Permalänk
Medlem

nytt i7 920 system

Dags för mig att köpa en ny dator eftersom jag tröttnat på min skräpiga och gamla amd 3200+. Har surfat runt en del och läst både i forum och artiklar från olika sidor. Det jag tänkt använda datorn till är för att spela de senaste och hetaste spelen, strömma hd-film till ps3an och möjligtvis en del kodande i eclipse (kan bli slött!). Först funderade jag på att köpa en i7 860 men kom fram till att det är drygt med enbart 2 kanaler för minne (orka köpa 2x4gb, det är dyrt om det ens finns). Dessutom i framtiden kanske jag tänkt köra sli/crossfire. Har även tänkt att försöka klocka upp processorn en del. Jag har kommit fram till ett paket och skulle gärna höra lite synpunkter på det. Kolla nedan och shoot away med åsikter! Det är utan grafikkort just nu, tänkte köpa till ett hd5870 när det släpps och om det presterar bra.

Permalänk
Medlem

Ser ut som ett trevligt system. Funderar du något på SSD disk?

Permalänk
Medlem

Ser bra ut.
Eftersom du skall klocka, försök få en D0 stepping på processorn från Inet.
Ring dem i samband med beställningen och be dem kolla sitt processorlager efter SLBEJ beteckingen på klisterlappen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meega
Ser ut som ett trevligt system. Funderar du något på SSD disk?

Jepp men tänkte köpa till det senare. Tillsammans med windows 7 antagligen, så slipper jag installera os:et 3 ggr :).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mercy1
Ser bra ut.
Eftersom du skall klocka, försök få en D0 stepping på processorn från Inet.
Ring dem i samband med beställningen och be dem kolla sitt processorlager efter SLBEJ beteckingen på klisterlappen.

Tack för tipset. Ska göra det, äVen fast jag inte vet vad det innebär ;). Orkar du förklara?

Permalänk
Medlem

D0 steppingen är den senaste "batchen" procesorer från intel, och de är generellt mer klockvänliga än föregående batch.

värt att notera när du köper in SSD disk i samband me W7, se till så att du får TRIM stöd på din SSD, kommer vara helt fantastiskt bra då

Permalänk
Medlem

du vill ha 5870 va ? Det vara bästa huset hava !

Permalänk
Avstängd

ASSÅ lol 6-7 post och igen av er har föklarat för killen att han ska bytta till en i7 860.

Ifall ifall du ska spela spel, så ska du bytta till en intel p55 mobo med en i7 860

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av shagy
du vill ha 5870 va ? Det vara bästa huset hava !

Absolut :). Iaf om man kan lita på siffrorna i det läckta testet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av baston
Tack för tipset. Ska göra det, äVen fast jag inte vet vad det innebär ;). Orkar du förklara?

D0 innebär att de är strömsnålare och således svalare generellt än föregående steppings, därmed något klockvänligare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Deve
ASSÅ lol 6-7 post och igen av er har föklarat för killen att han ska bytta till en i7 860.

Ifall ifall du ska spela spel, så ska du bytta till en intel p55 mobo med en i7 860

Care to explain?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meega
D0 steppingen är den senaste "batchen" procesorer från intel, och de är generellt mer klockvänliga än föregående batch.

värt att notera när du köper in SSD disk i samband me W7, se till så att du får TRIM stöd på din SSD, kommer vara helt fantastiskt bra då

Jag förstår, jag förstår. Tack igen :).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Deve
ASSÅ lol 6-7 post och igen av er har föklarat för killen att han ska bytta till en i7 860.

Ifall ifall du ska spela spel, så ska du bytta till en intel p55 mobo med en i7 860

Som jag förstått det så är i7860 generellt någon eller ett par procent snabbare än 920 pga av bättre turbo boost mode. Men däremot om man klockar i7 920 så spelar väl inte turbo boost någon roll längre eftersom man ända ska stänga av det?

Fördelen med 920:n är, också som jag förstått det, att den har 3 kanaler för minne och därmed klarar av sli/crossfire bättre då man har tillgång till 2st x16 pcie platser och med 800-serien kan man endast utnyttja 1st x16 pcie och 1st x8 pcie. Vilket kan vara en flaskhals för 800-serien. Fast det kanske bara är siffror och spelar ingen roll i verkligheten?

Permalänk
Medlem

Första Inteligenta problemfria förfrågan om köpråd denna veckan Du har hajjat grabben detta blir en kanonbra dator !

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av shagy
Första Inteligenta problemfria förfrågan om köpråd denna veckan Du har hajjat grabben detta blir en kanonbra dator !

Tack :). Enda jag är tveksam på är nätagget, ifall det klarar av en eller två hårddiskar till plus 2st hd5870 (ifall jag någon gång vill köra crossfire).

Permalänk
Medlem

750w bör räcka ja då dom nya 58xx korten inte ska dra så jävligt mycket mer ström än föregångarna. Har någon gnagande kännsla i bakhuvet att jag läst att dom tom ska kanske dra lite mindre (iaf i idle) än tidigare korten.

Men om du aboslut vill vara på den säkra sidan (plus att ha lite extra över för fler HDD's eller andra pryttlar) så ta en 850w istället. Kostar endast ca 100kr mer hos inet.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Deve
ASSÅ lol 6-7 post och igen av er har föklarat för killen att han ska bytta till en i7 860.

Ifall ifall du ska spela spel, så ska du bytta till en intel p55 mobo med en i7 860

Varför??
Få mindre bandbredd, och eliminera möjligheten att kör SLI/crossfire i framtiden pga. typ en femhundring??
Dessutom verkar 1156 klocka lite sämre än 1336.

baston: köp Samsung Spinpoint F3 istället för F1, F3 är nyare och snabbare.
Sen så skulle jag köpa Asus P6TD Deluxe istället för P6T Deluxe V2.
P6TD Deluxe är identisk med P6T Deluxe förutom att den förstnämnda har bättre kylning och bättre komponenter.
Man skulle kunna kalla P6TD Deluxe för P6T Deluxe V3.

http://www.pureoverclock.com/story3839.html

Du vet väl att Corsair HX750 kostar 300 spänn mer?
Du får då ett chassi med lite mindre kablar.

Och sen vet jag inte om HD5870 får plats i Antec 300.. HD5870 är låång..

Permalänk
Keeper of the Bamse

Ett antec 300 får inte in ett 5870. Saknas typ 5mm...

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk

ok, så baston: du måste köpa ett annat chassi.
Antec 902 kanske?

Permalänk
Medlem

Tycker du inte att det är värt att lägga ≈300:- extra för ett modulärt nätaggregat?

EDIT: Glöm inte fraktfritt

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem

Är det någon av er som har måtten på antec three hundred chassit? helst då de inre måtten där mobo och graikkortet ska in. Vill helst inte byta chassi, det är ju så billigt & bra!

Kan ni rekommendera några andra chassin än antec 902 som inte kostar skjortan (budgeten börjar stramas ut) och som dessutom kan ta emot ett hd5870? Vill ha ett mer stilrent chassi än ett som lyser misstänksamt.

Blir kanske ett modulärt nättagg, just nu är dem slut (iaf 750w) på inet och jag vet inte ifall orkar beställa från flera sidor ;). Samma sak gäller för Asus P6TD Deluxe mobot, det finns inte inne på inets lager. Men det är helt klart värt en funderare!

Permalänk
Medlem

Följande skiljer mellan P6TD och V2. Tror inte att det är så stor skillnad mellan Stack Cool 2 och Stack Cool 3+.

P6tD:
1xRJ45 port
eSATA module (följer med)
Stack Cool 3+

V2:
2xRJ45 port
1 x Floppy disk drive connector
1-port IEEE1394 (4-pin) module (följer med)
Stack Cool 2

Visa signatur

"Half-Life 2 is like Duracell of games. It just keeps owning and owning and owning."
i7 920@3.2 vCore 1.024 | Asus P6T Deluxe v2 | 6GB Corsair Dominator Twin3X 1600MHz (6-6-6-18) | Noctua NH-U12P SE2 | Asus DC2 Top V2@1000/1344 vGpu 1.025 | WD Raptor 1500ADFD | Corsair HX 750 | Vista Home Premium 64-bit|

Permalänk
Medlem

pöjken ska ha 920 om han ska köra sli crossfire då p55 flaskar med alla grafikkort bättre än 260/4870

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mAster9
Följande skiljer mellan P6TD och V2. Tror inte att det är så stor skillnad mellan Stack Cool 2 och Stack Cool 3+.

P6tD:
1xRJ45 port
eSATA module (följer med)
Stack Cool 3+

V2:
2xRJ45 port
1 x Floppy disk drive connector
1-port IEEE1394 (4-pin) module (följer med)
Stack Cool 2

Alltså inget som påverkar mig speciellt mycket, kan ta vilket av dem. Går ungefär för samma pris dessutom. P6TD går på 2638kr och V2 2519kr från inet.

Permalänk
Medlem

Den här setup:en får det nog bli till slut. Plus ett HD5870 när det släpps. Inte speciellt stor skillnad mot ursprungliga uppsättningen. Tack för alla tips. Ska försöka komma ihåg att be om en i7:a med beteckningen SLBEJ bara :).

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hölmiz
pöjken ska ha 920 om han ska köra sli crossfire då p55 flaskar med alla grafikkort bättre än 260/4870

Bullshitz

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk

Har en liten tanke angående kylningen... Jag köpte noctuas 1366 kylare och den var bra mycket sämre än TRUE. load med noctua låg runt 80-85 grader vid 3,6GHz medans min TRUE vid 4GHz klock ligger på max 70 grader... Kan ha fått en dålig noctua men kika lite på TRUE också.

I övrigt bör du definitivt skaffa dig en ssd. Det var för mig den uppgradering som gjort störst skillnad i upplevd prestanda (gillar att windows startar på färre än 15 sec inklusive "post")

Visa signatur

Göm hornen ko!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emigrating12
Bullshitz

alla sidor jag har kollat nu, alla benchmark med Gtx285sli och 4890X-fire,
där har X58 vart bättre än p55 i krävande spel!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av baston
Alltså inget som påverkar mig speciellt mycket, kan ta vilket av dem. Går ungefär för samma pris dessutom. P6TD går på 2638kr och V2 2519kr från inet.

Mja men sen är ju P6TD Deluxe ett nyare moderkort.
De kanske har fixat några buggar och sånt i den som de inte skyltar om, man vet aldrig..
Och de tenderar väl att flytta fokus på BIOS uppdateringar för nyare moderkort, kanske är ute och cyklar dock..

P6TD Deluxe ingår som sagt i Asus nya 'Xtreme Design' serien, den är tänkt att konkurrera med Gigabytes 'Ultra Durable'.
http://event.asus.com/mb/Xtreme_Design/

Permalänk
Medlem

När det gäller processorkylare tycker jag du ska ta en titt på Prolimatech Megahalem ska vara en av de bästa plus att den inte ska ha några problem med att "kontaktytan" inte ska vara plan