Gigabyte satsar på BIOS

Permalänk
Melding Plague

Gigabyte satsar på BIOS

För att skilja sig från konkurrensen jobbar Gigabyte på nya BIOS-funktioner. Framtida moderkort kommer bland annat kunna lagra användardata direkt på BIOS-kretsen.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Låter ju bra det:) men undra hur länge man får vänta? jag väntar på nya win och DirectX 11 jag innan jag funderar på nytt köpt av allt:D

Permalänk

haha det blir ju bra med att låsa upp kärnor undra vad amd tycker om detta?

Permalänk
Medlem

Om AMD "verkligen" inte uppskattar det så känns det som att dem kommer att börja laser-skära bort banorna till dem extra kärnorna. Ungefär som vad som hände på grafikkortssidan.

Visa signatur

"Nothing is impossible because impossible itself says I M Possible..."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Weeblie
Om AMD "verkligen" inte uppskattar det så känns det som att dem kommer att börja laser-skära bort banorna till dem extra kärnorna. Ungefär som vad som hände på grafikkortssidan.

Påminner mig om x850/800 serien >:O "älskade mitt x850pro".

Men tror inte amd kommer försäkra att processorn inte kan bli upplåst.

Permalänk
Medlem

Tror AMD kommer gilla läget då de kan bli så att fler väljer AMD

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem

"Var säkra och kom ihåg att ha smart6 nu alla ungdomar." Eh.. bara jag som fann vissa (mindre mogna) associationer med namnet, men jag är ju som jag är också. 8P

Permalänk
Medlem

Personligen tycker jag det känns lite osäkert att lagra logindata direkt i moderkortet.. Speciellt login till banken som dom verkar ha på bilden.

Skulle vara trevligt att få lite bättre insyn i hur långt dom går vad det gäller säkerhet.

Visa signatur

Du vet att det är måndag när du upptäcker en landmina i din frukost. - Garfield

Permalänk

Kul med nya framsteg Känns bra att dom har en "kärnupplåsningsgrej" för oss som köper budgetgrejer

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk
Medlem

Jag ser inte fördelen med att ha inloggningsinformation i bioset jämfört med browsern? Hur fungerar det om man t.ex. har multipla användare av datorn?

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ant3
Tror AMD kommer gilla läget då de kan bli så att fler väljer AMD

Precis, såvida det inte handlar om att "endast" marknadsföra Gigabyte, så kan det bli spännande att se åt vilket håll det brakar?

Skulle personligen glädjas mycket åt att få se Gigabyte + AMD ingå "äktenskap" och pusha varandra till framgång istället för en eventuell framtida pajkastning emellan de båda företagen, som endast kan sluta i tråkigheter.

Förstår att AMD inte kan/kommer tillåta att kärnor låses upp till höger å vänster hej vilt, men man kan ju få drömma lite!

Permalänk
Medlem

det är bara för amd att hota med att inte sälja fler chip till gigabyte om dom inte gillar läget. då tror jag gigabyte skulle ge med sig ganska fort

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk
Medlem

Humm, borde det inte vara bättre att börja arbeta på att ersätta BIOS med EFI, istället för att klistra över fler och fler funktioner på ett ganska gammalt system?

Permalänk
Avstängd

AMD säger nog stopp om det ger företaget dålig PR, annars lär de låta Gigabyte hållas.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem

Ser inte varför man skulle vilja lagra personlig information på BIOS. lättare överklockning och quick boot lät väl okey men inget måste.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Twiggeh
Personligen tycker jag det känns lite osäkert att lagra logindata direkt i moderkortet.. Speciellt login till banken som dom verkar ha på bilden.

Skulle vara trevligt att få lite bättre insyn i hur långt dom går vad det gäller säkerhet.

Kom ihåg att inloggningsinformation till banker och dylikt oftast kräver e-certifikat (/e-legitimation) vilket är bundet till ett litet säkerhetsprogram, en dator och en nyckel - och med enbart lösenordet kan man göra i princip ingenting alls.

Så jag skulle inte oroa mig.

Men i övrigt ser detta ut som en lovande uppdatering trots allt. Lite lustigt hur lång tid det har gått utan någon nämnvärd "bump" i BIOS-funktioner och hantering. Och förståss blir det intressant att se om AMD har några tråkiga kommentarer att slänga på Gigabyte gällandes kärnupplåsningarna, men själv tror jag saker kommer lanseras och AMD kommer förhandla sig till en uppdatering som antingen tar bort eller begränsar funktioner för kärnupplåsningar med tiden.
Antingen ser AMD en möjlighet att pusha på försäljningen till antingen Intels- eller sin egen X4:s bekostnad, men jag tror faktiskt AMD inte kommer göra en stor scen av detta.

Permalänk
Medlem

tycker det verkar vara en väldigt bra ide. jag fastnade för lagrade inloggnings uppgifter direkt då jag efter varje om installation spenderar väldigt länge med att hitta alla lösenord till sidor där jag vanligtvis är auto inloggad på.

men att spara väldigt seriösa lösenord känns inte helt rätt men mycket beror på att det är ett helt nytt system.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

"En annan funktion kallas för Smart QuickBoot."

Det har min Eee PC

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

Smart Quick Boot är nåt som fler borde tänka över. Tex alla tillverkare av controllers. Varför måste mitt Intel Matrix ultra turbo 2000 deluxe GLT leta efter diskar kors och tvärs varenda gång datorn går igenom boot. Borde bara visas "Har du ändrar nåt, tryck då på en knapp din dumme fan" i 2 sekunder och sen kör den på sista lyckade boot-setup.

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Medlem

Tar de fram de här funktionerna i samband med "Say yes to safe sex" kampanjen elr. Namnvalet kändes läskigt sammanhängande.

Tror inte AMD uppskattar detta då jag hört att de arbetar med moderkortstillverkare om att de ska se till att kunderna uppdaterar sina BIOS med versioner som inte stödjer upplåsningar. Gigabyte är lite Nasty här och går mot strömmen.

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk

Vet inte hur många gånger jag har sagt det.
Dumpa BIOS och skaffa något modernare och flexiblare som EFI.

Visa signatur

I don't want to be human! I want to see gamma rays! I want to hear X-rays! And I want to - I want to smell dark matter!

Permalänk
Medlem

bra idé, halvkasst genomfört och halvkassa funktioner.
Snabbare start, visst bra men hur mycket snabbare?? hoppar den över att leta efter hd och minne vid boot.

Att utöka loggningen var en bra idé.

Lösenord i BIOS, njaa

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire_Ice
"En annan funktion kallas för Smart QuickBoot."

Det har min Eee PC

Bara din Eee? Det borde väl vara alla som har samma modell som dig i alla fall.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
Bara din Eee? Det borde väl vara alla som har samma modell som dig i alla fall.

Oj, idag är vi petiga ser jag

Visa signatur

Du vet att det är måndag när du upptäcker en landmina i din frukost. - Garfield