Problem med en Seagate Barracuda 7200.11 500 GB, eller ligger felet nån annanstans?

Permalänk

Problem med en Seagate Barracuda 7200.11 500 GB, eller ligger felet nån annanstans?

Hej!
Jag har sedan några veckor tillbaka problem med min Seagate Barracuda 7200.11 500 GB, som är kanske 3-4 månader gammal. Jag har för länge sedan uppdaterat firmware (versionen är SD1A) för att åtgärda det där berömda felet med diskarna av den här typen så det har förmodligen inte med det att göra.

Problembeskrivning:
Följande fel dyker upp då och då i Event Viewer i Windows XP (enhet D är Seagate-disken):
Event 50 (Warning-typ, source "ntfs"):
{Delayed Write Failed} Windows was unable to save all the data for the file . The data has been lost. This error may be caused by a failure of your computer hardware or network connection. Please try to save this file elsewhere.
Event 51 (Warning-typ, source "disk"):
An error was detected on device \Device\Harddisk2\D during a paging operation.
Event 57 (Warning-typ, source "ftdisk"):
The system failed to flush data to the transaction log. Corruption may occur.
Event 5 (Error-typ, source "atapi"):
A parity error was detected on \Device\Ide\IdePort2.
Event 11 (Error-typ, source "disk"):
The driver detected a controller error on \Device\Harddisk2\D
Event 55 (Error-typ, source "ntfs"):
The file system structure on the disk is corrupt and unusable. Please run the chkdsk utility on the volume D:.

Det är värt att nämna att min Samsung SpinPoint F1 750GB hade liknande problem innan (Event 51, 57 och 11 dök upp i event viewer), något som jag felanmälde till Komplett.se. Disken skickades in men kom tillbaka utan att de hittat fel på den. I samma veva bytte jag dock ut lite komponenter i datorn, bland annat bytte jag till ett Corsair Powersupply 550W. Då försvann problemen och sen dess har disken funkat.

Problemen med min Samsung diskuterades här på sweclockers och de flesta ansåg att problemet var att mitt gamla Xilence 480W-nätagg levererade "dålig" ström. Nu har jag ju som sagt bra grejer; ett Corsair Powersupply 550W, så denna gången kan det väl knappast vara det? Jag har 4 hårddiskar (de två nämnda samt två gamla Seagate på 160 och 250 GB), en extern DVDläsare, ett Gigabyte GeForce 8800GT 512MB GDDR3 och egentligen inget mer att förse med ström, så nätagget borde väl orka?

Det jag undrar är alltså vad dessa problem beror på. Jag skulle ju önska att det vore hårddisken, helt enkelt, så att jag kan skicka in den och få en ny, men eftersom dessa problem liknar de jag hade med Samsungen, som komplett inte hittade några fel på och som funkar utmärkt idag utan nån annan åtgärd än byte av nätagg, så börjar jag undra om det inte är nåt annat som spökar.

SMART-värden finns här:
14 januari 09:
http://i43.tinypic.com/o6a3hu.jpg
14 april 09:
http://i43.tinypic.com/2q83gxf.jpg

Disken har klarat Short och Long Drive Self Test i SeaTools for Windows.

Mycket tacksam för svar!
/Andreas Draganis

Permalänk
Medlem

Kan ju vara din kontroller som börjar ge upp.
Prova att koppla disken till annan kontroller (eller ännu hellre annan dator) och se om samma problem uppstår.

Är datorn överklockad på något sätt?

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk

Vad menas med "kontroller"? Menar du att testa att koppla SATA-sladden till ett annat av uttagen på moderkortet?
Moderkortet är bara snart ett år gammalt för övrigt.
Nej, datorn är inte överklockad.

Permalänk
Medlem

Ja, annan kontakt.
Helst annan än på moderkortets sydbrygga, om det är den som fått spader.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk

Har nog bara 4 SATA-uttag på moderkortet och de sitter i en och samma klunga, men jag ska testa att byta!

Men för övrigt, borde det inte finnas nåt enkelt sätt att se om det är hårddisken själv som strular? Finns det inte nåt SMART-värde t.ex. som skvallrar om ett fel på just hårddisken, eller är det omöjligt att säga om felen som hårddisken uppvisar beror på den själv eller på något annat i datorn?

Permalänk
Hedersmedlem

Edit: Såg att du lagt upp värdena. Ska titta. *Kontrollera SMART-värdena och lägg upp här.*

Vissa värden är 100% HD, andra kan bero på felaktigt interface, antingen i HD eller moderkort (eller kabel).

Dåliga, ripplande nätagg kan delvis förstöra/skada moderkort, precis som att det kan döda diskar och annat.

Efter läsning: Du verkar ha mindre interfaceproblem, men eventuellt även diskproblem. Detta kan bero på att disken verkar gå väldigt varm! Hur ser kylningen ut?

Temperaturen verkar tämligen normal vid mätningen, men SMART indikerar att disken överhettat kraftigt vid många tidigare tillfällen.

Ingen utanför Seagate VET vad felet på Seagates 7200.11-serie egentligen är/var. Det har läckts information om tänkbara orsaker, men läser man forumen på bla Seagates sida ser man att en del folk fortfarande har problem efter uppdatering.

Dessutom släpptes felaktiga firmwares i början som gjorde att diskarna fungerade konstigt. Har du uppdaterat innan mitten/slutet på januari så kan du ha en felaktigt firmware. Minns jag rätt är den aktuella S1B och inte S1A (men även A släpptes i felaktiga versioner). Du får leta runt lite.

Som världens största HD-företag är Seagates hantering av detta en skandal. Jag har numera inget som helst förtroende för detta företag. Att lägga locket på i månader och dessutom släppa felaktiga firmwares i flera omgångar (vilket de försökte DÖLJA) tyder på ett företag i total oordning.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Hedersmedlem

Det är väl därför komplett säljer ut sin 1TB för en löjlig summa, strax under 600 bagis

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Antielefant

Heh, företaget jag jobbar åt har plockat bort Seagates hårddiskar helt och hållet efter 7200.11-vändan. Det blir helt enkelt för dyrt när vi måste räkna på över 25% garantireturer, plus att ligga på Seagate för att de ska ta mindre än en månad tur och retur.

Vi ser också en rejäl mängd RMAs på "uppgraderade" diskar som enligt Seagates sida "Inte berörs av felet", men ger exakt samma problembild i alla tre testdatorerna vi kör. Vid retur till Seagate får vi dem dessutom utbytta.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk

MultiMan:
Kylning, hmm, jag har 3 chassifläktar och har tagit bort ena sidan på chassit, om det är svar på frågan :).
De problem du pratar om att folk har även efter uppdatering, liknar de mina?
Min firmware-version är SD1A. Jag uppdaterade aldrig med den första, felaktiga versionen, utan först efter att de korrigerat den.
Du pratar om att dåliga nätagg kan döda diskar, vad tror du om mitt Corsair Powersupply 550W. Bra grejer?

Zcenicx:
Liknande fråga som till MultiMan: Vilka problem uppvisar diskarna ni får tillbaka? Liknande mina eller?

Har nu bytt den kontakt på moderkortet som SATA-sladden sitter i, återstår att se om problemen försvinner. Ska även testa att köra ett memtest under dagen.

Min 7200.11 känns inte som ett bra köp såhär i efterhand :).

Permalänk
Antielefant

I huvudsak är det tre fel vi får in på dessa, oftast de som heter ST3500320AS, men även vissa andra i samma modellserie.

1. Disken är helt död, hittas inte ens i BIOS..
2. Disken fryser med ojämna mellanrum vid användning. Systemet kan hänga sig några sekunder och sedan komma igång igen, alternativt kan systemet avmounta enheten helt och hållet, eller reagera som i OPs fall med att meddela att det inte gick att skriva till den.
3. Disken går att formatera och partitionera, men så fort man försöker läsa eller skriva till den kraschar disken och avmountas av Windows, alternativt hänger hela datorn.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av andreasdr
MultiMan:
Kylning, hmm, jag har 3 chassifläktar och har tagit bort ena sidan på chassit, om det är svar på frågan :).
De problem du pratar om att folk har även efter uppdatering, liknar de mina?
Min firmware-version är SD1A. Jag uppdaterade aldrig med den första, felaktiga versionen, utan först efter att de korrigerat den.
Du pratar om att dåliga nätagg kan döda diskar, vad tror du om mitt Corsair Powersupply 550W. Bra grejer?
...
Min 7200.11 känns inte som ett bra köp såhär i efterhand :).

Corsairet är alldeles utmärkt! Jag tänkte på ditt gamla Xion som du nämnde i första inlägget. Ibland kan fel hänga kvar pga skador som orsakats tidigare.

Konstigt att SMART indikerar på övertemp, men med tanke på alla fel på 7200.11 så kanske detta är ännu en odokumenterad bugg.

Det jag läst om problem med fel firmware (men som tyvärr även verkar gälla en del av diskarna som uppdaterats till rätt) är oförklarliga hängningar, faller ur RAID osv.

Du kan ju titta om det finns SD1B till din, kanske hjälper.

Jag använder/använde tyvärr 4st 7200.11/ES.2 privat och endast en av diskarna ska vara påverkad (500GB ES2). Den disken uppdaterade jag, men mitt förtroende för Seagate är borta och jag kommer aldrig välja dem igen varken privat eller till kunder så länge det finns alternativ.

Tack och lov har jag använt blandat Seagate och WD under många år och iom att WD började differentiera sitt utbud med blue/black/green/raptor osv så gick jag mer och mer över till dem, så jag och mina kunder har klarat sig i princip helskinnade från denna härva.

Seagates hantering av denna katastrof är under all kritik.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

ST3500320AS, det är min kära disk det :).
Jag känner igen punkt 2 och 3. Jag började märka problemen när jag spelade musik och film från disken. Systemet låste sig då, varefter det släppte efter ett tag. Disken försvann dock ur alla listor, t.ex. från "My Computer". Efter omstart var den tillbaka igen.
Känns som att detta och det MultiMan nämner om att det kan finnas kvarvarande fel från mitt gamla nätagg, tyder på att det är hårddisken själv som strular och inte kontrollern, moderkortet, minnen, nätagget eller nåt annat, eller vad tror ni?

Seagate står inte så högt i kurs för mig heller så det blir nog en Samsung som jag ber om som ersättning av Komplett om jag skickar in disken.

Permalänk
Antielefant

Jo, som sagt, det är inget ovanligt felyttrande för en Seagate.

Håller däremot helt med MultiMan, IMHO är WD utan tvekan den bästa hårddisktillverkaren i dagsläget, och IMHO den tystaste.
Samsung funkar också bra, men låter lite mer och blir lite varmare. Hitachi är, känns och låter budget, så enkelt är det, medan Seagate är ett otänkbart köp numera.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Jag köpte nyligen 2 stycken Seagate 7200.11 750GB och en var trasig redan vid leveransen, jäkligt besviken måste jag säga

Permalänk

Jag testade, som JD sa, att koppla SATAsladden från min Seagate-disk till en annan utgång på moderkortet. I 10 dagar klarade sig disken utan problem, men så igår så började den få problem igen. Jag lät disken vara i kanske 5 dagar, men de sista 5 dagarna under den nämnda problemfria perioden lyssnade jag regelbundet på musik som låg på Seagate-disken. Problemen kom plötsligt igår när jag drog på en låt, dvs låsning av systemet (som dock släppte sen och jag kunde stoppa låten) och en stor drös med felmeddelanden i Event Viewer (se översta inlägget).

Är det korrekt uppfattat av mig att detta tyder på att det är hårddisken själv som strular och inte nåt annat, eller kan det fortfarande vara kontrollern eller nåt annat?
En grej som kan vara värd att notera att ett av felen jag får ju är följande:
"Event 11 (Error-typ, source "disk"):
The driver detected a controller error on \Device\Harddisk2\D"
Här står det ju faktiskt "controller error". Dock så står det ju "on \Device\Harddisk2\D", vilket verkar antyda att felet ligger på själva hårddisken?

Frågan är alltså: Är det värt att skicka in hårddisken för testning hos Komplett eller är det för svårt att säga om felet ligger på just disken för att det ska vara att rekommendera? De debiterar ju 250 kr om de inte hittar nåt.
Om inte, har ni tips på fler felsökningsåtgärder? Komplett rekommenderade ett memorytest, som jag ska testa inom kort.
Tacksam för svar!

Permalänk
Hedersmedlem

Om din/a andra disk/ar beter sig som de skall ser jag inte hur det skulle vara minnesfel, så lämna in m.get och få en annan pålitlig, typ Samsung eller WD

Mina fem öre iaf

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jalle64
Om din/a andra disk/ar beter sig som de skall ser jag inte hur det skulle vara minnesfel, så lämna in m.get och få en annan pålitlig, typ Samsung eller WD

Mina fem öre iaf

De funkar utmärkt ja. Dock hade Samsungen liknande problem, skickades in och kom tillbaka utan att de hittat nåt fel. Sen funkade den efter byte av nätagg (om det nu var anledningen att den slutade strula). Det är det jag är rädd ska hända Seagaten, att jag får tillbaka den utan att de hittat något fel alltså. Just det att Samsungdisken hade liknande problem innan men inte längre förvirrar mig som fan, annars hade jag inte tvivlat på att Seagaten var sönder.

Permalänk
Hedersmedlem

Eftersom det är väldigt vanligt att dessa seagatsdiskarna fallerar, ser jag inte varför du inte skulle få byta, till något bättre

Ta kontakt med någon på säljstället och säg som det är, att din disk inte går som den skall, och att du vill ha något du kan lita på

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

När jag fick tillbaka min Samsung fick jag en lista med tre, eller så, tester de gjort där den fått godkänt på alla. Det jag fruktar är att samma sak ska hända med Seagaten och att jag sedan går hem och sätter i den i datorn och problemen är kvar! Men jag får väl testa. Ska nog beställa en extern från komplett för att ha nån jävla disk som jag kan lita någorlunda på :).

Men tror du verkligen att jag bara kan säga till dem "den kanske klarar era felsökningar men jag litar inte på den" och få en ny?

Permalänk
Hedersmedlem

Jag hoppas att de vet om att dessa diskar har "vissa" problem, och om de vill ha dig kvar som kund i framtiden, tror jag nog att de vill gottgöra dig på något sätt?!
Det skadar aldrig att göra ett försök

Skrev de vilka tester de hade prövat?
En sak till: De kablar du använder till seagaten är det nya eller är det samma som du använt till tex samsungen?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Japp, de skrev vilka tester de gjort:
"Vi har ej kunnat konstatera fel på din insända retur.
Din vara finns nu för avhämtning i Komplett.se's hämtbutik i Göteborg.

Följande tester har utförts:
* Disken hittas i BIOS - OK
* Tillverkarens testprogram ESTool v2.11 med följande tester:
Low Level Format - OK
Drive Diagnostic - OK
* Inga missljud från hårddisken - OK"

Drog igång ett test förut: Jag startar två filmer från vardera disk (Seagaten och Samsungen) och ser om det är kabeln som avgör vilken som failar. Isåfall är det ju utan tvekan den det är fel på. Utan att ändra nåt fick jag att Seagaten fick spel, som väntat. Jag har nu bytt kablarna och ska testa senare om Samsungen får problem.
Det är nämligen så att den den kabeln som satt i Seagaten när den hade problem är den jag hade i Samsungen förut när den hade problem, så det tyder ju på att det kan vara den.

Förresten, om det är kabeln som felar och jag byter ut den och allt är frid och fröjd, är diskarna då ok eller kan jag räkna med kvarstående skador på dem? Och isåfall, räcker det med en formatering för att fixa dem eller kan den dåliga kabeln ha gett dem permanenta skador?

Permalänk
Hedersmedlem

Nej då skall det funka som det är tänkt, förutom om det har skett skador på själva installtionen av OS eller så. Men det är ju bara att ominstallera

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Även om det i event-viewer kan uppkomma fel som detta?
"Event 55 (Error-typ, source "ntfs"):
The file system structure on the disk is corrupt and unusable. Please run the chkdsk utility on the volume D:."

Har hållt på att köra filmer från varsin disk nu i några timmar, bara väntar på att en (helst Samsungen, vilket skulle tyda på att det är kabeln det är fel på) ska faila :).

Permalänk
Hedersmedlem

Jepp, även om du får sådant. eftersom bla kablar kan åstadkomma detta, dock är det ju inte säkert att det "bara" är detta, så fortsätt testa

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Hmm, nu har jag haft bytta sladdar i 10 dagar ungefär och ingen hårddisk har failat så som innan med en massa fel i Event Viewer. Dock så körs XPs diskscan vid varje uppstart för D-disken (Seagaten). 2 Errors (alltid två) av samma typ i Event Viewer dyker i samma veva upp:
Error, Event 55, Source: "ntfs".
"The file system structure on the disk is corrupt and unusable. Please run the chkdsk utility on the volume D:."

Thoughts? Kan det vara ett kvarvarande fel från när disken failat tidigare som kan lösa sig med formatering, är disken permanent skadad eller kan det fortfarande ha med moderkortet att göra, tror ni?
Tacksam för svar!

Permalänk
Hedersmedlem

Det har säkerligen inte med moderkortet att göra iaf. Prova att köra en fix MBR på Seagaten, så kanske ett av dina problem löser sig (eller båda)

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Tja! Hur drar du slutsatsen att det inte har med moderkortet att göra? Och att köra en fix master boot record, är det nåt diagnostiskt test eller hur menar du exakt?
För övrigt, Samsungen är den som har XP installerat på sig, om den informationen är nåt värd :).

Permalänk
Hedersmedlem

Jag var nog dåligt vaken, men kör en chkdsk /r på seagaten, och för att vara säker på att det är den disken du kör på ta bort samsungen under tiden.

Starta med XP-skivan, gå in i återställningskonsollen, väl då i det svarta, skriv chkdsk /r. Låt den jobba klart, det kan ta lång tid, vid färdigt skriv exit, ta ur skivan och stäng av. Koppla in samsungen igen och kolla om det blivit någon förbättring

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Men vad i herrans namn. Igår när jag kom hem möttes jag av moderkortets bootskärm, eller vad den kallas. Det stod om Samsungen "Capable and Status BAD". De andra tre, inkl seagaten, stod som "Capable and Status OK". Datorn var på när jag gick så Samsungen har uppenbarligen havererat och datorn startat om och stannat upp vid den skärmen. Jag hade inte ens börjat fixa med chkdsk som du tipsade om Jalle64 men efter detta satte jag in XPskivan och gick in i recovery console.

Första gången fanns Samsungen inte bland drivesen, som gick från C: till F: (3 diskar och skivan). Andra gången jag startade (hade då lånat en SATAsladd från en kompis för att ersätta den som tidigare satt i Samsungen, dvs. den som jag misstänker det kan vara fel på) så fanns Samsungen bland drivesen, som F:. Jag skrev "dir" och då hände inget i kanske 5 minuter eller mer, sen kom meddelandet "an error occurred during directory enumeration". Jag testade "chkdsk", då sa den att disken verkade funka som den ska. Sen testade jag "chkdsk /r" och efter många minuter kom meddelandet "the volume appears to contain one or more unrecoverable problems". Nu har jag installerat XP på en av mina gamla diskar.

Frågor:
1. Säger detta nåt ytterligare om vad som kan vara fel? Tyder detta på att SATAsladden är boven? Finns det nån chans att problemet ligger hos moderkortet. Äter det SATAdiskar?
2. Kan jag rädda grejerna på disken? Jag har gjort backup för två månader sen så det är ingen katastrof men det finns vissa saker som är sura att mista.

Tacksam för svar återigen!

Permalänk
Hedersmedlem

Det låter onekligen som om du har haft kabelproblem, eftersom du ju switchade dem mellan hdd:erna, och tyvärr gick inte "gamblingen" hem, jättetrist
Om du ser till att slänga rätt kabel och använder en ny fungerande, så borde du kunna nå och rädda data från den, nu när du startar från en tredje hdd

Jag håller tummarna

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)