Nvidia Ion – Asus AT3N7A-I

Permalänk
Medlem

Tycker det är rörigt skrivet angående uppspelning av HD-material.

"Systemet testas också med en x264-komprimerad trailer från filmen Pirates of the Carribean: Dead Man's Chest samt det berömda och otroligt tungdrivna "Killer Sample"."

Sedan skriver ni att det är H264. Bestäm er. Såvitt jag vet finns det ingen hårdvaruacceleration för x264.

Visa signatur

🖥 AMD 5600X (+ Noctua NH-L9a-AM4 chromax.black) | ROG Strix B550-I | 32GB Corsair Vengeance 3600Mhz | Asus TUF RTX 4070 Ti | Samsung 980 Pro NVMe | Corsair SF600 | Lian Li A4-H2O | 2 x Noctua NF-A12x25 | Acer Predator XB271HU | ⌨️ Varmilo VA109M | 🖱 Razer Deathadder V2

Permalänk

Spelen testades i 720 men filmerna då?
Är de körda i 1080 eller är filen 1080 och kodas ner till 720 till skärmen?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gling
Tycker det är rörigt skrivet angående uppspelning av HD-material.

"Systemet testas också med en x264-komprimerad trailer från filmen Pirates of the Carribean: Dead Man's Chest samt det berömda och otroligt tungdrivna "Killer Sample"."

Sedan skriver ni att det är H264. Bestäm er. Såvitt jag vet finns det ingen hårdvaruacceleration för x264.

x264 är ett program för att komprimera film i h.264-format.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kenta777
Spelen testades i 720 men filmerna då?
Är de körda i 1080 eller är filen 1080 och kodas ner till 720 till skärmen?

Filmerna är 1080p, som det står. Spelar ingen roll vad de spelades upp i, "alla" renderare använder ändå så dålig kvalite på skalningen att det inte påverkar prestandan.

Permalänk
Medlem

Är Media Player Classic Home Cinema den bästa programet för videouppspelning?

Är inte VLC det?

Visa signatur

Fractal Design Define R3 || Corsair HX- 750W || MSI P67A-GD55 || i5 2500K || 2*4GB Corsair Vengence 1600MHz CL9 || Gigabyte 560 ti soc || Samsung Spinpoint F3 HD103SJ || CM Hyper 212+ || 3x Gentle Typhoon 1450rpm

SonyVaio Pro 13 ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av awqawq
Är Media Player Classic Home Cinema den bästa programet för videouppspelning?

Är inte VLC det?

VLC kodar inte av videon på GPUn lika bra.... Jag har testat...

Visa signatur

Med vänlig hälsning/Met vriendlijk groet
Bondue

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cruzad3r
VLC kodar inte av videon på GPUn lika bra.... Jag har testat...

Den gör det inte alls. Och den gör det inte speciellt bra på CPUn heller.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ajp_anton
Den gör det inte alls. Och den gör det inte speciellt bra på CPUn heller.

Sen igen så vet du inte vilka codecs jag har installerat... Men när jag använder MPC-HC så syns ikonen för PowerDVD 9 nere i listen... så antar att den använder dom... och det fungerar för 1080p filmer och trailers jag kollat på...

Visa signatur

Med vänlig hälsning/Met vriendlijk groet
Bondue

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cruzad3r
Sen igen så vet du inte vilka codecs jag har installerat... Men när jag använder MPC-HC så syns ikonen för PowerDVD 9 nere i listen... så antar att den använder dom... och det fungerar för 1080p filmer och trailers jag kollat på...

VLC skiter i vad du har installerat. Den använder bara sina egna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ajp_anton
VLC skiter i vad du har installerat. Den använder bara sina egna.

Precis... och fungerar inte så bra på ION

Visa signatur

Med vänlig hälsning/Met vriendlijk groet
Bondue

Permalänk
Medlem

Tycker vi kan länka in en bild på Zotac-kortet med det medföljande aggregatet:

Då slipper man separat nätagg, picopsu mm.

Prisjakt Länk

Permalänk
Inaktiv

med Zotackortet medföljer en fläkt som ska sättas över kylflänsen och som låter skitmycket.

Permalänk
Medlem

Jag har Zotac-kortet och har överhuvudtaget aldrig använt den medföljande fläkten.

Exempelvis har jag kört en 2-timmars 1080P film med kortet helt utan fläkt och det fungerade utmärkt helt utan hack.

Kylaren blev givetvis väldigt varm - men det fungerade.

Jag har även testat med en 80mm Papst-fläkt med ett motstånd så att den kör på lågt varv - den kylde tillräckligt trots att den var i princip ljudlös.

Förslagsvis kör man Linux-XBMC (som hårdvaruaccelererar), exempelvis XBMC-Live från ett USB-minne så får man även Operativsystemet ljudlöst.

Filmmaterialet kan man då köra från nätverket eller usbminnet.

Permalänk
Medlem

För folk som mig som har gamla TV apparater finns det några ION mammabord som har S-Video lr liknande ut? Hur löser man det annars? Går det att köpa till någonting så man får möjlighheten att koppla den till S-Video TVn?

Visa signatur

Linux Manjaro XFCE på en MacBook Pro late 2013, gammal slö Asus X202E, Nintedo Switch, gamla Huawei 20Pro

Intel är apartheid

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hobs0n
För folk som mig som har gamla TV apparater finns det några ION mammabord som har S-Video lr liknande ut? Hur löser man det annars? Går det att köpa till någonting så man får möjlighheten att koppla den till S-Video TVn?

Det finns Scart till VGA kablar på kjell.com

Also, fläkten till Zotac's IONITX är "optional", rekomenderar den själv om man ska överklocka.
Den är dock ljudlös.... speciellt när den är i ett chassie... Om man tycker att den är högljudd så tycker man att ett lysrör låter högt... så pass mycket låter den.

Visa signatur

Med vänlig hälsning/Met vriendlijk groet
Bondue

Permalänk
ASUS Nordic
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cruzad3r
värst av allt var att en annan hemsida som gjorde en recension påpekade samma sak till Asus och dom sa att dom skulle fixa det, men dom verkar ha struntat i det totalt...

Testexemplaren som gått till media är tyvärr alla allokerade vid samma tillfälle, i ett tidigt skede för produkten.

Från och med september har alla AT3N7A-I en 3500rpm-fläkt (tidigare 6000rpm). Även kort ute i kanalen innan september har tagits tillbaka för fläktbyte.

Permalänk
Medlem

Ja det var ju ett fint moderkort synd bara att dom glömt trådlöst nätverk och firewire.

Firewire för fireDTV och trådlöst för att slippa dra en kabel in i vardagsrummet.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hobs0n
För folk som mig som har gamla TV apparater finns det några ION mammabord som har S-Video lr liknande ut? Hur löser man det annars? Går det att köpa till någonting så man får möjlighheten att koppla den till S-Video TVn?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cruzad3r
Det finns Scart till VGA kablar på kjell.com

Dock så går det inte att använda dessa kablar till en vanlig tjocktv, det skickas inte en interlacead scart rgb signal per automatik med en sådan sladd, det går dock att fixa till med radeon kort och hemmalödd vga till scartsladd (finns en fantastisk tråd här på sc i ämnet. Det som behövs är en vga-scart-konverteringsdosa som också finns att köpa på kjell.

Visa signatur

The statement below is true.
The statement above is false.

Permalänk
Medlem

Uppriktigt sagt borde första killen som skruvade dit en 6000rpm fläkt insett att det var idotiskt.

Permalänk
Medlem

Bara att man ens väljer att sätta dit en kylfläns för 40mm fläkt är dumt nog. Dubbla 60mm fläktar hade varit ett mycket bättre alternativ. Har provat det vid ett annat tillfälle och det kan bli väldigt tyst.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kinc
Testexemplaren som gått till media är tyvärr alla allokerade vid samma tillfälle, i ett tidigt skede för produkten.

Från och med september har alla AT3N7A-I en 3500rpm-fläkt (tidigare 6000rpm). Även kort ute i kanalen innan september har tagits tillbaka för fläktbyte.

Som sagt var angående QA...

Också 3500 rpm fläkten är ett idiotiskt sätt att 'ordna' detta på, kör istället med större kylare och fläkt med en gång, jag är helt säker på att de som [av någon ofattlig orsak] fortfarande köper Asus produkter vore beredda att betala några kronor extra för detta.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pulver
Tycker vi kan länka in en bild på Zotac-kortet med det medföljande aggregatet:

http://www.minhembio.com/forum/uploads/monthly_09_2009/post-1...

Då slipper man separat nätagg, picopsu mm.

Prisjakt Länk

Klart trevligt! Priset är dock inte roligt.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hobs0n
För folk som mig som har gamla TV apparater finns det några ION mammabord som har S-Video lr liknande ut? Hur löser man det annars? Går det att köpa till någonting så man får möjlighheten att koppla den till S-Video TVn?

Hmm. Jag ha en lösning som är både billig och med S-video för dig. Däremot saknas ION. Vad skulle du ha systemet till? Är det för mediauppspelning så klarar ju inte S-video särskillt höga krav i vilket fall, så HDavkodning är ju egentligen inte så lönt för S-videoöverföring.
Intel D945GCLF2 kostar lite över 800 med frakt och har en Atom 330 med S-video ut. Perfekt som mediaspelare om man låter bli HDmaterial som gamla TVapparater ändå inte kan hantera.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=338579

Skall du spela så blir det dock svårare.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m3tr0
Klart trevligt! Priset är dock inte roligt.

Vaddå? För ~400,- extra får du med inbyggt wifi och PSU, tycker jag verkar mycket prisvärt. Inte låter det som ett jetplan heller.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pulver
Tycker vi kan länka in en bild på Zotac-kortet med det medföljande aggregatet:

http://www.minhembio.com/forum/uploads/monthly_09_2009/post-1...

Då slipper man separat nätagg, picopsu mm.

Prisjakt Länk

Måste man ändå inte ha separat nätagg för att få in en hårddisk ? Och vad är den där 4pin kontakten ? // Beppo

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Beppothaking
Måste man ändå inte ha separat nätagg för att få in en hårddisk ? Och vad är den där 4pin kontakten ? // Beppo

Du svarade just på din egen fråga, molexen på moderkortet är där du [vid hjälp av adapter] kopplar till HDD/BD.

Mina kort har kommit med molex -> 3 SATA power, men tror det finns modeller med endast 1 SATA också, vilket kan vara värt att kolla innan köp.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emigrating12
Vaddå? För ~400,- extra får du med inbyggt wifi och PSU, tycker jag verkar mycket prisvärt. Inte låter det som ett jetplan heller.

Inte så prisvärt jämfört med hur billigt och effektsnålt man kan komma undan med en billig AM2(+)/AM3-processor, ett billigt AM2(+)-mobo med inbyggt grafik och ett nätagg. Underklockning och undervoltning på processorn också förstås. Dock är Zotac-kortet mycket smidigt så visst lockar det lite.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem

Måste säga att jag inte är speciellt imponerad av effektförbrukningen. När jag testade ett moderkort från MSI med ett intergrerat 9300M tillsammans med en Q9550 fick jag en total effwektförbrukning på 75W i idle. Med en E6850 så sjönk detta till 55W. Det är ändå med en MYCKET snabbare CPU än detta och effektförbrukningen är nästan detsamma.

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Söderbäck
Hmm. Jag ha en lösning som är både billig och med S-video för dig. Däremot saknas ION. Vad skulle du ha systemet till? Är det för mediauppspelning så klarar ju inte S-video särskillt höga krav i vilket fall, så HDavkodning är ju egentligen inte så lönt för S-videoöverföring.
Intel D945GCLF2 kostar lite över 800 med frakt och har en Atom 330 med S-video ut. Perfekt som mediaspelare om man låter bli HDmaterial som gamla TVapparater ändå inte kan hantera.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=338579

Skall du spela så blir det dock svårare.

Det ska vara en allt i all dator, främsta är ju dock media server, kolla på filmer och spela musik. Sekundära men lika viktigt är att den ska vara fil, ftp och torrent server så jag slipper ha den skiten på min vanliga dator. Jag vill också ha lite gamepads kopplade till den så jag kan lira massa gamla Nintendo spel på den Och kanske eventuellt vanliga nya PC spel i lägre detalj och sådant.

Och med allt detta så känns det som kanske inte an Atom dual klarar av.. Nu när jag ser massa folk påpeka att deras andra system drar knappt mer än ett Atom ION system så börjar man ju fundera på om det är ens är värt att fixa ett Atom system. Sen kommer det till att allt detta är framtida projekt, bara det att jag är så sugen så jag kan inte låta bli att fråga å fundera!

Framtida planerna är att skippa både TV och stationär dator eftersom det är fult som stryk och förstör rummen! Det perfekta vore ju att ha feta laptops, gömma en liten HTPC med ett gäng feta Sata diskar till och sen en projektor med en duk fastsatt i taket som man drar ner när man vill kolla på tv, film lr spela på den

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ministerkrister
Dock så går det inte att använda dessa kablar till en vanlig tjocktv, det skickas inte en interlacead scart rgb signal per automatik med en sådan sladd, det går dock att fixa till med radeon kort och hemmalödd vga till scartsladd (finns en fantastisk tråd här på sc i ämnet. Det som behövs är en vga-scart-konverteringsdosa som också finns att köpa på kjell.

Ok om det blir något om detta så drar jag till Kjell å kompani och frågar om en sådan

Tackar så mkt för hjälpen grabbar!

Visa signatur

Linux Manjaro XFCE på en MacBook Pro late 2013, gammal slö Asus X202E, Nintedo Switch, gamla Huawei 20Pro

Intel är apartheid

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur bra ljudkretsarna på dessa kort är? I det här fallet: 7.1 VIA VT 1708s.

Permalänk
Relik 📜
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tjalve
Måste säga att jag inte är speciellt imponerad av effektförbrukningen. När jag testade ett moderkort från MSI med ett intergrerat 9300M tillsammans med en Q9550 fick jag en total effwektförbrukning på 75W i idle. Med en E6850 så sjönk detta till 55W. Det är ändå med en MYCKET snabbare CPU än detta och effektförbrukningen är nästan detsamma.

Som jag skrev i recensionen bör de siffrorna tas med en rejäl nypa salt. Det enda nätagget vi hade tillgängligt var på 750 W vilket gör att effektsiffrorna nere under 100 W förbrukning antagligen är deprimerande dåliga. Förutom det visar wattmätaren 18W direkt när man pluggar i agget, helt utan ansluten hårdvara.
Om jag chansar vilt skulle jag tro att systemet inte drar mer än 40-45W under load om man har ett bättre anpassat nätagg.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S