Permalänk
Medlem

Fel på ram vid klockning av I7

Hej
Tänkte klocka mitt system lite ikväll och ställde in dessa inställningar:
Multiplyer: X21
BCLK: 180
DRAM frequency: 11XX MHz
CPU Voltage: 1.25V
DRAM Busvoltage hade jag på lägsta
QPI/DRAM voltage hade jag på nästan samma volt som DRAM
PCIE: 100 HMz
HT var på.

Körde prime ett tag med dessa inställningar och det gick bra, åkte sedan iväg för att handla och stängde av datorn. Satte på datorn när jag kom hem men den ville inte starta: LCD POSTER sa att det var ram-minnena så jag resettade CMOS. Antar att jag körde för låg volt på minnena när jag ställde dom på lägsta i bios, men den fungerade bra i prime95...

Angående temperaturen på processorn så ligger den på idle med standardklock på 37-42grader och 74+ grader under prime när jag kollar i coretemp. PC Probe II visar 27 idle och 52 grader vi belastning, vilket av programen visar rätt? LCD POSTER visar samma som probe...
kyler processorn med en TRUE med 2 fläktar och ett utblås precis efter sista fläkten, Samt att chassit har bra vind igenom sig..

Burken står i sign.

Visa signatur

Hej

Permalänk
Medlem

Testa MEMOK! knappen på moderkortet så ska den nog rätta till så attt datorn bootar:)

Permalänk
Medlem

Är inte memok bara en nödknapp som ställer om minnets inställningar så datorn bootar, alltså ställer om timing och frekvens mm.?

angående tempen, vilket program bör jag lite på? tycker coretemp visar lite höga siffror, har dock testat montera om kylaren med samma resultat..

Visa signatur

Hej

Permalänk
Medlem

Är inte memok bara en nödknapp som ställer om minnets inställningar så datorn bootar, alltså ställer om timing och frekvens mm.?

angående tempen, vilket program bör jag lite på? tycker coretemp visar lite höga siffror, har dock testat montera om kylaren med samma resultat..

Visa signatur

Hej

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bonno
Är inte memok bara en nödknapp som ställer om minnets inställningar så datorn bootar, alltså ställer om timing och frekvens mm.?

angående tempen, vilket program bör jag lite på? tycker coretemp visar lite höga siffror, har dock testat montera om kylaren med samma resultat..

Coretemp och realtemp är dom som visar bäst.
Om dom visar olika så ta det program som visar högst.

Edit: Ser nu att du har helt bra temps...

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem

tycker dock 42 grader idle oklockad är rätt hög temp när jag har 20 grader på rummet. Ska kolla vad realtemp visar och se ifall dom visar samma.

Hade 75 grader efter några minuter prime95 i 3.7 GHz med HT på, är väl bara hålla sig under 80 grader antar jag.. Ska försöka få upp den i +4 GHz, HT kanske är onödigt att ha på? finns väl ändå inga spel som drar nytta av 8 threads?

EDIT: Realtemp visar 6 grader mindre än coretemp, samma gör speedfan.
Har mina fläktar undervoltade till 5V och några under det så temperaturerna är nog rättvisande iaf. Drog upp fläktarna till 12V har 28 grader idle nu, ljudnivån ökade markant också tyvärr..

Visa signatur

Hej