Permalänk
Medlem

PS3 slim värt ett byte?

Jag har redan ps3 80gb och funderar starkt på ett byte. Eftersom Eb games eller liknande ofta har ett inbytesprogram funderar jag på att köra på ett sådant.
Samtidigt kan man beställa en slim från utlandet och sedan sälja min gamla på blocket.

Vad skulle ni göra?

Dessutom är det väl inga negativa skillnader mellan slim och den ordinära?

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Du går miste om Linux möjligheterna med Slim, annars är det mer eller mindre samma maskin.
Jag tycker dock maskinen ser ohygligt ful ut, som nån NES klon ifrån Kina. Kommer det inte ut någon banbrytande ny info att prestandan har ökats eller något liknande ser inte jag någon större anledning till att byta upp mig.

Visa signatur

<cidec> anybody here that can translate a swedish sentence for me pls ?
<Zaq> shot
<cidec> må din pung bli överkörd av femhundra siamesiska elefantbögar samtidigt som du får en ananas uppkörd långt upp i rektum

Permalänk
Medlem

Fördelarna med Slim är ju Bravi Sync och DolbyHD & DTS HD bitstreamat. Utöver det är den bara mindre, förmodligen tystare och lite fulare.

Jag kommer att behålla min tjockis då jag satsar på ett system i högblank finish. Slim passar inte riktigt in där... tyvärr.

Visa signatur

It´s Sony or nothing

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bi99uy
Du går miste om Linux möjligheterna med Slim, annars är det mer eller mindre samma maskin.
Jag tycker dock maskinen ser ohygligt ful ut, som nån NES klon ifrån Kina. Kommer det inte ut någon banbrytande ny info att prestandan har ökats eller något liknande ser inte jag någon större anledning till att byta upp mig.

Att den ser ut som en nes klon är väl att ta i..den nästan likadan ut, fast mindre o matt svart...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av dek
Fördelarna med Slim är ju Bravi Sync och DolbyHD & DTS HD bitstreamat. Utöver det är den bara mindre, förmodligen tystare och lite fulare.

Jag kommer att behålla min tjockis då jag satsar på ett system i högblank finish. Slim passar inte riktigt in där... tyvärr.

Du får inte glömma att den drar ca:35% mindre ström...

Permalänk
Medlem

Tror att om du inte är i behov av en smidigare konsoll så är det nog inte så nödvändig uppgradering (nergradering i vissa områden)

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

tack för tipsen!

Permalänk
Medlem

Har man redan en ny 80GB så tjänar man inte såå mycket strömförbrukning och ljudnivå, det är om man har en fin förstärkare och en Sony-TV som det känns värt att byta, annars är det bara att köra tills den rasar...

Sitter man på en äldre PS3 så är garantin snart slut, så då skulle jag lätt byta, om man inte är helt beroende av PS2-kompatibiliteten...

Eftersom ingen knappt kör linux, så känns det inte som en nedgradering, men det är ju en smaksak...

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem

Ser ingen mening alls med Slim, den är ful och den ser inte ut att vara så mycket mindre heller för den delen. Nej jag tycker du ska behålla din gamla som är fan så mycket snyggare. (:

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 750 2,67GHz
RAM: Corsair 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz
GPU: Asus GeForce GTX 970 Strix
SSD: Samsung SSD 830 128GB

Permalänk
Medlem

Folk verkar avis på denna nya Slim klart man vill ha en sådan, sålde min för ett bra tag sedan för invänta denna skönhet, matt färg blir perfekt

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem

Det är väl som det alltid har varit med playstationuppdateringar.
Har du den gamla? Köp inte en ny
Har du inte köpt någon än? Köp den nya!

Permalänk
Medlem

Cell är på 45nm i slim!

Visa signatur

"Half-Life 2 is like Duracell of games. It just keeps owning and owning and owning."
i7 920@3.2 vCore 1.024 | Asus P6T Deluxe v2 | 6GB Corsair Dominator Twin3X 1600MHz (6-6-6-18) | Noctua NH-U12P SE2 | Asus DC2 Top V2@1000/1344 vGpu 1.025 | WD Raptor 1500ADFD | Corsair HX 750 | Vista Home Premium 64-bit|

Permalänk
Medlem

ser ingen orsak att byta!

Visa signatur

Fujitsu Esprimo Q510

Permalänk

dels är den ful och så vitt jag vet är de tjocka relativt driftsäkra.. det som pajar först är väl lasern eller att de kloggas igen med damm... man får nog vänta ett par månader innan man vet ifall slim är lika pålitlig.

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem

Någon som vet om slim kommer att kosta mindre än den som är ute nu?

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devil May Cry
Någon som vet om slim kommer att kosta mindre än den som är ute nu?

Cirka 3000kr var det väl tal om?

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devil May Cry
Någon som vet om slim kommer att kosta mindre än den som är ute nu?

Förr eller senare skulle jag tro, just nu är det ohyggliga överpriser. Jag funderar på att beställa en ifrån England, blir inte mkt billigare men tillräckligt för att kunna köpa några spel från onlinestoren iaf för mellanskillnaden å så slipper man ställa upp på svenska skitfasoner.

Vad gäller ps3 och slim, inte värt att byta IMO såvidare man inte absolut behöver den extra HD spacen (går att byta bara HD annars också) eller är en audiofil med en påkostad anläggning.

Jag tycker dock att ps3 slim är snyggare faktiskt, gillar funktionell design dessutom. Orkar inte glansiga ytor som repas och får smuts på sig.

Visa signatur

Intel Core i5-750, Asus Maximus III Formula, Asus CUII GTX 570, Corsair 4GB Dominator GT, Corsair 620w HX, Corsair H50 Hydro, Intel X25-M 80GB, Samsung F3 Spinpoint 500GB, Silverstone Fortress (FT01B-W).

Permalänk

3000 kr hade ju varit jätteskoj. Men allt pekar ju på att vi i Sverige icke får ta del av denna sänkning, nej.

Visa signatur

Dator.

Permalänk

Jo sänkningen kommer komma, men det kommer såklart dröja ett tag, handlarna vill tjäna lite extra först. $300 kostar en ny PS3 på Amazon, både 80gb och nya slim.

Visa signatur

Nikon D90, Nikon D7000, SB-600, 2xYN-460, Nikkor 18-105mm/3.5-5.6 VR, Nikkor 35mm/1.8, Nikkor 50mm/1.8D, Tamron 70-200/2.8, Tokina 11-16/2.8, Nikon 85/3.5 Macro
Flickr

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AmiDonk
Att den ser ut som en nes klon är väl att ta i..den nästan likadan ut, fast mindre o matt svart...

Meeh, håller fast vid att den ser billig och plastig ut.

Den matta plasten gör klart en hel del. Får se i veckan om man kan klämma lite på den och se hur den tar det.

EDIT : Ändrade till en större bild.

Visa signatur

<cidec> anybody here that can translate a swedish sentence for me pls ?
<Zaq> shot
<cidec> må din pung bli överkörd av femhundra siamesiska elefantbögar samtidigt som du får en ananas uppkörd långt upp i rektum

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bi99uy
Meeh, håller fast vid att den ser billig och plastig ut.

http://img.qj.net/uploads/articles_module/111244/winner-ingle...

http://www.product-reviews.net/wp-content/userimages/2008/01/...

Den matta plasten gör klart en hel del. Får se i veckan om man kan klämma lite på den och se hur den tar det.

Det nedersta bilden är ju ingen PS3 slim.

Den översta bilden vet jag inte om det är den vanliga PS3 då bilden är för liten för att jag ska kunna se.

EDIT: Såg att du kanske menade att den var lik den där billiga konstiga saken vad den nu heter och um tja dom är nog ändå rätt lika.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 750 2,67GHz
RAM: Corsair 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz
GPU: Asus GeForce GTX 970 Strix
SSD: Samsung SSD 830 128GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Benchmarks so far.

LBP install time FAT ps3
38 seconds

LBP install time SLIM ps3
35 seconds

Street Fighter 4 (game load to capcom screen)
23 second Fat
22 seconds Slim

GTA: IV install data
7 minutes 30 seconds FAT ps3
7 minutes 8 seconds SLIM ps3

also started a new game about 9 seconds faster than the FAT ps3. as far as graphically, i haven't noticed any frame rate difference yet,

So my conclusion so far is the blu ray drive may be alil faster in the slimmer ps3, but that's to be expected, it does have a slight difference in load times with every game i tried. i'll post more when i get more into it.

EDIT: I will add the fan noise is considerably quieter than the fat ps3 you hardly even hear it on its 3rd speed,
this will be good for anyone who likes watching movies while its quiet, and when playing creepy video games not have that "WOOOOOOOOOOOO" sound to annoy you haha. This thing doesn't get nearly as hot as the fat ps3.

På svenska:
Slim är snabbare och tystare än fatty.

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Avstängd

Snygg eller ful? Normalt då att ens bry sig om det. Själv sitter jag inte o tittar på mina konsoler speciellt mycket... jag använder dem för att spela och inget annat.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem

Som så många siter skrivit så uteblev den påstådda prissänkningen i Sverige. Men idag måndag fick jag ett nyhetsbrev. PS3 slim 3495kr. Kanske värt att beställa nu

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AmiDonk
Att den ser ut som en nes klon är väl att ta i..den nästan likadan ut, fast mindre o matt svart...

Du får inte glömma att den drar ca:35% mindre ström...

fast min 80gb ps3 drar ca 280w, och slim drar 250w...
så dom där 35% mindre ström beror ju helt på vilken version av ps3 man jämför med.

Visa signatur

Some a look fi paradise in a physical form, paradise it is a state of mind.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sheikh Plisken
fast min 80gb ps3 drar ca 280w, och slim drar 250w...
så dom där 35% mindre ström beror ju helt på vilken version av ps3 man jämför med.

Hur är det med PS3 40 GB vs PS3 80 GB ?
Ändrades nåt i tillverkningsprocessen mellan dessa maskiner eller är de identiska förutom hårdisken ?

Visa signatur

Intel i7 12700KF, Asus Prime Z690-A, Gigabyte RTX 3070 Gaming OC, Corsair 32GB DDR5 5600Mhz, Noctua NH-D15 Chromax, Samsung 980 Pro M.2 NVMe 256 GB-OS, be quiet! Dark Base 900, Corsair RM 850X V2, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gorgeous-George
Hur är det med PS3 40 GB vs PS3 80 GB ?
Ändrades nåt i tillverkningsprocessen mellan dessa maskiner eller är de identiska förutom hårdisken ?

Både 40 och 80 GB versionerna har väl 65 nm istället för 90 nm som det var i de första versionerna. Nya slimen har 45 nm (tror jag).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bi99uy
Meeh, håller fast vid att den ser billig och plastig ut.

http://img.qj.net/uploads/articles_module/111244/winner-ingle...

http://www.product-reviews.net/wp-content/userimages/2008/01/...

Den matta plasten gör klart en hel del. Får se i veckan om man kan klämma lite på den och se hur den tar det.

Den första är en PS3 vanilla då ps3 slim inte har skrivit ut playstation 3 på ovansidan.
Den andra bilden är ingen ps3 över huvudtaget. Dessutom har den ett plastskal (förpackning) runt sig... Plastförpackningar brukar inte ha så hög kvalite hur som...

Jag håller för övrigt fast vid att glossy ser betydligt mer äckligt och plastigt ut än matt. Glossy är såååååååååååååå för p14.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs
Den första är en PS3 vanilla då ps3 slim inte har skrivit ut playstation 3 på ovansidan.
Den andra bilden är ingen ps3 över huvudtaget. Dessutom har den ett plastskal (förpackning) runt sig... Plastförpackningar brukar inte ha så hög kvalite hur som...

Jag håller för övrigt fast vid att glossy ser betydligt mer äckligt och plastigt ut än matt. Glossy är såååååååååååååå för p14.

He, tror du misstolkade inlägget. Googlade snabbt fram bilder på några kineskloner, inte riktiga maskiner.

Jag tycker det är en tråkig design helt enkelt. Skall man väl göra om en enhet kan man ju göra den lite roligare än samma sak, fast mindre i annan plast där det krävs ett ställ för att den skall kunna stå up. PSTwo ifrån PS2 vart ju en trevlig förändring tex

Visa signatur

<cidec> anybody here that can translate a swedish sentence for me pls ?
<Zaq> shot
<cidec> må din pung bli överkörd av femhundra siamesiska elefantbögar samtidigt som du får en ananas uppkörd långt upp i rektum

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fredag
På svenska:
Slim är snabbare och tystare än fatty.

Skillnaden kan ju bero på annat än blu-rayspelaren, kanske att hdisken är lite snabbare i slim?
Du har möjligtvis inte sett någonstans om någon har prövat att köra med ssd- hårddisk i ps3?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bi99uy
He, tror du misstolkade inlägget. Googlade snabbt fram bilder på några kineskloner, inte riktiga maskiner.

Jag tycker det är en tråkig design helt enkelt. Skall man väl göra om en enhet kan man ju göra den lite roligare än samma sak, fast mindre i annan plast där det krävs ett ställ för att den skall kunna stå up. PSTwo ifrån PS2 vart ju en trevlig förändring tex

PS2 och PStwo är också ganska lika på det sättet att båda kör på temat kantighet. Liksom ps3orna har kört väldigt kurviga former. Men jag tycker det är kanske en lite väl liten förändring om man jämnför med ps2. Å andra sidan är skillnaden mellan psone och ps1 inte heller direkt yberenorm. Jag ser personligen priset/ljudnivå och strömförbrukningen som betydligt viktigare än en liten storlek, speciellt på en stationär konsoll. Wii säljer nog knappast bra endast pga dess storlek...
Priset är idag den stora nackdelen (ja ni kan tjata om mycket för pengarna men faktumet är att många ger blanka fan i blu-ray). En slim sänker priset vilket gör att flera köper och det gör troligen att utvecklare vågar satsa på spel till ps3an (vilket också är en stor brist just nu). Synd att nordisk film sätter käppar i hjulet för sony.