"Vilken kamera ska jag köpa"-guide?

Permalänk
Medlem

"Vilken kamera ska jag köpa"-guide?

Bara jag som tycker det är väldigt många frågor om vilken kamera som man ska välja? Det kanske är dags att skriva ihop en guide?

Skulle kunna vara lite olika inriktningar i guiden, t.ex. om man vill ha en snabb kamera, lätthanterad, bra bildkvalité osv. Naturligtvis ska det vara uppdelat i prisklasser också. Alla har ju olika prioriteringar.

Någon som håller med/har synpunkter?

Permalänk
Medlem

Lite tips om kameror
(snattat från ett moppe forum)

Instegs modeller. (Bra att börja med)
Canon eos 1000D ca 4500 kr, med kitobjektiv.
Canon eos 450D (Lite bättre än 1000D) ca 6300 kr med kitobjektiv

Nikon D40 ca 3300 kr med kitobjektiv
Nikon D60 (Lite bättre än D40) ca 4300 kr med kitobjektiv
Nikon D80 (Bättre än båda två) ca 6800 kr med kitobjektiv

Olympus E-420 ca 4100 kr med kitobjektiv
Olympus E-520 ca 5800 kr med kitobjektiv

Pentax K-M ca 4300 kr med kitobjektiv
Pentax K200D ca 5300 kr med kitobjektiv

Sony A200 ca 4500 kr med kitobjektiv
Sony A300 ca 5200 kr med kitobjektiv
Sony A350 ca 6600 kr med kitobjektiv

-------------------------------------------------------------------

Mellansteg
Canon 40D ca 8000 kr, hus
Canon 50D ca 11000 kr, hus

Nikon D90 ca 8000 kr, hus
Nikon D300 ca 13000 kr , hus

Olympus E-3 ca 15000 kr, hus
Olympus E-30 ca 11000 kr, hus

Pentax K20D ca 6000 kr, hus

Sony A700 ca 9000 kr, hus

--------------------------------------------------------------------

Proffs (Fullformat)
Canon 5D Mark II ca 24000 kr, hus
Canon 1D Mark III ca 39000 kr, hus
Canon 1Ds Mark III ca 76000 kr, hus

Nikon D700 ca 22000 kr, hus
Nikon D3 ca 42000 kr, hus
Nikon D3x ca 71000 kr, hus

Sony A900 ca 30000kr, hus

Visa signatur

Maskinen:
[ASUS Maximus Ranger VII][Intel I5 4690K @ 4.6Ghz 24/7 med Noctua NH-U14S]
[16Gb Gskill 2400Mhz 2x8Gb][MSI GTX 770 Gaming i SLI][XFX PRO 850w PSU]
[Kingston HyperX 240Gb SSD + 2Tb HDD]
[Windows 7 Ultimate][CoolerMaster Silencio 650 PURE][+ massa noctua fläktar]

Permalänk
Medlem

Jag skrev ihop en dylik guide för ett gäng år sedan, men kände att jag inte riktigt orkade hålla den uppdaterad. Den är väldigt inaktuell på många sätt, men kanske det går att använda en del av materialet, om nån annan känner sig manad...
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=2...

Permalänk
Medlem

Blev glad och sen ledsen.

Tänkte senast idag på hur jag är oinsatt inom kameravärlden och skulle behöva en guide som vägledning. Hittar denna tråd, blir glad, öppnar och blir besviken.

Det jag efterlyser är inte bara en lista på olika kameror, utan mer vilka saker jag måste ha i beaktande när jag ska köpa en kamera.

Så jag är väldigt mycket för att det skapas en sådan guide, men nu har jag dock inte i ärlighetens namn sökt efter den, så vet inte om det redan finns en sådan.

Permalänk
Medlem

Den där listan skulle ju lika gärna kunna vara en copy-paste på valfri kamerabutiks utbud av systemkameror.

Det frågas mest om kompaktkameror, alltså bör guiden innehålla tips på kompakter. Den bör även vara riktad till nybörjare eftersom de som redan har foto som hobby ofta har stenkoll på marknaden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dumbo
Jag skrev ihop en dylik guide för ett gäng år sedan, men kände att jag inte riktigt orkade hålla den uppdaterad. Den är väldigt inaktuell på många sätt, men kanske det går att använda en del av materialet, om nån annan känner sig manad...
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=2...

Aha.. visste inte att det fanns. Men tl; dr

Jag tänkte mer en lista på specifika modeller och något slags prioriteringssystem. T.ex. en grupp med kameror för den som vill ha maximal bildkvalité och en för de mest ergonomiska och snabba kamerorna. Till att börja med är det få som orkar läsa en så pass lång och omfattande guide som din, men det finns absolut ett behov av en sådan också. För det andra är det bra om den går att uppdatera på ett smidigt sätt. Alltså en "stomme" där det bara är att byta ut modeller allt eftersom det kommer nya.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Blev glad och sen ledsen.

Tänkte senast idag på hur jag är oinsatt inom kameravärlden och skulle behöva en guide som vägledning. Hittar denna tråd, blir glad, öppnar och blir besviken.

Det jag efterlyser är inte bara en lista på olika kameror, utan mer vilka saker jag måste ha i beaktande när jag ska köpa en kamera.

Så jag är väldigt mycket för att det skapas en sådan guide, men nu har jag dock inte i ärlighetens namn sökt efter den, så vet inte om det redan finns en sådan.

Aha, det finns ett behov åtminstone.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mixdisk
Aha.. visste inte att det fanns. Men tl; dr

Jag tänkte mer en lista på specifika modeller och något slags prioriteringssystem. T.ex. en grupp med kameror för den som vill ha maximal bildkvalité och en för de mest ergonomiska och snabba kamerorna. Till att börja med är det få som orkar läsa en så pass lång och omfattande guide som din, men det finns absolut ett behov av en sådan också. För det andra är det bra om den går att uppdatera på ett smidigt sätt. Alltså en "stomme" där det bara är att byta ut modeller allt eftersom det kommer nya.

Aha, det finns ett behov åtminstone.

Fast problemet som jag ser det är att jag tror vi vill lite olika saker. Det jag är ute efter är mer åt den guide som dök upp här, då jag personligen vill lära mig mer om själva egenskaperna för att sen sfå hjälp när jag sorterat ut några som jag tror passar bäst.

Anledningen är att en lista med specifka modeller snabbt kommer gå ur tiden då det hela tiden kommer nya, såvida man kontinuerligt inte uppdaterar guiden, vilket ingen lär göra.

Men om man går genom den gamla guiden, gör den mer lättläslig och slänger in några exempel på kameror i slutet så har ni enligt mig den ultimata guiden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mixdisk
Jag tänkte mer en lista på specifika modeller och något slags prioriteringssystem. T.ex. en grupp med kameror för den som vill ha maximal bildkvalité och en för de mest ergonomiska och snabba kamerorna. Till att börja med är det få som orkar läsa en så pass lång och omfattande guide som din, men det finns absolut ett behov av en sådan också. För det andra är det bra om den går att uppdatera på ett smidigt sätt. Alltså en "stomme" där det bara är att byta ut modeller allt eftersom det kommer nya.

När jag skrev den så valde jag avsiktligt att inte ha med några specifika modeller, vilket jag i viss mån även fick lite kritik för. Anledningen till att jag inte gjorde detta var att jag kände att det skulle bli ett "heltidsjobb" att hålla den uppdaterad, eftersom det kommer nya kameramodeller som en annan byter kallingar...
Sedan finns det ju ett problem med att rada upp kameror som är "mest ergonomiska", exempelvis, då detta i mycket är en smaksak.
Och vad ÄR bildkvalitet. En kamera kanske har jättebra optik, men mycket brus. En annan kanske är väldigt skarp, men har mycket kromatiskaberration osv osv. Det är svårt att säga att "denna har bäst bildkvalitet", för även här är olika egenskaper olika viktiga för olika personer.

Så, inte för att sätta mig på tvären på något sätt, men jag tror att det blir ganska klurigt att få ihop en sådan lista och väldigt mycket jobb att hålla den uppdaterad.

Däremot skulle det ju kunna vara en tanke att, som CSM101, säger, ha några exempel på vettiga kameror av olika typer nånstans i guiden.

Om man kortade ner, snyggade till och moderniserade min guide lite skulle den nog kunna vara en bra grund. Sedan kan man lägga till lite mer praktiska exempel av olika slag.
Jag hjälper gärna till och tycker till och bidrar med åsikter eller bilder eller vad som kan behövas, men jag känner att jag inte har energin att hålla det hela uppdaterat, så det får nån annan gärna göra.

Permalänk
Medlem

Jag tycker ni två ska gå ihop och använda materialet som redan finns, ni sparar mycket jobb bara där.

Det kommer uppskattas av många, iaf av mig

Permalänk
Medlem

Jag fick en idé. Vad sägs om en mall med olika grupper och kriterier så kan vem som helst posta ett inlägg och lägga till kameror i en grupp?

Snabbt exempel:

Prisklasser

0-1000:-

1000-2000:-

2000-3000:-

Alla prisklasser kan ha en undergrupp med någon prioritering. T.ex. snabb och bildkvalité. Sen kan vem som helst lägga till kameror med ett inlägg som ser ut t.ex. så här:

Citat:

2000-3000:-
Snabb: Canon IXUS 870 IS
Bildkvalite: Fujifilm FinePix F100fd

(OBS: bara exempel!)

Kanske blir rörigt..

Permalänk
Medlem

saabcool..lite strange lista där..borde ha fler klasser än det där..nikon D80tex är ingen instegskamera..

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Hedersmedlem

Jag skrev ihop en liten kort guide om optik i vintras, den ska jag kanske uppdatera med lite mer tips och förslag. Hoppas nån kan hjälpa mig med Pentax och Sony-optik, för där har jag dålig koll på vad som är bra och dåligt.

Exempel
Objektiv som är bra
Objektiv som man bör undvika

osv

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Blev glad och sen ledsen.

Tänkte senast idag på hur jag är oinsatt inom kameravärlden och skulle behöva en guide som vägledning. Hittar denna tråd, blir glad, öppnar och blir besviken.

Det jag efterlyser är inte bara en lista på olika kameror, utan mer vilka saker jag måste ha i beaktande när jag ska köpa en kamera.

Så jag är väldigt mycket för att det skapas en sådan guide, men nu har jag dock inte i ärlighetens namn sökt efter den, så vet inte om det redan finns en sådan.

Ett bra tips är att gå in på www.fotosidan.se och läsa igenom deras fotoskolan artiklar som går igenom slutartider, bländare, ISO, rörelseoskärpa osv.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OSkar000
Jag skrev ihop en liten kort guide om optik i vintras, den ska jag kanske uppdatera med lite mer tips och förslag. Hoppas nån kan hjälpa mig med Pentax och Sony-optik, för där har jag dålig koll på vad som är bra och dåligt.

Exempel
Objektiv som är bra
Objektiv som man bör undvika

osv

Jag kanske kan bidra lite ang. optik till sony. Jag är ju trots allt sony-ägare och har lite koll ang. optik upp till ca 5000kr.

Visa signatur

Canon 30D - BG-E2N - Canon 28/2,8 - Canon 50/1,8 - Tokina 100/2,8 macro - Sigma EX 70-200/2,8 - Mina Bilder
Marantz 2230 - NAD 2400 - H/K HD 970 - DIY HiVi F8 + Seas 27TDFC

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av saabcool

Proffs (Fullformat)
Canon 5D Mark II ca 24000 kr, hus
Canon 1D Mark III ca 39000 kr, hus
Canon 1Ds Mark III ca 76000 kr, hus

Finn ett fel.

Permalänk
Medlem

Problemet med en guide är ju att priserna ändras så mycket, så någon måste ju sitta och lägga ner rätt mycket tid på att uppdatera och underhålla. Om någon känner sig manad, shoot, annars kommer det bara rinna ut i sanden..

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller