Vad har varje människa rätt till?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Tanken är väl att det ytterst är staten/samhället som ska se till att rättigheter bibehålls.

Japp, if all else fails.
Det är en av de grundläggande uppgifterna för ett samhälle skulle jag säga. Skulle föräldrar inte klara av så skall samhället kliva in och se till att det görs bättre.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Här drar vi lite förhastade slutsatser va? Plus så verkar du ganska dum i huvudet eftersom du kritiserar mig för att jag anser i princip samma sak som det du skriver. Läs hela tråden kanske?

Idiot.

Oj då. Påhopp också. Det kanske får din penis att kännas större när du kallar folk på internet för idiot och dum i huvudet. Riktigt moget av dig.

Hur som helst.

Du skrev:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Det första som kommer upp i huvudet är kött, i mängder.

Nej men jag anser att alla människor har rätt att tycka, tänka och ha valfri åsikt om allt. Allt ska dock inte vara rätt att sägas (t.ex sug *** åsne*****) men inte långt därifrån.
HMF borde slopas och bytas ut mot en nyare "kränkningslag".
"Rätt" anser jag vara vad alla människor har tillåtelse att göra.

Här ser vi klart och tydligt att du har skrivit att allt inte får sägas.

Därefter skrev du:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
rankko: Skrev precis efteråt att inte långt ifrån allt ska få sägas. Så ja, man ska ha rätt till att få säga det man tycker och tänker.

Ojdå här är du minsann i konflikt med dig själv.
Om allt inte får sägas som du skrev tidigare hur kan du då tycka att allt ska få sägas.

När herr rankko skrev och jag citerar nu: "Du skrev att långt ifrån allt ska få sägas." så nekade du det. Men vi kan klart och tydligt se att du sa precis det. ( Se andra quoten. )

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Precis. Plus att man ska kunna diskutera 'allt'.

Jag skrev kränkande inom citationstecken då jag vet att det är ett dåligt ord. Jag syftar på t.ex förtal. Finns fler undantag helt klart men det känns lite väl att skriva alla.

Vad man inte får säga bör stå i lagboken.

Hur disskuterar man allt om vissa grejer är olagliga. Om det står i lagboken att du inte får disskutera mjölk så har du plötsligt inte yttrandefrihet längre. Så innan du kallar andra för idiot och andra dumheter kanske du borde kolla på dig själv först.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Men du, tänk efter lite nu. Är det en rättighet att medvetet sprida lögner om andra (s.k. förtal, som idag är olagligt)? Rättighet att begå mened? Bedrägeri?

Vem är det som snackar om bedrägeri och allt det där. Vi snackar om vad man får och inte får säga. Det är en sak att begå ett brott men att kalla någon för ett opassande ord är inte det.
Crippa här vill förbjuda ord som åsnepenis för att han anser dem vara kränkande. Att förbjuda vad någon får och inte får säga är som att säga hej och välkommen till China.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xclusiv8
Oj då. Påhopp också. Det kanske får din penis att kännas större när du kallar folk på internet för idiot och dum i huvudet. Riktigt moget av dig.

Hur som helst.

Du skrev:

Här ser vi klart och tydligt att du har skrivit att allt inte får sägas.

Därefter skrev du:

Ojdå här är du minsann i konflikt med dig själv.
Om allt inte får sägas som du skrev tidigare hur kan du då tycka att allt ska få sägas.

När herr rankko skrev och jag citerar nu: "Du skrev att långt ifrån allt ska få sägas." så nekade du det. Men vi kan klart och tydligt se att du sa precis det. ( Se andra quoten. )

Hur disskuterar man allt om vissa grejer är olagliga. Om det står i lagboken att du inte får disskutera mjölk så har du plötsligt inte yttrandefrihet längre. Så innan du kallar andra för idiot och andra dumheter kanske du borde kolla på dig själv först.

Vem är det som snackar om bedrägeri och allt det där. Vi snackar om vad man får och inte får säga. Det är en sak att begå ett brott men att kalla någon för ett opassande ord är inte det.
Crippa här vill förbjuda ord som åsnepenis för att han anser dem vara kränkande. Att förbjuda vad någon får och inte får säga är som att säga hej och välkommen till China.

Så vilket eller vilka ord är förbjudet att säga i Sverige alltså?

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Så vilket eller vilka ord är förbjudet att säga i Sverige alltså?

Finns väl inga ord som är förbjudna. Det är ju det som är hela poängen. Yttrandefrihet. Du får säga vad du vill.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xclusiv8
Finns väl inga ord som är förbjudna. Det är ju det som är hela poängen. Yttrandefrihet. Du får säga vad du vill.

Ahaa okays. Då är jag med i matchen igen.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

Liv, frihet och egendom! \o/

Visa signatur

EOS 5D • EOS-1D Mark IV • 16-35/2.8L • 70-200/2.8L IS II • 35/1.4L • 200/2L IS • 400/2.8L IS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xclusiv8
Vem är det som snackar om bedrägeri och allt det där. Vi snackar om vad man får och inte får säga. Det är en sak att begå ett brott men att kalla någon för ett opassande ord är inte det.
Crippa här vill förbjuda ord som åsnepenis för att han anser dem vara kränkande. Att förbjuda vad någon får och inte får säga är som att säga hej och välkommen till China.

Tja, om du tänker lite längre än näsan räcker inser du nog att förtal-, mened- och bedrägerilagstiftningen är inskränkningar på vad man får säga.

T.ex. är det olagligt för mig att gå runt och säga att du våldtog min syster (om jag hade haft nån). Det är ännu mer olagligt att vittna om det i rätten om jag vet att det inte är sant. Vidare är det olagligt att säga till någon att medicin som man vet är verkningslös kan bota cancer, för att sedan sälja denna.

Vissa saker är allså inte tillåtna att säga om man inte är relativt säker på att de är sanna.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Boo
Liv, frihet och egendom! \o/

...och antipiratbyrån vill ta allt det ifrån dig.

Visa signatur

AMD X4 945ee @ 3,8 Ghz | Asus M3N-HT Deluxe | 8GB Corsair PC8500 | SLI: Asus + Gigabyte GTX 275 @ 696Mhz | 1TB+1TB Seagate 7200.12, Samsung F3 | X-Fi XtremeGamer | FD Define R2 | Corsair 750W | Dell 2209WA @ 75Hz | Windows 7 RC | www.minhembio.com/Camper | Datorn som Produktlista

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Camper
...och antipiratbyrån vill ta allt det ifrån dig.

Som alla andra byråkrater. Byråkrat som byråkrat.

Visa signatur

EOS 5D • EOS-1D Mark IV • 16-35/2.8L • 70-200/2.8L IS II • 35/1.4L • 200/2L IS • 400/2.8L IS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Tja, om du tänker lite längre än näsan räcker inser du nog att förtal-, mened- och bedrägerilagstiftningen är inskränkningar på vad man får säga.

T.ex. är det olagligt för mig att gå runt och säga att du våldtog min syster (om jag hade haft nån). Det är ännu mer olagligt att vittna om det i rätten om jag vet att det inte är sant. Vidare är det olagligt att säga till någon att medicin som man vet är verkningslös kan bota cancer, för att sedan sälja denna.

Vissa saker är allså inte tillåtna att säga om man inte är relativt säker på att de är sanna.

Det är en annan sak att lura någon på ett sätt som gör att det blir ett brott. Men vi har fortfarande rätten att disskutera vad du skrev. Olagligt eller ej att utföra vi kan fortfarande disskutera det.
Jag tror inte att jag och du tänker likadant. Crippa snackade om ord inte om specifika saker som mened och bedrägeri.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xclusiv8
Det är en annan sak att lura någon på ett sätt som gör att det blir ett brott. Men vi har fortfarande rätten att disskutera vad du skrev. Olagligt eller ej att utföra vi kan fortfarande disskutera det.
Jag tror inte att jag och du tänker likadant. Crippa snackade om ord inte om specifika saker som mened och bedrägeri.

Vad jag syftar på är diskussionen nedan. Crippa skriver att "Vad man inte får säga bör stå i lagboken", vilket är precis det jag menar, och det du reagerade på. Ingenstans har väl någon sagt att man inte får diskutera allt? Men det är skillnad på att diskutera något och att hävda något. När man hävdar något så gör man ett sanningsanspråk, och dessa bör backas upp, speciellt om de är direkt anklagande.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Vad man inte får säga bör stå i lagboken.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xclusiv8
Det var det dummaste jag hört. Som att ta patent på Hej, hur mår du? Och sen stämma folk för att dom använder den frasen.

Ingen har rätten att bestämma vad jag får säga och inte säga. Om du inte vill lyssna så får du helt enkelt vända och gå. Om du inte vill gå då får du helt enkelt stå ut med vad jag har att säga. Även om det är kränkande mot dig eller ej. Fy fan alltså. Du förtjänar varken frihet eller yttrandefrihet.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Avstängd

Jag tror inte jag behöver förklara något. Blir bara en upprepning av det Zartax skrev. Och då både han och Belga verkade förstå vad jag menade så känns det onödigt att lägga ner mer energi på det.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem

ElDiablo:

Article 22
Everyone, as a member of society, has the right to social security and is entitled to realization, through national effort and international co-operation and in accordance with the organization and resources of each State, of the economic, social and cultural rights indispensable for his dignity and the free development of his personality.

och Article 17

1. Everyone has the right to own property alone as well as in association with others.
2. No one shall be arbitrarily deprived of his property.
står i direkt konflikt med varandra så att följa dessa rättigheter är meningslöst.

Jag tycker varje människa har rätt till att inte bli utsatt för fysiskt våld eller hot av någon annan människa. Som här http://en.wikipedia.org/wiki/Non-aggression_principle

Visa signatur

I distrust governments because I’ve studied history. Ask Joe this question: who does most of the killing? Who does most of the theft? Even the body-count of the worst criminals and terrorists pales in comparison to the death toll the average government inflicts on its own people. And it is not criminals who tax away 5/12ths of my income. - Eric S Raymond
http://www.css3.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xclusiv8
Finns väl inga ord som är förbjudna. Det är ju det som är hela poängen. Yttrandefrihet. Du får säga vad du vill.

Inte ord, men fraser. Som att säga "jag hatar alla negrer för de är svarta och dumma". Det faller under lagen hets mot folkgrupp. Fast att hata kristna är ok, eller personer med glasögon.

Konstig lag det där.

Visa signatur

I distrust governments because I’ve studied history. Ask Joe this question: who does most of the killing? Who does most of the theft? Even the body-count of the worst criminals and terrorists pales in comparison to the death toll the average government inflicts on its own people. And it is not criminals who tax away 5/12ths of my income. - Eric S Raymond
http://www.css3.se

Permalänk

Knark såklart.

Visa signatur

Får jag lov eller skall vi dansa först? http://www.rpgsource.net/gallery/chinko_eng.swf kekekek

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [cyb]
ElDiablo:

Article 22
Everyone, as a member of society, has the right to social security and is entitled to realization, through national effort and international co-operation and in accordance with the organization and resources of each State, of the economic, social and cultural rights indispensable for his dignity and the free development of his personality.

och Article 17

1. Everyone has the right to own property alone as well as in association with others.
2. No one shall be arbitrarily deprived of his property.
står i direkt konflikt med varandra så att följa dessa rättigheter är meningslöst.

Jag tycker varje människa har rätt till att inte bli utsatt för fysiskt våld eller hot av någon annan människa. Som här http://en.wikipedia.org/wiki/Non-aggression_principle

Nyckelordet här är väl "arbitrarily".

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [cyb]
ElDiablo:

Article 22
Everyone, as a member of society, has the right to social security and is entitled to realization, through national effort and international co-operation and in accordance with the organization and resources of each State, of the economic, social and cultural rights indispensable for his dignity and the free development of his personality.

och Article 17

1. Everyone has the right to own property alone as well as in association with others.
2. No one shall be arbitrarily deprived of his property.
står i direkt konflikt med varandra så att följa dessa rättigheter är meningslöst.

Jag tycker varje människa har rätt till att inte bli utsatt för fysiskt våld eller hot av någon annan människa. Som här http://en.wikipedia.org/wiki/Non-aggression_principle

Nej, det gör de inte.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [cyb]
Inte ord, men fraser. Som att säga "jag hatar alla negrer för de är svarta och dumma". Det faller under lagen hets mot folkgrupp. Fast att hata kristna är ok, eller personer med glasögon.

Konstig lag det där.

Fast många vill ju förbjuda ord som neger då de finner det kränkande trots att det finns effektivare sätt att ta negativ makt från ett ord.
T.ex. som ordet bög som innan var ett kränkande tillmäle men nu används inom gay-"världen".

Just hets mot folkgrupp är en av de mest sjuka och godtyckliga lagar som finns.
Vad man inte får säga beror helt på samhällsklimatet och vad som anses "politiskt korrekt".

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElDiablo
Nej, det gör de inte.

Jo det gör de.

Visa signatur

I distrust governments because I’ve studied history. Ask Joe this question: who does most of the killing? Who does most of the theft? Even the body-count of the worst criminals and terrorists pales in comparison to the death toll the average government inflicts on its own people. And it is not criminals who tax away 5/12ths of my income. - Eric S Raymond
http://www.css3.se

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [cyb]
Jo det gör de.

På vilket sätt gör de det?

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [cyb]
Jo det gör de.

Varför? Ser inte hur de skulle stå i direkt konflikt med varandra.

Permalänk

Jag är fortfarande nyfiken på hur de står i motsats till varandra.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

Om var och en skall få ha rätt att äga egendom och inte godtyckligt få denna fråntagen sig(17) ser jag inte hur staten skall kunna ge alla rätt till social säkerhet(22).

Artikel 23 står dessutom i konflikt med de flesta länders lagstiftning, eftersom staten innehar monopol på domstolsväsende, i Sverige drogförsäljning, i andra länder utfärdandet av läkarlicens.

Visa signatur

I distrust governments because I’ve studied history. Ask Joe this question: who does most of the killing? Who does most of the theft? Even the body-count of the worst criminals and terrorists pales in comparison to the death toll the average government inflicts on its own people. And it is not criminals who tax away 5/12ths of my income. - Eric S Raymond
http://www.css3.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [cyb]
Om var och en skall få ha rätt att äga egendom och inte godtyckligt få denna fråntagen sig(17) ser jag inte hur staten skall kunna ge alla rätt till social säkerhet(22).

Artikel 23 står dessutom i konflikt med de flesta länders lagstiftning, eftersom staten innehar monopol på domstolsväsende, i Sverige drogförsäljning, i andra länder utfärdandet av läkarlicens.

Jag tror inte du fattar vad arbitrarily betyder. Det betyder i det här fallet att staten inte slumpmässigt ska få ta din egendom, t.ex. en diktator som bestämmer sig för att ta din egendom bara för att han känner för det. Eller att du inte ska beskattas bara därför det är du. Således är skatt ok, men det är inte ok att skatta någon bara därför att, det måste vara reglerat i lag och gälla alla. Förövrigt står det att staten ska kunna ge rätt till social säkerhet men att det ska ske i "accordance with the organization and resources of each State".

Ja artikel 23 står i konflikt med de flesta länders lagstiftning, men du kan ju ändå inte vara så borta att du tror att man ska tolka den som att alla ska få göra exakt vad dom vill? Självklart ska det inte vara tillåtet att ha vilket yrke som helst, det skulle ju innebära rätt stora problem för samhället om t.ex. det var tillåtet att vara lönnmördare. Det är ju förövrigt fullt möjligt för alla att jobba med att utfärda läkarlicenser, du måste ju bara jobba på rätt arbetsplats (Socialstyrelsen tror jag är rätt i det fallet), samma med t.ex. domstol etc.

Känns rätt ovärt att diskutera det här med dig eftersom du ändå inte verkar förstå vad som står skrivet.

http://www.thefreedictionary.com/Arbitrarily

Permalänk
Medlem

Arbitrary betyder för mig att någon bestämmer sig för något och genomför det av egen vilja bara för att de kan. Ungefär som staten gör när den driver in skatt alltså. Eller när den beslagtar vapen.

Jag menar förstås att du i egenskap av privatperson eller företag inte kan starta en legitim domstol. Du måste välja den som staten tillhandahåller, även om den är ineffektiv.
Skall man följa artiklarna måste de ju vara konsekventa, vilket de inte är i dag och går därför alltså inte att implementera fullt ut.

Visa signatur

I distrust governments because I’ve studied history. Ask Joe this question: who does most of the killing? Who does most of the theft? Even the body-count of the worst criminals and terrorists pales in comparison to the death toll the average government inflicts on its own people. And it is not criminals who tax away 5/12ths of my income. - Eric S Raymond
http://www.css3.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [cyb]
Arbitrary betyder för mig att någon bestämmer sig för något och genomför det av egen vilja bara för att de kan. Ungefär som staten gör när den driver in skatt alltså. Eller när den beslagtar vapen.

Hur kan du tillämpa orden "bestämmer sig för något och genomför det av egen vilja bara för att de kan" på att betala skatt?

Skatten är bestämd av folkvalda politiker. Statsbudgeten är offentlig och skattesatserna är bestämda på förhand. Så långt från godtycke man kan komma alltså. Godtycke hade varit om myndighetspersoner hade hittat på egna "skatter" utan stöd i lagen och försökt driva in dem på maffia-manér. Samma sak gäller vapenbeslag. Om man innehar ett vapen man inte har rätt att bära så får man räkna med att det kan bli beslagtaget. Finns inget godtycke i det, reglerna är klara och tydliga.

Om du sen tycker att lagarna i sig är godtyckliga så må det vara hänt, men då får du rösta på partier som vill ändra dem.

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jerka^
Hur kan du tillämpa orden "bestämmer sig för något och genomför det av egen vilja bara för att de kan" på att betala skatt?

Skatten är bestämd av folkvalda politiker. Statsbudgeten är offentlig och skattesatserna är bestämda på förhand. Så långt från godtycke man kan komma alltså. Godtycke hade varit om myndighetspersoner hade hittat på egna "skatter" utan stöd i lagen och försökt driva in dem på maffia-manér. Samma sak gäller vapenbeslag. Om man innehar ett vapen man inte har rätt att bära så får man räkna med att det kan bli beslagtaget. Finns inget godtycke i det, reglerna är klara och tydliga.

Om du sen tycker att lagarna i sig är godtyckliga så må det vara hänt, men då får du rösta på partier som vill ändra dem.

Tolkar man det på det sättet håller jag mer er andra och ändrar mig. Då består min kritik istället av att lagar stiftas godtyckligt utan individers samtycke.

Visa signatur

I distrust governments because I’ve studied history. Ask Joe this question: who does most of the killing? Who does most of the theft? Even the body-count of the worst criminals and terrorists pales in comparison to the death toll the average government inflicts on its own people. And it is not criminals who tax away 5/12ths of my income. - Eric S Raymond
http://www.css3.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [cyb]
Arbitrary betyder för mig att någon bestämmer sig för något och genomför det av egen vilja bara för att de kan. Ungefär som staten gör när den driver in skatt alltså. Eller när den beslagtar vapen.

Jag menar förstås att du i egenskap av privatperson eller företag inte kan starta en legitim domstol. Du måste välja den som staten tillhandahåller, även om den är ineffektiv.
Skall man följa artiklarna måste de ju vara konsekventa, vilket de inte är i dag och går därför alltså inte att implementera fullt ut.

Men jag tror jag talar för alla när jag säger att ingen bryr sig om vad du tycker att ord betyder för dig. Och det vore onekligen väldigt mycket lättare om du följde de definitioner som är allmänt accepterade (ordböcker etc). Skatter som t.ex. inkomstskatt är inget som kan klassas som arbitrarily. Inte heller att staten beslagtar vapen. Att du inte kan starta en legitim domstol är väl rätt självklart och varför borde också vara det. Artiklarna är konsekventa men du är ju synnerligen dålig på att tolka dom.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av [cyb]
Tolkar man det på det sättet håller jag mer er andra och ändrar mig. Då består min kritik istället av att lagar stiftas godtyckligt utan individers samtycke.

Du får ju självklart tycka att lagar stiftas godtyckligt, men jag tror få håller med dig. Lagar har oftast väldigt god grund i vad folket tycker är rätt eller fel. T.ex. mord. Och det står ingenstans i de mänskliga rättigheterna att det skulle vara rätt med godtyckligt stiftade lagar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [cyb]
Tolkar man det på det sättet håller jag mer er andra och ändrar mig. Då består min kritik istället av att lagar stiftas godtyckligt utan individers samtycke.

Om lagen har ett gott syfte och är relativt genomtänkt så är den inte godtycklig (dvs, slumpmässigt utförd utan bakomliggande syfte).

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?