Ati 4890 presterar inte som det ska???

Permalänk
Hjälpsam

Testa att ladda gå in i BIOS och ladda BIOS default, spara och gå ur (för att konfigurera BIOS mot din hårdvara).
Om du inte redan installerat drivrutiner för moderkortets chipset, gör det.

En orsak till låg framerate kan vara att HT-Link eller PCI express, inte går som dom skall, det kan du kolla via CPU-Z.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Det blir bara roligare och roligare det här problemet. Nu har datorn varit avstängd i ca en och en halv timme så jag bestämde mig för att starta datorn och köra igång 3Dmark06 på en gång. Kan säga att resultatet vart kanon dåliga.......bara lite över 9000 poäng! Prova två gånger.

HJÄLP! Känns som det är dags att kontakta komplett angående kortet!

Visa signatur

Min Dator: [Låda: Cosmos 2] [Nätagg: Corsair AX PRO GOLD 1200Watt] [Processor: I7 3770 Stock] [Moderkort: Asus ][Ram: 16Gb Corsair Vengeance™ DDR3 1600MHz][Grafikkort: 2 st EVGA GeForce GTX 580 i SLI][Lagring: 4st SSD 240 Gb (Windows) + 1,5 TB]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Testa att ladda gå in i BIOS och ladda BIOS default, spara och gå ur (för att konfigurera BIOS mot din hårdvara).
Om du inte redan installerat drivrutiner för moderkortets chipset, gör det.

En orsak till låg framerate kan vara att HT-Link eller PCI express, inte går som dom skall, det kan du kolla via CPU-Z.

Hur vet jag vad HT-Link ska stå på???

Visa signatur

Min Dator: [Låda: Cosmos 2] [Nätagg: Corsair AX PRO GOLD 1200Watt] [Processor: I7 3770 Stock] [Moderkort: Asus ][Ram: 16Gb Corsair Vengeance™ DDR3 1600MHz][Grafikkort: 2 st EVGA GeForce GTX 580 i SLI][Lagring: 4st SSD 240 Gb (Windows) + 1,5 TB]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MjGroggy
Har idag haft på datorn sen klockan ca 11:00. Jag körde som sagt Furmark i ca 20 minuter och kortet vart aldrig varmare än 66 grader.

Efter det så körde jag även 3Dmark06 två gånger och fick ca 14250 båda gångerna så jag kände mig rätt nöjd med resultatet. Är detta ungefär vad det kortet ska prestera, bara nyfiken??

Satt även och spela CoD WaW en timma emellan Furmak och 3Dmark06 testet så jag har ju använt datorn så kortet fått jobba iallafall.

En annan sak jag faktiskt upptänkte idag var att sonens moderkort hade ett intregerat grafikkort och som jag uppfattade det i biosen så var detta påslaget, kan detta ha påverkat prestandan på grafikkortet. Är inte så duktig när det kommer till moderkort men om ni följer länken nedanför här så kan ni ju titta själva om det har intregerat grafikkort eller om det bara är jag som gjort bort mig.

Detta är en länken till det moderkort som sitter i datorn:
http://www.gigabyte.eu/Products/Motherboard/Products_Spec.aspx?ProductID=3004

Stort tack till alla som försöker och kommer med massa förslag om vad som kan vara fel, TACK!

jag säger igen...

testa döp om furmar.exe filen till tex flodhäst.exe ati gjorde förut så att den inte 4870 korten går för fulla muggar under furmark kanske är så fortfarande

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MjGroggy
Hur vet jag vad HT-Link ska stå på???

ca 2000 MHz på AM2+, tror det är likadant på AM3.
på mitt gamla AM2 kort går den i 1000MHz.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

det kan vara att mjukvaran till nåt är out of date också(jag vet det kan var ett problem) värme problem är det icke vad man kan se men, jag kan ha en förklaring till problemet- det kan vara så att ditt ati driver inte funkar helt och hållet med XP. dom nyaste versionerna av catalyst har problem med XP av nån anledning för vissa användare. kolla med gigabyte och uppdatera BIOS.

Permalänk

känner igen det här. körde ett hd4850, samma grej. för mig hjälpte det med att köra driververifier, har iaf för mig att det hette något i den stilen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
ca 2000 MHz på AM2+, tror det är likadant på AM3.
på mitt gamla AM2 kort går den i 1000MHz.

Då stämmer det för min går i 2000MHz, så då är inte det problemet då.
Tack för hjälpen!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av siferhumen
det kan vara att mjukvaran till nåt är out of date också(jag vet det kan var ett problem) värme problem är det icke vad man kan se men, jag kan ha en förklaring till problemet- det kan vara så att ditt ati driver inte funkar helt och hållet med XP. dom nyaste versionerna av catalyst har problem med XP av nån anledning för vissa användare. kolla med gigabyte och uppdatera BIOS.

Bios är uppdaterat till det senaste enligt gigabytes sida. Vad jag kan se så är allt uppdaterat som det ska vara!

Tack iallafall så hemskt mycket!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av snailslayer1
känner igen det här. körde ett hd4850, samma grej. för mig hjälpte det med att köra driververifier, har iaf för mig att det hette något i den stilen

Har dock inte provat detta så det blir till att göra det så fort jag får tid.

Stort tack

Kan också meddela att jag varit i kontakt med Komplett med mitt problem och det verkar som dom ser det på samma sätt som jag att kortet kan ha fabrikationsfel i det här fallet. jag väntar på att en av deras tekniker ska höra av sig, återkommer när jag pratat med honom/henne under dagen!

Men jag är fortfarande tacksam för mer hjälp om det finns nån där ute som tror sig ha en lösning på allt!!

Visa signatur

Min Dator: [Låda: Cosmos 2] [Nätagg: Corsair AX PRO GOLD 1200Watt] [Processor: I7 3770 Stock] [Moderkort: Asus ][Ram: 16Gb Corsair Vengeance™ DDR3 1600MHz][Grafikkort: 2 st EVGA GeForce GTX 580 i SLI][Lagring: 4st SSD 240 Gb (Windows) + 1,5 TB]

Permalänk
Medlem

Testade du att byta plats på kortet till en annan pci-e?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag tänkte prova ett annat kort för att se om det är kortet eller moderkortet som är sönder och nu är det så att jag bara har tillgång till Nvidiakort. Om jag nu stoppar in ett Nvidia kort efter att avinstallerat drivrutinerna till Ati kortet kommer kortet att prestera som det ska eller MÅSTE man formatera om hela datorn först??

Visa signatur

Min Dator: [Låda: Cosmos 2] [Nätagg: Corsair AX PRO GOLD 1200Watt] [Processor: I7 3770 Stock] [Moderkort: Asus ][Ram: 16Gb Corsair Vengeance™ DDR3 1600MHz][Grafikkort: 2 st EVGA GeForce GTX 580 i SLI][Lagring: 4st SSD 240 Gb (Windows) + 1,5 TB]

Permalänk
Medlem

Du behöver inte formatera datorn! Bara avinstallera, stäng av, plocka ur kortet, sätt i det andra, starta och installera!

Visa signatur

HP DV7-6140eo, 17,3", i7-2630QM, HD6770, 8gb ram, 640gb hd, BT, USB 3.0, Bluray
Acer TimelineX 4830TG, i5-2410, GT540 2gb, 8gb ram, 128gb SSD, BT, USB 3.0
Htpc silverstone, Q9400, 4gb ddr3 1333, 1TB WD, HD4550

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Malte74
Du behöver inte formatera datorn! Bara avinstallera, stäng av, plocka ur kortet, sätt i det andra, starta och installera!

Tack!

Visa signatur

Min Dator: [Låda: Cosmos 2] [Nätagg: Corsair AX PRO GOLD 1200Watt] [Processor: I7 3770 Stock] [Moderkort: Asus ][Ram: 16Gb Corsair Vengeance™ DDR3 1600MHz][Grafikkort: 2 st EVGA GeForce GTX 580 i SLI][Lagring: 4st SSD 240 Gb (Windows) + 1,5 TB]

Permalänk
Medlem

Har nu skickat in kortet till Komplett, faktiskt på deras egen begäran för dom verkar nästan lika nyfikna som jag på att få veta vad som igentligen kan vara fel så det är väl bara att vänta och se vad som händer!

Återkommer med en rapport från deras sida när jag hör nåt så kanske vi får klarhet idet här!

NI SKA ALLA HA ETT STORT TACK FÖR ERAT ENGAGEMANG ANGÅENDE DETTA PROBLEM!!!!!!!!

Visa signatur

Min Dator: [Låda: Cosmos 2] [Nätagg: Corsair AX PRO GOLD 1200Watt] [Processor: I7 3770 Stock] [Moderkort: Asus ][Ram: 16Gb Corsair Vengeance™ DDR3 1600MHz][Grafikkort: 2 st EVGA GeForce GTX 580 i SLI][Lagring: 4st SSD 240 Gb (Windows) + 1,5 TB]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MjGroggy
Har nu skickat in kortet till Komplett, faktiskt på deras egen begäran för dom verkar nästan lika nyfikna som jag på att få veta vad som igentligen kan vara fel så det är väl bara att vänta och se vad som händer!

Återkommer med en rapport från deras sida när jag hör nåt så kanske vi får klarhet idet här!

NI SKA ALLA HA ETT STORT TACK FÖR ERAT ENGAGEMANG ANGÅENDE DETTA PROBLEM!!!!!!!!

--------------------------
Tjena groggy, jag måste lägga till att det är nog nästan mest troligen fel på kortet, förr i tiden hade powercolor en jäkla förkärlek till att använda komponenter med dålig kvalite på för att hålla nere priset, jag misstänker att det förhåller sig på samma sätt än idag då jag tycker jag ser en del inlägg lite här och var på forumen om just powercolorkort av skiftande varianter

Okej, jag tycker att det var ett skumt problem också, men som sagt, ska bli kul att se ifall komplett får samma problem
Skriv gärna igen här sen när komplett kollat saken och vad de säger om det:)

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

Kom att tänka på en sak!

Satt igår och försökte få Cool'n Quiet att fungera som det ska och upptäckte att det inte gjorde det, satt hela kvällen och laborerade utan att lyckas, men det är en annan historia.

Iaf, då kom jag att tänka på den här tråden, att det kanske skulle kunna vara så att det är något liknande, att din processor klockar ned sig vid idle för att sedan inte klara av att klocka upp sig när belastningen ökar.

Detta skulle kunna förklara att om du kör ett 3dmark-test precis vid uppstart får du korrekt score, men efter att datorn varit i idle ett tag får du sämre score eftersom CPUn skulle utgöra en flaskhals.

Kan ju vara antingen något problem i BIOS med C&Q-funktionen och då kan du ju prova att stänga av det där. Eller så kan det vara problem med Windows Power-settings (Balanced/Power Save/High Performance) och då kan du prova att iaf inte ha på Balanced utan på High Performance hela tiden.

Bara en tanke, om de nu inte hittar något fel på kortet hos Komplett.

Lycka till!

Visa signatur