Smyguppgradering (Grafikkort)

Permalänk
Medlem

Smyguppgradering (Grafikkort)

Går i tankarna om att uppgradera till ett nyare grafikkort. Just nu sitter jag med ett 8800GT 512mb, C2D E6750 och 4 gb minne.

Jag hade tänkt att uppgradera till ett core i5 system när de väl kommer och har funnits på marknaden ett tag och blivit billigare. Så om man skulle börja med ett graffekort nu kanske. Det jag tänkt lägga ut är ca 1500-2000 kr. Skulle jag få någon märkbar skillnad för de pengarna mot mitt nuvarande kort? Och vilket kort skulle ni rekomendera? SLI eller Crossfire är jag inte intresserad av.

Tack!

Edit: Det blev ett XFX Radeon HD 4890 1GB "xXx"

Permalänk
Medlem

ett 4890 skulle väl passa dig då?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zalleswe
ett 4890 skulle väl passa dig då?

Så, ett 4890 skulle jag bli nöjd med? Vad säger ni andra? Skulle va grymt skönt om det verkligen gav mycket bättre prestanda.

Permalänk

1+ 4890

Ett grymt kort som klarar alla dagens spel utan några som helst problem!

Visa signatur

Dator 1: |Intel i7-3939K | Noctua NH-U12P | Asus P9X79 | ATI 6950 | 16Gb DDR3 | 2 TB HDD | Corsair HX 650W |Fractal Design Define R3| Dator 2: Phenom 9550@2,6Ghz | Gigabyte GA-MA790X-UD3P| ATI 3870 | 4GB DDR2 | 500GB HDD | Seasonic 600W | Cooler Master Elite 333 Bärbar: Acer eee 1000HE Kamera: Nikon D90
http://www.sweclockers.com/galleri/5337-hylla-bli-skrivbord

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jacke0247
1+ 4890

Ett grymt kort som klarar alla dagens spel utan några som helst problem!

Tack, va bra! Om ingen annan har några invändningar så blir det ett köp ikväll!

Permalänk
Medlem

Ibland undrar man om vissa jobbar på ATI's försäljningsavdelning

Vilken upplösning lirar du med? (4890 1GB är duktigt overkill om du har 1680x1050)

Kolla gärna på de andra +50 problem trådfar om just 4890 här innan du bestämmer dej, men som sagt vissa verkar få provision på ex antal kort som säljs.

Skulle nog (för å ha alternativ från Nvidia) säga: GTX 260 eller GTX 275

Visa signatur

|| Intel Core i5 2500K || Corsair Cooling Hydro H60 || Asus Maximus IV Gene-Z || Asus GeForce GTX 570 DirectCU II || Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE || Corsair HX 650W || Fractal Design Define Mini || 500GB WD Caviar Black || OCZ SSD Agility 3 60GB || Windows 7 Premium 64-bit [thread="1004219"][/thread]

ASUSMaximus IV GENE-Z Owners Club

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av snozan
Ibland undrar man om vissa jobbar på ATI's försäljningsavdelning

Vilken upplösning lirar du med? (4890 1GB är duktigt overkill om du har 1680x1050)

Kolla gärna på de andra +50 problem trådfar om just 4890 här innan du bestämmer dej, men som sagt vissa verkar få provision på ex antal kort som säljs.

Skulle nog (för å ha alternativ från Nvidia) säga: GTX 260 eller GTX 275

Ett 4890 är verkligen INTE overkill då jag sitter med ett sådant kort och skärmen ser du i sign som är en 22". Jag kan säga att jag får bra mycket fps för många av mina spel men i spel som GTA4, Crysis, C.Warhead ARMA2 och Stalker Clear sky för att bara nämna några exempel, får kortet verkligen jobba på med acceptabel fps och man nu kör på maxade grafikinställingar men vissa spel är också CPU beroende och då uppstår flaskhals.

Jag säger som alla andra att ett HD4890 skulle bli ett bra kör för dig.

Medlemmen SweSparky den liraren sitter ju med 2 4890 i CF och har en 22" skärm och det skulle jag nog påstå att det är overkill :).

Visa signatur

[ Intel Core I7 930 4.2GHz HT på ] - [ Corsair Dominator GT 12GB DDR III 2000Mhz CL9-10-0-27 2N ] - [ ASUS P6DX58 Premium ] - [ MSI Gaming 4G GTX 970 - [ Creative SB X-FI Fatal1ty Pro ] - [ 1TB-750-500-Intel 80 G2 SSD] - [ Corsiar AX860 ] - [ Logitech Z530 ] - [ Antec P182SE ] - [ ASUS PA246Q ] - [ LG Blu-Ray Burner ] - [ Windows 7 64 Ultimate Swe ] - [Acer Aspire 8920G]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zaman
Ett 4890 är verkligen INTE overkill då jag sitter med ett sådant kort och skärmen ser du i sign som är en 22". Jag kan säga att jag får bra mycket fps för många av mina spel men i spel som GTA4, Crysis, C.Warhead ARMA2 och Stalker Clear sky för att bara nämna några exempel, får kortet verkligen jobba på med acceptabel fps och man nu kör på maxade grafikinställingar men vissa spel är också CPU beroende och då uppstår flaskhals.

Jag säger som alla andra att ett HD4890 skulle bli ett bra kör för dig.

Medlemmen SweSparky den liraren sitter ju med 2 4890 i CF och har en 22" skärm och det skulle jag nog påstå att det är overkill :).

Jättebra kort: http://www.sweclockers.com/articles_show.php?id=6166&page=14 Tillochmed bättre än GTX 275

Visa signatur

|| Intel Core i5 2500K || Corsair Cooling Hydro H60 || Asus Maximus IV Gene-Z || Asus GeForce GTX 570 DirectCU II || Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE || Corsair HX 650W || Fractal Design Define Mini || 500GB WD Caviar Black || OCZ SSD Agility 3 60GB || Windows 7 Premium 64-bit [thread="1004219"][/thread]

ASUSMaximus IV GENE-Z Owners Club

Permalänk
Medlem

Det som jag ville säga med mitt inlägg var ju att ett HD4890 är inte overkill med 22" upplösning sen om GTX275 presterar bättre eller inte har jag inte skrivit någonting om. Vet också att GTX275 presterar lite bättre men det jag har som sagt inte tänkt att skriva om i inlägget.

Visa signatur

[ Intel Core I7 930 4.2GHz HT på ] - [ Corsair Dominator GT 12GB DDR III 2000Mhz CL9-10-0-27 2N ] - [ ASUS P6DX58 Premium ] - [ MSI Gaming 4G GTX 970 - [ Creative SB X-FI Fatal1ty Pro ] - [ 1TB-750-500-Intel 80 G2 SSD] - [ Corsiar AX860 ] - [ Logitech Z530 ] - [ Antec P182SE ] - [ ASUS PA246Q ] - [ LG Blu-Ray Burner ] - [ Windows 7 64 Ultimate Swe ] - [Acer Aspire 8920G]

Permalänk
Medlem

Är helt nöjd med mina 275 kan inte yttra mig om 4890 har aldrig kört Ati.

Visa signatur

Intel I7 8700k |Asus Z370-Prime A | Ballistix Elite | GTX 1080 |Samsung SSD | HX1000 |
980x
531 920
"If it aint broke.....Fix it untill it is"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Moomin
Tack, va bra! Om ingen annan har några invändningar så blir det ett köp ikväll!

Jag håller med övriga
Några 4890 smakar alltid.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psydrop
Är helt nöjd med mina 275 kan inte yttra mig om 4890 har aldrig kört Ati.

Skönt med en som erkänner.
Det är en massa som tycker illa om ATI /AMD bara för att dom kör Intel/ nvidia och tvärt om.

Jag tycker personligen att det är roligare med ATI/AMD för att dom erbjuder en hel lösning till ett bra pris både processor, grafik och moderkortskretsar av samma tillverkare.

Andra tycker om Nvidia och Intel för dom brukar vara kraftfullare men då oftast dyrare.

Man får ju vad man betalar för.

Men det dyker upp Ati/AMD hatare på förum som gäller Ati/AMD och provocerar bara för att det är kul.

Det gäller inte i samma grad på motsvatande Intel/Nvidia tycker jag mig ha uppmärksammat.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem

Skicka ett PM till mig om du vill sälja ditt gamla grafikkort.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av snozan
Jättebra kort: http://www.sweclockers.com/articles_show.php?id=6166&page=14 Tillochmed bättre än GTX 275

De presterar i princip likvärdigt. HD4890 vinner några fler tester än GTX275 men det beror mer på övrigt system än något annat. I Sweclockers test övervägde det åt GTX275 men Sweclockers är inte enda testsiten i världen. Och det går lätt att hitta 10+ mer välrenomerade siter som jämfört dessa korten tillsammans.

GTX275 är ett grymt bra kort. Vad GTX275 inte har är priset och delar av DX11 i och med DX10.1.

Tycker du att GTX275 är ett bättre köp än HD4890 för högre pris? OK motivera det är alltid intressant. Varför rekommendera något som är dyrare utan att vara bättre?

Klart att man har glädje av HD4890 på den upplösningen. Om det är så billigt att maxa varför inte göra det?

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar! Jag har bestämt mig för att köpa ett HD4890. Nu kommer frågan, vilket av dom? Det finns en drös med olika 4890-kort, vissa billigare än andra. Jag tittade på http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=421779 och läste i ett omdöme att fläkten tydligen ska vara tystare än andra fläktar som bygger på samma krets. Spelar det någon roll vilket av 4890-korten man väljer eller kan man köpa ett relativt billigt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Moomin
Tack för alla svar! Jag har bestämt mig för att köpa ett HD4890. Nu kommer frågan, vilket av dom? Det finns en drös med olika 4890-kort, vissa billigare än andra. Jag tittade på http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=421779 och läste i ett omdöme att fläkten tydligen ska vara tystare än andra fläktar som bygger på samma krets. Spelar det någon roll vilket av 4890-korten man väljer eller kan man köpa ett relativt billigt?

Den du länka till där har referenskylningen och den låter något helt fruktansvärt när du spelar. Redan vid 50-55% fläkthastighet är det alltså helt sjukt. Jag stör mig dock inte, då jag oftast kört med headset. Men den överröstar med lätthet ljud/musik från ett spel om du kör på "normal" volym.

I Windows @idle är det dock hyfsat tyst vid 20-25% fläkthastighet.

Vet inte riktigt hur de andra kylarna ser ut, tänker du kanske på HIS IceQ?
IceQ är välkänt så det lär fungera. Dock har jag hört folk med special kylning(alltså inte referens) från XfX eller om det var Sapphire som hade problem med att få ner tempen på VRMen...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psydrop
Är helt nöjd med mina 275 kan inte yttra mig om 4890 har aldrig kört Ati.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av AMD_PERA
Skönt med en som erkänner.

Hur tänkte du nu?

Ja har haft både ati/nvidia, anledningen till att ja väljer nvidia är av en simpel andledning, spelen ja lirar online (klan grejer) lämpar sej bäst med nvidia (fps spel). De va tänkt att bli ett ati kort men efter rådan av en kompis som oxå spelar de spelet blev de nvidia.

Nåja nvidia/ati diskussionen är lika ändlös som saab vs volvo

Visa signatur

|| Intel Core i5 2500K || Corsair Cooling Hydro H60 || Asus Maximus IV Gene-Z || Asus GeForce GTX 570 DirectCU II || Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE || Corsair HX 650W || Fractal Design Define Mini || 500GB WD Caviar Black || OCZ SSD Agility 3 60GB || Windows 7 Premium 64-bit [thread="1004219"][/thread]

ASUSMaximus IV GENE-Z Owners Club

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av snozan
Kolla gärna på de andra +50 problem trådfar om just 4890 här innan du bestämmer dej, men som sagt vissa verkar få provision på ex antal kort som säljs

Vad är det för problem? Jag har inte märkt några problem alls och då kan det ju knappast vara hårdvarufel på grafikkortet eller?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av snozan

Ja har haft både ati/nvidia, anledningen till att ja väljer nvidia är av en simpel andledning, spelen ja lirar online (klan grejer) lämpar sej bäst med nvidia (fps spel). De va tänkt att bli ett ati kort men efter rådan av en kompis som oxå spelar de spelet blev de nvidia.

Nyfiken: på vilket sätt lämpar sig lämpar sig Nvidia bättre för online FPS?

Citat:

Nåja nvidia/ati diskussionen är lika ändlös som saab vs volvo

Så länge man hanterar Ati/Nvidia som två lag och inte ser på korten för sig. Varför inte bara köpa det som är bäst/prisvärdast för stunden?

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av snozan
Hur tänkte du nu?

Ja har haft både ati/nvidia, anledningen till att ja väljer nvidia är av en simpel andledning, spelen ja lirar online (klan grejer) lämpar sej bäst med nvidia (fps spel). De va tänkte att bli ett ati kort men efter rådan av en kompis som oxå spelar de spelet blev de nvidia.

Nåja nvidia/ati diskussionen är lika ändlös som saab vs volvo

Det jag tänkte var att det är bra med en diskution men det kan ibland bli ren smutskastning när folk uttalar sig Ölstinna med rent skitsnack.

Om man ska svara på någon fråga så är det väl bättre att ha ett bra och informativt svar än att tala om hur dåligt man tycker en viss vara är utan att ha erfarenhet - possitiv eller negativ.

Ofta kan det ju vara någon okunnig med desperata behov av hjälp som frågar och vill då ha en vänlig och korekt hjälp.

Då jag inte har någon speciell erfarenhet av tex Nvidia (Senaste kort nForce 3 64Mb) så kan jag personligen inte hjälpa till med annat än ATI men det skulle alldrig falla mig in att rakka ner på en annan leverantör trots användarnamnet.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tannat
Nyfiken: på vilket sätt lämpar sig lämpar sig Nvidia bättre för online FPS?

OpenGL

Visa signatur

|| Intel Core i5 2500K || Corsair Cooling Hydro H60 || Asus Maximus IV Gene-Z || Asus GeForce GTX 570 DirectCU II || Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE || Corsair HX 650W || Fractal Design Define Mini || 500GB WD Caviar Black || OCZ SSD Agility 3 60GB || Windows 7 Premium 64-bit [thread="1004219"][/thread]

ASUSMaximus IV GENE-Z Owners Club

Permalänk
Medlem

Säger väl som alla andra Köpte själv 4890 för ett par veckor sedan.

Gillar Ati:s drivrutiner (Y)

Permalänk
Medlem

Har lika mycket kort av bägge märkena. Det enda som är negativt är AMD och CCC att man måste ha NET.framework

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Medlem

Jo ett X1950XT Som har legat där det senaste halvåret troligen bortglömt av priset att dömma

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem

men helt allvarligt är killen(tannat) helt skadad?

Permalänk
Medlem

Antagligen.:)
Men han verkar köra ATI grafik:)
Antar att han menar bara, att man skall kolla vad som passar bäst för dina behov och inte kolla på märken!

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Falcon
men helt allvarligt är killen(tannat) helt skadad?

De hör väl inte till saken i denna tråd

Visa signatur

|| Intel Core i5 2500K || Corsair Cooling Hydro H60 || Asus Maximus IV Gene-Z || Asus GeForce GTX 570 DirectCU II || Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE || Corsair HX 650W || Fractal Design Define Mini || 500GB WD Caviar Black || OCZ SSD Agility 3 60GB || Windows 7 Premium 64-bit [thread="1004219"][/thread]

ASUSMaximus IV GENE-Z Owners Club

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av linxz
Antagligen.:)
Men han verkar köra ATI grafik:)

Jag såg det, så han är inte på the evil side
Men om man skrev så som han gjorde mot mig kan han/hon väl förklara sig?

Helt ärligt så har jag ingen aning om vad han pratar om, vilka fel har alla 4890.
Och vad är fel på mitt system?

Permalänk
Medlem

fan kör på ett Geforce 4 TNT, hört att de är bra. kör själv Crysis med mitt funkar klockrent.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Oneone
fan kör på ett Geforce 4 TNT, hört att de är bra. kör själv Crysis med mitt funkar klockrent.

Det är grejjer det
Har ett TNT2 M64 AGP i lådan.
Det är väl något liknande.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...