Extra Fläktar till Fractal Define R2

Permalänk

Extra Fläktar till Fractal Define R2

Define R2 har massor med platser för att sätta in extra fläktar,

1st fram, 1st 120/140mm botten, 1st 120/140mm i sidan & 2 st. 120/140mm i toppen

Någon som har bra tips på vilka fläktar man bör skaffa och var man ska placera dem.

Kommer köra med clockad core i7 som kommer ha följande cpu kylning

https://www.inet.se/datorkomponenter/kylning---moddning/noctu...

Kommer oxå ha 6 gig 1866 corsair dominator

2 GPU i CF blir det oxå senare, dock bara ett nu i början tror jag. Fortfarande inte bestämt mig för vilket kort man ska satsa på.

Corsair 850 W modulärt, blir oxå nån raptor disk.

Tack för alla svar.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Fractal design 140mm till 140mm platserna och Fractal design 120mm till 120mm platserna för att matcha chassit fint ?

Visa signatur

SpelDator: Ghost s1, Ryzen 5, RTX 2060 FE

Datorljud: O2+ODAC & Beyerdynamic DT990 250 ohm

Permalänk

Chassit har 3st fläktar som blåser in, och 3st som blåser ut. Det bästa du kan göra är att skaffa samma storlek på alla?

Övertryck = Luften vill sippra ut genom springor och det förstör luftflödet. Så har du inte en 100% tät låda med enbart öppningar för in och ut så funkar det inte alltid optimalt.

Undertryck = Luften kan sugas in via små springor och ta med sig damm. Visst, dammet är inte farligt, men vad ska man med dammfilter i såna fall?

Så ser iaf jag på det, någon annan mer kunnig får säga vad som kanske är rätt.

Permalänk

joo det skulle ju kunna gå, tänkte kolla om nån här har bra erfarenheter av fläktar. Vill att det ska vara kvalitet och att det inte låter så mycket.

Duger det med FD fläktarna?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Daniel77777
joo det skulle ju kunna gå, tänkte kolla om nån här har bra erfarenheter av fläktar. Vill att det ska vara kvalitet och att det inte låter så mycket.

Duger det med FD fläktarna?

Ja. Fractal Designs egna fläktar är väldigt bra. Tysta dessutom

Visa signatur

#1 Workstation/Spel: AMD Ryzen 1700 | Asus B350 Prime | 16GB DDR4| MSI GTX 1080 Gaming X | Intel 500gb m2 SSD | FSP Aurum 750W 80+ Gold | Windows 10 x64 |

Permalänk

Oj haha, här babblar man på utan att ge förslag. Kollade en snabbis på inet och dom har fått bra omdömen där. Så jag säger go for it, dom är ju billiga

Permalänk

Tack Maje, Druttmeister och Toku, uppskattar verkligen att ni tar er tiden att hjälpa till.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ingen som har något förslag på vart man ska placera fläktarna?
Botten eller toppen för insug? Vilket är bäst?

ps. Zudrix hälsar!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Serrok
Ingen som har något förslag på vart man ska placera fläktarna?
Botten eller toppen för insug? Vilket är bäst?

ps. Zudrix hälsar!

insug i botten, utblås i toppen.

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vargeEEEEn
insug i botten, utblås i toppen.

Precis, värme stiger. Men det är väl också smart att ha en i fronten som kyler hårddiskarna? Original bukar dom väl sitta fram och bak?

Permalänk
Medlem

Om man inte vill fylla upp alla platser i lådan men ändå få bra ventilation vilken fläktplats ska man bygga ut då? Har beställt ett R2 och har en 120mm sen tidigare. Känns som att en av de i toppen borde vara ett bra val?

Permalänk

Jag skulle ifs rekommendera Slip Stream, lite billigare också om du inte ska ha 140mm dvs...

Visa signatur

-Sir, we are surrounded -Excellent, we can attack in any direction
Amd 2500+, 1gb, 500gb http://www.sweclockers.com/album/?id=4244

Permalänk
Medlem

Om du ska köpa fractal designs fläktar så bör du tänka på att dom bara varvar 1000 rpm, jag köpte två till insug till mitt chassi och det var för dåligt flöde i dem.
Som utsugsfläkt funkar dom helt utmärkt !

Visa signatur

Chassi Lian li PC-7A Scand v3 Processor Intel E8400 @ 3,4 Moderkort ASRock P43D Grafikkort Geforce GTX 460 Ramminne Corsair xsm2 4 GB Nätaggregat Fractal design newton 500 W Hårddisk 1 samsung 250 GB Hårddisk 2 Samsung F1 750 GB

Permalänk

tar 2 FD 140 mm som utsug och 2 Noctua NF-P12 1300 120mm som insug, låter bra eller?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

3 FD 140 (en in botten två ut taket) och 3 FD 120 (två in fram en ut bak) bör vara ganska shysst flöde och najs ljudnivå, fractals 120 och 140 blåster nästan exakt lika mycket så du får bra tryck i lådan med.

Permalänk
Medlem

Om du inte redan beställt så har processorkylaren du länkade till gått ut ur sortimentet.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Piece of Cake
Om du inte redan beställt så har processorkylaren du länkade till gått ut ur sortimentet.

Ok, nej jag har inte beställt ännu, det är ju fortfarande en beställningsvara. Har inte bråttom.

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xyllian
3 FD 140 (en in botten två ut taket) och 3 FD 120 (två in fram en ut bak) bör vara ganska shysst flöde och najs ljudnivå, fractals 120 och 140 blåster nästan exakt lika mycket så du får bra tryck i lådan med.

Fått höra att FD läktarna ger dåligt luftflöde, jag lägger gärna ner några extra hundringar för att jag ska få ett välkylt chassi. Kommer köra kraftiga GPU i CF eller SLI i framtiden.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag får hem min nya dator nästa vecka med bland annat
Fractal Define R2
AMD Phenom2 X4 955
Radeon HD 5850

Blir någa exta 120mm och 140mm från Fractal design för mig.
Om du inte är nöjd med Fractal design tycker jag du ska titta på Nexus.

Jag satsar på övertryck i mitt chassi så som i Silverstone Raven m.f.l.
Kommer köra två 120mm fram och en en 140 i botten som suger in luft. Sedan kommer jag bara ha en 120mm bak för att suga ut varm luft. Finns ett ventilations hål precis ovanför PCI plasterna där jag räknar att mycket varmluften kommer pressa ut.

Men ska du köra crossfire och bara är ute efter bästa kylning så gör som jag men släng på ytterligare en extra 120mm fläkt på sidan som blåser in kall luft till grafikkorten och två 140 mm fläktar i taket som suget ut varmluft.