Tystaste HÅrdisken?

Permalänk
Medlem

Tystaste HÅrdisken?

Tjena! skall köpa mig en ny hårddisk.

Som rubriken lyder: vilken modell är den tystaste(+ minst vibrerande)? 320-750gb

LJUD FÖRE PRESTANDA. jag är inte ute efter en ssd(dyyrt)!
Är så himla trött på när min min nuvarande hårddisk(samsung 320gb) som är det endå i datorn som låter.

tack på förhand!

Permalänk
Hedersmedlem

Western Digitals Caviar Green-serie är väldigt tysta (5400RPM) och svala. De brukar rekommenderas när man vill ha det tyst.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av widL
Western Digitals Caviar Green-serie är väldigt tysta (5400RPM) och svala. De brukar rekommenderas när man vill ha det tyst.

har den, tyst..

Visa signatur

eminemBNJA: Oh I like that Baby. I put on my robe and wizard hat.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Samsungs 'nya' F2 Ecogreen med 500GB plattor säger jag. Eller vänta tills WDs nya greens kommer med 500GB plattor i de mindre storlekarna.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

http://www.silentpcreview.com/article786-page4.html

"It's the quietest desktop drive we've ever tested. It's the most efficient drive we've ever tested. And it comes in capacities up to 1 TB. What more do you want? As far as SPCR is concerned, this could be the perfect drive — at least until flash media takes over."

Case closed..

Permalänk
Hedersmedlem

http://www.silentpcreview.com/article951-page4.html

The Samsung HD502HI sits at the top of quiet HDDs reviewed by SPCR. It edges the WD Caviar Green 2TB for vibration and idle noise, although many users may be pressed to discern between the two drives in a controlled test with two otherwise identical systems — the ambient room noise would have to be absolutely minimal and the other components in the systems would have to be near-silent.

Case even more closed.......

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

WD Green Power 1TB

Jag blir förvånad de väldigt få gånger jag lyckas höra den.

Någon som vet om det finns något program man kan se hur många RPM sin hårddisk har? Jag tror nämligen att min GP ligger på 7200

Visa signatur

Intel 3570K + CM 212 EVO - Corsair 16GB - Asus GTX 660Ti OC - Gigabyte Z77X-D3H - Sandisk 240GB -
WD Green 7,5TB - E9 580W - Antec P182 - Acer XF240H

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sputte
Någon som vet om det finns något program man kan se hur många RPM sin hårddisk har? Jag tror nämligen att min GP ligger på 7200

Du behöver inte tro, det är redan konstaterat att den INTE går i 7200rpm, över hela nätet + den sidan flera inkl jag har länkat till.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jalle64
Du behöver inte tro, det är redan konstaterat att den INTE går i 7200rpm, över hela nätet + den sidan flera inkl jag har länkat till.

http://www.misco.se/product/product.aspx?P_ItemId=635550&VO_O...

"IntelliPower (5400-7200)"

http://www.webhallen.com/prod.php?id=92586

Visa signatur

Intel 3570K + CM 212 EVO - Corsair 16GB - Asus GTX 660Ti OC - Gigabyte Z77X-D3H - Sandisk 240GB -
WD Green 7,5TB - E9 580W - Antec P182 - Acer XF240H

Permalänk
Permalänk
Medlem

Disken är snabb med!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MX510.
Disken är snabb med!

Nej, den är inte snabb. Varför påstår du det?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av widL
Nej, den är inte snabb. Varför påstår du det?

Jag har kört HD Tune på min WD 1TB disk och den har average på 80MB/sek!

WDC WD10EADS-XXXXX 1000GB
BIOS SATA Settings: "Auto"
Minimum: 39.3MB/sec
Maximum: 111.3MB/sec
Average: 79.9MB/sec
Acess Time: 14.8 ms
Burst Rate: 149.2 MB/sec
CPU Usage: 1.2%
Supported: UDMA Mode 6 (Ultra ATA/133)
Active: UDMA Mode 5 (Ultra ATA/100)

Permalänk
Medlem

WD Green power, har en på 1tb som lagring. Aldrig hört den.

Enligt Western digital ska dom kunna varva upp till 7200 rpm då det behövs.

Permalänk
Inaktiv

Min Samsung F1 är mycket tyst. Ytterst sällan jag hör den arbeta. Snabb är den också, då därför blev det en F1 till nya datorn.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Huddit
WD Green power, har en på 1tb som lagring. Aldrig hört den.

Enligt Western digital ska dom kunna varva upp till 7200 rpm då det behövs.

Var på WD:s hemsida står det defacto att de verkligen varvar upp till 7200rpm? Länk tack.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Avstängd

Det finns verktyg som kan användas för att märka ifall hårddiskens plattor skulle börjar roterera snabbare. En websida kollade upp GP hårddiskarna och de snurrar hela tiden 5400rpm. (hittar inte den igen)

De har lägre accesstider än 7200rpm hårddiskarna men har ofta nyare plattor med hög datatäthet så de är ändå inte långsamma.

De man ska kika på enligt mig:
Western Digital GP
Samsung F2
Seagate 5900.12 (5900 rpm)

Jag undviker hårddiskar med fler än 2 plattor..

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR