Permalänk
Medlem

Hur kyla 24 portars hubb?

Tjenare, jag har just köpt en 24 portars hubb av min kompis för 200:-, och det jag la märke till först var att den låter som attan! Och ja jag ska ha den i mitt rum eftersom vi oftast lanar här ofta och 200;- för en 24portars hubb var billigt istället för att köpa en med mindre portar för högre pris.

Jag skulle vela ta bort dom 2 st fläktarna som blåser in, 2st 40x40 2pins. Så jag vet inte hur jag t ex ska kunna koppla in en 3pins 80-120mm fläkt till ett av 2 pins utagen. För jag prova koppla in en vanlig 3 pins fläkt, och den börja inte ens snurra. Så hur ska jag göra och vilken fläkt ska jag välja? Vill få den så tyst som möjligt för hatar att höra fläkt ljud då man går och lägger sig efter ett lan eller då man sitter och spelar. Och Ja den låter mer än allas datorer.....

Denna kylfläns är det jag ska kyla http://img121.imageshack.us/img121/3210/91446756.jpg

Permalänk
Medlem

Bör ju vara 12V till fläktarna. 3 pinns fläktar har matning röd och svart och en gul som är för att skicka varvtalet tillbaks till moderkortet så om du bara kopplar svart till svart och röd till röd borde det fungera. Fram med tången och lödkolven, alternativt saxen och eltejpen

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lideri
Bör ju vara 12V till fläktarna. 3 pinns fläktar har matning röd och svart och en gul som är för att skicka varvtalet tillbaks till moderkortet så om du bara kopplar svart till svart och röd till röd borde det fungera. Fram med tången och lödkolven, alternativt saxen och eltejpen

Precis som lideri säger så ska du ha svart på svart och röd på röd. En 120mm rakt ovanpå lär duga för att kyla den samtidigt som det lär bli tyst. Förutsatt att du kan och vill modda dit en fläkt mitt på.

Permalänk
Medlem

Okej, men vad menar ni med löda? Kan jag inte bara ta bort den gula kabeln och ha kvar röd och svarta?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ivanea
Okej, men vad menar ni med löda? Kan jag inte bara ta bort den gula kabeln och ha kvar röd och svarta?

Det är de dom menar

Visa signatur

#1 Antec 300 | P5E X48 Deluxe | Q9550 @ 3,8GHz, Scythe Orochi | 4GB XMS2 @ 1066MHz | 2x HD4870 1GB - CF X - Accelero S1 R2 x2 | Corsair TX650W |
#2 Antec 300 | Gigabyte GA-P35-DS4 | E6850 3Ghz @ 3,6Ghz, Scythe Ninja | HyperX 2GB @ 1066Mhz | NX8800GT 512MB OC | Corsair CX 400W |

Permalänk
Medlem

Ja men vafan vad ska jag då löda för? Så jag kan bara slita bort den gula kabeln?

Permalänk
Medlem

Ja, men på något sätt ska du ju få fast svarta och röda kabeln på fläkten på kontakten på hubben

Tvivlar på att du kommer hitta en fläkt med rätt koppling, alltså klipp av sladden på fläkten som redan sitter där och modda fast den på den nya 120 mm fläkten. Bästa sättet är att löda ihop kablarna. Men plan B är väll tvinna ihop + eltejp.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem

tryck loss stiften från fläktkontakten och sätt dom så det motsvarar rött o svart som på den gamla fläkten, du får ha nåt smalt spetsigt o trycka på en liten spärr grej på stiften o sen dra ut dom.

Permalänk

Anledningen till varför du bör löda är för att skarven ska få en pålitlig kontakt med varandra. Men i principen så kan du ta ett tuggummi och fästa kablarna med. Anledningen till att du bör knipsa och skarva är att en 3pin inte passar med nuvarande kontakt. Väldigt simpelt och kan inte missuppfattas. Jag hade iaf satsat på att göra det bra och snyggt istället för att tejpa eller liknande. Har du inte möjlighet till att löda så kanske en så kallad "sockerbit" kan fungera. Tror till och med att du bör kunna koppla samman två kontakter till en fläkt via t.ex sockerbit om en kontakt inte skulle orka driva en 120mm. Är iofs aningen osäker så pröva på egen risk.