Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Yesper
Corsair 1000w
Antec p182 (eller kanske p193?)
2x gtx 285
i7 920 med tillhörande RAM och MB

i7 920 är inte värd namnet om man kan få tag på en W3520 istället för bara någon hundralapp extra, garanterat D0:a och dessutom en väl testad sådan, klart värt det

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fabola
Vrf Köpa INtel i7 när den endå kommer att dö ut och ersättas med i5 ?

Varför uttala sig när man inte har någon koll?
i7 kommer definitivt inte att dö ut, i7 är och kommer fortsätta vara Intels "top-notch"-serie av processorer och oavsett vad du trorär i7 den kraftigare processorn mätt i prestanda, sen att spelen ännu inte är skrivna för att kunna utnyttja dess potential är en annan sak, men det är rätt många lir med den kompetensen på G, så att lägga 20k på en tvåkärnig burk känns inte ens tveksamt utan bara dumt.

Permalänk
Medlem

Du måste helt klart ha minst 2 hårdiskar.

Så vad du än väljer ha en SSD elelr raptor som OS hårdisk och sedan en till för spel etc. Datorn blir så mycket snabbare när man delar up allt över fler hårdiskar.

Visa signatur

Här för att försöka hjälpa med det jag kan ^_^

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fabola
Vrf Köpa INtel i7 när den endå kommer att dö ut och ersättas med i5 ?

1. Den kommer inte att dö ut.
2. Även om dem billigare varianterna (läs: 920) inte längre kommer att säljas snart så kommer dem billigare varianterna som köps nu fortfarande att vara "i princip det snabbaste du kommer att kunna få tag på" i flera år framåt (efter överklockning och med det lilla faktumet att dem mer kostsamma i7-orna inte klockar nämnvärt bättre än 920). 6-cores är än så länge inte planerade att släppas för i5.

För övrigt så skulle jag vilja ge följande tips:

Vi börjar närma oss ett generationsskifte till DirectX 11 korten (och det är än så länge för svårt att säga hur mycket det kommer att påverka oss) och det är bäst att avvakta innan man pumpar in för mycket pengar för grafikkortet.

Komplett har just nu ett "alldeles för bra" erbjudande för GTX 260 och enligt min åsikt är det i dagsläget bäst att skaffa sig ett 3-way SLI med dem korten (om man nu verkligen vill betala "för mycket"; 2-way eller ett enda kort är annars mer eller mindre fullt tillräckligt).

12GB RAM valdes eftersom RAM-uppgraderingen inte kostar nämnvärt mer än att inte göra det och mer RAM kan ibland ha sina nyttoområden (behöver inte stänga ner Photoshop när man ska spela? behöver inte få "windows-börjar-lagga-i-någon-minut-efter-att-man-har-stängt-ner-spelet" problemet).

Avvakta någon vecka på att Intel ska släppa prisdetaljerna på sina 34nm X25-M och köp sedan till en (eller två) SSD-n som ger mest "bang for the bucks".

Totalt pris bör du närma sig omkring 20k.

Till skillnad från AMD systemet så bör du då inte stöta på några flaskhalsar här vare sig det gäller CPU, RAM eller HDD prestanda (när du använder en/två SSD-n). Systemet är tillräckligt kraftfullt (och mycket mer) för att du borde kunna slänga in next-gen korten i SLI utan problem också (om du känner för att bränna ännu mera pengar).

Visa signatur

"Nothing is impossible because impossible itself says I M Possible..."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av v1lle
Nej, jag valde några delar och beställde via ett datorställe där jag bor, vilket resulterade i att det blev dyrare än om man beställt från typ komplett/inet.
Största anledningen till det var att jag inte ville bygga datorn.
Hårddisken gick ju på 3k, så den drog väl upp priset rejält.

En till skitgrej var ju att i7: orna släpptes månaden efter Skulle ha väntat...

Ja, missade att hårdsisken var dyr. Nja men q9550 kommer hålla ett bra tag med lite klock vettu

sry för OT

Permalänk
Antielefant
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Weeblie
Komplett har just nu ett "alldeles för bra" erbjudande för GTX 260 och enligt min åsikt är det i dagsläget bäst att skaffa sig ett 3-way SLI med dem korten (om man nu verkligen vill betala "för mycket"; 2-way eller ett enda kort är annars mer eller mindre fullt tillräckligt).

När MSI själva varnar för 2-way SLI med Twin Frozr skulle det nog MYCKET till innan jag vågade rekommendera 3-way med den kylaren. Det är knappast optimalt då korten faktiskt sitter så nära varandra att de tar i nästa kort!

Eller, för att uttrycka det bättre.

Fläktarna på varje kort uppåt, kommer att fullkomligt blockeras av nästa kort nedåt. Du eldar upp hans dator.
Den enda kylare som funkar i 3-way är NVidias Referenskylare.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mackbrich
Ja, missade att hårdsisken var dyr. Nja men q9550 kommer hålla ett bra tag med lite klock vettu

sry för OT

Vill ha någon som kan klocka åt mig

Sry för OT jag med

Visa signatur

GTX1070 - i7 4790 - 32GB RAM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zcenicx
När MSI själva varnar för 2-way SLI med Twin Frozr skulle det nog MYCKET till innan jag vågade rekommendera 3-way med den kylaren. Det är knappast optimalt då korten faktiskt sitter så nära varandra att de tar i nästa kort!

Eller, för att uttrycka det bättre.

Fläktarna på varje kort uppåt, kommer att fullkomligt blockeras av nästa kort nedåt. Du eldar upp hans dator.
Den enda kylare som funkar i 3-way är NVidias Referenskylare.

Det är ingen config jag har testat själv men Antec Nine Hundred har ruskigt bra ventilation också. En extra sido-fläkt skulle möjligen kunna suga ut den varma luften.

Men du har nog rätt i att det inte kanske är så bra att chansa. Ett enkelt GTX 295 skulle nog vara smartare (även om man tappar i prestanda).

ps. Själv skulle jag nog istället ha köpt ett enkelt GTX 260 och sedan avvaktat. Det är inte så roligt att se sin 10k grafikkortskonfiguration sjunk i pris som en sten om någon månad.

Visa signatur

"Nothing is impossible because impossible itself says I M Possible..."

Permalänk
Avstängd

Varför rekommenderar alla RAM-minnen som inte är snabba?

Köper han en "overkill"-dator så ska han ju ha Corsair CL7 2000MHz minnen, 12GB dessutom.

Annars är han ju inte så hardcore...

Permalänk
Antielefant

Det är inte det, utan just att fläktarna bokstavligen hamnar mindre än en millimeter från baksidan av nästa kort. Det bäst ventilerade chassit i världen hjälper inte fullkomligt blockerade fläktar.

2x260 är fortfarande bättre än ett 295, dito 3x260, men du får helt enkelt satsa på Sparkle eller Gigabyte för 1700-1800:- istället.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sensuella Sven
Varför rekommenderar alla RAM-minnen som inte är snabba?

Köper han en "overkill"-dator så ska han ju ha Corsair CL7 2000MHz minnen, 12GB dessutom.

Annars är han ju inte så hardcore...

Därför att skillnaden är absolut minimal.

Core i7 är per design utformad för att inte påverkas nämnvärt av vilka minnen du använder dig av (eller rättare sagt, påverkas inte nämnvärt av val av latencyn på minnena). Tri-channel ger redan en ohyggligt stor bandbredd oavsett hur snabba minnena är.

Så varken latency och bandbredd ger skäl för sitt pris på en Core i7.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zcenicx
Det är inte det, utan just att fläktarna bokstavligen hamnar mindre än en millimeter från baksidan av nästa kort. Det bäst ventilerade chassit i världen hjälper inte fullkomligt blockerade fläktar.

2x260 är fortfarande bättre än ett 295, dito 3x260, men du får helt enkelt satsa på Sparkle eller Gigabyte för 1700-1800:- istället.

2x260 presterar inte bättre än ett 295. Se t.ex. http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=3498&p=4

Dock så har 2x260 för tillfället ett prismässigt övertag.

Visa signatur

"Nothing is impossible because impossible itself says I M Possible..."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zcenicx
Läs på igen, eftersom Quad 295 är 2-way för moderkortet, och 6-way inte existerar. Finns inga moderkort som stöder SLI eller CF över mer än 3 PCI-E portar, men även moderkort med enkelt SLI-/CF-stöd stöder Quad med dubbelkort.

Six-way SLI existerar inte, eftersom SLI enbart stöder fyra GPUer. Dito för Crossfire. Det skulle helt enkelt inte bli ens teoretiskt en vinst att blanda in mer än fyra, då fjärdekortet redan idag bara ger ~30% skalning i bästa fall.

Stämmer någ bra när man lästa på lite andra sidor.
Problemet är att 295 är hungrig så Nvidia rekommderar ett 1000+W nättagg för att orka driva dom. Och resterande system.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FearKill
Stämmer någ bra när man lästa på lite andra sidor.
Problemet är att 295 är hungrig så Nvidia rekommderar ett 1000+W nättagg för att orka driva dom. Och resterande system.

du kan ha ett GTX295+resterande komponenter på ett 620w kvalitetsagg. (Corsair, zalman etc) Nvidias rekommendationer ska man ta med en nypa salt...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zputnick
du kan ha ett GTX295+resterande komponenter på ett 620w kvalitetsagg. (Corsair, zalman etc) Nvidias rekommendationer ska man ta med en nypa salt...

Ja det kan man göra. Men att 2x295 är det värsta som finns idag. Kanske är lite overkill.
Kanske köpa ett billigare och vänta på ett DX11 kort till hösten. Så man hänger med i utvecklingen. Man vet inte hur hårt DX11 kommer satsas på.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FearKill
Ja det kan man göra. Men att 2x295 är det värsta som finns idag. Kanske är lite overkill.
Kanske köpa ett billigare och vänta på ett DX11 kort till hösten. Så man hänger med i utvecklingen. Man vet inte hur hårt DX11 kommer satsas på.

Troligen lär det dröja innan spelen börjar stödja dx11 och då lär grafikkorten ha kommit en "generation" framåt igen!

Permalänk
Antielefant
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Weeblie
2x260 presterar inte bättre än ett 295. Se t.ex. http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=3498&p=4

Dock så har 2x260 för tillfället ett prismässigt övertag.

Det där är ett ganska gammalt test, sedan innan Big Bang II-drivrutinerna (182.50) som skickade upp SLI (speciellt i AFR) rätt kraftigt, och med stockklockade 65nm 260or, dvs innan 55nm GTX kom.

Den lilla skillnad som är äts upp av att väldigt få moderna modeller av 260 har stockklockning idag (de flesta ligger 625-660 MHz vs 576 stock) och av att 295 inte kan köra AFR, så det skalar sämre.

Och nej, du kan INTE klocka 295 lika långt som, eller ens ifatt, 260. Det är helt enkelt för dåligt kylt för att klara de 720/1480/2300 som verkar vara standard överklockningsnivå för 260.

http://www.techreport.com/articles.x/16681/6

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zcenicx
Det där är ett ganska gammalt test, sedan innan Big Bang II-drivrutinerna (182.50) som skickade upp SLI (speciellt i AFR) rätt kraftigt, och med stockklockade 65nm 260or, dvs innan 55nm GTX kom.

Den lilla skillnad som är äts upp av att väldigt få moderna modeller av 260 har stockklockning idag (de flesta ligger 625-660 MHz vs 576 stock) och av att 295 inte kan köra AFR, så det skalar sämre.

Och nej, du kan INTE klocka 295 lika långt som, eller ens ifatt, 260. Det är helt enkelt för dåligt kylt för att klara de 720/1480/2300 som verkar vara standard överklockningsnivå för 260.

http://www.techreport.com/articles.x/16681/6

4870 1 gb cf , Extremt j*vla varma kort! 103 grader celsius under load!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zcenicx
Det där är ett ganska gammalt test, sedan innan Big Bang II-drivrutinerna (182.50) som skickade upp SLI (speciellt i AFR) rätt kraftigt, och med stockklockade 65nm 260or, dvs innan 55nm GTX kom.

Den lilla skillnad som är äts upp av att väldigt få moderna modeller av 260 har stockklockning idag (de flesta ligger 625-660 MHz vs 576 stock) och av att 295 inte kan köra AFR, så det skalar sämre.

Och nej, du kan INTE klocka 295 lika långt som, eller ens ifatt, 260. Det är helt enkelt för dåligt kylt för att klara de 720/1480/2300 som verkar vara standard klockningsnivå för 260.

http://www.techreport.com/articles.x/16681/6

Klockning var tyvärr inte med i planerna där.

Även om GTX 260 oftast säljs stock-överklockade så måste du räkna in att GTX 295 kör med 240 shaders per core istället 216 för GTX 260 (d.v.s. GTX 295 är en underklockad GTX 280 i dubbelmacka).

Big Bang II gav även en prestanda-boost för GTX 295. Faktum är att SLI och dubbelmackor behandlas mer eller mindre lika av systemet. Källa på att AFR inte fungerar med GTX 295? Enligt mina egna källor så ska GTX 295 inte ha några problem med det.

Oftast kan man se det som att:

GTX 295 (stock) > 2xGTX 260 (stock)
GTX 295 (stock) = 2xGTX 260 (överklockat/stock-överklockat)

Om du kikar på hela artikeln där så ser du att GTX 295 vinner i princip lika många tester som 2xGTX 260. Skillnaden är egentligen så liten att upplösningen man kör på och datorn i övrigt spelar en mycket större roll (skalar inte SLI bättre på i7 än på t.ex. Phenom 2, så att 2xGTX 260 på i7 får en liten extra boost jämfört med GTX 295?).

2xGTX 260's lägre pris måste vägas mot GTX 295's möjlighet att skaffa sig ett extra kort efter en eventuell pricesäkning. Efter att ha kikat på priset på båda på prisjakt skulle jag nog också välja 2xGTX 260, då prisskillnaden idag är lite väl stor (~1000 kr)... för två uppsättningar som mer eller mindre presterar lika.

Visa signatur

"Nothing is impossible because impossible itself says I M Possible..."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stonevalley
Tackar ödmjukast

http://i704.photobucket.com/albums/ww44/Stonevalley/Lista.jpg

Du kan ju inte ha 3 st grafikkort på det där moderkortet 2 stycken däremot. Det finns
3 st PCI-e 2.0 men den nedersta blockeras
så 2-way SLI är det enda som funkar

Visa signatur

Yeah yeah

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AtreX
i7 920 är inte värd namnet om man kan få tag på en W3520 istället för bara någon hundralapp extra, garanterat D0:a och dessutom en väl testad sådan, klart värt det

Men en W3520 finns inte på Inet (vad jag sett iaf) och det är där han tänkt handla har jag förstått det som ? Sorry för dubbelpost.

Visa signatur

Yeah yeah

Permalänk

Totalt 20.153,00 kr

Totalt 20.153,00

de har även MSI GeForce GTX 260 för 1.395:- som veckans vara på Komplett Tri-SLI med dessa är en hit, kolla så att moderkortet har plats för detta

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=483938

Intel Xeon W3520 'r som det skrivits ovan en fin prolle

Permalänk
Antielefant

Onödigt att köpa glödheta 280or när 275 är lika snabba, betydligt kallare, och en femhundring billigare per kort.

Och vad ni än gör, rekommendera inte 3-way med tredjepartskylare!
Det funkar inte, inte ens i det mest ventilerade chassit.
Korten sitter så tight att fläktarna ligger mindre än en millimeter ifrån kortet under, och det finns inte en chans att de får luft.

Det är därför referenskylarens fläkt är en försänkt trumfläkt i bakkant av kortet.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Yesper
Du kan ju inte ha 3 st grafikkort på det där moderkortet 2 stycken däremot. Det finns
3 st PCI-e 2.0 men den nedersta blockeras
så 2-way SLI är det enda som funkar

sry det blev fel mobo men jag står fortfarande fast vid de övriga jag lagt in.
Langa detta istället
Nytt mobo

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Denna köpte jag för några veckor

Jag köpte denna dator för några veckor sedan o den fungerar väldigt bra.

Måste dock säga att det inte är helt tyst då den har en massa fläktar men är nästa 100% på att allt ljud faktis kommer från grafikkorten. Jag valde ändå dubbla (enkla) kort för att jag trodde att de skulle vara tystare. Det positiva är att fläkten på grafik korten aldrig har varit uppe över 50% (inte äns med Crysis i högsta grafikläge + 1920 x 1200)

Men när jag valde delarna till den så var det inte för bästa prestanda/pris utan mera bra prestand + ok pris + en snygg förpakning + bra kylning + låg ljudnivå (grafikkortens ljud är ju svårt att slippa om man inte köper sämre kort). Sedan måste jag säga att jag är 32 år o inte ville att min dator skulle se ut som gamerburk utan att den skulle vara diskret.

Monterade mina 2 extra fläktar i fronten för insug o det hjälper en hel del. Lådan har även en 200mm fläkt som hjälper till att kyla grafikkorten. Men lådan är alltså iskall när fronten-luckan är öppen och man maxar crysis.

I lådans manual står det att man skall ha ett 1000w nätagg om man kör dubbla kort men behövs nog bara om du t.ex skall köra dubbla 295 kort som ju är dubbla i sig själva.

http://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=699750...

Permalänk
Medlem

Jag skulle inte köra 3 grafikkort.

1. Inte värt pengarna

2. Jag köpte två 4890 kort o de kändes som jag tog i där och kör ju crysisi i högsta grafik läger + 1920 x 1080.

3. Det är trångt i burken mellan korten. Om jag öppnar upp burken o känner med handen i burken så är det bara mellan korten där jag kan ana värme + att ut luften från korten är varm. Resten av burken är riktigt kall.

4. vet ej om de får plats med tre 4890 kort då de är stora + att det drar ju både mer ström = större nätagg + ger mera värme i burken.

5. Bättre att köra 2 kort nu o köpa två nya om 2 år, så förlänge du burkens livslängd men har ändå inte betalt mera. Det är ju onödigt att ha så bra grafik prestanda när det inte finns några spel som kan sugen musten ur grafikkorten.

Till sist men inet minst...

Någon som vet något spel som kräver mera än Crysis W? Eller någon som har ett tips på hur man kan se vilken fps man får när man spelet?

Permalänk
Medlem

Kanske dags att konstatera att det inte är så bra med SLI där korten slår i varandra... Att det hellre (kylningsmässigt) är att föredra att köra två kort med en PCI-plats mellan dem, och använda en längre SLI-brygga

Däremot måste jag undra om man får en sådan (lång) SLI-brygga alltid när man köper SLI-kompatibelt kort, och om CrossfireX bjuder på samma?

Visa signatur

Yeah yeah

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ToBad

Någon som vet något spel som kräver mera än Crysis W? Eller någon som har ett tips på hur man kan se vilken fps man får när man spelet?

GTA 4 är ju rätt dåligt kompilerat till dator så det är väll ganska krävande ^^
Inbyggd Benchmarking program i GTA så det är bara att köra!
annars är väll Warhead det bästa du kan köra om du vill plåga datorn

Visa signatur

Stationär Dator : FD define r3|Corsair RM 750W|i7 4770K +NH-U9B SE2|Z87-DS3H|ASUS R9 290 4GB DirectCuII|A-data 1600 DDR3 8GB|2TB + 1TB + 1 TB + 120Gb SSD
Bärbar dator : Acer Aspire TimelineX 5820TG

BeErNwHiSkY:Beer and Whisky!

Permalänk
Medlem

"Någon som vet något spel som kräver mera än Crysis W? Eller någon som har ett tips på hur man kan se vilken fps man får när man spelet?"

Har provat FRAPS någon enstaka gång. Enkelt att använda. Kan inte säga något om tillförlitligheten dock. Sluatde med det dock eftersom jag egentligen bara var intresserad av det för COD, och punkbuster gillade inte att jag hade det igång.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Yesper
Kanske dags att konstatera att det inte är så bra med SLI där korten slår i varandra... Att det hellre (kylningsmässigt) är att föredra att köra två kort med en PCI-plats mellan dem, och använda en längre SLI-brygga

Däremot måste jag undra om man får en sådan (lång) SLI-brygga alltid när man köper SLI-kompatibelt kort, och om CrossfireX bjuder på samma?

Jag fick inte med en sådan lång brygga o det är nog för att modekorten kräver att korten skall sitta i vissa PCI-E portar om man kör 2 eller tre kort.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheJerk
"Någon som vet något spel som kräver mera än Crysis W? Eller någon som har ett tips på hur man kan se vilken fps man får när man spelet?"

Har provat FRAPS någon enstaka gång. Enkelt att använda. Kan inte säga något om tillförlitligheten dock. Sluatde med det dock eftersom jag egentligen bara var intresserad av det för COD, och punkbuster gillade inte att jag hade det igång.

Inte i Grafik men i CPU Kraft finns det Supreme Commander. Om någon har koll på RTS- Games. Testa köra Skirmish och ta en stor karta. Med full CPU motståndare med max units. Efter ett tag så finns någ inte en processor som inte orkar driva runt alla utan att det ska lagga. Det är en av spelen till CPU som tar mycket. Men inte i Grafik är det någ Crysis Warhead som är krävande.

Varje spel (nästan) har också en egen FPS mätare sök på google så får du svar.

Tex Cod har
/cg_drawfps

Crysis & Warhead

r_conrestricted 0 <<<<Det måste in först för att enabla FPS Metern
r_displayinfo 1

Permalänk
Medlem

Men jag vill ha mer info angående de långa bryggorna, vill att det ska finnas sånt här i alla lådor: http://img265.imageshack.us/img265/3117/fullinsideuu1.jpg

Visa signatur

Yeah yeah