Dell Vostro 1400 blåskärm vid omstart

Permalänk
Medlem

Dell Vostro 1400 blåskärm vid omstart

Specifikationer

Dell Vostro 1400

Intel Celeron 550 @ 2.00ghz (det står dock Core 2 Duo på klisterlappen på skalet av nån anledning :s)
2gb ram
74gb hdd
Windows Vista Home Basic 32.

Problem

Vid mjukvaruomstart så får jag en blixtsnabb blåskärm precis innan Vistaloggan kommer fram och datorn startas om.

Vid mjukvaruavstängning och påsättning så går det bra, likadant om jag håller in startknappen så den stängs av och sätts på så funkar det att komma in i Windows och allting fungerar utan problem.

Kan som sagt inte se vad blåskärmen säger, har försökt tagit kort men det går inte, typ millisekunder.

Åtgärder

Har kört memtest, hårddiskkontroll (där den reparerade rätt mycket, men fungerade ändå inte), installerat uppdateringar för moderkort, ethernet, grafikkort samt Service Pack 1, ungefär 75 uppdateringar.

Detta var alltså efter en ren omformatering, eftersom datorn hade nåt fel med service pack 1 innan dess. Gick inte starta windows då, den kom bara till en skärm där det stod typ "Gick inte installera service pack 1. Åtgärdar felet. Var god vänta" sen stod den så ett tag tills den startade om för att köra samma visa om och om igen. Systemåterställning med hjälp av vista-skivan, omformatering efteråt och nu är jag där jag har beskrivit i ovan stycke.

Gissningar på fel

Skulle tippa på att det är nåt hårdvarufel eftersom en omformatering inte hjälpte, samt att det händer bara när man startar om datorn, inte stänger och sätter på, precis som om nånting kalibreras och registeras om...(?)

Tror även att det kan vara Service Pack 1 som inte vill gå ihop med Dells standarder, typ deras BIOS-version eller nånting. Glömde nämna att allting funkade innan jag installerade alla windows updates, men vafan, dem kan man ju inte leva utan.

Nu vill jag ha hjälp av er.

Visa signatur

Ryzen 5600X | GeForce 3070 | B550-A Pro | 16GB RAM

Permalänk
Medlem

Först av allt, en eloge till den näst intill perfekta förstainlägget!

Så ska det se ut!

Nu till problemet.

Det som fångade min nyfienhet var det du skriver om hårddiskkontroll och hur den reparerade mycket. Det får du vidareutveckla, har du kört något program som kollar hårddiskens hälsa?
Om inte: gör det och återkom med resultat. OM du gjort det; vad fick du för resultat?

Kan vara hårddisken som kan vara på väg att gå sin väg.

Permalänk
Medlem

Tackar.

Jag körde ju check disk, det som finns inbyggt i windows.

Så stod det typ massa "C47488248 har blivit *nånting*" typ fixad eller nåt sånt, minns inte vad det stod. Men det var skitmånga sådana uppradade på skärmen.

Visa signatur

Ryzen 5600X | GeForce 3070 | B550-A Pro | 16GB RAM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cryx
Tackar.

Jag körde ju check disk, det som finns inbyggt i windows.

Så stod det typ massa "C47488248 har blivit *nånting*" typ fixad eller nåt sånt, minns inte vad det stod. Men det var skitmånga sådana uppradade på skärmen.

ONej, checkdisk är inget vidare imo.

Det du ska använda dig av är tex HDD health, eller om du kan få fram tillverkaren på din HDD; köra tillverkarens egna diagnostikverktyg.

Permalänk
Medlem

Okej, tankade det nu, men är det inget man ska köra igång, det enda jag ser är Temperatur och Health, som ligger på hälften respektive 98% (health). Det är alltså inget man ska köra igång?

Visa signatur

Ryzen 5600X | GeForce 3070 | B550-A Pro | 16GB RAM

Permalänk
Medlem

Länge sen jag använde det programmet, så kan ha misstagit mig.

http://www.hdtune.com/
I det programmet ska du kunna kolla hälsan.

Permalänk
Medlem

Körde HDtuner nu, hittade inga fel. Gjorde omformatering och sket i att installera uppdateringarna, provade starta om och det fungerade. Håller på att installera windows update nu för att testa igen. Annars får jag väl helt enkelt köra utan service pack och det suger ju. Dell fucking Hell.

Visa signatur

Ryzen 5600X | GeForce 3070 | B550-A Pro | 16GB RAM