Från sand till krets – en processors födelse

Permalänk
Medlem

Inte för att vara tråkig, men jag tyckte att Discoverys "How it's made"'s besök hos IBM gav mer kring tillverkningen av olika kretsar....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lonefox
Inte för att vara tråkig, men jag tyckte att Discoverys "How it's made"'s besök hos IBM gav mer kring tillverkningen av olika kretsar....

Här var det bilder och text. Där var det film.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Hedersmedlem

Yes! Jag hittade länken jag letade efter.
Mor5ives länkade till en mycket trevlig video i en tråd för något år sedan som handlar om just detta. Tack så mycket

Ni som gillade den här nyheten kommer säkerligen uppskatta denna video.

http://www.appliedmaterials.com/HTMAC/animated.html

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Inaktiv

Mycket intressant läsning...drog dock på smilbanden när dom visade "sågen".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Söderbäck
Yes! Jag hittade länken jag letade efter.
Mor5ives länkade till en mycket trevlig video i en tråd för något år sedan som handlar om just detta. Tack så mycket

Ni som gillade den här nyheten kommer säkerligen uppskatta denna video.

http://www.appliedmaterials.com/HTMAC/animated.html

Tackar! Lång var den!

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Grym artikel... men fattar inte varför dom gör dom cylinderformade... blir ju en massa spill... Bättre med en kub-liknande sak. Men dom har väl säkert en väldigt vettig anledning:P

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av saddam
Det här låter skitskumt. Jag är skeptisk till detta. Det måste vara otroligt med jobb att bygga en cpu från grunden, från en wafer? Eller börjar ni med kisel, eller med sand? Detta låter som ett långt examensarbete, som dessutom kostar väldigt mycket pengar.

Det vanliga är att man har några grindar och sen bygger ihop en CPU med sladdar och flyttar dem och sånt. Jag har aldrig hört talas om att man bygger en CPU själv. Jag är grymt skeptisk och har svårt att tro dig, utan bevis.

Som LennyV förkarat, designen görs top-down från beteendebeskrivande kod (VHDL/verilog) ner till grind- och layoutnivå. Själva tillverkningen med maskinerna gör chiptillverkaren.

Som sagt kan design/layout göras helt manuellt eller med hjälp av syntesprogram. Manuella designer har möjlighet att bli snabbare/ta mindre plats, men samtidigt tar de längre tid att utveckla. Detta göra att i dagsläget är det inte särskilt lönsamt att göra saker manuellt pga. längre time-to-market. Dvs. den processor man håller på med kommer redan vara föråldrad när den är klar om allt skall göras manuellt.

Visa signatur

.: Min Portföljdator : Länk :.
.: Duron 0.8@1.0 : KT7A-Raid : AiW Radeon 8500DV 'buildt by ATI' : Nec Fe950+ : ~92Gb Raid 0 : Vattenkylt i Hq45 :.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ala_95
Här var det bilder och text. Där var det film.

Det var mer ingående i programmet....det var det jag syftade på.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Söderbäck
Yes! Jag hittade länken jag letade efter.
Mor5ives länkade till en mycket trevlig video i en tråd för något år sedan som handlar om just detta. Tack så mycket

Ni som gillade den här nyheten kommer säkerligen uppskatta denna video.

http://www.appliedmaterials.com/HTMAC/animated.html

Tack! Där snackar vi om information. Herrejävlar vad det är en avancerad procedur.

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk

INTEL / AMD

Är det inte en keft som är intresserad av hur AMD´s prollar tillverkas?

Säger bara det INTEL RoXxX!

<=-( ^-^ )-=>

Visa signatur

OS: Windows 11 Prro | Chassi: Fractal Design Define 7 Svart | Moderkort: Asus Rog Strix Z390-F Gaming | Kylning: Corsair CPU Cooling Hydro H100X / 2*240mm | CPU: I9 Socket-LGA1151, 8-Core (16-Thread) 3.60GHz@5Gh (1.33v) | PSU: Corsair 1200W | HDD: Corsair SSD 120GB (OS), Intel 256GB SSD (Games), Seagate 1TB HDD (APPS/DL), Seagate 1TB HDD (Recordings) | RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | GPU: Gigabyte GTX 980 Ti 6GB | Monitor: HP Omen 27, TN-panel, 27", 165Hz och Nvidia G-Sync

Permalänk

Intressant läsning. Visste redan ungefär hur det gick till men lite påfyllning av info skadar aldrig. Från sand till krets eller från gruva till ditt databord.

Visa signatur

Dator 1: Intel core i7 3930K @ 4,7Ghz, Asus P9X79 Deluxe. Crucial Ballistix Tactical Tracer DDR3 (32GB),Crossfire 2x MSI Radeon 7970 OC Edition 3GB, Tagan 800W NA, SanDisk 120GB systemdisk, EK 360 kit + 120mm extraradiator.
Dator 2: AMD FX 8350, Gigabyte 990FXA UD3, Crucial ballistix DDR3, Nvidia GTX 480, Corsair 650W, 2x OCZ Agility, Thermaltake bigwater 760 vattenkylning.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BillyBoySeXToy
Är det inte en keft som är intresserad av hur AMD´s prollar tillverkas?

Säger bara det INTEL RoXxX!

<=-( ^-^ )-=>

är nog ingen större skillnad på sånn här översiktsnivå

-----

trevlig läsning, men procesorn förblir nog ett mysterium för mig

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av saddam
...Jag är skeptisk till detta......Jag är grymt skeptisk och har svårt att tro dig, utan bevis...

Sa han som argumenterar för allehanda konspirationsteorier mot större delen av forumet. Är du på riktigt?

För att hålla sig ontopic, var kan man på ett mycket pedagogiskt sätt lära sig om hur en processor fungerar? Antar att det har att göra med att först lära sig om hur en transistor fungerar. Jag har försökt både googla och wikia men det blir så snabbt så otroligt krångligt. Är det kanske så att det är väldigt krångligt och inte går att förklara på ett enkelt sätt?

Visa signatur

No pain, No gain
CyberVillain: "det finns snygga sossebrudar... men jag tycker de är skitfula endå.. principsak"
"Demokrati: Tron att en hög summa kan uppnås genom addering av en massa nollor."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MegaN00bie
Sa han som argumenterar för allehanda konspirationsteorier mot större delen av forumet. Är du på riktigt?

För att hålla sig ontopic, var kan man på ett mycket pedagogiskt sätt lära sig om hur en processor fungerar? Antar att det har att göra med att först lära sig om hur en transistor fungerar. Jag har försökt både googla och wikia men det blir så snabbt så otroligt krångligt. Är det kanske så att det är väldigt krångligt och inte går att förklara på ett enkelt sätt?

Ungefär såhär tror jag att det funkar.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ala_95
http://i31.tinypic.com/25anmsp.jpg

Ungefär såhär tror jag att det funkar.

HAHAHA! Den tackar vi för!

Visa signatur

| Fractal Design Define R2 | AMD Phenom II X6 1100T BE @ 3.6GHZ stock volt | Asus Crosshair IV Formula | 8GB Corsair DDR3 1600Mhz | HD 5870 + VF3000A | Cooler Master Real Power 620W | Samsung 840 Pro 256GB |
Submerged Computer Bygglogg

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av helmesjoe
HAHAHA! Den tackar vi för!

Va?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LennyV
Att bygga en processor från grunden kan göras antingen genom att man fysiskt sitter och placerar ut logiska grindar på en ritning, och sedan sammankopplar dem

Nu ska jag passa på att fråga.
Det är sin sak att plita i ett HDL-språk och sedan låta mjukvara syntetisera kretsdesignen, men hur/vad utbildar man sig till för att få erfoderliga kunskaper att göra detta på egen hand, "på riktigt"?

Visa signatur

WS/Server: GA-P55A-UD3 - Intel Core i5-750 - 24 GB DDR3 - Samsung 850 PRO 256 GB - 35 TB SAS HDD - ATi 3D-Rage II+ - ESI Juli@ - Fractal Design Define R2
Laptop: MacBook Pro 13" late 2011, 2.4 GHz, 8 GB, 256 GB SSD

Permalänk
Medlem

Nudå?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Kul läsning.
Jag måste också tipsa om inslaget som gick på "how do they do it"

http://www.youtube.com/watch?v=aWVywhzuHnQ&feature=related
Sjukt mycket arbete som ligger bakom för att få fram en wafer.

Permalänk
Medlem

Fattar ändå inte hur prollen kan räkna ut något med hjälp av en transistors funktion!

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TubularBoy
Kul läsning.
Jag måste också tipsa om inslaget som gick på "how do they do it"

http://www.youtube.com/watch?v=aWVywhzuHnQ&feature=related
Sjukt mycket arbete som ligger bakom för att få fram en wafer.

Sjukt mycket arbete för att få fram den lilla delen i datorn.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Permalänk
Medlem

Undra vad dom skulle säga om man klampade in där med grovdamsugare sopkvast och skyffel?

Permalänk
Avstängd

Vem fan kommer på hur man skapar något sådant? Den personen måste ha blivit bortförd och utbildad utav utomjordingar. Sjukt avancerade saker det där. =0/

Permalänk
Medlem

Rolig artikel, vill se mer av detta. Väldigt intressant

Permalänk
Medlem

fascinerande hur människor kan göra sån avancerad sak. Det är inte så konstigt att ingen dödlig kan konkurera med såna företag för deras teknologi ligger flera år före alla andra.

Visa signatur

يارَبْ إذا أسَأت إلى الناس فَاعْطِني شجَاعَة الإعتذار وإذا أسَاء لي النَّاس فاعْطِنْي شجَاعَة العَفْوَ وَعَلّمنْي أنْ التسَامح هَو أكْبَر مَراتب القوّة وَأنّ حبّ الإنتقام هَو أولْ مَظاهِر الضعْف

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MegaN00bie
För att hålla sig ontopic, var kan man på ett mycket pedagogiskt sätt lära sig om hur en processor fungerar? Antar att det har att göra med att först lära sig om hur en transistor fungerar. Jag har försökt både googla och wikia men det blir så snabbt så otroligt krångligt. Är det kanske så att det är väldigt krångligt och inte går att förklara på ett enkelt sätt?

En transistor kan ha två funktioner, beroende på vars man ska använda den.

Den kan fungera som en mer eller mindre linjär signalförstärkare, t.ex. alla vanliga konsumentinriktade ljudförstärkare idag använder transistorer för att förstärka ljudet (som är en analog signal). Transistorn stryper eller öppnar flödet av el igenom sig i förhållande till den signal den får. (Till alla som kan elektronik/analogteknik: jag vet att det är _MYCKET_ kasst uttryckt, men är det enklaste jag kan beskriva det).

Den kan användas i digital utrustning tillsammans med andra transistorer för att få en funktion. Eftersom man sällan och aldrig bara kan parallel och seriekoppla ledningsbanor hur som hellst så använder man transistorer som inte leder signalen i fel riktning och stör andra funktioner. I digitala kretsar så är transistorn antingen strypt (leder inte) eller bottnad (leder max). Man serie och parallelkopplar transistorer för att få vissa funktioner.
De logistka funktioner som används i digitaltekniken är:
AND (och - alla ingångar måste vara aktiva samtidigt för att få en utsignal - seriekoppling)
OR (eller - en eller flera ingångar måste vara aktiva för att få en utsignal - parallellkoppling)
XOR (exklusiv eller - endast en ingång får vara aktiv åt gången för att få en utsignal)
NOT (inverterare - har bara en ingång och utgång, får INTE vara en signal på ingågnen för att FÅ en utsignal)
Dessa kombinerar man för att få önskad funktion, exempelvis NOT och AND = NAND - ingen ingång får ha signal för att få en utsignal.

Bilder:

Gärna kommentarer på bilderna. Är URKASS på sådant.

Permalänk
Medlem

Mer sånna här artiklar, mycket intressant.

Visa signatur

i5 760 | 4gb dominator| XFX 5850 XXX | Coolermaster Wave Master | asus p7p55d |Corsair Vertex 2 60gb | Samsung 500gb, 1tb (ext) , 160 gb Maxtor , 80gb maxtor ext | Seagate 250gb | Tagan Easycon 580W Tgu-15 w.Noctua NF-P12| Samsung 225bw | Logitech Z-2300

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av andnewman
kul text

Jättespännande, du får gärna ta det till en ganska mycket mer avancerad nivå om du känner för det alternativt om du har några kul länkar. När jag sa enkelt menade jag något som var lite lättare att förstå än http://en.wikipedia.org/wiki/Transistor.

Visa signatur

No pain, No gain
CyberVillain: "det finns snygga sossebrudar... men jag tycker de är skitfula endå.. principsak"
"Demokrati: Tron att en hög summa kan uppnås genom addering av en massa nollor."

Permalänk

Sjukt bra artikel sweclockers!

Riktigt intressant läsning, mer sånt höjer nivån på sidan!