Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WeeMaan
Det är fortfarande ingen Delta fläkt..
Deltaco är bara skräp.

Jag har väl aldrig påstått att de var en deltafläkt?
Men ja har gjort ett fel, jag antog att han hade länkat till rätt fläkt.

Detta är den ja trodde han länkade till, fast 80mm modellen, för som ja sa så går de inte få tag i 120mm modellen.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=235177

Visa signatur

Win 10: Ryzen 5800X | Ek Supreme, EK SE 240,Corsair XR5 360, Laing DDc2 m. Petras tech top | ASROCK RX 6900 XT Phantom Gaming OC @2710/2100 | HyperX Fury Black 3600MHz 32Gb | Gigabyte X570 Aorus Elite
Win 98: Celeron 533MHz@800MHz | ASUS CUSL-2 | Voodoo 3 3000@186MHz | 384Mb PC100 | Creative CT4810
DOS: Compaq Presario 433: Intel DX2 66MHz | 4Mb ram | Sound Blaster 16 | 200 Mb HDD

Permalänk
Medlem

Här kommer ytterliggare en dum fråga.

Vilket håll ska jag montera fläkten åt? Etiketten mot radiatorn va?

Asså jag fick totalt hjärnsläpp nu.

Mvh J

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk

det beror ju på om du vill ha den push eller pull

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem

Haha gjorde mig inte klokare. Vad vill jag ha?

Oavsett om jag monterat rätt eller fel så har det gjort 10C skillnad

Mvh J

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem

Det sura är bara att nu känns det som själva anledningen till att jag köpte vattenkylning försvunnit. Nämligen en tyst dator, den nya fläkten brummar ju betydligt mer

Mvh J

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem

hur sitter radiatorn monterad? på chassiefläktsplatsen längst bak i lådan?

Visa signatur

Luftkyld AMD Phenom II X2 550BE @ 3.7ghz (Alla kärnor upplåsta!),2x2gb Corsair XMS2 ram, GTX460 1gb SLI!, iPhone 3GS 16gb Jailbroken med BlackRa1n!

Permalänk
Medlem

Ja och som det är nu så är den monterad med etiketten in mot radiatorn

Mvh J

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jaxione
Hej!

Ja jag har en fläkt bakom radiatorn. Men är 60C i spel något man behöver åtgärda?

Trodde dock att man skulle hamna en bit under 60C med vattenkylningen men är skillnad på vattenkylning och vattenkylning då förstår jag det som.

Mvh J

Det är inte en farlig temp men den är väldigt hög även om den skulle vara luft. Kör en Q6600 i slöklock (3ghz) och den är aldrig över 40grader i spel på luft (Zalman CNP9900)

Om jag var du skulle jag känna mig lite lurad

Visa signatur

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer

Permalänk
Medlem

fläkten sitter i chassiet, radden sitter på fläkten, right?

isf har du flödet utifrån in i lådan, vilket jag också skulle rekomendera med en sån liten radiator..

i vanliga fall sitter fläkten med ettiketten bakåt, alltså tar kall luft i fronten, varmluft sug ut ur lådan bakåt. jag hade gjort tvärt om i din låda. alltså, har du en fläkt i fronten hade jag vänt håll på den också. på så sätt slipper fläktarna mota varandra, och luften inne i datorn hamna i nåt sort stillestånd, och sätta ramminnen, grafikkort, diskar mm i värmeslag.

posta en bild på datorn med öppen sida så ser vi lite om nåt kan förbättras.. det är det Sweclockers är till för vettu:) att hjälpa varandra

Visa signatur

Luftkyld AMD Phenom II X2 550BE @ 3.7ghz (Alla kärnor upplåsta!),2x2gb Corsair XMS2 ram, GTX460 1gb SLI!, iPhone 3GS 16gb Jailbroken med BlackRa1n!

Permalänk
Medlem

Fläkten sitter i chassit och radiatorn på fläkten ja. Har två fläktar fram i chassit som suger in luft och en ovanpå chassit som suger ur luft.

Måste man ladda upp bilden någon annanstans innan den kan visas här?

Mvh J

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem

ladda upp på geting.se, sen kopierar du länken som hamnar under bilden.

men med fläkten i taket kanske det fungerar rätt bra ändå.. tror de blir sämre om du vänder på fläktarna i fronten när du trots allt har en fläkt i taket också.

Visa signatur

Luftkyld AMD Phenom II X2 550BE @ 3.7ghz (Alla kärnor upplåsta!),2x2gb Corsair XMS2 ram, GTX460 1gb SLI!, iPhone 3GS 16gb Jailbroken med BlackRa1n!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem

det du kan prova är att byta plats på radiator och fläkt.. om du har skruvar som funkar till det..

vissa fläktar funkar bättre i pull, vissa i push.. men du bör i vilket fall som helst fortsätta att suga luften utifrån lådan.

Visa signatur

Luftkyld AMD Phenom II X2 550BE @ 3.7ghz (Alla kärnor upplåsta!),2x2gb Corsair XMS2 ram, GTX460 1gb SLI!, iPhone 3GS 16gb Jailbroken med BlackRa1n!

Permalänk
Medlem

Till Knuckles: CPU ligger på 40 grader eller mindre

Såhär ser tempsen ut:

Moderkort 41 °C (106 °F)
CPU 34 °C (93 °F)
CPU 1 / Kärn 1 49 °C (120 °F)
CPU 1 / Kärn 2 47 °C (117 °F)
CPU 1 / Kärn 3 49 °C (120 °F)
CPU 1 / Kärn 4 46 °C (115 °F)
GPU [ TRIAL VERSION ]
GPU Minne 54 °C (129 °F)
GPU omgivning 53 °C (127 °F)
GPU VRM 52 °C (126 °F

Mvh J

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem

Om du fortfarande vill sänka tempen ännu mer kan du köra med 2 fläktar på radiatorn, dvs en push pull konfiguration.(se till att den tar luften utifrån).

Har ingen aning vilken fpi din radiator har dock, kanske inte är lönt med push pull.

Och då din asetek LcLc lösning knappast har ett konvext block så kan löna sig att lappa cpu:n.

Permalänk
Medlem

Du har helt enkelt för liten radiator. Du borde greja en dubbel minst och helst en trippel om du ska ha någon nytta av att du har vattenkylning. Det är ju hela grejen med vattenkylning att du kan greja stora fläktar som kyler bättre på en större yta och tystare med bättre kylkapacitet än om du direktkyler med en radiator direkt på processorn och grafikkortet.

Vad har du för vattentemp? Är det stor skillnad på vattentempen och processorns temp? Du bör ju inte ha mycket högre vattentemp än vad din rumstemp är. Själv har jag en grads skillnad mellan rumstempen och vattentempen.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk

Precis, för att få tystnad OCH bra kylning så är lösningen att bygga på med större radiator, bestyckad med flera tysta fläktar. Pumpen brukar inte vara något problem om man har få saker (proc och radiator) i slingan.

Permalänk
Medlem

Men en CPU temp på 34 grader efter 3timmars spelande måste väl ändå vara rätt ok?

Mvh J

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem

oja..

Visa signatur

Luftkyld AMD Phenom II X2 550BE @ 3.7ghz (Alla kärnor upplåsta!),2x2gb Corsair XMS2 ram, GTX460 1gb SLI!, iPhone 3GS 16gb Jailbroken med BlackRa1n!

Permalänk
Medlem

Jo det är bra men det är kärnorna som är mest intressant. Vad har du för vattentemp?????????????????

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
Jo det är bra men det är kärnorna som är mest intressant. Vad har du för vattentemp?????????????????

Han har en variant av aseteks LCLC, dvs low cost liquid cooling, chansen att den enheten har en termometer är väldigt låg.

Permalänk
Medlem

Hej, har någon mer än jag testat det här?
skaffa två så stora som möjligt cpu-vattenblock som du sen skruvar ihop mot varandra med kylpasta emellan det ena blocket kopplar du i serie med ditt nuvarande vattensystem,
det andra blocket lägger du i en egen serie med en ny kylare,pump och fläkt.

sen har du snudd på rumstemp på processorn.

mvh

Visa signatur

Evga, q9650

Permalänk
Medlem

vaaa?? varför skulle man vilja göra det? två block i onödan?

Visa signatur

Luftkyld AMD Phenom II X2 550BE @ 3.7ghz (Alla kärnor upplåsta!),2x2gb Corsair XMS2 ram, GTX460 1gb SLI!, iPhone 3GS 16gb Jailbroken med BlackRa1n!

Permalänk
Medlem

inte alls i onödan, funktionen blir stödkylning som leder bort överskottsvärme , går även att lägga ett piezo emellan blocken för ännu bättre effekt

Visa signatur

Evga, q9650

Permalänk
Medlem

Tror inte jag har någon möjlighet att se vattentemp på min vattenkylning. Köpte det med från Komplett när jag plockade ihop min dator mest för det var lite coolt. Men såhär i efterhand hade jag nog fått en tystare och kallare dator med luftkylning.

Kanske tillochmed är läge att byta ut den mot luftkylning. Funderar på att byta till en sånhär: Noctua NH-U12P

Vad tror ni?

Mvh J

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem

Du bör få bättre temps om du sätter radiatorn vid någon fläkt som blåser in i lådan, dvs att du tar frisk luft genom radiatorn istället för varm luft.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jaxione
Tror inte jag har någon möjlighet att se vattentemp på min vattenkylning. Köpte det med från Komplett när jag plockade ihop min dator mest för det var lite coolt. Men såhär i efterhand hade jag nog fått en tystare och kallare dator med luftkylning.

Kanske tillochmed är läge att byta ut den mot luftkylning. Funderar på att byta till en sånhär: Noctua NH-U12P

Vad tror ni?

Mvh J

Är nog lite vettigare att bara köra fläkten i lägre volt, följde det inte med motstånd med din noctua?

Använd dem med din sflex.

Är iaf billigare än att köpa en ny kylare för 550sek, speciellt då den kylaren ärligt talat inte kommer att vara "550kr" bättre än din nuvarande lösning.

Permalänk
Medlem

Enda extra kabeln jag fick med är den här:

http://www.geting.se/viewimage.php?image=184453-DSCF0105.JPG

Tror noctua kallar den för ULNA eller nått

Mvh J

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jaxione
Enda extra kabeln jag fick med är den här:

http://www.geting.se/viewimage.php?image=184453-DSCF0105.JPG

Tror noctua kallar den för ULNA eller nått

Mvh J

Använder du den blir din sflex iaf lite tystare, dock inte tyst då du köpte 1600rpm varianten.

Permalänk
Medlem

Satte dit ULN motståndet från Noctua fläkten och nu är datorn betydligt tystare men tempsen gick upp något igen

Temperaturer:
Moderkort 39 °C (102 °F)
CPU 42 °C (108 °F)
CPU 1 / Kärn 1 56 °C (133 °F)
CPU 1 / Kärn 2 53 °C (127 °F)
CPU 1 / Kärn 3 54 °C (129 °F)
CPU 1 / Kärn 4 52 °C (126 °F)

Kanske är bättre att satsa på en high end luftkylning? Eller är det ok temperaturer?

Mvh J

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar