Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Soyish
Första bilden tänkte jag : Va fan du slösar på alkoholen!!! Men det ser bra ut Fina bilder i övrigt

Det var du ej ensam om.

Visa signatur

- Q6600 - 3870 Crossfire - 4GB 6400 - 300GB *2 Raid0 - Windows Vista Bussines 32Bit - 24" 1920 x 1200 -

"The Journey Is The Destination"

Permalänk
Medlem

^^

Visa signatur

EOS 5Dmk2, 24/1.8, 50/1.8 II, 70-200/4L, Sigma 530 Super
Flickr

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ännu en nice bild!
Men jag undrar lite varför du kör AdobeRGB på bilderna du postar på nätet?
Nu har jag tagit för vana att dra hem dina bilder för att spana på dom i photoshop också. Dom blir ännu bättre där!

Permalänk
Medlem

Två från igår kväll...

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tyckte att vitbalansen på den första var alldeles för kall så jag testade att värma den lite och drog lite i levels medans jag ändå höll på. Du kanske medvetet har gjort den väldigt blå och i så fall ber jag om ursäkt för att jag våldtog din bild, men så här blev det iaf

(jag tar givetvis bort den om du vill det)
I övrigt gillade jag kompositionen!

Din andra bild gillade jag också, fint ljus!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Soyish
Första bilden tänkte jag : Va fan du slösar på alkoholen!!! Men det ser bra ut Fina bilder i övrigt

Hahaha :'D Tackar :'>

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Toxic Crow

#1 alkoholmissbruk
#2 shysst skärpedjup och nice ljus
#3 ser lite sne ut

Äh, de va inte så farligt :'D Tack!

Visa signatur

P6T SE - i7 930 @ 4GHz - 12GB XMS3 1600 MHz - Unlocked HD6950 CF @ 900/1325 - X25-V 40GB x2 RAID 0 - 2 TB Samsung F3 - Tesla 1000w - Define r2

450D | 50/1.8 II | 20/1.8 | 18-55 3.5/5.6 IS
Carlssonmedia.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Toxic Crow
Jag tyckte att vitbalansen på den första var alldeles för kall så jag testade att värma den lite och drog lite i levels medans jag ändå höll på. Du kanske medvetet har gjort den väldigt blå och i så fall ber jag om ursäkt för att jag våldtog din bild, men så här blev det iaf
http://toxen.mine.nu/pics/temp/ersdalen_by_dumbo.jpg
(jag tar givetvis bort den om du vill det)
I övrigt gillade jag kompositionen!

Din andra bild gillade jag också, fint ljus!

Tack tack.

Jo, den är "avsiktligt" blå. Den är tagen under "blå timmen". Jag använder alltid "dagsljus" som vitbalans när jag fotar ute just för att få ljuset "som det är". Då får man även den finfina guldgula ljuset i solupp-/nedgång och på vintern blir ju ljuset lite blålila i framför allt gryningen osv osv.
Men det gjorde inte mig något att du försökte "rätta till" ivfsh.

Permalänk
Medlem

Toxic Crow: Tack så mycket! Varför AdobeRGB: jo dels för att jag är lat och inte orkar spara om dem och dels för att jag kör firefox och det inte spelar så stor roll (för mig) vilken profil bilderna är i (vad jag hört iallafall ^^)!

Visa signatur

EOS 5Dmk2, 24/1.8, 50/1.8 II, 70-200/4L, Sigma 530 Super
Flickr

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Offler
Toxic Crow: Tack så mycket! Varför AdobeRGB: jo dels för att jag är lat och inte orkar spara om dem och dels för att jag kör firefox och det inte spelar så stor roll (för mig) vilken profil bilderna är i (vad jag hört iallafall ^^)!

Jag ser skillnad på AdobeRGB och SRGB i firefox :>

Visa signatur

P6T SE - i7 930 @ 4GHz - 12GB XMS3 1600 MHz - Unlocked HD6950 CF @ 900/1325 - X25-V 40GB x2 RAID 0 - 2 TB Samsung F3 - Tesla 1000w - Define r2

450D | 50/1.8 II | 20/1.8 | 18-55 3.5/5.6 IS
Carlssonmedia.se

Permalänk
Medlem

En till...

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Offler
Toxic Crow: Tack så mycket! Varför AdobeRGB: jo dels för att jag är lat och inte orkar spara om dem och dels för att jag kör firefox och det inte spelar så stor roll (för mig) vilken profil bilderna är i (vad jag hört iallafall ^^)!

Ser du någon skillnad på dessa? För mig kvittar det vilken browser jag använder (ie, opera, ff), bilderna är olika i alla. Kollar jag däremot på dom i photoshop så är dom helt identiska i färgerna.

AdobeRGB (1998)

sRGB IEC61966-2.1

Permalänk
Medlem

De ser exakt likadana ut för mig. Gjorde en speciell intställning i firefox för att aktivera en bättre färghantering. Minns inte exakt vad men har för mig att det även skrivits om det här på forumet.

Visa signatur

EOS 5Dmk2, 24/1.8, 50/1.8 II, 70-200/4L, Sigma 530 Super
Flickr

Permalänk
Medlem

Är exakt lika för mig, men Safari kan ju hantera inbäddade färgprofiler utan att man behöver fulhacka.

Permalänk
Medlem

Offler: Blixten du har, är det något du rekommenderar att man köper eller bör man satsa på en speedlite?

Visa signatur

Kamera: Canon EOS 1000D, 20/1.8, 50/1.8, 70-200/4L
Flickr!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av j_
Offler: Blixten du har, är det något du rekommenderar att man köper eller bör man satsa på en speedlite?

Har en lika dan själv, grymt bra blixt. Desutom starkare än canon 430ex ll.

Visa signatur

[B]965BE C3 @ 4018MHz | XFX HD5770 @ 1GHz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Offler
De ser exakt likadana ut för mig. Gjorde en speciell intställning i firefox för att aktivera en bättre färghantering. Minns inte exakt vad men har för mig att det även skrivits om det här på forumet.

För oss stackare som inte har den inställningen då?

Permalänk
Medlem

Var ute i ösregnet idag och fotade lite. Pentax K20D, Pentax DA*55@f/4.
Iso 2200 NR off, inget NR i PP
1/180

Permalänk
Medlem

För er som ser Adobe RGB fel i firefox så kan jag beskriva hur ni aktiverar profilhantering här.

Skriv about:config i adressfältet.

Sedan går ni ner till gfx.color_management.mode och sätter den till 1 eller true beroende på vilken firefox version ni har. 1 i 3.5.

Sedan är det bara att starta om så läser firefox in färgprofiler från bilder.

Visa signatur

Primär Dator: Asus Sabertooth Z97 Mark 2/USB 3.1 | Intel Core I7 5775C | 32GB RAM (DDR3 1600MHz) | Nvidia Geforce GTX 1070 (Asus Strix) | Corsair HX750i 750W | Fractal Design Define R5 | 3,5TB SSD + 3TB HDD + 64TB NAS + 36 TB Backup | Asus Xonar Essence STX II | Win10 Pro

Permalänk
Medlem

zightx: Tror inte det är fulhack direkt, det finns inbyggt i programmet. Efter lite googlande (och inhämtande av nytt objektiv, se sign!) hittade jag hur jag gjorde:

* Skriv about:config i adressfältet i firefox 3.

* Skriv in gfx.color_management.enabled och sätt värdet till true.

* Starta om firefox.

varför det inte är ställt så från början är väll för att det kan göra firefox lite långsammare, dock inget jag märkt av och jag kör inte på nån värstingburk heller (:

j_: Njae, vet inte riktigt om jag kan det. Visst har den sina fördelar, stark och mer funktionsrik men den är större och tyngre samt krångligare än 430:an. Testade 430 för ett tag sen och blev riktigt imponerad över hur jämn kvalitet den höll, alla bilder var perfekt exponerade. På sigma måste jag jämt hålla på och ändra exponering för att det ska funka.

Visa signatur

EOS 5Dmk2, 24/1.8, 50/1.8 II, 70-200/4L, Sigma 530 Super
Flickr

Permalänk
Medlem

doh!

Visa signatur

EOS 5Dmk2, 24/1.8, 50/1.8 II, 70-200/4L, Sigma 530 Super
Flickr

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Offler
zightx: Tror inte det är fulhack direkt, det finns inbyggt i programmet. Efter lite googlande (och inhämtande av nytt objektiv, se sign!) hittade jag hur jag gjorde:

* Skriv about:config i adressfältet i firefox 3.

* Skriv in gfx.color_management.enabled och sätt värdet till true.

* Starta om firefox.

varför det inte är ställt så från början är väll för att det kan göra firefox lite långsammare, dock inget jag märkt av och jag kör inte på nån värstingburk heller (:

j_: Njae, vet inte riktigt om jag kan det. Visst har den sina fördelar, stark och mer funktionsrik men den är större och tyngre samt krångligare än 430:an. Testade 430 för ett tag sen och blev riktigt imponerad över hur jämn kvalitet den höll, alla bilder var perfekt exponerade. På sigma måste jag jämt hålla på och ändra exponering för att det ska funka.

Okej, det jag fått för mig efter att googlat en del också.. Men då får det nog bli en 430 jag satsar på:)

Visa signatur

Kamera: Canon EOS 1000D, 20/1.8, 50/1.8, 70-200/4L
Flickr!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

EOS 5Dmk2, 24/1.8, 50/1.8 II, 70-200/4L, Sigma 530 Super
Flickr

Permalänk
Medlem
Visa signatur
Permalänk
Medlem
Visa signatur

Kamera: Canon EOS 1000D, 20/1.8, 50/1.8, 70-200/4L
Flickr!

Permalänk
Medlem

Sothönekycklingar måste vara de fulaste ungarna ever dock väldigt söta.
Men flintskalliga med röd hockyfrilla är inte så vackert faktiskt..

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

Jag tog en tur till Norge...

Måndag... Fler bilder

Oslo

Gardemoen

Tisdag... Fler bilder

Det var lite dimmigt... (Kristiansund)

"Berget är ivägen, bort med det"

Fotovänlig flygplats, precis utmed fjället

Marokko (inte landet, ön)

Solnedgång över atlanten

Solnedgång över atlanten

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Härlig solnedgång (den första), Oskar000!

Visa signatur

Nikon D40x; 18-55 mm Nikkor; 55-200 mm Nikkor
Macbook; 2 GHz Core 2 Duo, Mac OS X Leopard

Permalänk
Medlem
Citat:

Snygga bilder, riktigt vackert i Norge.

Visa signatur

- Q6600 - 3870 Crossfire - 4GB 6400 - 300GB *2 Raid0 - Windows Vista Bussines 32Bit - 24" 1920 x 1200 -

"The Journey Is The Destination"

Permalänk
Medlem

Lek med högspänning kablar gav många roliga linjer..
Gjorde den lite mörkare för att lyfta fram molnet.

Några pics från promenad på norrmälarstrand häromdan.

Visa signatur

Foto: Nikon D90, 50 1.8 & 55-200 4-5,6 samt velbon stativ.

Permalänk
Medlem

Några bilder från dagens fototräff

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller