Microsoft och Sony - Knappar in på Wii:s område med ny interaktiv teknik

Permalänk
Medlem

Microsoft och Sony - Knappar in på Wii:s område med ny interaktiv teknik

Svd.se har en artikel idag från e3 där både Microsoft och Sony visar upp sina nya interaktiva lösningar. Är detta den definitiva dödsstöten för Wii? Tror ni det kommer fungera att implementera ordentligt och användbart i ett vanligt FPS t.ex? Diskutera!

http://www.svd.se/kulturnoje/spel/nyheter/artikel_3044835.svd

Visa signatur

yes, ill take this teddy bear, this ruler, this piece of string and this cardboard box. mmmmmmm

Permalänk
Medlem

Ja tycker då det Microsoft demonstrerade på e3 såg ut att vara det verkliga "Wii fit". Där hoppade man då och rörde sig fritt istället för att koncentrera sig på en platta
Men ja tycker då dom mer går in på Sonys område för deras Eyetoy på PS2, även om den mycket mer "finslipad" (Eyetoy är då rätt gammalt så) medan Sony går in på Nintendos Wiis område med det dom visade upp på e3

Undrar om Nintendo får det svårare på marknaden nu när dom andra tar för sig av det som är så speciellt med Wii

edit:
Angående artikel så tyckte jag det var lite roligt. Tänkte "Oj nu behöver man inte ens gå ut för att träffa vänner"

Visa signatur

breathe, smile and be happy

Permalänk

Har nyligen testat MotionPlus och där har Wii ett nytt jättetrumfkort, har provat Tiger Woods 10 och känslan är fantastisk. Skulle definitivt inte räkna bort Wii den närmsta tiden.....

Visa signatur

i7 2600K @ 5Ghz^50*100][Cooler Master HAF 932][Asus P8P67 Deluxe Rev B3][Thermalright 120 UE][4*4096GB Corsair Vengance 8-8-8-24][2*120GB Intel 510 SSD Raid0][Radeon HD6870 1000/1200Mhz]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pontuz1972
Har nyligen testat MotionPlus och där har Wii ett nytt jättetrumfkort, har provat Tiger Woods 10 och känslan är fantastisk. Skulle definitivt inte räkna bort Wii den närmsta tiden.....

Motionplus är vad wii skulle haft från början. Nu kommer PS3 och Xbox med liknande lösningar som fungerar bättre och till konsoller med flerdubbla grafikprestandan. Wii lär väl sälja fortfarande dock men några marknadsandelar lär Sony och Pyttemjuk kunna ta.

Visa signatur

Workstation: i7 6800k, nVidia GTX 1070 8GB, 32 GB Ram.
Bärbar: Dell XPS13, i7@2600Mhz, 8 GB, QHD+.
Filserver: Gammal U36SD i5. Inbyggd UPS :-P
Pad: Asus Vivotab Smart.
Battlefield 3

Permalänk

Tror dock att Wii kommer ha den stora ekonomiska fördelen med sitt billigare pris.

Permalänk
Medlem

Jag har ingen känsla för wii , för mig är det .... ja förlåt...en barnkonsoll ! Min dotter på 5,5 år tycker den är rolig så hon har fått en på sitt rum !! Jag och resten av mina vänner och släkt osv spelar konsoll på PS3 och 360....Jag känner inga vuxna människor som spelar wii faktiskt.....med vuxen sträcker jag mig och tar med tonåringarna
Men även min dotter väljer vardagsrummet och PS3 ibland när hon vill spela för att koppla av, inte stå och spritta av sig babyvalkarna !

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CrazyBanana
Tror dock att Wii kommer ha den stora ekonomiska fördelen med sitt billigare pris.

Hoppas du skämtar. Wii är inte billiga på nåt, xbox 360 är billigast. Även på de flesta tillbehören.

Men jag tycker i alla fall Microsofts satsning verkar bäst, men är inget jag eller någon jag känner kommer skaffa. Handkontroll ftw.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CompassioN
Motionplus är vad wii skulle haft från början. Nu kommer PS3 och Xbox med liknande lösningar som fungerar bättre och till konsoller med flerdubbla grafikprestandan. Wii lär väl sälja fortfarande dock men några marknadsandelar lär Sony och Pyttemjuk kunna ta.

Fast nintendo kommer ju snart släppa sin HD version av wii så då blir ju grafiken inte något att tala om.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Fast nintendo kommer ju snart släppa sin HD version av wii så då blir ju grafiken inte något att tala om.

Asså Har inte hört något om den faktiskt. Tror inte den kmr ha samma prestanda som 360 o PS3.

Men iallafall, vissa saker av Natal känns som en vidareutveckling av eyetoy lr vad det hette, förutom när man står o pratar me pojken

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Fast nintendo kommer ju snart släppa sin HD version av wii så då blir ju grafiken inte något att tala om.

Nej det kommer de inte, inte enligt dem själva i alla fall.

“However, as far as the Wii is concerned, we have not found a significant reason to make it HD-compatible at this time. What is the significant meaning to the users?

http://spel.feber.se/link/158530/

Permalänk
Medlem

Att wii ska få HD är bara rykten sen den släpptes typ. Kommer nog aldrig komma, är väldigt övertygad om att det inte lär hända. Varför skulle dom göra den med HD? DOm säljer ju redan sjukt bra.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk

Vad som glöms bort i den här diskussionen är faktumet att Nintendo har sina kontroller ute på marknaden idag. Sony och Microsoft är att döma av presentationerna på E3 förmodligen ett par år bort med sina modeller.

Vad innebär då det? Jo Xbox 360 och PS3 kommer vara föråldrade, ungefär som Wii är idag. 360n släpptes 2005 (!) och oavsett hur mycket Microsoft och framförallt Sony poängterar att deras maskiner håller länge än, så är de redan omsprungna av en skrämmande billig pc rent prestandamässigt.

Nintendo har således ett ordentligt försprång med sin wii motion plus, och kommer trots att konsollen är ordentligt omodern kunna fortsätta sälja skrämmande bra en tid framöver. Efter det är det dags för nya konsoller, och nya kontroller.

Det jag ser som kan vara till Microsofts och Sonys fördel skulle däremot vara ifall de beslutar att göra sina kontroller kompatibla med nästa generation konsoller. På så sätt knappar de prismässigt in en stor del av Nintendos försprång, då jag är osäker på om Nintendos kontroller är precisa och avancerade nog. Har inte fått hem någon wii motion plus ännu nämligen, och spelutbudet som stöder det är inte direkt överväldigande än.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NukeHenk
Att wii ska få HD är bara rykten sen den släpptes typ. Kommer nog aldrig komma, är väldigt övertygad om att det inte lär hända. Varför skulle dom göra den med HD? DOm säljer ju redan sjukt bra.

För att konkurrera ut microsoft och sony?
Ifall MS och sonys kontroller kommer ut om ett år samtidigt som de själva precis börjat tjäna pengar på själva hårdvaran så skulle en uppgraderad wii kunna stjäla kunder.

Nintendo har tjänat pengar på sin hårdvara hela tiden och precis som med gameboy advance och DSi så skulle en snabbare cpu och bättre grafik kunna boosta försäljningen.
Idag är det nämligen den största nackdelen med Wii, att de har dålig grafik och halvtaskiga nätfunktioner.

Att släppa en ny version av wii med liknande grafikhårdvara som i 360 och PS3 skulle helt ta bort fördelarna med nyss nämnda konsoller. Samtidigt så skulle de fortfarande tjäna pengar på hårdvaran eftersom den i princip är 5 år gammal.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

En uppdatering av wii med samma grafik som xbox 360? Det får ni nog glömma grabbar. Twiligtprincess kommer fortfarande se likadant ut även om man slänger in ett high-endkort i den. En HD version av wii känns också långt borta då spelen troligen bara skulle skalas upp. Idag skalar ju xboxen upp sina halvhdspel till hd. Det finns väldigt få (inga?) xbox 360 spel som gör 1080p i native. Jag kan inte minnas någon gång i tv-spelshistorien som en konsoll av modell 1.5 har blivit flera gånger kraftfullare än 1.0. Eller har ni märkt några enorma grafiska skillnader på xboxen 360s tre (?) olika versioner?

En wii 2 kan däremot mycket väl ha bättre grafik. Men den lär samtidigt vara förbättrad på andra sätt än grafiskt.

Permalänk
Inaktiv

Vad Sony har presenterat är ingenting än sålänge. Vad Microsoft presenterat än sålänge är bara ett par videos utan någon som helst levande presentation. Ser ut som en dålig reklam där det stinker inövat snack och rörelser.

När vare sig Sony eller Microsoft presenterar något konkret, då går det att svara på frågan.

Permalänk
Medlem

Alltså Nintendo kommer aldrig släppa en uphottad version av Wii. Dom har inte vad jag vet kört på prestanda i tidigare konsoler heller. Så förstår inte varför dom skulle göra det nu mitt i en generation helt plötsligt, låter sjukt dumt ärligt talat.

Jo men går ju inte jämföra en 4 år gammal konsol vs en ny pc. xbox 360 var riktigt grym när den kom prestandamässigt. Just fördelen med konsol är ju att man slipper köpa ny varje år för att spela senaste spelen också, får ju bara snyggare o snyggare spel trots gammal hårdvara o bättre flyt.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NukeHenk
Alltså Nintendo kommer aldrig släppa en uphottad version av Wii. Dom har inte vad jag vet kört på prestanda i tidigare konsoler heller. Så förstår inte varför dom skulle göra det nu mitt i en generation helt plötsligt, låter sjukt dumt ärligt talat.

Jo men går ju inte jämföra en 4 år gammal konsol vs en ny pc. xbox 360 var riktigt grym när den kom prestandamässigt. Just fördelen med konsol är ju att man slipper köpa ny varje år för att spela senaste spelen också, får ju bara snyggare o snyggare spel trots gammal hårdvara o bättre flyt.

Det blir ju inte prestanda. Xboxen har precis börjat gå break-even PS3 gör det ännu inte. Skulle nintendo använda liknande hårdvara som i dessa konsoller om ett år så skulle de fortfarande gå med vinst trots att de presterar likvärdigt med övriga high-end konsoller.

Jag påstår inte att de kommer släppa hårdvara som klår konkurrenterna. De behöver bara likvärdig och en bättre internetfunktion. Kanske en bra socialfunktion med chatt och kamera.

Precis som de gjorde med DS och DSi eller gameboy och gameboy color.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

Tror inte att man kan använda 100% av konsolers prestanda helt enkelt, går ju optimera och släppa snyggare spel oavsett. Bara jämföra ett spel som släpptes samtidigt med konsolen vs nåt som kommer innan nästa konsol generation kommer.

Tror inte heller att det kommer ändras så mycket på dagens konsoler förutom att dom kanske görs mindre (PS3) och med bättre tillverkningsteknik (xbox 360 / ps3).

Väntar mest in nästa generation dock, blir kul att se hur dom gör nästa gång. Ifall Sony / Microsoft går på prestanda igen eller om dom går mer åt Wii hållet.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk

har någon av dom visat något som överhuvudtaget funkar? Ms video liknar mest lite skådespelare som rör sig efter utövade mönster...

Permalänk
Medlem

Vem fan skulle vilja köpa och spela ett spel där man pratar med en deppig snorunge?

Det dära med kamera kommer aldrig fungera, dessutom är det en gammal idé. Eyetoy ripoff till 100%, kanske mycket mycket bättre men fortfarande kommer det vara ett "roligt 1-2 gånger" spel.

Nä, jag tycker årets E3 mässa var mycket skräp både av Microsoft och Sony.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av b1uemchen
har någon av dom visat något som överhuvudtaget funkar? Ms video liknar mest lite skådespelare som rör sig efter utövade mönster...

Live-test av Project Natal: http://www.youtube.com/watch?v=mGBOv4wsddo

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hulle
Live-test av Project Natal: http://www.youtube.com/watch?v=mGBOv4wsddo

/hulle.

Var har man sett det där förut... hmm... kan det vara eye-toy?
Till PS2? Fast med Wii grafik på en xbox?
Fast sony visade upp sin 2002... Microsoft visar upp sitt 2009?
Fantastiskt...

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Var har man sett det där förut... hmm... kan det vara eye-toy?
Till PS2? Fast med Wii grafik på en xbox?
Fast sony visade upp sin 2002... Microsoft visar upp sitt 2009?
Fantastiskt...

Visa signatur

| Skärm: LG 23" LED E2350v-PN | Chassie: Silverstone Raven RV 02 | Nätagg: Corsair HX 750w PSU | Moderkort: Asus P7P55D-E PRO | Cpu: Intel Core i5 Quad - 750 | Noctua NH-D14 | Minne: Corsair Dominator DHX 1600MHz DDR3 20gb | Grafik: Powercolor Radeon HD 5870 1GB GDDR5 | HDD: Intel X25-M SSD 80GB, WD Caviar black 1TB |
Psn: Joi_