Kan inte formatera hårddisken!

Permalänk
Medlem

Kan inte formatera hårddisken!

Hallo, har en ny 500GB Hitachi Deskstar 7K1000.B som inte funkar som den ska! Har varit inne i diskhanteraren där det står att den är raw. Har börjat formatera den men efter ett tag så kommer det upp en ruta där det står "the format did not complete successfully". Det är även en partition eller vad det heter på 100mb som heter system reserved, den är NTFS, vet inte varför den är där men den är ju som den ska medans den andra inte går att formatera. Nån som vet vad som ska göras?

Permalänk
Inaktiv

använd partition magic för att fixa din disk.

Permalänk
Medlem

OS?

Visa signatur

"You're sweet, like a horny little carebear."
ALT+248= °
Memento Mori

Permalänk
Hedersmedlem

Windows 7 skapar en partition automatiskt när man installerar det, som tydligen behövs för att det ska funka som det ska. Om Windows diskhantering inte funkar så tycker jag att du ska testa att ladda ner en live-CD med t ex Ubuntu och testa att formatera med Gparted.

Permalänk
Medlem

Start / Högerklicka på "Den här datorn" / Hantera / Diskhantering.
Beroende på var/vilken bild av din hårddisk / partition du höger klickar på får du upp till 3 olika menyer.

Ta bort ALLA partitioner från den och skapa en ny.

100mb delen finns där för att du formaterade hårddisken men Windows skivan. Antagligen när du skulle installera det. Fast konstigt att den finns där om den är ny. Du borde nog berätta lite mer om dess historia.

Permalänk
Medlem

Haha, snabba svar tack för det!
Jag kör som sagt windows 7 och jag skulle installera det på min syrras dator (hennes hdd) men efter typ 5min in i installationen så ståre att windows inte kan installeras, då tänkte jag jaha och så satte jag in den i min dator och installerade win 7 på den genom min dator, allt var frid och fröjd och jag kunde starta min dator på den hdd:n. Men när jag satte tilbaka den i syrrans dator så funkade det inte, sen så funkade det inte att starta win7 på hennes hdd i min dator, startade då med min hdd och gick in i diskhanteraren och skulle formatera, då hände det som jag skrev om förut. Förstår ingenting

Permalänk
Medlem

Windows ska man inte flytta så där mellan datorer. Det blir som om du och din syster skulle försöka sätta på varandras kläder. Inte så troligt att de kläderna passar.

Vi vet för lite om din systers dator om du vill ha hjälp där också.

Hur går det med hårddisken nu då?

Permalänk

OM du har 2 liknande system (tillverkare och tillverkningsmånad samt modell är samma ) så kan du flytta diskar hur du vill..

Annars .. NEJ det skall inte gå att flytta bara sådär.

Jag skulle vilja tipsa om SYSTEMRESCUECD... en linux räddninscd med program som gparted.

Helt underbat att ha. alla möjliga fina program finns med och allt är gratis.. undebart verkligen.

Finns på

http://www.sysresccd.org/

Visa signatur

Vattenkyld AMD 955 och ATI 4890 xXx
inbyggd i ett Armor chassie

Permalänk
Medlem

Gjorde som du sa panpo98 och nu funkar hdd fint, men går inte installera win7 på datorn, får felmeddelande 0x80070570 men kan skriva rätt i morron. Någon som har en aning om vad det är? Står om corrupt file, har laddat ner ison hyffsat antal gånger nu, både 64 och 32 och försökt instalerat från allt möjligt (cd,usb,hdd)

Edit:Okej nu funderar jag allvarligt på att slå sönder datorn med en slägga, har försökt att installera xp som jag fick låna av en polare, samt att prövat köra på en gamma hdd med xp på från våran gamla p4a, den hdd kunde starta xp på min dator men icket på syrrans

Syrrans dator är:
Corsair 4gb 800mhz
Ati 4550
AMD phentom2 x3 710
Asus M2N68-AM plus
500 gb Hitachi 7k1000