Permalänk
Medlem

HP Envy 13 & 15

http://www.nordichardware.se/nyhet,16454.html
www.hp.com/go/ENVY

Tyckte att detta var värt en alldeles egen tråd här på forumet!

Vad sägs om Core i7, Radeon HD 4830, Upp till 16 GB DDR3-minne i Envy 15?

Permalänk

7h batteritid med den GPUn? Även om det är väldigt överdrivet, och det ligger på hälften, så är det fantastiskt bra. Jag avvaktar nog med min XPS 16-beställning med det stora batteriet och ser om vi kan få en tidsfram för HP envy.

Nu läser jag visserligen att det är med ett optional extrabatteri, men det kanske blir bra ändå?

Visa signatur

tihi

Permalänk
Hedersmedlem

Det där verkar vara riktigt läckra datorer för de som söker bra prestanda, läcker design och låg vikt.
Ska bli kul att läsa lite tester på dem

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

Ser riktigt lovande ut Undra va den 13" versionen landar på i Sverige.

Permalänk
Inaktiv

mycket intressanta holkar, det mest spännande tycker jag är 4 SO-dimm slot:ar på 15-tummaren mycket trevligt, de har jag inte sett förut på en laptop där 2 st har varit standard sen urminnes tider.

Permalänk

HP Pavilion dm3 verkar vara nice med. Mycket billigare än Envy också.

"The newest member of the popular Pavilion family, the Pavilion dm3 boasts an attractive HD BrightView 13.3-inch diagonal LED screen and your choice of AMD or Intel processors and discrete graphics to meet some pretty demanding performance needs. Think of the Pavilion dm3 like a slightly larger Envy 13 ... without the jaw-dropping price tag.

The lightweight aluminum design keeps the notebook down to just 4.2 pounds and the profile is less than an inch thick thanks to the lack of an optical drive. HP claims the Pavilion dm3 will offer 10 hours of battery life, and we're eager to put those claims to the test. The dm3 starts at $549."

http://www.notebookreview.com/default.asp?newsID=5258

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Refused726
HP Pavilion dm3 verkar vara nice med. Mycket billigare än Envy också.

"The newest member of the popular Pavilion family, the Pavilion dm3 boasts an attractive HD BrightView 13.3-inch diagonal LED screen and your choice of AMD or Intel processors and discrete graphics to meet some pretty demanding performance needs. Think of the Pavilion dm3 like a slightly larger Envy 13 ... without the jaw-dropping price tag.

The lightweight aluminum design keeps the notebook down to just 4.2 pounds and the profile is less than an inch thick thanks to the lack of an optical drive. HP claims the Pavilion dm3 will offer 10 hours of battery life, and we're eager to put those claims to the test. The dm3 starts at $549."

http://www.notebookreview.com/default.asp?newsID=5258

Jo, läste de där jag med. Är det spikat att modellerna kommer till Sverige? Isåfall när?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Medlem

Verkar som DM3:an kommer med en 1.3 Ghz Core 2.. Duger inte för mig
http://www.computerworld.com/s/article/9138062/HP_Pavilion_DM...

Permalänk

Någon som har några prisuppgifter? 13 tummaren verkar ju sjukligt läcker!

Fattade jag det rätt när de beskrev att både 15 och 13 tummaren skulle vara byggda i metall? Jag älskar den robusta känslan av metall!

Permalänk

Jag säger bara aldrig mer en HP igen hur bra de än må vara..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Odontolog
Jag säger bara aldrig mer en HP igen hur bra de än må vara..

Varför inte?

Permalänk
Avstängd

dom blir nog inte billiga dom där pjäserna, men fina va dem

Visa signatur

 macbook alu 2,4ghz 2048 ddr3 250gb 7200rpm hd geekforce m 9400 ddr3

Permalänk
Medlem

Re: HP Envy 13 & 15

Citat:

Ursprungligen inskrivet av nub~
http://www.nordichardware.se/nyhet,16454.html
www.hp.com/go/ENVY

Tyckte att detta var värt en alldeles egen tråd här på forumet!

Vad sägs om Core i7, Radeon HD 4830, Upp till 16 GB DDR3-minne i Envy 15?

Äntligen. Mycket prestanda i ett litet paket (klarar säkerligen de flesta spel hyffsat bra). Bra graffe, bra propp, snygg design och man behöver inte vara en kroppsbyggare för att kånka runt på den!

Visa signatur

Apple MacBook Air
Samsung Galaxy S2

Permalänk

Mycket intressant. Ser fram emot att kolla in dessa datorer närmare.

Visa signatur

HP Pavilion dv6756eo > Core 2 duo T7250 > 2 gb 667Hz ram > 250 Gb 5400 rpm Hdd > Geforce 8400 M GS 256 mb

Permalänk
Medlem

Verkar lovande, men känns som det kommer sitta en ganska fet prislapp på 13" envy. Rent principiellt kan man väl räkna med att eftersom de kommer ligga mellan 1700-1800 $ i USA så kommer man säkerligen behöva punga ut 17k-18k. Inte riktigt i min prisklass som student, där emot är dm3 mer intressant.

Någon som vet om den kommer att finnas med högre klockfrekvens än den där AMD neo på 1.6 GHz, och om inte hur långt räcker den. De sägs ju att den ska klara att spela upp 1080p utan större problem... hade dock helst sett en processor runt 2 GHz för att passa alla mina önskemål... =/ Men man kan väl inte få allt

Permalänk
Medlem

Finns på HP.se nu.
http://h10010.www1.hp.com/wwpc/se/sv/ho/WF02a/321957-321957-3...

Står att den kommer levereras med Windows 7
Så det är väl bara att vänta till slutet av oktober innan vi får se denna ute i handeln.

Dem släpps 18 oktober i USA.

Permalänk
Medlem

Jag är på jakt efter en bra 13" och kanske Envy kan vara ett alternativ. Här finns en test
http://www.notebookcheck.net/Hands-On-HP-Envy-13-Envy-15-in-R...
Blanka skärmar och ingen DVD drar ner mitt intresse, storlek och vikt är mindre än MBP och det gör att Envy 13" kanske är ett alternativ. Har Envy inbyggt 3G?

Permalänk
Medlem

Funderar på en Envy 13 men den saknar cdläsare, är inte det opraktiskt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dalarna
Funderar på en Envy 13 men den saknar cdläsare, är inte det opraktiskt?

Kanske, om du använder den ofta så är det ju lite jobbigt att släpa runt en extern cd/dvd läsare. Själv kan jag inte påstå att jag använder dvd-läsaren så ofta, det brukar ju vara att installera programvara och sen behöver man inte använda cd/dvdn längre. Om det skulle klämma kan man ju alltid göra en image-file och köra daemon-tools eller nått.

Permalänk
Medlem

Om envy 15:
Det enda "riktiga" test jag sett ger en 3DMark06 på 7200 poäng vilket är i klass med en Core2Duo P8700 med ett HD 4670. Får hoppas att det testet gjordes med något annat än standardupplösningen och/eller att grafikkortet av någon anledning inte hade klockfrekvenserna datorn ska levereras med (var en pre-release modell).
Alternativt kanske dom måste klocka ner grafiken för att inte överhetta maskinen, hoppas verkligen inte det är fallet.

Permalänk
Medlem

Den verkar sjukt nice!! grym prestanda och ett cleant, snyggt utseende! Men varför i helvete måste snygga och bra datorer som inte är en MB kosta som en bättre begagnad bil? har man inget behov av graffekortet så får man en MB för ca75% av priset och pallar man inte OSX så installerar man Win 7.... trist tycker jag, så svårt/dyrt bör det inte vara, klarar Apple det så borde typ HP klara det minst lika bra till ett bättre eller lika bra pris.

Permalänk

Hårdvaran smiskar ju upp en MBP rejält, varför skulle den inte få kosta mer då? Du går väl inte till bilhandlaren och kräver att den hetaste Ferarrin ska kosta lika mycket som en sunkig begagnad volvo. Sen att MBPs pris från första början är rejält tilltaget i förhållande till vad man får är en annan sak.
Om Envy 15 är bra eller skräp är fortfarande osäkert. Det är bara att vänta in reviews.

Visa signatur

tihi

Permalänk
Medlem

HD 4830 bör vara en hel del kraftigare än 9600M GT. Core i7 är betydligt kraftfullare än de processorer Apple erbjuder. Datorn erbjuder dessutom möjlighet att ha 16GiB RAM och två hårddiskar/SSD.
--
Tycker HP missade en del i sin strävan att göra en snygg dator. De flesta som har en bärbar använder den inte som smycke utan som ett verktyg, så varför kopierar dom Apples begränsande av expansionsportar? Genom att fästa gångjärnen en bit högre hade dom kunnat ha luftutblås+mer portar på baksidan med t.ex. Firewire, XGP (om AMD nu skulle licensiera ut det for en Intel-baserad dator), ExpressCard slot m.m.
Tror jag får börja designa bärbara för att få det jag vill ha

Permalänk
Medlem

Ja det är som vanligt känsligt att nämna Apple, jag kör själv inte apple och har inga planer på det. men jag förstår fortfarande inte varför det inte kan komma en enda PC med motsvarande kvalitetskänsla till åtminstone samma pris och med ok specar, det behövs konkurans. jag är inte i behov av maxad hårdvara, pluggar och tittar på film, så för mig väger kvaliteten/känslan högt. och att jämföra Apples datorer med en skruttig volvo käns lite töntigt faktiskt, de har trots allt satt en standard med sin design/kvalitet.

Permalänk
Medlem

Om du vill ha kvalitetskänsla skulle jag rekommendera en Lenovo Thinkpad, dock är det många som anser dom fula (håller personligen inte med).
Jag vill påminna om att det är skillnad på kvalitetskänsla och kvalitet, Apple tenderar att ligga mer åt känslohållet. Mycket av sakerna Apple gjort sig kända med har används av andra företag tidigare också, dock är Apple ganska duktiga att kombinera ihop olika delar i en upplevd helhet. </off-topic>

Permalänk

Första riktiga recensionen:

http://www.mobiletechreview.com/notebooks/HP-Envy-15.htm

Verkar vara en fet tumme uppåt. Över förväntan. Värmen verkar inte alls vara något problem. Synd att HP har skippat edge-to-edge skärmen, det är något jag gillar skarpt. Det är även riktigt ruttet gjort av HP att envy 15 inte har 2 HDDs som sagts, det är inte ok.

Ett par till, samt recension på i7 Dell studio xps 16 core i7, så kan jag bestämma mig. En av de 2 datorerna ska inhandlas i alla fall.

Visa signatur

tihi

Permalänk
Medlem

Ringde till HP idag för att ta reda på priset för Envy 15, 500GB hårddisk och 8GB minne. Fick svaret att de endast kommer att sälja ingångsmodellen i Sverige pga av för liten efterfråga?

Hur ska man gå tillväga om man nu inte vill ha ingångsmodellen? Har ni några tips.

En liten parentes: Ställer mig frågande till säljarna på HP. Jag sade till killen att jag tyckte att valmöjligheterna var dåliga i Sverige jämfört med övriga länder i Europa. Han svarade mig med "tycker du inte att 16990kr är tillräckligt dyrt".

Uppenbarligen har killen valt fel yrke.

Permalänk
Medlem

Tja HP har iaf förlorat en köpare, tänker inte köpa en 15,6" dator med upplösning i klass med en 13,3". Även inkompetensen i företaget minskar attraktionen att göra affärer med dom.

Permalänk

Vilken rutten försäljare. Vilket shockerande korkat svar till och med...

Kommer inte 1920x1080skärmarna att vara tillgängliga i Sverige så kommer jag inte ens att titta vidare på envyn.

Visa signatur

tihi