Rörfläns kyler processorn med luftvirvlar

Permalänk
Medlem

Copy pasta från Tshooters hemsida (ser ut som fan men det får ni leva med för google translate = bättre än gissningar)

Del T-Shooter T-Shooter
Storleken på heatsink
80 × 80 × 97H (huvudverksamhet golv 3 + 90 + styrelse ENDOTERMISK plattan 4) <mm>

Storlek på FANADAPUTADAKUTO
120 × 120 × 58H (Genomförande-37H) <mm>

Storleken på fläkten
120 × 120 × 25h <mm>

Fläktvarvtal
750-2000rpm

Fan buller
36dBA (Max40)

Högsta luft volym fläkt
81.35CFM

Fan-anslutning
PWM 4P

Nominell kapacitet på fläkten
DC12V 0.23A 2.76W

Livstidslicens fläkt
30.000 timmar

Produkt Längd
170mm

CPU stöd
delad back-plattan formel Intel LGA775/1366

EDIT: Något sådant rensat

EDIT2: Hum om man monterar på hela denna?? lite slöseri tror jag men ändå

Visa signatur

Gaming: Epenis ++
Everything else: MacBook Air M1
Work: MBP M1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cat_fish_1
va på tiden att någon kom på en ny kylar modell

De som finns på marknaden idag presterar inte tillräckligt eller?

"När luften passerar rören skapas virvlar som gör att luften stannar kvar längre i kylaren och därmed tar upp mer värme."
Rätta mig om jag har fel, men är det ändå inte så att ju snabbare flöde av luft, desto bättre värmeupptagningsförmåga? Förstår inte hur det skulle vara ett plus att luften stannar kvar längre i kylaren, luften blir ju bara varmare och kyler sämre..?

Visa signatur

Vetenskap.

Permalänk

Lol, den suger ur luft från botten av kylaren, såg inte detta. Hur har dom tänkt...

Permalänk
Medlem

Jag är ingen expert på termodynamik och liknande men jag är en certifierad kyltekniker och jag tycker mig se att de kan vara nått på spåren.

Ni som sysslar med vattenkylning vet säkert att om ni ökar flödet på vattnet för mycket så tappar ni i värmeöverföring och om pumpen stannar...fail, med rätt konstruktion och hastighet på flödet kan man nå optimal värmeöverföring.

Om ni har en bergvärmepump hemma så lek lite med cirkulationspumparnas hastigheter och mät av temperaturerna så ser ni vad jag menar.

exempel för "dummies"

Röret symboliserar prollen och inte kylaren.

Om man har en kanna 90 gradigt vatten och häller det i ett stående rör så kommer vattnet ut på andra sidan nästan lika varmt som det var från början och rörets temperatur är ochså så gott som oförändrat. Låg överföring.

Häll 90 gradigt vatten i samma rör som du lutar i 20 graders vinkel och vattnet har tappat flera grader när det lämnar röret, röret har i sin tur ökat sin temperatur. Hög överföring.

Samma rör som ligger ned har naturligtvis inget flöde alls. Ingen överföring.

Visa signatur

ASUS Z270H, i5 7600K, 16GB DDR4, 2X Samsung 850 EVO 250GB SSD,Sennheiser U320, Asus 1060 6GB, AOC 2460fQ

Chassi: HAF XB EVO
Xiaomi 9T pro 128GB
HTPC = Lenovo L440

Permalänk

Jag vill se ett test!

Visa signatur

Bears.
Beets.
Battlestar Galactica.

Permalänk
Inaktiv

Jag tror att det här är ovetenskaplig bullshit!

Kom att tänka på den här artikeln: http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_miljo/energi/article491...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Alla tillverkare som inte gjort en sån här fläns är de dumma då? Det finns ju antagligen en anledning till att man vanligtvis tillverkar vanliga flänsar eller hur?

Hrrmm....

Citat:

Allt som kan uppfinnas är nu uppfunnet och därför är det lika bra att lägga ner patentverket
- Charles H. Duell, chef för amerikanska patentverket, år 1899

(Nu är visserligen det bara ett påhitt att Duell verkligen skulle sagt detta, men jag tror ändå det får fram min poäng)

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av johnny
Jag är ingen expert på termodynamik och liknande men jag är en certifierad kyltekniker och jag tycker mig se att de kan vara nått på spåren.

Ni som sysslar med vattenkylning vet säkert att om ni ökar flödet på vattnet för mycket så tappar ni i värmeöverföring och om pumpen stannar...fail, med rätt konstruktion och hastighet på flödet kan man nå optimal värmeöverföring.

Om ni har en bergvärmepump hemma så lek lite med cirkulationspumparnas hastigheter och mät av temperaturerna så ser ni vad jag menar.

exempel för "dummies"

Röret symboliserar prollen och inte kylaren.

Om man har en kanna 90 gradigt vatten och häller det i ett stående rör så kommer vattnet ut på andra sidan nästan lika varmt som det var från början och rörets temperatur är ochså så gott som oförändrat. Låg överföring.

Häll 90 gradigt vatten i samma rör som du lutar i 20 graders vinkel och vattnet har tappat flera grader när det lämnar röret, röret har i sin tur ökat sin temperatur. Hög överföring.

Samma rör som ligger ned har naturligtvis inget flöde alls. Ingen överföring.

Än om exemplet sa hur man överför värme från luften (vattnet) till processorn (röret) så är ju teorin densamma om man ska överföra värme åt andra hållet.

Tror dock inte denna kylare passar lika bra som prestandakylare utan snarare för ljudnivån vid väldigt låga hastigheter. TRUE är t.ex sämre än TR HR01 i väldigt väldigt låga hastigheter just för att HR01:an har mindre tätt mellan flänsarna. Blir mindre motstånd för fläkten och det krävs inte lika högt tryck (fläkthastighet) för att få igenom luften.

Denna rörkylare borde medföra i stort sett inget tryck alls då luften rör sig helt naturligt, men ändå ger virvlarna tryck mot flänsarna och sån turbulens att värmen från flänsarna får spridas ut till all luft. På samma vis som att större massa metall att sprida ut värmen på leder till kallare temperaturer borde större mängd luft innebära ännu mer att sprida värmen till och det är bra.

Att påstå att varmare utluft innebär varmare processor tycker jag inte borde stämma, är ju fortfarande samma mängd värme som genereras på ena sidan och att andra sidan är varmare är bara ett tecken på att värmen sprids ur bra. Varm utluft är ju bara ett tecken på att värmen tas bort effektivare, på samma sätt som att en varm fläns är ett tecken på att värmen från något passivt kylt leds bort effektivt.

Är absolut ingen expert, men det är mina teorier iaf.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av compaqoffer
Jag tror att det här är ovetenskaplig bullshit!

Kom att tänka på den här artikeln: http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_miljo/energi/article491...

Visst ska man vara väldigt skeptisk men det är inte per automatik att det inte fungerar bara för att det är ovetenskapligt. De snackar om slagrutur i artikeln, under Vietnamkriget använde Amerikanska militären dem för att upptäcka minor och grejer under jorden. Han kunde inte förklara hur de fungerade men de fungerade väldigt bra enligt minröjaren som krigsjournalisten intervjuade. Men visst är 99 % försök å tjäna pengar på att lura folk. Enda som har betydelse i slutändan är hur bra kylaren fungerar så får vänta på resultat.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av johnny

exempel för "dummies"

Röret symboliserar prollen och inte kylaren.

Om man har en kanna 90 gradigt vatten och häller det i ett stående rör så kommer vattnet ut på andra sidan nästan lika varmt som det var från början och rörets temperatur är ochså så gott som oförändrat. Låg överföring.

Häll 90 gradigt vatten i samma rör som du lutar i 20 graders vinkel och vattnet har tappat flera grader när det lämnar röret, röret har i sin tur ökat sin temperatur. Hög överföring.

Samma rör som ligger ned har naturligtvis inget flöde alls. Ingen överföring.

Jag är långt ifrån en expert på sånt här så jag bara slänger ur mig frågan och hoppas att jag inte missat något, men har inte temperaturöverföringen i ditt exempel mest med tiden som vattnet och röret har kontakt med varandra att göra, inte flödeshastigheten i sig?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nallle
De som finns på marknaden idag presterar inte tillräckligt eller?

Citat:

640 kB räcker för vem som helst
- Bill Gates, 1981

(Fasen, det är skoj att slänga ur sig en massa (falska) citat som svar på inlägg)

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av johnny
Jag är ingen expert på termodynamik och liknande men jag är en certifierad kyltekniker och jag tycker mig se att de kan vara nått på spåren.

Ni som sysslar med vattenkylning vet säkert att om ni ökar flödet på vattnet för mycket så tappar ni i värmeöverföring och om pumpen stannar...fail, med rätt konstruktion och hastighet på flödet kan man nå optimal värmeöverföring.

Om ni har en bergvärmepump hemma så lek lite med cirkulationspumparnas hastigheter och mät av temperaturerna så ser ni vad jag menar.

exempel för "dummies"

Röret symboliserar prollen och inte kylaren.

Om man har en kanna 90 gradigt vatten och häller det i ett stående rör så kommer vattnet ut på andra sidan nästan lika varmt som det var från början och rörets temperatur är ochså så gott som oförändrat. Låg överföring.

Häll 90 gradigt vatten i samma rör som du lutar i 20 graders vinkel och vattnet har tappat flera grader när det lämnar röret, röret har i sin tur ökat sin temperatur. Hög överföring.

Samma rör som ligger ned har naturligtvis inget flöde alls. Ingen överföring.

Förstår din tankegång. Men jag tror att man måste tänka på mängden vatten som passerar också. För att fortsätta på ditt exempel:

Säg att du häller 90 gradigt vatten genom ett rakt rör och detta vatten har temperaturen 89 grader Celcius när det kommer ut. På samma sätt häller du vatten genom ett lutande rör, vattnet som kommer ut är då lät oss säga 80 grader Celcius.

Är röret rakt så kan mycket vatten passera snabbt och även om varje vattenmolekyl lämnar ifrån sig lite värme, och vattnets temperatur bara sjunker lite så sker ändå ett stort värmeutbyte totalt. Är röret däremot lutat så sker ett större värmeutbyte per mängd vatten men det totala värmeutbytet beror både på temperaturskillnaden före och efter OCH på flödet.

NU pratar vi vatten här och överföring från vattnet till metallen men principen blir den samma för luftkylning.

Här kommer poängen:

VIKTIGT är att det inte alltid är lätt att få så högt flöde med en fläkt, ett lägre flöde men att luften stannar kvar länge och tar upp mycket värme kan fungera.

Allt är en ekvation som även bygger på att desto större temperaturskillnaden är mellan två medier desto snabbare och lättare sker temperaturutbyte, i klarspråk: stannar luften kvar längre så värms den upp och desto varmare den blir desto sämre kommer den att klara att ta upp ytterligare värme. Luft är dåligt på att ta upp värme, och tidigare kylarprinciper har byggt på högt flöde och väldigt lite temperaturökning på luften, det är inget som säger att ett lägre flöde men mer kontakt mellan medierna skulle vara sämre!!!

Visa signatur

Blessed is the mind too small for doubt.

Permalänk
Medlem

eftersom den säljs till bla. socket 1366 och 775 så betyder det att den är kapabel till att kyla en i7? inget dåligt tecken.

Permalänk
Medlem

Om specc som Uibi skrev är korrekta så har denna 27 CFM mer än Noctuas 1366 kylare. Vilket är nice

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

liknande teknik används ju för att kyla missiler och raketer bland annat. Men jag står skeptisk till att detta skall kyla bättre än de traditionella kylarna då anledningen till att detta används i missiler och raketer är för att kylningsanordningen kan hållas strömlinjeformad och där med kunna bibehålla fart och riktning.

Visa signatur

Sometimes autocorrect makes me say things I don't Nintendo.

Permalänk
Medlem

Spännande turbulens vs. Area, skulle spontant tro att area vinner men man vet aldrig.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av johnny
Jag är ingen expert på termodynamik och liknande men jag är en certifierad kyltekniker och jag tycker mig se att de kan vara nått på spåren.

Ni som sysslar med vattenkylning vet säkert att om ni ökar flödet på vattnet för mycket så tappar ni i värmeöverföring och om pumpen stannar...fail, med rätt konstruktion och hastighet på flödet kan man nå optimal värmeöverföring.

Om ni har en bergvärmepump hemma så lek lite med cirkulationspumparnas hastigheter och mät av temperaturerna så ser ni vad jag menar.

exempel för "dummies"

Röret symboliserar prollen och inte kylaren.

Om man har en kanna 90 gradigt vatten och häller det i ett stående rör så kommer vattnet ut på andra sidan nästan lika varmt som det var från början och rörets temperatur är ochså så gott som oförändrat. Låg överföring.

Häll 90 gradigt vatten i samma rör som du lutar i 20 graders vinkel och vattnet har tappat flera grader när det lämnar röret, röret har i sin tur ökat sin temperatur. Hög överföring.

Samma rör som ligger ned har naturligtvis inget flöde alls. Ingen överföring.

Du är helt fel ute, temperatur skillnaden är i princip ointressant, det är upptagen värme per tidsenhet som är intressant. Högre värmeöverföring får man antingen genom att öka temperatur skillnaden över blocket eller genom att öka flödet. I din rör jämförelsen varierar du bara flödet och konstaterar att temperatur skillnaden på vattnet genom röret ändrades. Det blir helt enkelt fel då man normalt kyler med ett kontinuerligt flöde vid kylning, undantaget kylning med flytande kväve/helium.

Högre flöde är alltid bättre när man kör vattenkylning givet samma block och samma mängd värme tillförda av pumpen, högre flöde ger mer tubulens i blocken och därmed bättre värmeöverföring samt högre värmeöverföring per tidsenhet.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nilsie
"När luften passerar rören skapas virvlar som gör att luften stannar kvar längre i kylaren och därmed tar upp mer värme."

HAHAHA

då kan man ju lika gärna ta bort i fläkten så att luften stannar ännu längre xD
Nej jag vet inte den kanske blir bra av någon anledning men just det påståendet var lite kul hahaha

För helvete pöjk nu får du nog läsa igenom nyheten och kommentarerna igen..

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iguanodon
Lol, den suger ur luft från botten av kylaren, såg inte detta. Hur har dom tänkt...

Med tanke på hur den är konstruerad så är det naturligt att dra luft från botten. Om kylaren monteras i horisontellt läge så är det dessutom ännu större poäng att göra så, eftersom varmluft stiger uppåt av naturen och fläkten behöver inte jobba lika mycket då (beroende på hur man ser det, poängen var ju att det skulle bli luftvirvlar).

Jag tycker konceptet är klart intressant och ser verkligen fram emot ett test, speciellt av Silent PC Review.

Jag tvivlar på att fläkten är särskilt tyst dock, med tanke på de siffror som någon postade tidigare i tråden, men det går ju alltid att använda en annan fläkt.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Jag lägger en filt över min dator så att luften kan cirkla runt några varv till och ta upp mer värme innan den sakta slinker ut. Låter som en bra idé va? :>

Eller varför inte ett rör från utblåset till insuget så samma luft kan återanvändas?

Jag tror de har gjort denna kylaren för att den är billig att tillverka och lätt att lura folk att köpa. Jag tror att kylaren kan hålla acceptabla temperaturer vid låga ljudnivåer men den kommer inte kunna mäta sej med en "riktig" kylare.

Visa signatur

1: SABERTOOTH P67/i7-2600K@4300/NH-D14/32GB/Radeon290X/HX620/BenqG2412HD
2: P35-DQ6/Q6600@3300/Tuniq/4GB
3: i3 HTPC 4: Vaio Lifestyle P 5: Elitbook 6930p 6: iPhone5

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leovinus
Det är bara dumt att påstå att den kyler bättre om luften stannar längre inne i kylaren. Det fanns en herre Newton som sa att avkylningshastigheten kvadreras med temperaturskillnaden och därmed bör den kyla sämre ju längre tid luften stannar. Men om denna specifika kylare kyler bra förhållande till pris och vikt så kan den nog funka.

Visst tar varmare luft upp värme sämre än kall luft, men om du har kall luft som blir varmare än normalt. Just för att den hinner ta upp mer värme under tiden i flänsen så hinner varje luftmolekyl ändå ta upp mer värme sammanlagt. Du kan aldrig få det till att eftersom luften tar upp mer värme så blir den sämre och därmed tar upp mindre värme än om den tagit upp mindre värme. Hänger du med? Det blir bara nonsens av sånt tänkande.

Om luften tar upp mindre för att luftflödet är sämre är en annan sak, då har du färre luftmolekyler som tar upp luft. Men nu pratar vi vid ett givet luftflöde.

Alltså, vid samma luftflöde så kyler den luften som hinner ta upp mest värme bäst.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Om det är en heatpipe i mitten så går det, har varit med om liknande kylare dock med flänsarna på utsidan och det prestera skit med 20°C högre temp än med bulk kylare på en Celeron 700MHz.. alltså riktig skit.

Du förstår alltså inte hur den är tänkt att fungera. De varianter du sett tidigare fungerat efter helt vanlig flänsprincip och har inget som helst med denna flänsen att göra.

Permalänk
Hedersmedlem

hmm. det verkar som att många här inte ser den faktiska fördelen med turbulent flöde vid värmeöverföring. Själv förstår jag inte varför dagens kylflänsar är platta över huvud taget. Detta minskar ju turbulensen.

Turbulens ger upphov till en minimal värmeökning på grund av friktion och därmed minskat tryck/luftflöde, men vinsten är att man använder större del av kylmediet till faktisk kylning. när luften passerar en konventionell luftkylare glider merparten av luften förbi utan att "stöta emot" de varma flänsarna.
Detta innebär att merparten av fläktens arbete går till att flytta luft som inte används för att kyla. Den passerar alltså bara rakt igenom. Det bästa sättet att undvika detta är att skapa turbulens eller att rikta luftflödet mer direkt mot kylplattorna vilket leder till viss turbulens.

Kylaren som artikeln handlar om tar till vara på större del av luftflödet som fläkten ger då mindre luft passerar utan att bli "använd" vilket är fördelaktigt.

Som jag har väntat på att processorkylare ska börja använda
turbulens! Självfallet måste inte turbulenta lösningar alltid vara bättre, men det finns otroligt mycket outnyttjad potential i detta nytänk!

För er som oroar er över ljud med denna icke linjära lösning så kan jag lugna er med att säga att de oljud som uppstår är så pass tysta att vilken fläkt som än används så kommer denna att överrösta eventuella oljud med råge.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Är det inte möjligt att göra en, förenklad, jämförelse mellan ett långt respektive kort kylarrör? - Luften kommer då det lämnar det långa röret att ha en högre temperatur, vid samma flöde, därför att det har haft kontakt med röret under en längre tid än det korta. Men genom att skapa turbulens i det korta så ökar sträckan luften måste passera innan det lämnar det, och tiden det tar, och en motsvarande effekt uppnås. (som sagt förenklat)

Intressant teknik hursomhelst...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CallmeAl
Är det inte möjligt att göra en, förenklad, jämförelse mellan ett långt respektive kort kylarrör? - Luften kommer då det lämnar det långa röret att ha en högre temperatur, vid samma flöde, därför att det har haft kontakt med röret under en längre tid än det korta. Men genom att skapa turbulens i det korta så ökar sträckan luften måste passera innan det lämnar det, och tiden det tar, och en motsvarande effekt uppnås. (som sagt förenklat)

Ja det är nog smidigt förklarat.

Om du har ett långt rör så kyls det ju inte sämre bara för att luften är varmare när den kommer ut. Alla som tar upp det argumentet i tråden gör ju feta tankefel.

Permalänk

Hörde idén om att den kalla luften trycks utåt. Bra idé, problemet är bara att skillnaden mellan den "kalla" luften och den "varma" luften i röret antagligen är mindre än 1 grad, så det gör nog ingen skillnad =/ speciellt vid hög fläkthastighet...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Söderbäck
hmm. det verkar som att många här inte ser den faktiska fördelen med turbulent flöde vid värmeöverföring. Själv förstår jag inte varför dagens kylflänsar är platta över huvud taget. Detta minskar ju turbulensen.

Turbulens ger upphov till en minimal värmeökning på grund av friktion och därmed minskat tryck/luftflöde, men vinsten är att man använder större del av kylmediet till faktisk kylning. när luften passerar en konventionell luftkylare glider merparten av luften förbi utan att "stöta emot" de varma flänsarna.
Detta innebär att merparten av fläktens arbete går till att flytta luft som inte används för att kyla. Den passerar alltså bara rakt igenom. Det bästa sättet att undvika detta är att skapa turbulens eller att rikta luftflödet mer direkt mot kylplattorna vilket leder till viss turbulens.

Kylaren som artikeln handlar om tar till vara på större del av luftflödet som fläkten ger då mindre luft passerar utan att bli "använd" vilket är fördelaktigt.

Som jag har väntat på att processorkylare ska börja använda
turbulens! Självfallet måste inte turbulenta lösningar alltid vara bättre, men det finns otroligt mycket outnyttjad potential i detta nytänk!

För er som oroar er över ljud med denna icke linjära lösning så kan jag lugna er med att säga att de oljud som uppstår är så pass tysta att vilken fläkt som än används så kommer denna att överrösta eventuella oljud med råge.

Fast nu fick jag lite hopp om kylaren =D

Permalänk
Medlem

Re: Rörfläns kyler processorn med luftvirvlar

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyhet
När luften passerar rören skapas virvlar som gör att luften stannar kvar längre i kylaren och därmed tar upp mer värme.

Jaha? Det hade varit jättebra om man vore ute efter att få så hög temperatur som möjligt på den utsugna luften, men det är inte det kylaren är till för.
Desto högre lufttemperaturen blir desto lägre deltaT (temperaturdifferansen mellan luften och kylaren) får man vilket gör att värmeöverföringen går långsammare.
Det man vill är att byta ut den uppvärmda luften så snabbt som möjligt. Så fort den har värmts upp pyttelite så ska den bort och ersättas med ny sval luft!

Det enda dom gjort rätt är att dom har försökt skapa så turbulenta luftströmmar som möjligt. I vanliga kylflänsar är det väldigt lätt att få laminärt flöde, dvs luften som rör sig jämt och fint. Det som händer då är att luften som är närmast ytan på kylflänsen rör sig saktare än luften som är lite längre ifrån. Den värms upp men byts inte ut lika snabbt jämfört med om man skulle ha turbulent luft.

Ett exempel på laminärt flöde, bara för att förklara vad det innebär lite bättre. Pilarnas längd motsvarar hastigheten på luften (gäller vatten och allt annat också iofs).

Problemet med turbulens är att man får rätt stora tryckfall. Det måste man kompensera med fetare fläkt (eller pump om man kör vattenkylning). Gäller att ha en fin balansgång.

Dagens kylare kan man förbättra genom att få till lite mer turbulenta strömmar, men jag tror dock den här flänsen har alldeles för liten yta för att vara effektiv.
Att varm luft stiger spelar ju inte heller nån roll i detta fall då om man sätter den där i en tower-dator så kommer den ju ligga ner.

(Ja, jag har läst kursen Tillämpad Termodynamik på KTH. )

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av McTw1st
snacka om BRUTALT FUL kylare, lite fränt dock att den suger luften

Visste inte att det var en modetävling

Visa signatur

Workstation: ASRock Z87 Killer | 4770k@4.2GHz | AMD 7970 x2 CF@1050GHz | 16GB DDR3 @ 1600MHz/CL9 | Corsair HX850 |
Enthoo Primo | D5&Photon 170 | 420+360 Rad 60mm | EK CSQ CPU+GPU+GPU vattenblock
ESXi Server: ASUS P9X79 Deluxe | 3930k | 32GB DDR3 @ 2400MHz/CL10
Audio: M-Stage HPA-2 USB | NAD D3020 | Ultrasone Pro 900 | Hifiman HE-400 | Fostex TH-X00

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FL3JM

Problemet med turbulens är att man får rätt stora tryckfall. Det måste man kompensera med fetare fläkt (eller pump om man kör vattenkylning). Gäller att ha en fin balansgång.

Nu är det visserligen taget ur sammanhanget... men frågan är ju om man verkligen behöver kompensera med "fetare fläkt"? Visst får man ett tryckfall, men jag kan tänka mig att det skulle kunna ge prestandaförbättringar trots att luften kommer att röra sig långsammare genom systemet.

En annan sak som inte diskuterats närmre i tråden är värmeöverföringen mellan plattorna och heatpipsen i konventionella kylare. Denna kontakt är relativt begränsad och kanske den svagaste länken i systemet för dagens populäraste kylarsystem. Med denna nya kylarlösning så har man tagit bort detta moment helt då hela prylen ser ut att vara formad ur ett block. Detta KAN innebära att värmen sprids bättre ut till ytan av metallen så att värmeöverföringen kan gynnas.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Inaktiv

Problemet är ju att om luften stannar kvar FÖR länge kommer den inte ge någon effekt längre... Dessutom är det imo trevligare att inte paja luftflödet genom lådan.

Men vad vet jag, jag utbildar mig på fel område

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FL3JM
Jaha? Det hade varit jättebra om man vore ute efter att få så hög temperatur som möjligt på den utsugna luften, men det är inte det kylaren är till för.
Desto högre lufttemperaturen blir desto lägre deltaT (temperaturdifferansen mellan luften och kylaren) får man vilket gör att värmeöverföringen går långsammare.
Det man vill är att byta ut den uppvärmda luften så snabbt som möjligt. Så fort den har värmts upp pyttelite så ska den bort och ersättas med ny sval luft!

Det enda dom gjort rätt är att dom har försökt skapa så turbulenta luftströmmar som möjligt. I vanliga kylflänsar är det väldigt lätt att få laminärt flöde, dvs luften som rör sig jämt och fint. Det som händer då är att luften som är närmast ytan på kylflänsen rör sig saktare än luften som är lite längre ifrån. Den värms upp men byts inte ut lika snabbt jämfört med om man skulle ha turbulent luft.

Ett exempel på laminärt flöde, bara för att förklara vad det innebär lite bättre. Pilarnas längd motsvarar hastigheten på luften (gäller vatten och allt annat också iofs).
http://vivaldi.zool.gu.se/Fiskfysiologi_2001/Course_material/...

Problemet med turbulens är att man får rätt stora tryckfall. Det måste man kompensera med fetare fläkt (eller pump om man kör vattenkylning). Gäller att ha en fin balansgång.

Dagens kylare kan man förbättra genom att få till lite mer turbulenta strömmar, men jag tror dock den här flänsen har alldeles för liten yta för att vara effektiv.
Att varm luft stiger spelar ju inte heller nån roll i detta fall då om man sätter den där i en tower-dator så kommer den ju ligga ner.

(Ja, jag har läst kursen Tillämpad Termodynamik på KTH. )

Men även om ΔT ökar så är ju det positivt. Hur kan man göra detta tankefel gång på gång?

Att mer värme hinner gå upp i luften kan inte var dåligt på något sätt, för då kyls flänsen uppenbarligen av mer. Det är bara dåligt om det beror på ett för lågt flöde. Men om du har samma flöde i två flänsar så är det den som värmer upp luften mest som kyler ner sig själv mest. Eller hur?

Permalänk
Medlem

Skulle det inte vara bättre om kanalerna var skruvade?
Får man inte ännu mer yta då samt ett naturligare sätt för luften att skapa virvlar?

Det skulle vara snyggt också, de få gånger man tittar in i röret.