Centralhögtalare, Men jag har bara sterio?

Permalänk
Medlem

Centralhögtalare, Men jag har bara sterio?

Hej jag kom precis över ett 5.1 ljudsystem.

Tänkte montera ihop detta. men jag har ingen nytta av 5.1 ljud. Rear högtalarna är ju bara koppla ihop med front så blir de sterio, Men känns dumt att lämna en högtalare! Så hur får jag ut Center från tex en Ipod eller liknande? Jag har hört att man ska begränsa visa frekvenser. Detta kan jag göra antingen via lågsignal (3.5 ingång) Eller Högsignal(?) alltså förstärkt signal.

Någon som har mer information om detta? Har sökt lite, men inte funnit något jag förrått mig på ennu!

Sen har jag en liten bonus fråga, jag har ett slutsteg som går på 12v Likström. Det är gjort för en inomhusbruk. Men tänkte slänga ihop en liten bärbar sterio.. I alla fall, när jag har den i bilen så vill jag att den ska kunna spela på 12v från bilen.

1: Hur skyddar jag kretsen från spikar osv?

2:Samt hur bygger jag mig en sådan här krets som de flesta slutsteg har, remote.. Alltså att den tar 12v hela tiden från batteriet.. Men ger en liten startpuff när tändningen är igång så den startar helt? Även fast slutsteget drar runt 1-2amp så vill jag inte ta de från ACC+ i bilen.

Ops blev mycket.. hoppas någon har något svar till mig!

//Mvh Simon

Edit: Har lödkunskaper, elkunskaper så smidigast vore ifall de fanns ett filter man kan bygga ihop för centerhögtalaren.

Visa signatur

i7.

Permalänk

Du ska inte använda centerhögtalare med stereoljud. Det förstör stereobilden. Lämna den bara.

Vad gäller slutsteget så gäller väl 'standard'; några spolar i serie och kondingar över matningen löser det mesta. Kan väl slänga in en 7812:a om du ska vara riktigt fin, men jag tror inte det kommer att behövas. Antagligen kan steget köras på 8~16V som de flesta andra.

Visa signatur

Luxman!
Senast redigerad av Freezer7Pro, 2009-07-15 klockan 19:32

Permalänk
Medlem

Åh okey, bra bra!

Är förstärkaren från Logitech X-530 5.1 systemet. Transformatorn i denna är på ca 13v Växel, men kopplade förbi likriktarbryggan och provade. Den startade på 12v Lik.

Du råkar inte kunna måla i paint eller liknande de där med spolarna? Kodningar bör väl några större fungera utmärkt, vanliga elektrolyt eller vad de kallas.

För övrigt, var de serie eller parallel man kopplade kondensatorer för att öka/lägga ihop faraden. Minns att de var specielt de där.

Riktigt tacksam för svar

//Mvh Simon

Visa signatur

i7.

Permalänk

13V AC är ungefär 18V DC. Betvivlar att det kommer att fungera särskilt bra med 12V. Varför inte bara köra med en klass D-stärkare från 41hz.com för några hundringar?

Och man kopplar spolarna i serie med matningen, helt enkelt. Ena endan till matningen, andra till förstärkaren. Kondingarna mellan + och jord.

Och om man bara parallellkopplar kondingarna så är det inte mer än att plussa ihop alla farad.

Visa signatur

Luxman!
Senast redigerad av Freezer7Pro, 2009-07-15 klockan 19:32

Permalänk
Medlem

Okey Tack Men 13v AC.. De går ju igenom likriktarbryggan där varje diod drar ca 0.8v eller försvinner. Om jag minns rätt?.. I alla fall körde jag på ca 11-13v igår i runt 1-2 timmar från mitt labbagg, Kunde spela högt inga konstigheter. Vid maxlast drog den runt 1-2amp. 70w Rms står de att kretsen kan ge.. Vet inte om de är strömsnålt eller inte?

Visst blir en krets sen därifrån, sedan när jag bygger min portala spelare

Sen har jag 0koll på spolar. Finns de färdiga att köpa eller ska jag rulla själv? I så fall hur många varv, Vad för koppar tråd?

Edit: ett sheama här. De är så här du menar eller hur? Eller räcker de med spole på plus sidan?

Ops många frågor förlåt

//Simon

Visa signatur

i7.