Permalänk
Medlem

Speldator till hösten ~ 20k

Tjena!

Någon gång under hösten som kommer tänker jag införskaffa en ny speldator.
Systemet behöver vara hyfsat tystgående (har överseende med grafikkortens ljudnivå).
Överlag vill jag ha en Intelprocessor, minst 6gb minne(de högre minnesfrekvenserna), ett (eller två) grafikkort som bör klara de nyare spelen med glans (bortsett från crysis), och lite av ett "framtidssäkert" system, som åtminstone går att bygga på. Ett system utan skärm och tangentbord är jag intresserad av.

Vad jag är osäker på är om det är lönt att vänta på Lynnfield processorerna som släpps under hösten och graffekorten med DX11 eller ej?
Tror ni att det prismässigt är värt det eller är det snarare mer prestandamässigt värt?
Jag funderar också på operativsystem. Windows 7 eller XP? Några synpunkter där?

Jag är inte mycket av en överklockare.. men jag har funderingar på att ge mig in i det hela och faktiskt utnyttja de fördelarna också!

Anledningen till varför jag minst vill ha 6gb minne är mest för att jag håller mycket på med filmer och renderingar också. Kanske är overkill att ha mer minne än så? Speciellt om det är DDR3. Eller?

Jag har lagt ihop en massa paket efter andra rekommendationer, och hela tiden ändrat på dess uppbyggnad för att ni har olika åsikter om det ena eller andra.

Kan ni komma med några förslag och gärna motivera lite varför ni valt just det? Jag är tacksam för alla svar, men helst endast seriösa paket önskas.

Det blev en del skrivet, men jag försöker vara så detaljerad jag kan. Säg till om jag missat något trots allt!

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Lösryckta tankar:

1. Lynnfield presterar inte bättre (bör inte prestera bättre; det finns rätt så lite info ännu) än Bloomfield efter överklockning, speciellt inte med Turbo Mode avslaget (som man typ "bör" göra när man klockar). När Core i7 920 (och om W3520) fasas ut så kommer du inte att kunna hitta ett ruskigt (relativt sett) lågt pris för det bästa systemet på marknaden längre. De dyrare i7-orna är självklart ännu bättre men egentligen endast marginellt efter överklockning. i9 sägs släppas för runt 10k-ish i pris och därmed out-of-reach för oss vanliga dödliga. Lynnfield ser dock ut att vara "bättre" om man kollar pris/prestanda.

2. Skaffa en Intel X25-M G2 SSD med din budget. 80 eller 160GB beroende på behov och vad du vill betala.

3. I dagsläget presterar Phenom II X4-orna ungefär likvärdigt med i7-orna när det gäller spel (och egentligen Core 2 Quad-arna också) då det är GPU-n som flaskar. Men för 20k kr? Du bör definitivt gå för ett i7 920 system.

4. Framtidssäkert är endast relativt, men dagens i7 920 överklockat till 3.8/4.0 GHz lär vara mycket bättre än allt som kommer att släppas fram tills Sandy Bridge/Bulldog (runt år 2011).

Visa signatur

"Nothing is impossible because impossible itself says I M Possible..."

Permalänk
Medlem

Processor: Intel Core i7 920 2.66GHz
Finns inget bättre att få tag på för en vettig peng, självklart val för den här budgeten.

Processor-kylare: Noctua NH-U12P SE1366 CPU Cooler, s1366
Finns ingen anledning för dig att köra på den boxade kylaren, den funkar men inte mer än så. Den här ser till att hålla din processor sval. Visst kan en TRUE vara bättre med 2 grymma fläktar men det är ingen skillnad även ifall du skall överklocka och det är mycket mer pill.

Minne: OCZ 6GB (3x2GB) 1600MHz PC3-1600
Självklart val, fåtal minne med CL7 finns tillgängliga på marknaden, detta är ett av dem.

Nätagg: 620W Corsair CMPSU-620HXEU
620W räcker men om du nu funderar på lite tyngre SLI i framtiden och tung överklockning kanske du skall gå upp två steg till 850W Corsair CMPSU-850HXEU när du ändå är igång. Tänk på det, skiljer ju ändå 600:- i pris.

Grafikkort: Gigabyte GeForce GTX 260+ 896MB
Grafikkort är det första du uppgraderar. Vill du hålla din dator fräsch så räkna med att uppgradera dessa om 18 månader. Oavsett vilka du köper. Dessa är väldigt prisvärda!

Hårddisk System: 640GB Western Digital Caviar Black SATA II
Snabbaste mekaniska disken på marknaden. Kan du vänta så kommer strax Intel X25-M Gen. 2 80 GB, finns inget bättre som systemdisk.

Hårddisk Lagring: 2x1TB Samsung Ecogreen F2
Nyaste på marknaden, tysta, svala och snabba tack vare "ny teknik".
Använder sig av 2x500GB skivor istället för 4x250GB.
Dessa sätter du i en RAID0 för nästan dubbel prestanda.

Chassi: Cooler Master HAF 932
Tyst chassi trots grym kylning.
Gillar du inte utseendet finns t ex Cooler Master Dominator 690.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frobe
http://www.fredrikoberg.com/swec/PhilStah2.jpg

Processor: Intel Core i7 920 2.66GHz
Finns inget bättre att få tag på för en vettig peng, självklart val för den här budgeten.

Processor-kylare: Noctua NH-U12P SE1366 CPU Cooler, s1366
Finns ingen anledning för dig att köra på den boxade kylaren, den funkar men inte mer än så. Den här ser till att hålla din processor sval. Visst kan en TRUE vara bättre med 2 grymma fläktar men det är ingen skillnad även ifall du skall överklocka och det är mycket mer pill.

Minne: OCZ 6GB (3x2GB) 1600MHz PC3-1600
Självklart val, fåtal minne med CL7 finns tillgängliga på marknaden, detta är ett av dem.

Nätagg: 620W Corsair CMPSU-620HXEU
620W räcker men om du nu funderar på lite tyngre SLI i framtiden och tung överklockning kanske du skall gå upp två steg till 850W Corsair CMPSU-850HXEU när du ändå är igång. Tänk på det, skiljer ju ändå 600:- i pris.

Grafikkort: Gigabyte GeForce GTX 260+ 896MB
Grafikkort är det första du uppgraderar. Vill du hålla din dator fräsch så räkna med att uppgradera dessa om 18 månader. Oavsett vilka du köper. Dessa är väldigt prisvärda!

Hårddisk System: 640GB Western Digital Caviar Black SATA II
Snabbaste mekaniska disken på marknaden. Kan du vänta så kommer strax Intel X25-M Gen. 2 80 GB, finns inget bättre som systemdisk.

Hårddisk Lagring: 2x1TB Samsung Ecogreen F2
Nyaste på marknaden, tysta, svala och snabba tack vare "ny teknik".
Använder sig av 2x500GB skivor istället för 4x250GB.
Dessa sätter du i en RAID0 för nästan dubbel prestanda.

Chassi: Cooler Master HAF 932
Tyst chassi trots grym kylning.
Gillar du inte utseendet finns t ex Cooler Master Dominator 690.

Ser bra ut förutom hårddiskarna.
En budget på 20k tillåter en SSD (varför inte Intel´s kommande 80gb alt 160gb G2 !?) som systemdisk istället för Samsungs F2 diskar i raid.
Personligen hadde jag valt ett annat chassi, men det är väl inget att bry sig om.

SSD´n är i princip redan i butikshyllorna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frobe
Snabbaste mekaniska disken på marknaden. Kan du vänta så kommer strax Intel X25-M Gen. 2 80 GB, finns inget bättre som systemdisk

det är definitivt inte den snabbaste mekaniska disken då raptor/velociraptor fortfarande håller den tronen hårt

Visa signatur

my specc: lian li pc-p50, Gigabyte GA-EX58-DS4, intel i7 920@3200 MHz , powercolor 6970 2gb , corsair 3x2GB DDR3 1600,corsair force 120g ssd disk, 2x500GB HD, northQ 850W 4x Noctua NF-P12-1300, Noctua NH-U12P SE1366 CPU Fan, creative X-FI sound blaster Xtreme gamer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dutte89
det är definitivt inte den snabbaste mekaniska disken då raptor/velociraptor fortfarande håller den tronen hårt

Definitivt inte då SAS diskar på 15000 RPM ä.... kanske inte relevant när man nu börjar jämföra med SSD-n som systemdisk.

Visa signatur

"Nothing is impossible because impossible itself says I M Possible..."

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar.

De förslag ni har lagt upp låter lovande.

Jag är inte den kräsnaste då det gäller chassits utseende. Tycker t.o.m att HAF 932 är rätt smäcker
Hur ser det ut utrymmesmässigt i den? Blir det krångligt med kabeldragning? Har inte direkt några flicka fingrar om vi säger så...

Sen läste jag i någon artikel att Thermalright har den bästa CPU kylaren? Kommentarer?

Jag är inte i behov av så mycket lagringsutrymme faktiskt. 1TB tror jag säkert skulle räcka till mina behov.
Så en Intel SSD 80gb och 1st Samsung Eco Green F2 alltså?

Vad det gäller gfx... Är det någon enorm skillnad mellan exempelvis XFX GTX 260 vs Gigabytes? Eller "OC" modellerna emellan?

Finns det stora risker för flaskhalsar med presenterade system om man byter ut någon komponent? Säg gfx, minnen elr HDD?

Tack än en gång.

EDIT http://www.sweclockers.com/recension/?id=6177 <-- recensionen om cpukylaren

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PhilStah
Tack för alla svar.

De förslag ni har lagt upp låter lovande.

Jag är inte den kräsnaste då det gäller chassits utseende. Tycker t.o.m att HAF 932 är rätt smäcker
Hur ser det ut utrymmesmässigt i den? Blir det krångligt med kabeldragning? Har inte direkt några flicka fingrar om vi säger så...

Sen läste jag i någon artikel att Thermalright har den bästa CPU kylaren? Kommentarer?

Jag är inte i behov av så mycket lagringsutrymme faktiskt. 1TB tror jag säkert skulle räcka till mina behov.
Så en Intel SSD 80gb och 1st Samsung Eco Green F2 alltså?

Vad det gäller gfx... Är det någon enorm skillnad mellan exempelvis XFX GTX 260 vs Gigabytes? Eller "OC" modellerna emellan?

Finns det stora risker för flaskhalsar med presenterade system om man byter ut någon komponent? Säg gfx, minnen elr HDD?

Tack än en gång.

EDIT http://www.sweclockers.com/recension/?id=6177 <-- recensionen om cpukylaren

Haf 932 är ett fulltower chassi, så utrymme är inga problem, inte kabeldragningen heller, det jag stör mig mest på är att det inte exsisterar nåra dammfilter på överhuvudtaget, sen är det fult enligt min mening. En ful dammsugare alltså

Thermalright tillhör definitivt toppen av luftkylare, relativt billig också, dock får man ingen fläkt med. (Ultra extreme)

Själv hadde jag valt Intel SSD som sysdisk som du är inne på, sen WD caviar black 640gb som lagring, något dyrare än andra lagrings alternativ, men sån är jag.

Hmm vad gäller flaskningen kan processorn flaska eventuellt om du kör stockklock, med 2 gfx i CF eller SLI, + SSD som sysdisk, men tror inte du blir besviken på prestandan med en sådan här rigg i första taget.
Däremot blir det lättare å lättare att klocka processorn, så kan du få upp den, låt oss säga +1 Ghz till från stock (~2,66 ghz +1ghz=~3,6 ghz) så klarar du dig långt.

GFX korten bör uppdateras om 1-2 år som vanligt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Weeblie
Definitivt inte då SAS diskar på 15000 RPM ä.... kanske inte relevant när man nu börjar jämföra med SSD-n som systemdisk.

Enligt det jag sett på youtube så är en helt vanlig hdd snabbare än en ssd.

Visa signatur

Core i5, gtx660

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mercy1
Haf 932 är ett fulltower chassi, så utrymme är inga problem, inte kabeldragningen heller, det jag stör mig mest på är att det inte exsisterar nåra dammfilter på överhuvudtaget, sen är det fult enligt min mening. En ful dammsugare alltså

Thermalright tillhör definitivt toppen av luftkylare, relativt billig också, dock får man ingen fläkt med. (Ultra extreme)

Själv hadde jag valt Intel SSD som sysdisk som du är inne på, sen WD caviar black 640gb som lagring, något dyrare än andra lagrings alternativ, men sån är jag.

Hmm vad gäller flaskningen kan processorn flaska eventuellt om du kör stockklock, md 2 gfx i CF eller SLI, + SSD som sysdisk, men tror inte du blir besviken på prestandan med en sådan här rigg i första taget.
Däremot blir det lättare å lättare att klocka processorn, så kan du få upp den, låt oss säga +1 Ghz till från stock (~2,66 ghz +1ghz=~3,6 ghz) så klarar du dig långt.

GFX korten bör uppdateras om 1-2 år som vanligt.

Personligen avskyr jag verkligen dammsamlare. Tack för svar på den frågan.
Om man nu vill slippa en "dammsugare" men ändå bibehålla storleken, kylningsförmågan och "tystheten", vilket chassi bör man då välja?

Verkar som att det blir en SSD disk i varje fall.. Klockningen kommer i efterhand, sakta men säkert

Är det stora skillnader mellan Noctua fläkten och Thermalright? Såg i testet att det bara var att montera fast en fläkt på kylaren och så var det klart..?

Permalänk
Medlem

Video reviews som förklarar det mesta i chassiväg

Haf 932:
http://www.3dgameman.com/content/view/13708/48/

Några andra Coolermaster chassi fulltower, när vi ändå är inne på dem
Något dyrare än Haf 932 dock.

CM Cosmos Fulltower:
http://www.3dgameman.com/content/view/12018/48/

Eller mitt eget chassi:
http://www.3dgameman.com/content/view/13962/48/

Rodney video granskar det mesta, så kolla runt du.

Och, yep, det är bara att smäcka på valfri fläkt på kylaren, fäst clips medföljer kylaren, men ingen fläkt som sagt. (120mm´s)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zax89
Enligt det jag sett på youtube så är en helt vanlig hdd snabbare än en ssd.

Vad är det för pissdisk du har kollat på? För en SSD är absolut INTE långsammare än en mekanisk Hdd.

Mvh

Visa signatur

|C2Duo E6750|Gigabyte P45-DS3|Ati 4850|Corsair 2GB|1*320 Samsung|2*160 Seagate|1*640 WD|Antec SonataIII|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zax89
Enligt det jag sett på youtube så är en helt vanlig hdd snabbare än en ssd.

Haha... bra skämt.

Vad är det vi snackar om här föresten?

Sequential read/write?
Random read/write?
Latency eller throughput?

Eller någon mix som är lämplig för systemdisk, á la http://www.youtube.com/watch?v=T_Jz7IMwBt4 ?

Visa signatur

"Nothing is impossible because impossible itself says I M Possible..."

Permalänk
Medlem

Skulle rekommendera detta chassi

Thermaltake Armor

Har det själv och det var grymt enkelt o jobba i. Fläkten på sidan kyler komponenterna riktigt bra också

Visa signatur

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dutte89
det är definitivt inte den snabbaste mekaniska disken då raptor/velociraptor fortfarande håller den tronen hårt

Dom allra flesta SSD (däribland definitivt Intel's) piskar både den gamla Raptorn och nya Velociraptorn hårt. Vet inte vartifrån du har fått fram din information, men du har då i alla fall fått det hela om bakfoten.
Referens? Här har du en utförlig recension signerad Sweclockers själv.

http://www.sweclockers.com/articles_show.php?id=6158&page=8

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Kort och gott verkar det i varje fall bli en SSD disk med i paketet.

Jag har dessutom ändrat Chassi från HAF 932 till CM Storm Sniper som har dammfilter till sina fläktar och tillräckligt med plats, enligt Rodney på 3dgameman, för det mesta
Den ser också väldigt användarvänlig ut med dess möjligheter till kabeldragning och enkla sätt att fästa hårddiskar och dvd-brännare etc.

En dum fråga kanske.. Men hur ser jag till att få kostnadsfri frakt från Inet om jag beställer datorn?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk

du vill helst ha delar så du bygger den själv eller kan det vara färdigbyggt?

finns ju färdiga modeller på en hel del ställen under 20K,

soreterade ut de med core i7
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s39940056&o=prod_rank

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PhilStah
Kort och gott verkar det i varje fall bli en SSD disk med i paketet.

Jag har dessutom ändrat Chassi från HAF 932 till CM Storm Sniper som har dammfilter till sina fläktar och tillräckligt med plats, enligt Rodney på 3dgameman, för det mesta
Den ser också väldigt användarvänlig ut med dess möjligheter till kabeldragning och enkla sätt att fästa hårddiskar och dvd-brännare etc.

En dum fråga kanske.. Men hur ser jag till att få kostnadsfri frakt från Inet om jag beställer datorn?

Jag har StormSniper och det är ett kanonchassi. I och med att sidoplåtarna är utbuktade har man "obegränsat" med plats för kabeldragning. Alla bra funktioner från CM-serien i stort är med såsom HDD-dockor, skruvlösa 5.25"-hållare och dammfilter. Jag har systemet i sig, och till det har jag 3st Scythe SlipStream (2*1200rpm + 1*800rpm), 1200rpm:arna har jag i sidoplåten och 800rpm i botten.

De medföljande fläktarna låter dock en del om man kör de i mer än 50% speed och chassit överlag är inget för den ljudkräsne, men byter man ut fläktarna så vidhåller man funktionalitet och luftflöde, med ett tystare resultat.

-Jkrohn

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jkrohn
Jag har StormSniper och det är ett kanonchassi. I och med att sidoplåtarna är utbuktade har man "obegränsat" med plats för kabeldragning. Alla bra funktioner från CM-serien i stort är med såsom HDD-dockor, skruvlösa 5.25"-hållare och dammfilter. Jag har systemet i sig, och till det har jag 3st Scythe SlipStream (2*1200rpm + 1*800rpm), 1200rpm:arna har jag i sidoplåten och 800rpm i botten.

De medföljande fläktarna låter dock en del om man kör de i mer än 50% speed och chassit överlag är inget för den ljudkräsne, men byter man ut fläktarna så vidhåller man funktionalitet och luftflöde, med ett tystare resultat.

-Jkrohn

Tack för tipset Jkrohn.
Jag tyckte den verkade väldigt bra, så det får nog bli den

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sergeant44
Här har du hehe
https://www.inet.se/kampanj/kampanj/fraktfritt-sweclockers/61...

Jo, det tog ju inte lång tid att faktiskt försöka hitta själv när jag väl försökte dvs..
Tack ändå för hjälpen, uppskattas!

Permalänk
Medlem

PhilStah
Det är sant att Thermaltake Ultra Extreme 120 är den bästa kylaren på marknaden, köper du TRUE BLACK som också finns på Inet så följer det med passande backplate och bracket för ditt moderkort/processor. Den innehåller också fästen för 2 fläktar, det är dock lite mer pill men inget du inte klarar av

Mercy1 har en poäng gällande chassin, kolla in lite olika hos Rodney, rekommenderar skarpt Cooler Master chassina. Cosmos chassina är sjukt bra men lite för dyra för min smak, din budget tillåter dock detta och chassit är faktiskt det du ser/hör av själva datorn.

Vilket chassi du än köper, kolla upp fläktar och liknande och köp till om du behöver. Ha minst tre fläktar, fram/bak och antingen sida eller tak, helst alla fyra. Sätt däremot inte in för många, ingen behöver 6-7 fläktar om de inte ska köra processorn i över 4GHz. Det låter bara mer.

Vänta på SSD, det är värt det!
Jag rekommenderar fortfarande 2x1TB Samsung F2 i RAID0 för den ökade prestandan, kostnaden är ingenting mot resten av ditt system.

Mercy1
Jag rekommenderade faktiskt just den SSDn
Dock så tycker jag fortfarande att 160GB är för dyra oavsett budget.
Anledningen till att jag valde WD Black som förstahand är pga att de flesta butiker inte verkar få in Intels G2a förrän om 2-3 veckor. Många är också förhandsbokade. Men jag tycker nog gott att det är värt att vänta på.

Weeblie
Du trycker ju inte in en SAS i en vanlig speldator, det låter ju för jävligt och prestandavinsten är inte tillräckligt stor för att motivera, han nämnde ju faktiskt tystgående.

dutte89
WD Black presterar bättre än en Velociraptor i Windows 7, både transfer rate och access. Jag testade detta själv för tre veckor sedan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frobe
Weeblie
Du trycker ju inte in en SAS i en vanlig speldator, det låter ju för jävligt och prestandavinsten är inte tillräckligt stor för att motivera, han nämnde ju faktiskt tystgående.

dutte89
WD Black presterar bättre än en Velociraptor i Windows 7, både transfer rate och access. Jag testade detta själv för tre veckor sedan.

Och du måste vanligen också skaffa dig ett extra SAS kort vilket inte är så billigt heller. Jag har aldrig rekommenderat en SAS för en vanlig dator och gör inte det nu heller (faktiskt inte ens Raptor/Velociraptor då jag inte tycker att de någonsin har gjort sig förtjänta av sina priser).

Poängen var snarare att påvisa hur löjligt det är att tjabbla om att Raptors/Velociraptors är snabbare än WD Blacks som systemdisk nu när båda ligger långt, långt efter vad man får ut från en Intel X25-M G2. Raptors/Velociraptors var ursprungligen marginellt tänkbara om man hade mycket pengar, men dess marknad är nu mer eller mindre icke-existent med SSD-ns intåg (kan inte konkurrera med prestanda som vapen, inte heller med pris som vapen, och det finns bättre val om man behöver mycket utrymme).

Nu bestrider jag inte riktigt dina egna tester, men bland det jag har läst och hört från tidigare så är Velociraptors fortfarande aningen högre IOPS på små random read/writes p.g.a. 10000 rpm vs 7200 rpm. Men detta är försumbart om man tittar på skillnaderna mot en (bra) SSD. I övriga fall så visar andra tester, precis som ditt, också på att WD Blacks numera faktiskt presterar bättre (eller åtminstonde likvärdigt) med Velociraptors.

I dagsläget så är nog en Intel X25-M G2 80/160GB + WD Black på 640/1000 GB troligen det absolut bästa valet, om man inte vill stega upp till mycket mera diskutrymme och/eller bryr sig inte om prestandan på sin "stora" disk (läs: kanske en grön disk istället för WD Black?).

Visa signatur

"Nothing is impossible because impossible itself says I M Possible..."

Permalänk
Medlem

Kan det anses vara overkill eller snarare onödigt att använda 2x GeForce GTX 275 ist för 2x GTX 260 ? Med tanke på kommande GFX med DX11...

Vilket utav Corsairs nätagg borde jag köpa och dessutom slippa byta ut för framtida byten? Har tittat lite på 750W HX.. är det för mycket?

Allting står rätt klart för mig nu utom nätagg, gfx och operativssystem..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frobe

Mercy1
Jag rekommenderade faktiskt just den SSDn
Dock så tycker jag fortfarande att 160GB är för dyra oavsett budget.
Anledningen till att jag valde WD Black som förstahand är pga att de flesta butiker inte verkar få in Intels G2a förrän om 2-3 veckor. Många är också förhandsbokade. Men jag tycker nog gott att det är värt att vänta på.

Aye, såg det senare, läste lite slarvigt till en början, sorry!

Då är vi iaf överens i stort vad gäller HDD detaljerna.
Resten fixar nog Philstah.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PhilStah
Kan det anses vara overkill eller snarare onödigt att använda 2x GeForce GTX 275 ist för 2x GTX 260 ? Med tanke på kommande GFX med DX11...

Vilket utav Corsairs nätagg borde jag köpa och dessutom slippa byta ut för framtida byten? Har tittat lite på 750W HX.. är det för mycket?

Allting står rätt klart för mig nu utom nätagg, gfx och operativssystem..

Nätagg: Skaffa ett 750W och du blir nog nöjd. TX eller HX beroende på smak. Själv tycker jag att modulärt inte är helt nödvändigt om man drar sina kablar snyggt ändå... men, men.

GFX: Kolla runt lite på priserna. Komplett har haft trevliga erbjudanden lite då och då de senaste veckorna. Om GTX 275 endast kostar marginellt mer så bör du nog skaffa 2xGTX 275. Annars duger 2xGTX 260 finfint. Hur mycket "marginellt" mer är upp till var och en. I dagsläget så verkar det vara 4200 kr vs 3800 kr vilket jag själv tycker är marginellt. (dock så skulle jag inte tycka att det riktigt är värt att pumpa in för mycket pengar på icke-DX11 kort och endast gå på ett enkelt kort istället)

Operativsystem: Windows 7. RC nu + förhandsboka Windows 7 om det går. Annars skaffa ett Vista med gratis Windows 7 uppdatering.

Visa signatur

"Nothing is impossible because impossible itself says I M Possible..."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PhilStah
Kan det anses vara overkill eller snarare onödigt att använda 2x GeForce GTX 275 ist för 2x GTX 260 ? Med tanke på kommande GFX med DX11...

Vilket utav Corsairs nätagg borde jag köpa och dessutom slippa byta ut för framtida byten? Har tittat lite på 750W HX.. är det för mycket?

Allting står rätt klart för mig nu utom nätagg, gfx och operativssystem..

750 HX är helt suveränt. kolossalt effektivt, vilket håller det kallt.
Personligen har jag själv skaffat ett 1000W som klarar 3 way Sli, CF, eller 2 way DX11 från båda lagen. Förhoppningsvis även 3 way DX11
Det man inte har en susning om idag är hur effekt krävande DX11 är.

2 st 260 räcker väl, tycker jag med DX11 runt hörnet.
du sparar 1000-1500 spänn på dem kontra 275, som inte ger en tillräcklig boost i prestanda för pengarna.

Sen vad gäller OS.
Windows 7 64bitars för att dra nytta av dina minnen fullt ut.
Sen om du skall ha, Home Prem, Professional eller Ultimate, får du klura på själv
Kolla bara vad de ger för dig och om det är nödvändigt.

Lycka till med Maskinen!
Det är iaf en burk att räkna med.
När du klockat den

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PhilStah
Kan det anses vara overkill eller snarare onödigt att använda 2x GeForce GTX 275 ist för 2x GTX 260 ? Med tanke på kommande GFX med DX11...

Vilket utav Corsairs nätagg borde jag köpa och dessutom slippa byta ut för framtida byten? Har tittat lite på 750W HX.. är det för mycket?

Allting står rätt klart för mig nu utom nätagg, gfx och operativssystem..

Jag tycker nog att det är lite onödigt med 2xGTX275. 2xGTX260 presterar tillräckligt.

Jag skulle nog vilja säga 750HX < 620HX <750TX.
Det är Amperen som räknas inte Watten här.
Du klarar dig på vilket som här. Dock så lever HX längre pga kvalité, inget ont om vare sig TX eller VX modellerna.

Windows 7 ska du köra. Microsoft verkar äntligen ha lyckats.
Finns att ladda ner lagligt här.

Permalänk
Medlem

Värt att notera är att Windows 7 nu är släppt till RTM och MSDN/Technet release är beräknad till den 6:e Augusti

Permalänk
Medlem

Re: Speldator till hösten ~ 20k

Citat:

Ursprungligen inskrivet av PhilStah

*bortklippt*

Så vad blir det till sist? Kan du lista det paket du hamnar med?