhalsar, men som GnomeN säger så ska det ju inte försämras...

Näraggregat har jag funderat på, ska ta och testa ett lite större och se vad som händer.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
Är alla moderkortsdrivrutiner installerade och fungerar OK?
Vad har du för temperaturer på CPU, är kylaren dåligt ditsatt kan ju processorn gå varm och klockas ned.
Kommer inte på något mer att kolla just nu.

Yes, alla moderkortsdrivrutiner är installerade. Jag vet inte om de fungerar "som de ska", men upplever inget problem...

CPU:n ligger på knappt 40 grader, båda kärnorna.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bryggarn
jo jag har ett XFX 8800GTX

men det jag såg var ju det att man fick högre poäng med ett överklockat system

förutom då att klocka graffe kortet vilket jag ej hade gjort
utan bara prolle minne och moderkortet som får följa med

det jag ville visa med detta är ju att det kan vara något med dom prylarna som drar ner hans poäng och inte bara graffe kortet
men vad är ju frågan?

kan pci platsen fått lägre frekvens i bios av misstag? vet inte hur det skulle påverka .

har du kollat med gpu-z att graffe kortet går i rätt frekvens
så att det inte blivit nått med någon drivrutin eller nått som klockat ner den

det är alltid svårt med dessa problem när man inte kan sitta själv och kolla bios eller testa olika saker själv

är du säker på att du installerat rätt drivrutiner till graffe kortet ?

det fins 2 st på nvidias hemsida som det står att dom ska vara till geforce 7-series
den ena står det att den är till geforce 7 och den andra till driver for GeForce Go 7-series
.
jag vet inte om det skulle fungera med Go 7 series men om det gör det och han har den så kanske det blir sämre resultat vad vet jag

testa på till slut så löser det sig säkert

lycka till

tjoo flöjt
den du ska ha är geforce 7 series och inte den andra

Här är print av GPU-Z: http://img382.imageshack.us/img382/2139/gpuz.jpg

http://img382.imageshack.us/img382/7483/gpuz2.jpg

Här var nåt från Gigabytes hemsida, driveragent: http://img382.imageshack.us/img382/2331/gigabytedriver.jpg

Något där som tydligt behöver uppdateras? För de sakerna som står som "old" kostar...
Står ju att processorn inte har rätt drivrutin, kan kanske vara det?
Var hittar jag en sån drivrutin gratis?

Nvidias hemsida säger att jag har rätt drivrutin när den kollar vilken som är installerad.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Yalouqe
Yes, alla moderkortsdrivrutiner är installerade. Jag vet inte om de fungerar "som de ska", men upplever inget problem...

CPU:n ligger på knappt 40 grader, båda kärnorna.

40 grader Idle?

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hunter(Swe)
40 grader Idle?

Idle?

Den har aldrig gått över 43 grader på någon kärna vad jag sett.

Core#0: 36 grader
Core#1: 40 grader

(enligt Core Temp precis)

Permalänk
Avstängd

Idle = när datorn/processorn inte arbetar eller med andra ord obelastad, ja när du inte använder dator men den är påslagen

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem

jag hade detta problemet med musiken med ett tag innan. dock dök det bara ut från ingenstans.

jag öppnade lådan och såg att hårddiskarna(SATA) var fel kopplade. hade kopplat min lagringsdisk till boot- nånting. så jag bytte plats på dem och musik problemet var borta.

detta är ett intel-system. kan vara värt och kolla.

Visa signatur

C2D E8400 @ 3.0 | ASRock G41M-GS3 | Corsair 4GB CL9 1333Mhz XMS3 | Intel 320 80gb SSD & Samsung 250Gb | Gigabyte GTX 460 768mb

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hunter(Swe)
Idle = när datorn/processorn inte arbetar eller med andra ord obelastad, ja när du inte använder dator men den är påslagen

Ok, ja då var det idle Men som sagt så ligger den alltid runt ca 40 grader...

Är det mycket eller lite?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Yalouqe
Ok, ja då var det idle Men som sagt så ligger den alltid runt ca 40 grader...

Är det mycket eller lite?

Nu ligger den på ca 32/37 av någon anledning, bara några windowsprogram igång.