50Mbit med router, 100Mbit utan... Något är fel.

Permalänk
Medlem

50Mbit med router, 100Mbit utan... Något är fel.

Har Telia Fiberlan med 100Mbit. Kör jag valfri dator direkt i inkommande port så får jag mellan 70-100Mbit beroende på nätverkskort i den aktuella datorn. Kopplar jag en Linksys WRT54GL mellan så sjunker genast hastigheten till runt 50Mbit. Uploadhastigheten påverkas inte nämnvärt.

Jag har bytt alla kablar, testat en uppsjö av olika firmwares, bytt routern till en helt ny, bytt Telias switch till en ny, testat olika nätverkskort, konfigurerat korten enligt konstens alla regler, samma med routerns inställningar.

En WRT54GL version 1.1 ska ju utan problem klara 100+ genomströming, alla nätverkskort synkar även med routern i 100Mbit/Full duplex.

Problemet kvarstår. Har slut på idéer känns det som, tips emottages tacksamt.

Visa signatur

[ GA-P67A-UD4, i7 2600K @ 4.5GHz, Noctua NH-D14, 16GB XMS3, HD6970 2GB, 2x F120 120GB ]

Permalänk
Medlem

Vad jag minns klarar bara WRT54GL en throughput mellan wan -> lan ~50 MBit/s.

Visa signatur

"There is no reason for any individual to have a computer in his home." - Ken Olsen

Permalänk
Medlem

Den klarar inte 100Mbit throughput, vilket du bevisat redan. Länkhastighet är inte samma sak som throughput genom routern.

Köp en som gör det, tex dlink dir 655.

Visa signatur

CCNP

Permalänk

Du borde kunna få upp hastigheten något genom att överklocka routern, den enda firmware jag kört är DD-wrt men det går säkert i andra också ifall du föredrar den. Det kommer inte ge dig hela vägen upp till 100 dock, men en bit på väg.

Annars får du byta router eller använda den du har enbart som accesspunkt. (Vet inte hur många ip-addresser telia delar ut dock)

Permalänk
Medlem

Byt ut routern, hade samma router som dig, köpte en Dir-655, nu har jag 100ner och 20-40 upp. Körde också med DD-WRT, och det kommer inte bli mer än så för att routern inte klarar av det.

Permalänk
Medlem

Det är väldigt vanligt att vanliga konsument routrar som på pappret skriver 100Mbit inte klarar det. Lite falsk marknadsföring måste jag säga. Internetleverantörer har ju numera blivit tvingade att döpa sina uppkopplingar till t.ex. 12-24 Mbit eftersom dom inte kan garantera 24Mbit, men routertillverkare skriver 100Mbit fast dom faktiskt inte klarar det i praktiken. Borde finns klart och tydligt skrivet på förpackningen vilken throughput dom klarar, men det ser man inte tyvärr.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bejje
Det är väldigt vanligt att vanliga konsument routrar som på pappret skriver 100Mbit inte klarar det. Lite falsk marknadsföring måste jag säga. Internetleverantörer har ju numera blivit tvingade att döpa sina uppkopplingar till t.ex. 12-24 Mbit eftersom dom inte kan garantera 24Mbit, men routertillverkare skriver 100Mbit fast dom faktiskt inte klarar det i praktiken. Borde finns klart och tydligt skrivet på förpackningen vilken throughput dom klarar, men det ser man inte tyvärr.

Nä, de skriver länkhastigheter som inte är samma sak som throughput. Men en del skriver inte throughput så man får leta tester.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Vila i frid

Den som fortfarande vill köra dd-wrt eller tomato firmware finns det förmodligen bara ett enda alternativ, ett Asus wl-500g premium. Jag har ett sådant med tomato fw och får ca 90/90 på en 100/100 lina. Med QoS påslaget bara ca 60/60.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av leather
Har Telia Fiberlan med 100Mbit. Kör jag valfri dator direkt i inkommande port så får jag mellan 70-100Mbit beroende på nätverkskort i den aktuella datorn. Kopplar jag en Linksys WRT54GL mellan så sjunker genast hastigheten till runt 50Mbit. Uploadhastigheten påverkas inte nämnvärt.

Jag har bytt alla kablar, testat en uppsjö av olika firmwares, bytt routern till en helt ny, bytt Telias switch till en ny, testat olika nätverkskort, konfigurerat korten enligt konstens alla regler, samma med routerns inställningar.

En WRT54GL version 1.1 ska ju utan problem klara 100+ genomströming, alla nätverkskort synkar även med routern i 100Mbit/Full duplex.

Problemet kvarstår. Har slut på idéer känns det som, tips emottages tacksamt.

stödjer den att man kör 2 nätverks kablar till samma dator (ifall du har 2 portar på moderkortet) så kanske du kan komma förbi problemet på det sättet? *ren spontan ide bara vet inget om den routern dock*

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Medlem

Jag har 100\100 fiber ifrån bahnhof och jag får inte ut några 100\100? Kanske jag som tänker fel nu såhär på morgon kvisten men när jag tankar så har jag kommit upp i 12 megabte eller vad det nu än heter.. :S haha någon snälla upplyss mig

EDIT:

Gjorde nyss testet på speedtest 79 upp och 25 ner

Visa signatur

Quad Core

Permalänk
Medlem

Re: 50Mbit med router, 100Mbit utan... Något är fel.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av leather
En WRT54GL version 1.1 ska ju utan problem klara 100+ genomströming, alla nätverkskort synkar även med routern i 100Mbit/Full duplex.

Problemet kvarstår. Har slut på idéer känns det som, tips emottages tacksamt.

Ska den verkligen det?

Enligt SmallNetBuilder så har WRT54GL en WAN to LAN throughput på 53 Mbps.
http://www.smallnetbuilder.com/component/option,com_chart/Ite...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av __OMP
Jag har 100\100 fiber ifrån bahnhof och jag får inte ut några 100\100? Kanske jag som tänker fel nu såhär på morgon kvisten men när jag tankar så har jag kommit upp i 12 megabte eller vad det nu än heter.. :S haha någon snälla upplyss mig

EDIT:

Gjorde nyss testet på speedtest 79 upp och 25 ner

http://www.speedtest.net/result/555285425.png

Tankar du och får 12 megabyte/s så får du ut 100mbit.

1 byte = 8 bit. 100/8 = 12.5

Visa signatur

Du skall icke stjäla, staten gillar inte konkurrens.

Permalänk
Medlem

Okeej Har försökt lärt mig det där förut men det vill bara inte gå in

Visa signatur

Quad Core