Permalänk
Medlem

Datorn Fryser

Hej, jag har nyligen byggt min första dator. den har funkat bra i ca 3 veckor
men den senaste veckan har den börjat 'hänga' sig ( kolla bilden nedan )

dålig bild pga mobil kamera.

Specs

Asus P5Q P45
Intel C2D E8400 @ 3.8GHz 'Stabil'
BFG Geforce 9800GTX+ OC
Ace Raw Deal+ 620W
Antec Three Hundred

CPUn idlar mellan 36-38 när jag surfar, sitter på msn går upp lite om jag spelar
eller gör något krävande

Vad kan felet vara? Kan det vara något med att jag kör Windows 7 (7048)
kör nyaste nVidia drivrutinerna till 9.X Serien Windows 7

Visa signatur

ASRock B450M Pro4 | Ryzen 5 5600 | Corsair LPX 2x16GB @ 3600

Permalänk
Sötast

Ge den stackarn en filt

Det ser absolut ut som någon form av artefakter från grafikkortet.
Fungerar kylningen korrekt på grafikkortet?

Händer problemet endast vid låg belastning som på bilden eller även vid spelande och andra krävande situationer?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allexz
Ge den stackarn en filt

Det ser absolut ut som någon form av artefakter från grafikkortet.
Fungerar kylningen korrekt på grafikkortet?

Händer problemet endast vid låg belastning som på bilden eller även vid spelande och andra krävande situationer?

Igår hände samma sak, när jag startade Everest. grafikkortet går lite varmt ca 50-55c

Visa signatur

ASRock B450M Pro4 | Ryzen 5 5600 | Corsair LPX 2x16GB @ 3600

Permalänk
Hedersmedlem

Börja med att klocka ner och testa. Nätagget du köpt är tyvärr inte alls bra, men borde fungera i några månader till iaf, normalt sett.

Montera om grafikkortet igen, kontrollera alla kablar osv.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MultiMan
Börja med att klocka ner och testa. Nätagget du köpt är tyvärr inte alls bra, men borde fungera i några månader till iaf, normalt sett.

Montera om grafikkortet igen, kontrollera alla kablar osv.

Grafikkortet är överklockat ifrån fabriken, så jag antar att du menar CPUn? kan testa att klocka ner den lite.

Visa signatur

ASRock B450M Pro4 | Ryzen 5 5600 | Corsair LPX 2x16GB @ 3600

Permalänk
Hedersmedlem

Klocka ner den till standard! Varför bara lite? Du har ju problem, vill du inte lösa dem?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Antielefant

Jupp, klocka ner till standard och se om det löser problemet, funkar det kan du prova nåt mellanläge.
Gör det inte det kör du NvTune och klockar ner grafikkortet till stock också. Hjälper det fortfarande inte har du antagligen nåt problem med antingen grafikdrivrutinen eller Windows 7 som sådant.

Det bästa vore om du kunde prova att ladda in Vista el XP på en annan hårddisk och testköra för att se om det är mjuk- eller hårdvarurelaterat.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zcenicx
Jupp, klocka ner till standard och se om det löser problemet, funkar det kan du prova nåt mellanläge.
Gör det inte det kör du NvTune och klockar ner grafikkortet till stock också. Hjälper det fortfarande inte har du antagligen nåt problem med antingen grafikdrivrutinen eller Windows 7 som sådant.

Det bästa vore om du kunde prova att ladda in Vista el XP på en annan hårddisk och testköra för att se om det är mjuk- eller hårdvarurelaterat.

Jag tar och klockar ner till standard, annars om det inte hjälper skaffar jag vista.

Visa signatur

ASRock B450M Pro4 | Ryzen 5 5600 | Corsair LPX 2x16GB @ 3600

Permalänk

Hade samma sorts artefakter med mitt XFX 7950GT, var visst grafikminnet som bränts. Var bara att skicka tillbaka och inom några dagar fick jag ett nytt.

Har nu ett XFX 9800GTX+ 765M och där ligger tempen på 65c i load och 55c idle utan problem.
Klockade kortet och glömde bort fläktkontrollen (35%) och då kom det artefakter vid 85c utan att det skadade kortet (vad jag vet ännu), men dom artefakterna såg helt annorlunda ut, så jag skulle tippa på att ditt grafikminne är kört, tyvärr.

Men innan vi målar fan på väggen så kolla dom andra tipsen först och kolla att kylaren på kortet sitter ordentligt.

Visa signatur

Corsair Obsidian 750D | EVGA Z790 Classified | G.Skill Ripjaws S5 6000 MHz CL30 64GB DDR5 @6600 MHz CL30 | i9-13900KF @5.6 GHz | PNY GeForce RTX 3080Ti XLR8 Gaming Revel Epic-X RGB @2055 MHz, 19902 MHz | Cooler Master V1200 | CPU+GPU-kylning: EK Custom loop | BenQ XL2410T + LG UltraGear 34GP950G |

Permalänk
Avstängd

RX1, Jag har exakt samma problem som dig, har en ganska bra rigg. Men ändå så hänger min dator sig då den går in i stand by läge. Allt började då jag installerade Windows 7, då jag hade XP var det inga som helst problem.