Kemitråden (dina kemi-, bioteknik- och medicinproblem här!)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarkoV
snabb fråga:

Skriv kemiskt tecken för den jon som bildas av en a) Syreatom b)kloratom

Svar:

a) O (upphöjt till minus dvs det är ett minus tecken övanför O:et)
b) Ci ( -II- -II- II- -II- II- -II- II- -II- II- -II- II- -II- II- -II- II- -II-)

Skulle uppskattas om någon kunde det...

Uhm? Du skrev ju svaret? Förutom att b bör vara Cl^-1

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Uhm? Du skrev ju svaret? Förutom att b bör vara Cl^-1

Jo det jag vill få fram om det är rätt, argumenterar mot en kompis.

så det ska vara på B C ^(upphöjt, till minus 1?)

A är rätt va?

Visa signatur

Halleluja

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarkoV
Jo det jag vill få fram om det är rätt, argumenterar mot en kompis.

så det ska vara på B C ^(upphöjt, till minus 1?)

A är rätt va?

Cl^-1 ska det va, inte bara C.

A ska vara O^-2

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk

Hallå, jag har prov i morgon och sitter och panik pluggar nu, har kommit till en uppgift som jag har svårt att hålla med om. Vad säger ni?

"En vattenlösning av natriumvätesulfat har koncentrationen 0,019 mol/dm3. Lösningens pH bestäms till 2. Vätesulfatjoerna protolyseras i vatten enligt formeln.

HSO4- + H2O <=> SO4(2-) + H3O+

Beräkna syrakonstanten för vätesulfatjonen."

Lite snabbt räknar man ju ut att koncentrationen H3O och SO4 är 0,01, och det stämmer. Dock skriver de i facit är koncentrationen HSO4 är (0,019-0,01). Jag anser att koncentrationen ska vara 0,019 och inte 0,009 som de tycker. Eftersom det inte står att man löser en viss mängd i vatten utan bara säger att det finns en lösning med denna pH och denna koncentration HSO4, jag anser då att man från början utgår från pH=2, HSO4 konc= 0,019 samt H3O konc = X.

Håller ni med eller tänker jag fel?

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk

Har en labbuppgift som jag fått backning på
1. Blanda 50 µl 0,1 M FeCl3, 50 µl 0,1 M NH4SCN och 6 ml avjoniserat vatten i ett
stort provrör.
2. Tag fram 4 små provrör, märk rören 1 - 4 och tillsätt 1 ml av blandningen till
varje litet rör.
3. Tillsätt 50 µl 0,1 M FeCl3 till rör 1.
4. Tillsätt 50 µl 0,1 M NH4SCN till rör 2.
5. Tillsätt 50 µl 5 M NaOH till rör 3.
6. Rör 4 är kontroll.
7. Betrakta provrören mot vit bakgrund och jämför färgen med rör 4.

Uppgift: Ställ upp reaktionsformeln. Beräkna mängd och koncentration av de
reagerande ämnena i rör 1-4.

Vilken färg har FeCl3 och NH4SCN?

FeCl3 - orange
NH4SCN – färglöst
När man blandar FeCl3 och NH4SCN så bildas det ngt blodrött i provröret.

Observationer
Rör 1
Orange
Rör 2
Orange, men ljusare
än i rör 1
Rör 3
Färglöst! Däremot så
bildas det ngt brunt som
sjunker till botten efter ett
par timmar
Rör 4
Ljust, ljust orange

Jag tror att reaktionsformeln blir: FeCl3 + 3 NH4SCN → Fe[SCN]3 +3 NH4Cl

Man vill ha fram förskjutning i jämvikt men jag förstår inte riktigt hur det ska diskuteras fram. Jag antar att det inte går att säga något om koncentrationerna eftersom vi saknar k-värdet.

Tacksam för hjälp.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av johanfilip
Har en labbuppgift som jag fått backning på
1. Blanda 50 µl 0,1 M FeCl3, 50 µl 0,1 M NH4SCN och 6 ml avjoniserat vatten i ett
stort provrör.
2. Tag fram 4 små provrör, märk rören 1 - 4 och tillsätt 1 ml av blandningen till
varje litet rör.
3. Tillsätt 50 µl 0,1 M FeCl3 till rör 1.
4. Tillsätt 50 µl 0,1 M NH4SCN till rör 2.
5. Tillsätt 50 µl 5 M NaOH till rör 3.
6. Rör 4 är kontroll.
7. Betrakta provrören mot vit bakgrund och jämför färgen med rör 4.

Uppgift: Ställ upp reaktionsformeln. Beräkna mängd och koncentration av de
reagerande ämnena i rör 1-4.

Vilken färg har FeCl3 och NH4SCN?

FeCl3 - orange
NH4SCN – färglöst
När man blandar FeCl3 och NH4SCN så bildas det ngt blodrött i provröret.

Observationer
Rör 1
Orange
Rör 2
Orange, men ljusare
än i rör 1
Rör 3
Färglöst! Däremot så
bildas det ngt brunt som
sjunker till botten efter ett
par timmar
Rör 4
Ljust, ljust orange

Jag tror att reaktionsformeln blir: FeCl3 + 3 NH4SCN → Fe[SCN]3 +3 NH4Cl

Man vill ha fram förskjutning i jämvikt men jag förstår inte riktigt hur det ska diskuteras fram. Jag antar att det inte går att säga något om koncentrationerna eftersom vi saknar k-värdet.

Tacksam för hjälp.

Är jävligt ringrostig men detta beror på det ändrade q-värdet:
Q<K
Q>K

De tillsatta ämnerna ändrar jämvikten i lösningarna:
Ex:
ämne 1 + h20<-> ämne 2
Något tillsätts som reagerar med ämne 2, koncentrations vägs upp genom att reaktionen förskjuts åt vänster/höger vilket får [ämne1] att minska/öka... Beroende på tillsatta reaktant. Går att se på färgerna eftersom järnet bidrar till röd färg...

Lite flummigt, men kommer inte ihåg så mycket. Det som händer med en förändrar koncentration är iallafall att q-värdet blir </> k. Därav förskjutning åt vänster/höger.

Du borde kunna detta, läs bara på lite.

Visa signatur

AMD 720BE @ 3,2GHz, GTX 260 Golden Sample, M3N-HD/HDMI, 4Gb Corsair XMS2, Antec 300, Corsair 650w. --//-- 16000p 3Dmark06

Permalänk
Medlem

H2O2 (aq) + KMnO4 (aq) <---->O2 (g) + H20 (l) + Mn2+(aq) + K+(aq) (Ej balanserad)
Vill balansera denna med hjälp av oxidationstalsmetoden. Har kommit fram till att
+1 -1 +1+7-2 0 +1-2 +2 0
H2O2 (aq) + KMnO4 (aq)  O2 (g) + H20 (l) + Mn2+(aq) + K+(aq) (Ej balanserad)

Kan någon ge mig en ledtråd om hur jag skall fortsätta därifrån?

Permalänk
Medlem

Blev Fel med hur oxidationstalen är utsatta hoppas att ni kan se att det första står för första partikeln andra står för andra osv. dvs. att +1 står för H2 -1 står för O2 osv.

Permalänk

Hallå, jag sitter och pluggar inför ett kemiprov och kan inte lösa denna uppgiften:

Balansera denna formel med oxidationstals metoden:

H2O2 (aq) + KMnO4 (aq) --> O2 (g) + H20 (l) + Mn^2+(aq) + K^+(aq) (Ej balanserad)

Jag har massor med liknande uppgifter så om någon kan förklara hur jag ska tänka på denna kan jag göra de andra sedan. Jag har försökt...

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem

http://chem4free.info/kemiskolan/kemikurs/document/redox.htm <= Där har du en kort beskrivning av metoden. Så du måste ha jonladdningarna för att räkna.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Evil_AnAnAs
Hallå, jag sitter och pluggar inför ett kemiprov och kan inte lösa denna uppgiften:

Balansera denna formel med oxidationstals metoden:

H2O2 (aq) + KMnO4 (aq) --> O2 (g) + H20 (l) + Mn^2+(aq) + K^+(aq) (Ej balanserad)

Jag har massor med liknande uppgifter så om någon kan förklara hur jag ska tänka på denna kan jag göra de andra sedan. Jag har försökt...

Nu har jag förträngt all kemi (även min högskolekemi) men borde man inte bara kunna ta

2 x H202(aq) + KMnO4 (aq) --> 3x02 (g) + 2xH20 (l) + MN^2+(aq) + K^+(aq)?

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Fråga 1
1,80 gram av en enprotonig syra med summaformeln C(9)H(8)O(4) löses i 100,0 ml vatten. pH mätter med en pH-meter till 2,26.

a) Beräkna syrans pKa-värde.
----------
Av vad jag hittat om denna uppgift så är pKa = pH - log([konjugerad bas]/[syra]). Problemet jag stöter på är att vi bara lagt syra i vatten, har vi verkligen en bas då?
När jag ungefärligt beräknade molariteten fick jag den till ~1. Blir inte ekvationen då:
pKa = 2,26 - log(0/1) = 2,26 - log(0) = error?

Fråga 2
En annan fråga som jag och en kompis tvistar lite om är omvanligen av Br(2) -> 2Br (båda i gasform) vid valfri temperatur. Vad gäller? (endast ett alternativ är rätt)
a) ∆H < 0
b) ∆S > 0
c) ∆G < 0
d) ∆S < 0

Jag anser att alternativ B är korrekt för att det blir fler partiklar och att entropin då bör öka. Min vän påstår att hon fick fel när hon svarade så på provet.

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk

Leder in denna tråden i ett nytt decenium.

Jag behöver en vätska som ska uppfylla några kriterier:
Ska vara flytande vid minst -80C, ha bra värmeöverföringsförmåga, kunna vara väldigt koncentrerad samt inte vara giftig och gärna inte något som löser upp hjärnan.

Jag ska ha det för att föra vidare värme från en koppar tub till torr is som ligger i tuben. Tidigare har jag använt med aceton men nu när jag ska köra ett långt benchpass över en helg med en polare är jag sugen på något som inte löser upp min fettklump till hjärna. Det måste vara något som kan vara koncetrerat nära 100% då jag inte vill att vattnet fryser på botten och förstör temperaturen.

Just nu funderar jag på isopropanol som inte luktar lika tråkigt som aceton. Men det finns säkert något mer lämpat.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kaminix
Fråga 1
1,80 gram av en enprotonig syra med summaformeln C(9)H(8)O(4) löses i 100,0 ml vatten. pH mätter med en pH-meter till 2,26.

a) Beräkna syrans pKa-värde.
----------
Av vad jag hittat om denna uppgift så är pKa = pH - log([konjugerad bas]/[syra]). Problemet jag stöter på är att vi bara lagt syra i vatten, har vi verkligen en bas då?
När jag ungefärligt beräknade molariteten fick jag den till ~1. Blir inte ekvationen då:
pKa = 2,26 - log(0/1) = 2,26 - log(0) = error?

Fråga 2
En annan fråga som jag och en kompis tvistar lite om är omvanligen av Br(2) -> 2Br (båda i gasform) vid valfri temperatur. Vad gäller? (endast ett alternativ är rätt)
a) ∆H < 0
b) ∆S > 0
c) ∆G < 0
d) ∆S < 0

Jag anser att alternativ B är korrekt för att det blir fler partiklar och att entropin då bör öka. Min vän påstår att hon fick fel när hon svarade så på provet.

Fråga 1:

Det blir ju syrans konjugerande bas, tex

HCl + H20 <-> H+ + Cl- + H30 + H20, är Cl- är den konjugerande basen.

Jag tror det i alla fall.

Jag får konc. till 0.1M:

1,8/180 = 0.1
c=n/v=0.1 mol/0.1 liter=0.1M

pKa=-log( ( [H+]*[Konjugerande bas] ) / [0.1] )

[H+] är ju känd, 10^-2,26.

Alltså en okänd kvar: [Konjugerande bas]!

Har inte riktigt koll på hur man ska fortsätta, lämnar över till någon annan, dock ger jag det ett försök.

Jag tror att [H+] = [Konjugerande bas] i detta fall.

=>

pKa=-log( ( [H+]*[Konjugerande bas]) / [0.1] )=-log( ( [10^-2.26]*[10^-2.26]) / [0.1] ) = 3.52

Är det rätt svar?

Fråga 2:

Det är inte a - reaktionen kräver värme.

Det är tydligen inte b.

Det är inte c - reaktionen är inte spontan.

Det är d enligt uteslutningsprincipen, fråga mig inte varför.

Edit:
Det var ju jävligt smart att svara på en fråga som är ett halvår gammal...

Permalänk

Eld

Det är två saker jag inte förstår med förbränning. För det första: förbränning kan beskrivas som en snabb oxidation O2 + C = CO2. Om en metall oxiderar blir det tex 2Fe + O2> (Fe2+) + (O2-) fast kanske med andra siffor men i förbränning av kol så behåller väl reaktanterna elektronerna?

:Ö=Ö: + :C: -> :Ö=C=Ö:
Madness! Jag är medveten med att O ändrar oxidationstal men inte den praktiska betydelsen.

Sen undrar jag också hur fria radikaler spelar in?

Permalänk

Till en mättad PbCl2- lösning sätts en lika stor volym Pb(NO3)2- lösning vars koncentration är 0,0500 mol/dm3. Bildas då en fällning av blyklorid? Motivera svaret.

Någon som kan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ultra_experience:

Till en mättad PbCl2- lösning sätts en lika stor volym Pb(NO3)2- lösning vars koncentration är 0,0500 mol/dm3. Bildas då en fällning av blyklorid? Motivera svaret.

Någon som kan?

Läs frågan ordagrant och försök förstå vad är det som egentligen står där, försök att se det som ett system med visa egenskaper. Lösning-vad har den för egenskaper- vad händer om du tillsätter mer Pb(NO3)2- i denna lösning?

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Skrivet av Tomas_88:

Läs frågan ordagrant och försök förstå vad är det som egentligen står där, försök att se det som ett system med visa egenskaper. Lösning-vad har den för egenskaper- vad händer om du tillsätter mer Pb(NO3)2- i denna lösning?

Jag förstår att man ska få fram om det blir en fällning eller inte , och detta gör man genom att räkna ut Ks- värdet och "något annat", och sen kolla om "något annat" är större eller mindre än Ks. Det är det jag behöver hjälp med. Att lägga Pb(NO3)2 i överskott kommer att göra att det blir fällning. Men i uppgiften så är det inte i överskott. Förstår inte riktigt vad du menar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ultra_experience:

Jag förstår att man ska få fram om det blir en fällning eller inte , och detta gör man genom att räkna ut Ks- värdet och "något annat", och sen kolla om "något annat" är större eller mindre än Ks. Det är det jag behöver hjälp med. Att lägga Pb(NO3)2 i överskott kommer att göra att det blir fällning. Men i uppgiften så är det inte i överskott. Förstår inte riktigt vad du menar.

Ja men frågan lyder egentligen såhär: Du har en mättad lösning av PbCl2, för att få fällning av PbCl2 måste du tillsätta ännu mer PbCl2- detta gör du genom att tillsätta Pb(NO3)2 lösning som är 0.0500 M- låter det rätt??
Sen--> vad händer med volymen om du blandar ihop de 2 lösningarna? Vad händer med mättnadsgraden?

Sen tror jag att det kanske är en kuggfråga eftersom man kan anta att lösning av Pb(NO3)2 är mättat eller omättad.

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Hedersmedlem

"M" står väl, vill jag minnas, för mol/liter.

*trådar sammanslagna*

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Elgot:

"M" står väl, vill jag minnas, för mol/liter.

*trådar sammanslagna*

Mycket riktigt. Enheten på molar (M) är mol/liter.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

10.0 g of a mixture of copper powder and magnesium powder was mixed with 100cm3 of 1.00 mol dm-3 hydrochloric acid. The copper does not react, but the magnesium does as shown:

Mg(s) + 2HCL(aq) --> MgCl2(aq) + H2(g)

The resulting solution was filtered to remove unreacted copper and then made up to 250cm3 with water. 25.0 cm3 of this solution was found to neutralise 36.8cm3 of 0.200 mol dm-3 NaOH. Find the % by mass of the magnesium in the metal powder mixture.

Hjälp med denna?

Visa signatur

ASUS UX51VZ

Permalänk
Medlem

Kemi hjälp !

Jag sitter här och pluggar inför ett kemi prov med stötte på ett problem på en utav frågorna och den lyder såhär.

En vattenlösning av kaliumhydroxid KOH har koncentrtionen 0,15 mol/DM3.

Kw= 1,0 * 10 ^ -14 (mol/DM3)

À) Beräkna [OH-] i lösningen.

B) Beräkna [H3O+] i lösningen.

Ska jag vara helt ärlig så vet jag inte ens vart jag ska börja!

Kräver inget svar men lite hjälp på vägen på hur man räknar ut det!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Skrivet av MuLLvaD3n:

Jag sitter här och pluggar inför ett kemi prov med stötte på ett problem på en utav frågorna och den lyder såhär.

En vattenlösning av kaliumhydroxid KOH har koncentrtionen 0,15 mol/DM3.

Kw= 1,0 * 10 ^ -14 (mol/DM3)

À) Beräkna [OH-] i lösningen.

B) Beräkna [H3O+] i lösningen.

Ska jag vara helt ärlig så vet jag inte ens vart jag ska börja!

Kräver inget svar men lite hjälp på vägen på hur man räknar ut det!

Skickades från m.sweclockers.com

KOH reaktionen går fullt ut, med andra ord så kommer ALL KOH - > K+ + OH-

[H+][OH-]=10^-14, [H+]=10^-14/[OH-]

Från början fanns det 10^-7 M av både [H+] och [OH-]. Eftersom allt KOH förhåller sig som K+ och OH- så måste det finnas 10^-7+0,15 OH- efteråt.

Mängden [H+]=10^-14/(10^-7+0,15)=6,66*10^-14 vilket är ungefär 0.

pH = 13,8

Jag tror man ska göra så här i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samuelsson93:

10.0 g of a mixture of copper powder and magnesium powder was mixed with 100cm3 of 1.00 mol dm-3 hydrochloric acid. The copper does not react, but the magnesium does as shown:

Mg(s) + 2HCL(aq) --> MgCl2(aq) + H2(g)

The resulting solution was filtered to remove unreacted copper and then made up to 250cm3 with water. 25.0 cm3 of this solution was found to neutralise 36.8cm3 of 0.200 mol dm-3 NaOH. Find the % by mass of the magnesium in the metal powder mixture.

Hjälp med denna?

Eftersom du vill veta hur många % koppar finns det i reaktanter så måste du ta reda på mängd koppar. Det enda information du får om den är ju om du kollar på produkter.

1) 25.0 cm3 of this solution was found to neutralise 36.8cm3 of 0.200 mol dm-3 NaOH - vad får du ut av det?
2) 10.0 g of a mixture of copper powder and magnesium powder was mixed with 100cm3 of 1.00 mol dm-3 hydrochloric acid - vad finns det för samband mellan det här och punkt 1?
3) Vad kan du få ut från det här med hjälp av punkt 2?

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Avstängd

Kemifråga

Jag undrar varför kopparjonen är 2+ borde den inte vara + efter som den bara har en valenselektron? 29-2-8-18 =1
Jag ska skriva formel för föreningar och kör fast på kopparbromid. Koppar har en valenselektron och brom 7. Det borde väl då bli CuBr men min bok vill ha CuBr2. Varför fattar jag inte?

Permalänk
Avstängd

Tror jag löst det. Elektronfördelningen blir 2-8-17-2 då de två första elektronerna i N-skalet kräver mindre energi än de 10 sista i M-skalet och då får jag min 2+ jon.
Någon får gärna kommentera att jag tänkt rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lcdposter1337:

Tror jag löst det. Elektronfördelningen blir 2-8-17-2 då de två första elektronerna i N-skalet kräver mindre energi än de 10 sista i M-skalet och då får jag min 2+ jon.
Någon får gärna kommentera att jag tänkt rätt.

Ja, när man fyller på orbitaler så brukar vissa skal börja fyllas på innan föregående var fullproppad- lägre orbitaler fylls på i efterhand. Så när du kör det baklänges så kan atomen tappa bort elektroner i orbitaler som ligger längre ner trots att valense-elektroner finns kvar i ytterskalet.

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Avstängd

Hur kan jag räkna ut Antalet atomer om jag vet molmassa, substansmängd och massa? Samt om jag bara vet antal atomer och massa?

EDIT: löst det tror jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lcdposter1337:

Hur kan jag räkna ut Antalet atomer om jag vet molmassa, substansmängd och massa? Samt om jag bara vet antal atomer och massa?

EDIT: löst det tror jag

1. Vad kan du göra med massa och molmassa och vad har det för samband med substansmängd?
2. Vad finns det för samband mellan molmassa och atommassa?

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X