Datorpaket - i7 920 (max 15 000:-)

Permalänk
Medlem

Datorpaket - i7 920 (max 15 000:-)

Hej,

Efter att, i vanlig ordning, ha ägnat ett antal nätter åt att läsa produkttester, jämfört priser och plöjt forum tänkte jag kolla med Er vad ni tycker. Planerar ett inköp inom kort.

Har chassi samt temporärt grafikkort (tanken är att köpa till ett DirectX 11 kort i 2500:- klassen senare).

Planen är mesta möjliga prestanda/krona och vill ha möjligheten att kunna köra flera virtuella OS etc. Burken ska även användas till gaming etc. Tanken är att hitta en D0 steppad propp i hyfsat "rätt" batch serie och nå 4GHz+.

#1 - i7 920

Kommentera gärna +/- med valen. Om det finns något bättre för några kronor mer eller rent av bättre grejer billigare, är det av intresse.

Har sett lite blandat om BD enheten och gällande disk var jag först inne på Samsung F2 (1,5TB) men såg att den fått sådär i test (bland annat betydligt mer högljudd i idle än WD, nackdel att man inte kan köra Advance RMA vid ev. krash etc)

*tack*

Visa signatur

Asrock Fatal1ty Z170 Pro Gaming i7 | i7-6700K | MSI RTX 2080 Ti Gaming X Trio | 32 GB Corsair RAM | 1 TB Samsung 850 EVO | 1200W EVGA SuperNOVA P2 | Samsung UE55KS9005 x3 | Logitech G915 + G903 Hero | Fanatec CSL Elite+ Wheel Base | Fanatec CSL Elite P1 Wheel | Fanatec Club Sport v3 Pedals | GT Omega Apex Wheel Stand

Permalänk
Medlem

Skulle inte tro att du får bättre kylning till processorn med den lösningen än med en bra lufkylare, t.ex. denna (fläktar ingår):

https://www.inet.se/datorkomponenter/kylning---moddning/noctu...

Finns tjogvis med folk här på forumet som kör sin 920 på 4,0+ 24/7 med den kylaren.

I övrigt ser det ok ut. Jag hade dock tagit två valfria 1gb-diskar till lagring (om du nu behöver så mycket) och lagt OS samt program på en SSD. WD Green är sisådär som systemdisk. Så har du tysta lagringsdiskar och ljudlös systemdisk.

Ska du bara köra ett grafikkort framöver så klarar du dig lätt med ett klenare nätaggregat från samma tillverkare, men jag gillar inte att snåla på sånt så jag tycker du ska låta det vara som det är.

Moderkortet har jag ingen erfarenhet av.

Sen finns det ju de nya 860-propparna som också har HT. Men du kanske har ställt in dig på en 920?

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem

TheJerk:
Har 500GB WD sedan innan som jag tänkte använda som systemdisk sålänge. Tycker SSD:erna är för dyra ännu + vill vänta tills det utvecklats lite mer. Tänkte samma sak gällande nätagget, skulle säkert klara mig bra på typ 650W men lika bra o dra till så slipper man, förhoppningsvis, byta sedan. Funderar också på att gå 860-vägen med moderkort och minne...svårt val det där
H50 kylaren fick bra i test och tycker den har rätt pris.
Enligt recension på 3DGameman ligger den med en 920 propp @ 4Ghz, idle: 36c och max load: 59c. Sedan vet man ju inte om de kört med allt öppet eller vi vilket chassi osc. Matchar Noctua'n det ?

Visa signatur

Asrock Fatal1ty Z170 Pro Gaming i7 | i7-6700K | MSI RTX 2080 Ti Gaming X Trio | 32 GB Corsair RAM | 1 TB Samsung 850 EVO | 1200W EVGA SuperNOVA P2 | Samsung UE55KS9005 x3 | Logitech G915 + G903 Hero | Fanatec CSL Elite+ Wheel Base | Fanatec CSL Elite P1 Wheel | Fanatec Club Sport v3 Pedals | GT Omega Apex Wheel Stand

Permalänk

Håller på och kollar på ett i7 uppgraderings paket jag också och har ironiskt nog kollat in samma delar som du har i din lista om man bortser från kylning(har true redan) hdd och blueray.
Moderkortet verkar vara det mest prisvärda om man ser till vad den har för specifikationer, har ett Gigabyte sen förut som jag är nöjd med har hört att dom ska vara lite lotto om man får bra grejer? Har annars kollat in det här http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=428218 fast det har mindre antal sata och sånt. Dock så ska bioset vara bra läste jag i en recension. Ska såklart klocka så mycket det går jag med.
En fråga till trådskaparen vad är det för temporärt grafikkort du tänkt använda. Själv har jag ett 8800GTS512 som jag hade tänkt använda med de nya grejerna tills DX11 korten släpps.
Är väldigt köp sugen just nu på en 920, den borde väll hänga med om man köper ett DX11 kort senare?

Spelar för övrigt oftast fps(CoD4) men ibland lite HoN i 1920x1080

Visa signatur

Stationär: PC-K62 | i7 930 @ 2.8ghz | TRUE | Gigabyte X58A UD7 | 6 gb | GTX570 | 2x500+2x1000+320 gb | Windows 7
Server: Athlon II X2 240E | Asus M4A78T-E | 8 gb | 320 GB + 8x2TB | FreeBSD
Bärbar: Thinkpad T60 | C1S 1.6 ghz | 2 gb | 40 gb hdd | Archlinux https://www.dropbox.com/referrals/NTEzMjU3MDk

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robsch
Enligt recension på 3DGameman ligger den med en 920 propp @ 4Ghz, idle: 36c och max load: 59c. Sedan vet man ju inte om de kört med allt öppet eller vi vilket chassi osc. Matchar Noctua'n det ?

Låter som en glädjekalkyl, men är det sant så ligger Noctuan lite efter. Idle ungefär samma, lite mer i load. Sen beror det på vad man menar med 100% load också. Det är ju "100% load" i både prime95 och OCCT men det skiljer ca 10 grader på prollen i dom två testen.

Angående 920/860 tycker jag man ska köra 920 om man har råd, ska klocka och eventuellt köra dubbla grafikkort i framtiden. Har man tight om pengar, inte ska klocka eller bara ska köra ett grafikkort kan man lika gärna köra på 860 (om man vill ha HT) eller 750 (om man inte behöver HT), åtminstone till allmänt bruk och spel.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem

The_SLain_Man:
Gällande Gigabyte och lotto har jag också sett lite om det. Jag tror det är mest relaterat till möjligen tidiga revisioner av korten/icke 100% bios från start. Gigabyte krigar för fullt med bland annat Asus och de måste hävda sig (..och gör det på flera punkter idag). En av Gigabyte's tekniker gjorde ett PDF doc på hur man fixar upp en i7 920 till 4GHz med hjälp av ett Extreme kort (enda skillnaden mot UD5 är omorg av en kylning samt anslutningar för vattenkylning).

DFI kortet såg helt ok ut det med. För mig lutar det åt Gigabyte men har även lagt ned en del tid på jämförelser med Asus och EVGA's kort.

Mitt temporära grafikkort är ett PowerColor X800XL moddad med Zalman kopparkylare och alu-flänsar på minneskretsarna.

En 920 @ 4GHz lär räcka gott och väl ett bra tag.
Finns en del sammanställningar på nätet om lämpliga batcher osv för att få ut maximal prestanda. Inget man kan gå efter rakt av men är ju bra att stämma av mot så att man inte råker få med sig ett x från en batch som är uttalat halvdan.

TheJerk:
Lurigt det där med belastningen. Vet att Noctua gör bra grejer men känns som att en vattenkylningslösning borde vara bättre (även om H50 är en sneakvariant). Ja, man hamnar lätt i 920/860 träsket.
Tror det blir 920 för mig men är inte heeelt säker än

Visa signatur

Asrock Fatal1ty Z170 Pro Gaming i7 | i7-6700K | MSI RTX 2080 Ti Gaming X Trio | 32 GB Corsair RAM | 1 TB Samsung 850 EVO | 1200W EVGA SuperNOVA P2 | Samsung UE55KS9005 x3 | Logitech G915 + G903 Hero | Fanatec CSL Elite+ Wheel Base | Fanatec CSL Elite P1 Wheel | Fanatec Club Sport v3 Pedals | GT Omega Apex Wheel Stand

Permalänk
Medlem

Jag hade "fusk-vatten" i min förra burk och var ganska nöjd med den iofs. Körde push-pull och fick fina temps (Q6600@3,6). Tveksam om det är värt pengarna dock så jag körde luft den här gången.

Tror inte du blir missnöjd med en 920. Jag tror att i princip alla D0 når minst 4,0 Ghz, ibland hur lätt som helst, ibland med lite mer pill.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem

Suttit nu några timmar och kollat av läget. Kollade med Inet och de har endast C0 proppar inne nu. Vet någon var man (säkert) får tag i D0 proppar till vettigt pris ?

Visa signatur

Asrock Fatal1ty Z170 Pro Gaming i7 | i7-6700K | MSI RTX 2080 Ti Gaming X Trio | 32 GB Corsair RAM | 1 TB Samsung 850 EVO | 1200W EVGA SuperNOVA P2 | Samsung UE55KS9005 x3 | Logitech G915 + G903 Hero | Fanatec CSL Elite+ Wheel Base | Fanatec CSL Elite P1 Wheel | Fanatec Club Sport v3 Pedals | GT Omega Apex Wheel Stand

Permalänk
Medlem

Mer eller mindre säker på att du inte behöver nån särskild batch för att nå 4mhz med vilken D0´a som helst med moderkort av den kalibern.
Iaf så länge du inte använder stockkylningen eller nått skit agg.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mercy1
Mer eller mindre säker på att du inte behöver nån särskild batch för att nå 4mhz med vilken D0´a som helst med moderkort av den kalibern.
Iaf så länge du inte använder stockkylningen eller nått skit agg.

Jo, det känner jag till...men C0 är ingen höjdare...så får väl se om det går att få fatt i på annat håll, annars blir det nog Gigabyte's UD6 kort med en i7 860 och Corsair minne.

Visa signatur

Asrock Fatal1ty Z170 Pro Gaming i7 | i7-6700K | MSI RTX 2080 Ti Gaming X Trio | 32 GB Corsair RAM | 1 TB Samsung 850 EVO | 1200W EVGA SuperNOVA P2 | Samsung UE55KS9005 x3 | Logitech G915 + G903 Hero | Fanatec CSL Elite+ Wheel Base | Fanatec CSL Elite P1 Wheel | Fanatec Club Sport v3 Pedals | GT Omega Apex Wheel Stand

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robsch
Jo, det känner jag till...men C0 är ingen höjdare...så får väl se om det går att få fatt i på annat håll, annars blir det nog Gigabyte's UD6 kort med en i7 860 och Corsair minne.

Skriv om du hittar något bra ställe som inte är allt för dyrt. Annars kan jag vänta till Inet får i lager också. Är det bara och maila och fråga eller ska man beställa först så fixar dom det sen?

Visa signatur

Stationär: PC-K62 | i7 930 @ 2.8ghz | TRUE | Gigabyte X58A UD7 | 6 gb | GTX570 | 2x500+2x1000+320 gb | Windows 7
Server: Athlon II X2 240E | Asus M4A78T-E | 8 gb | 320 GB + 8x2TB | FreeBSD
Bärbar: Thinkpad T60 | C1S 1.6 ghz | 2 gb | 40 gb hdd | Archlinux https://www.dropbox.com/referrals/NTEzMjU3MDk

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The_SLain_Man
Skriv om du hittar något bra ställe som inte är allt för dyrt. Annars kan jag vänta till Inet får i lager också. Är det bara och maila och fråga eller ska man beställa först så fixar dom det sen?

Om jag går 920 vägen och hittar det rapporterar jag absolut så att du kan få loss en med. Tyvärr har Inet 50+ st i lager nu så det tar troligen ca 2v innan det är lönt att ringa åter (bäst isf att helt enkelt hålla egen koll på deras sida när lagret börjar ta slut). Personligen fixar jag nog isf propp på annat håll för att slippa mecka.

Visa signatur

Asrock Fatal1ty Z170 Pro Gaming i7 | i7-6700K | MSI RTX 2080 Ti Gaming X Trio | 32 GB Corsair RAM | 1 TB Samsung 850 EVO | 1200W EVGA SuperNOVA P2 | Samsung UE55KS9005 x3 | Logitech G915 + G903 Hero | Fanatec CSL Elite+ Wheel Base | Fanatec CSL Elite P1 Wheel | Fanatec Club Sport v3 Pedals | GT Omega Apex Wheel Stand