"Seriekoppla" (i saknad av bättre ord) två routers

Permalänk
Medlem

"Seriekoppla" (i saknad av bättre ord) två routers

Vi har Bredbandsbolagets ADSL hemma och vi använder oss av deras modem med inbyggd router med 4 portar. Vi behöver 5. Det jag undrar är om det är möjligt att koppla en till router till vårt nuvarande modem och ändå använda sig av de 3 övriga portarna på det.

En enklare lösning skulle ju uppenbarligen vara att köpa en router med 5 eller fler portar, men jag har inte gått på router-jakt än, och tänkte att jag kunde kolla upp om det är möjligt att koppla på det här sättet så jag vet vad jag kan eler ej kan köpa för router.

Eventuellt tips på en router med 5+ portar skulle inte vara helt illa det heller. Vi har 24/1 mbps just nu, men det skulle ju vara trevligt att köpa en som klarar lite högre hastigheter för framtida uppgraderingar.

Edit: Glömde totalt nämna det, men det är alltså bara sladdlösningar jag är intresserad av. Kanske var uppenbart pga port-snacket men...

Permalänk
Medlem

Du kanske klarar dig med att köpa en switch helt enkelt och "plugga" in på valfri ledig port i din Router/Adsl modem.

Dels är ju switchen många gånger billigare och enklare att handskas med.

Ett tips.

Men i annat fall om du envisas med en router se till att koppla en av routerns LAN portar till ledig port på ditt ADSL modem. Du undviker mycket trubbel genom att inte använda WAN på den "extra" routern.
Jag skulle också slå av DHCP på den "extra".

Helt enkelt låta den agera som en "switch".

Visa signatur

Fractal Design Arc Svart | MSI Z68A-GD55 G3 REV B3 | Intel® Core i7 2600K, 3.4GHz, 8MB | Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP | MSI GeForce GTX 670 | Phanteks PH-TC14PE CPU Cooler (vit) | Corsair Power Supply 650W TX M, Modular, ATX, PS/2 | SSD (okänd tillverkare) + 2 äldre SATA2 diskar på 750 Gb, 350 gb. | OS: Microsoft Windows 10 home.

Permalänk
Medlem

Om jag nu använder en switch istället, får då varje port på switchen en egen IP-adress? Undrar bara eftersom switchen skulle vara kopplad till en port på modem/router-combon, som har router-funktionen, medan switchen i sig inte har det och inte ger varje port en egen IP.

Eller är jag helt ute och cyklar nu?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mjeuuu
Om jag nu använder en switch istället, får då varje port på switchen en egen IP-adress? Undrar bara eftersom switchen skulle vara kopplad till en port på modem/router-combon, som har router-funktionen, medan switchen i sig inte har det och inte ger varje port en egen IP.

Eller är jag helt ute och cyklar nu?

Eftersom switchen kommer kopplas på en befintlig router som har DHCP aktiverat så kommer samtliga portar på switchen få en egen IP ja. Man bör inte ha två routrar med DHCP aktiverat i samma nät.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

BBB delar ut 5 externa adresser, vill du ha fler enheter än så som ska få använda internet samtidigt så måste du ha en router. För att utöka antalet portar men max 5 enheter som får externt ip går det bra med en switch.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem

Då får det väl bli någon billig switch tillsvidare då. Något speciellt att tänka på där, eller är det bara köpa i princip vilken billig som helst?

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=104031 till exempel?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maniak
BBB delar ut 5 externa adresser, vill du ha fler enheter än så som ska få använda internet samtidigt så måste du ha en router. För att utöka antalet portar men max 5 enheter som får externt ip går det bra med en switch.

Tror du missade en sak. Han har ju ett modem med inbyggd router som används, alltså används interna ipn och då har han ju tillgång till 254 ip nummer.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

Skulle vilja förtydliga att switchens portar i sig inte får någon IP utan datorn/servern som kopplas in på en switch port.

Vilket betyder att du begränsas bara av antalet IP som DHCP på din router kan dela ut internt.

Lycka till.

Visa signatur

Fractal Design Arc Svart | MSI Z68A-GD55 G3 REV B3 | Intel® Core i7 2600K, 3.4GHz, 8MB | Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP | MSI GeForce GTX 670 | Phanteks PH-TC14PE CPU Cooler (vit) | Corsair Power Supply 650W TX M, Modular, ATX, PS/2 | SSD (okänd tillverkare) + 2 äldre SATA2 diskar på 750 Gb, 350 gb. | OS: Microsoft Windows 10 home.

Permalänk
Medlem

Hej
jag har ett problem som jag hoppas att någon kan svara på, jag har gjort som ovan och kopplat på en switch på yttligare en switch till för att få flera portar, och jag har stängt dhcp på den sista switchen, men jag hittar inte dom andra datorerna som finns på den andra switchen, nu undrar jag kort och gott vad jag måste göra för att alla enheterna ska göra för att hitta varandra, dom har gjort det tidigare, men inte nu när jag flyttar vissa till den andra switchen, är det något jag måste stänga av, kan det vara så att bara för att det är olika märken på switcharna som det inte fungerar, det är D-Link på den första och sedan Netgear på den andra, eller ska jag koppla bort dhcp på dlinken också och koppla netgearen på routern iställer och låter routern styra dom?
mycket tacksam för svar
Mvh sm6rrp

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sm6rrp
Hej
jag har ett problem som jag hoppas att någon kan svara på, jag har gjort som ovan och kopplat på en switch på yttligare en switch till för att få flera portar, och jag har stängt dhcp på den sista switchen, men jag hittar inte dom andra datorerna som finns på den andra switchen, nu undrar jag kort och gott vad jag måste göra för att alla enheterna ska göra för att hitta varandra, dom har gjort det tidigare, men inte nu när jag flyttar vissa till den andra switchen, är det något jag måste stänga av, kan det vara så att bara för att det är olika märken på switcharna som det inte fungerar, det är D-Link på den första och sedan Netgear på den andra, eller ska jag koppla bort dhcp på dlinken också och koppla netgearen på routern iställer och låter routern styra dom?
mycket tacksam för svar
Mvh sm6rrp

stängt av nat och brandvägg på alla utom första switchen?

Permalänk
Avstängd

Re: "Seriekoppla" (i saknad av bättre ord) två routers

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mjeuuu
Vi har Bredbandsbolagets ADSL hemma och vi använder oss av deras modem med inbyggd router med 4 portar. Vi behöver 5. Det jag undrar är om det är möjligt att koppla en till router till vårt nuvarande modem och ändå använda sig av de 3 övriga portarna på det.

En enklare lösning skulle ju uppenbarligen vara att köpa en router med 5 eller fler portar, men jag har inte gått på router-jakt än, och tänkte att jag kunde kolla upp om det är möjligt att koppla på det här sättet så jag vet vad jag kan eler ej kan köpa för router.

Eventuellt tips på en router med 5+ portar skulle inte vara helt illa det heller. Vi har 24/1 mbps just nu, men det skulle ju vara trevligt att köpa en som klarar lite högre hastigheter för framtida uppgraderingar.

Edit: Glömde totalt nämna det, men det är alltså bara sladdlösningar jag är intresserad av. Kanske var uppenbart pga port-snacket men...

Jag tror det kan vara lite begreppsförvirring. Om du har som jag så är det ingen router utan en gateway du fått från bredbandsbolaget.
Kolla vilken ip-adress du fått på en dator ansluten direkt till utrustningen från BBB.

Starta ett cmd-fönster
i det skriver du ipconfig[Enter]
Är IPv4 adress 192.168.x.x har du faktiskt en router, då bör du definitivt bara ansluta switchar till den.

Är IPv4 adress något annat, ex 85.x.x.x har du adslmodem med switch (med gateway mellan adsl och switch).

I detta fall blir det lite bökigare om du vill att datorerna på ditt nätverk skall komma åt varandra. Först och främst behöver du en router, men eftersom du vill ha fler än 4 portar i ditt nätverk som skall ligga på samma nätverk måste du skaffa en till switch, om du kopplar någon dator på adsl-modemets switch så hamnar den utanför ditt hemnätverk och datorerna kan inte nå varandra. Inte enkelt utan kunskaper i du konfigurerar din nya router i alla fall.

Kopplar du på en switch på utrustningen från BBB och det inte är en router kommer max 5 nätverksklienter fungera samtidigt eftersom det är max hur många externa ip-adresser man får av BBB.

Detta är något förenklat, men du skrev att det inte riktigt var din grej, jag hjälper dig gärna ingående om du vill, skicka i så fall ett privat meddelande.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sm6rrp
Hej
jag har ett problem som jag hoppas att någon kan svara på, jag har gjort som ovan och kopplat på en switch på yttligare en switch till för att få flera portar, och jag har stängt dhcp på den sista switchen, men jag hittar inte dom andra datorerna som finns på den andra switchen, nu undrar jag kort och gott vad jag måste göra för att alla enheterna ska göra för att hitta varandra, dom har gjort det tidigare, men inte nu när jag flyttar vissa till den andra switchen, är det något jag måste stänga av, kan det vara så att bara för att det är olika märken på switcharna som det inte fungerar, det är D-Link på den första och sedan Netgear på den andra, eller ska jag koppla bort dhcp på dlinken också och koppla netgearen på routern iställer och låter routern styra dom?
mycket tacksam för svar
Mvh sm6rrp

Normalt sett har en switch varken ip-adress, dhcp-klient eller dhcp-server.
Kan du skriva modellnamnen på produkterna och skriva varemellan det finns kopplingar så man förstår?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MartenKL
Normalt sett har en switch varken ip-adress, dhcp-klient eller dhcp-server.
Kan du skriva modellnamnen på produkterna och skriva varemellan det finns kopplingar så man förstår?

Hej
Jag har telia som leverantör av bredbandet och en Thomson TG787 Modem, från den har jag en D-link DIR-855 och den har 4 portar, och en netgear WGT 624 som jag kopplade in på d-linken, och jag vill att alla dator och övriga enheter ska prata med varandra, men jag får det inte att fungerar, och anledningen till att jag gör detta, är att jag har skaffat en iomega nätverkshårddisk som jag hade tänkt att koppla in, ett allternativ som jag har provat är att jag har kopplat in hårddisken på thomson på usb, men jag hittar inte den när jag kör via d-linken, så är det någon som vet hur man löser det, så är det ett bättre allternativ för då behöver inte koppla in netgearen.
Mvh sm6rrp

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sm6rrp
Hej
Jag har telia som leverantör av bredbandet och en Thomson TG787 Modem, från den har jag en D-link DIR-855 och den har 4 portar, och en netgear WGT 624 som jag kopplade in på d-linken, och jag vill att alla dator och övriga enheter ska prata med varandra, men jag får det inte att fungerar, och anledningen till att jag gör detta, är att jag har skaffat en iomega nätverkshårddisk som jag hade tänkt att koppla in, ett allternativ som jag har provat är att jag har kopplat in hårddisken på thomson på usb, men jag hittar inte den när jag kör via d-linken, så är det någon som vet hur man löser det, så är det ett bättre allternativ för då behöver inte koppla in netgearen.
Mvh sm6rrp

Netgearen är också en router, dvs det blir ett annat lan för de datorer som är anslutna där, den kan gå att använda, antingen genom att ställa om funktionen från router till brygga eller genom att bara använda switchportarna, inte wanporten på netgearen. Bäst är ju om du använder en enkel switch istället för netgearen.

DIR-855 kan användas för att dela USB-enheter, det kräver senaste firmware på routern samt drivrutiner installerade på varje dator. Men funktionen är inte lika bra som en nätverksansluten hårddisk. Den USB-porten fungerar bättre för skrivardelning. Som sagt, sälj netgearen och köp en enkel switch.