Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iller
Ring dem och gå igenom vilka delar som är skadade.
Har du ingen försäkring genom dell kan du få kostnadsförslag genom mail eller bli vidarekopplad.
Sedan isf kanske du kan ta ut det på hemförsäkringen.

Tack för hjälpen.
Får ta och ringa imorgon

Permalänk
Medlem

En snabb fråga till alla vetande..

min fläkt låter helt ursinnig, precis som om man sätter en pappersbit på cyklen.
Dvs den slår emot något hela tiden och jag har inte en aning om vad jag ska göra för att åtgärda detta..

Har testat att ringa support men dom ville att jag skulle skicka in datorn för att få fläkten utbytt eftersom den supporten när dem kommer hem till mig upphörde för 10 dagar sedan..

Finns det någon som vet hur jag kan göra för att själv åtgärda detta problem och möjligtvis slippa att skicka iväg möget och vara utan dator en massa veckor?

tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Guldett
En snabb fråga till alla vetande..

min fläkt låter helt ursinnig, precis som om man sätter en pappersbit på cyklen.
Dvs den slår emot något hela tiden och jag har inte en aning om vad jag ska göra för att åtgärda detta..

Har testat att ringa support men dom ville att jag skulle skicka in datorn för att få fläkten utbytt eftersom den supporten när dem kommer hem till mig upphörde för 10 dagar sedan..

Finns det någon som vet hur jag kan göra för att själv åtgärda detta problem och möjligtvis slippa att skicka iväg möget och vara utan dator en massa veckor?

tack på förhand!

Det sitter ju en plastskiva som är perforerad precis vid fläktens insug, den kan enkelt skruvas loss från undersidan. Sedan är det bara att ta en titt efter om något ser galet ut.

Permalänk

Jag har lite problem med ljudet på min. Bortsett från att högtalarna låter piss och att volymen är 4 gånger högre...
Ibland (ofta när jag spelat Fallout 2), börjar ljudet hacka och spraka, oavsett vad jag gör. Startar jag om datorn fungerar den bra. Någon som vet vad man kan göra åt det?
Jag kan inte skicka in datorn, för jag bor för närvarande i Japan, så support blir lite krångligt.

Visa signatur

Legalise Internet (and stimpacks)

Permalänk
Medlem

Fick ett nytt batteri med UPS idag..

men nu så står det bara "28% (anslutet med laddas inte)"

någon som vet vad det kan vara?

Permalänk
Avstängd

Sålde min
2.2
250gig 5400
1680x1080
7000kr
Riktigt grym dator dock för höga temps+högt fläktljud.

Visa signatur

Halleluja

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Guldett
Fick ett nytt batteri med UPS idag..

men nu så står det bara "28% (anslutet med laddas inte)"

någon som vet vad det kan vara?

Om det står okänd AC adapter så prova om möjligt annan AC.
Sedan får du nog ringa supporten igen för antingen AC vilket det normalt sett är eller i några enstaka tillfällen moderkort behöver bytas.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

står inget om 'okänd AC', får nog ta o ringa imorgon!

återkommer med svar..

Permalänk
Medlem

det blev till att skicka in datorn för att få moderkort, dom skulle även sätta in en ny fläkt (se post högre upp)

skulle ta max 10 arbetsdagar, någon som har en aning om hur det följs?

Permalänk
Medlem

Nu har jag slagit till, hoppas att man blir nöjd.

Base
Intel® Core™ 2 Duo-processorer T8300 (2,40 GHz, 800 MHz FSB, 3 MB L2-cache)

Minne
4 096 MB 667 MHz DDR2 SDRAM-minne med dubbla kanaler [2x2048]

Tangentbord
Inbyggt tangentbord, svenska/finska (QWERTY)

Grafikkort
NVIDIA® GeForce™ Go 8600M GT med 256 MB dedikerat grafikminne

Hårddisk
320GB Free Fall Sensor (7200RPM) Hard Drive

Operativsystem
Äkta Windows Vista® Home Premium SP1 - svenska

Modem
Inget modem

Optisk enhet
Fast 8x DVD+/-RW slank fackmatad enhet, inklusive programvara

Trådlös anslutning
Intel® nästa generations Wireless-N-minikort - Europa - Core 2 Duo Processors

Leveransdokument
Svensk dokumentation med europeisk strömsladd - jordad

Gedis Bundle Reference
N04X5303

Microsoft-programvara
Microsoft® Office 2007 Home and Student/ Svenska - Word, Excel, OneNote, PowerPoint

Standardsupport
1 års XPS Premium Warranty Support ¿ prioriterad telefonsupport och support på plats

Supporttjänster
1 års Premium-garantisupport

Säkerhetsprogram
Inget antivirus- och säkerhetsskydd - svenska

Strömförsörjning
90 W nätadapter, jordad

Integrated Mobile Broadband
Dell Wireless 5520 3G/HSDPA inbyggt minikort för Telia-tjänst - Sverige

Bluetooth
Dell™ trådlös 355 Bluetooth 2.0-modul (upp till 3 Mbit/s) med bättre datahastighet - Eur

Orderinformation
Inspiron-beställning - Sverige

Primärt batteri
Primärt 9-cells litiumjonbatteri (85 wattimmar)

Bärväskor
Ingen bärväska

Biometric Identification
Biometrisk fingeravtrycksläsare med SVART detalj

Media för system
Resurs-DVD - (diagnostik och drivrutiner)

Färgval
Kamera med 2,0 megapixlar i smokingsvart för CCFL-skärm

Accidental Damage Support
Ingen olycksskadesupport

Online Backup
DataSafe säkerhetskopiering online, 2 GB i 1 år

TV-tuner
Dell™ resefjärrkontroll

Dells internetorder
Dells internetorder

LCD-skärm
15,4-tums WUXGA (1 920 x 1 200) TFT-widescreenskärm med TrueLife™

Permalänk

Nice! Vad gick den på? Själv skulle jag inte beställt Office-paktet när det finns OpenOffice...

Visa signatur

Legalise Internet (and stimpacks)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Obbedemus
Nice! Vad gick den på? Själv skulle jag inte beställt Office-paktet när det finns OpenOffice...

Jo jag tänkte köra med OpenOffice men va fasen... Det gjorde inte så stor skillnad, kalaset gick på 15.500:- Svettigt, jo visst men hoppas den är värd det!

Permalänk
Medlem

Jag testade att undervolta min M1530 igår.
Processor T8300 - 2,4ghz

-Innan-
20 min - Orthos CPU stresstest - Small FFTs
12x - 1.375V
Max 70C / Medel på hetaste kärnan - 68C

-Efter-
20 min - Orthos CPU stresstest - Small FFTs
12x - 0.9750V
Max 61C / Medel på hetaste kärnan - 58C

Så en temperaturförbättring på 9-10C och ett sänkt voltal med 30%. Har stresstestat nya volttalen under en timma utan problem. Ger ganska stor skillnad på overall-tempen när man spelar också

Svalare dator, mindre fläktljud och mer batteritid utan några nackdelar alls ---> Rekommenderas varmt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lindstroem
Jag testade att undervolta min M1530 igår.
Processor T8300 - 2,4ghz

-Innan-
20 min - Orthos CPU stresstest - Small FFTs
12x - 1.375V
Max 70C / Medel på hetaste kärnan - 68C

-Efter-
20 min - Orthos CPU stresstest - Small FFTs
12x - 0.9750V
Max 61C / Medel på hetaste kärnan - 58C

Så en temperaturförbättring på 9-10C och ett sänkt voltal med 30%. Har stresstestat nya volttalen under en timma utan problem. Ger ganska stor skillnad på overall-tempen när man spelar också

Svalare dator, mindre fläktljud och mer batteritid utan några nackdelar alls ---> Rekommenderas varmt

Låter ju kanon ! Är det krångligt att göra? Du kan inte ordna en steg för steg lista på hur man gör?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kanalen
Låter ju kanon ! Är det krångligt att göra? Du kan inte ordna en steg för steg lista på hur man gör?

Det finns en guide för det, går nog att hitta med sökfunktionen på forumet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Genmah
Det finns en guide för det, går nog att hitta med sökfunktionen på forumet.

Du har inte lust att länka till ett bra inlägg som det tar upp det här? Jag vill gärna läsa och lära av er som kan det här. Själv är jag bara en medelmåtta med datorer

Permalänk
Medlem

Hmm, kommer det komma ut nya bärbara till slutet av maj?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kanalen
Du har inte lust att länka till ett bra inlägg som det tar upp det här? Jag vill gärna läsa och lära av er som kan det här. Själv är jag bara en medelmåtta med datorer

Finns ju en sökfunktionen........

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=6...
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=7...

Första försöket, svårare var det inte

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Toivo83
Finns ju en sökfunktionen........

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=6...
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=7...

Första försöket, svårare var det inte

Toivo83, tack för hjälpen! anledningen till att jag frågade fast jag vet att det finns en sökfunktion är att jag vill vara säker på att det är "rätt" grejer jag läser. Tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem

Har suttit och läst lite bakåt i tråden men hittar inget angående skärmarna.
Jag var inne i denna tråden för kanske ett år sedan och då lovordades datorn. Sedan kom nya modeller med "sämre" skärmar. Hur ser det ut nu? Är det fortfarande de "sämre" skärmarna eller har de börjat sätta in bättre?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sorken
Har suttit och läst lite bakåt i tråden men hittar inget angående skärmarna.
Jag var inne i denna tråden för kanske ett år sedan och då lovordades datorn. Sedan kom nya modeller med "sämre" skärmar. Hur ser det ut nu? Är det fortfarande de "sämre" skärmarna eller har de börjat sätta in bättre?

Gissar vilt på att det ser likadant ut nu som då, dvs vissa får den bättre skärmen, andra den sämre. Men 1530 är överhuvudtaget ett dåligt köp idag enligt mig då du kan få mycket bättre för det priset.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pinhead
Gissar vilt på att det ser likadant ut nu som då, dvs vissa får den bättre skärmen, andra den sämre. Men 1530 är överhuvudtaget ett dåligt köp idag enligt mig då du kan få mycket bättre för det priset.

Okej. Vad rekommenderar du för någon i så fall?
Min stationära har dött nu så jag är i väldigt stort behov av en ny dator men vill samtidigt inte stressa fram ett köp utan vill vara väl påläst innan samt ha undersökt vad som finns på marknaden..

Permalänk
Medlem

Jag fick en ny M1530 i januari och den skärmen var typ lika bra som min LG som var den bästa tidigare

Permalänk

Är XPS:arna kompatibla med Win xp? Finner inga drivrutiner för det. Det är den gamle modell m1530 jag kör med. Vill så gärna ha XP i den. Går det?

Permalänk

Uppföljare till tidigare

Hittade XP-drivisar på skiva som följde med datorn vid leveransen. Vet dock inte om dom är helt up to date. Min fråga kvarstår fortfarande

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Telecaster
Uppföljare till tidigare

Hittade XP-drivisar på skiva som följde med datorn vid leveransen. Vet dock inte om dom är helt up to date. Min fråga kvarstår fortfarande

Finns här: !zttp://forum.m1530ownersclub.com/driversXP/all?!h4x1337!#

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk

Tack så mycket

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Telecaster
Tack så mycket

Annars är ju Windows 7-betan public på onsdag, giltig i 1,2 år. Mer Xp än XP, mer OS X än Vista.

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk
Medlem

Har de tagit bort 1530 från sortimentet? kanske kommer en efterföljare?

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

XPS Studio 16 är uppföljaren.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller