Permalänk
Medlem

PS3 eller Xbox360 ?

Hej!

Imorgon tänkte jag åka och köpa en konsoll, eftersom jag nyss fått en ny platt-TV, men också för att jag tröttnat på att alla spel kommer till konsoll före PC, och att dom oftast laggar röv oavsett dator eftersom dom är anpassade till konsoll.

Frågan är bara, vilken skall jag välja? Xbox 360 eller PS3 ?

Mitt krav är enkelt, många BRA speltitlar, bästa grafiken och minimalt med problem. Vill bl.a kunna lira Operation Flashpoint 2, Modern Warfare 2 m.m.

Enligt egen erfarenhet borde det vara bäst att köpa en PS3 eftersom alla
Xbox spel tillslut även finns till PC, därav missar jag inga titlar?

Permalänk
Medlem

Jisses vad många trådar det redan finns om ps3 vs xbox.. Nyttja sökfunktionen. Med det sagt är min personliga åsikt PS3 vilken dag i veckan som helst.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

PS3 hade jag valt lätt. Jag gillade 360 och dess online community men PS3an gör jobbet minst likabra (snart iaf då cross chatting kommer).

Sen om jag ska vara helt ärlig så tycker jag Ps3an kommer med mer innovativa och intressanta exklusiva än vad 360 gör. Halo börjar bli lite gammalt va?

Sen påstår ju folk att 360 har mer titlar, ja det har den men dock mest junk bara, Ps3ans medelbetyg på alla dess titlar är högre än 360'ns.

Sen finns det många nackdelar med 360, den LÅTER, den repar skivorna om du rör konsollen, den har mycket högre failure rate, det kostar cirka 400 kr per år att vara online på den...

Samt ps3 är inte bara en spelkonsol, utan en mediadator och mer där till...

Har haft ps3 i 2 år nu, den överträffar fortfarande mina förväntningar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MoNkeY-05
Jisses vad många trådar det redan finns om ps3 vs xbox.. Nyttja sökfunktionen. Med det sagt är min personliga åsikt PS3 vilken dag i veckan som helst.

Jo jag har gjort det, men varenda tråd innehåller ju 20-tals sidor med inlägg som i sig inte innehåller något konkret.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lindgren92
PS3 hade jag valt lätt. Jag gillade 360 och dess online community men PS3an gör jobbet minst likabra (snart iaf då cross chatting kommer).

Sen om jag ska vara helt ärlig så tycker jag Ps3an kommer med mer innovativa och intressanta exklusiva än vad 360 gör. Halo börjar bli lite gammalt va?

Sen påstår ju folk att 360 har mer titlar, ja det har den men dock mest junk bara, Ps3ans medelbetyg på alla dess titlar är högre än 360'ns.

Sen finns det många nackdelar med 360, den LÅTER, den repar skivorna om du rör konsollen, den har mycket högre failure rate, det kostar cirka 400 kr per år att vara online på den...

Samt ps3 är inte bara en spelkonsol, utan en mediadator och mer där till...

Har haft ps3 i 2 år nu, den överträffar fortfarande mina förväntningar

Jo, lutar en hel del åt PS3. Men hur är kontrollerna jämfört med Xbox?
Tycker Xbox kontroller är så klumpiga och stora, medan PS har fördelen att vara mindre och smidigare. Då har jag ju inte testat dem så länge heller, kanske 15 min eller så i nån affär. Men hur känns dom efter några timmar?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrBoXon
Jo jag har gjort det, men varenda tråd innehåller ju 20-tals sidor med inlägg som i sig inte innehåller något konkret.

Jo, lutar en hel del åt PS3. Men hur är kontrollerna jämfört med Xbox?
Tycker Xbox kontroller är så klumpiga och stora, medan PS har fördelen att vara mindre och smidigare. Då har jag ju inte testat dem så länge heller, kanske 15 min eller så i nån affär. Men hur känns dom efter några timmar?

De är hur goa som helst, jag har inga klagomål alls på dem..

Permalänk
Medlem

Börjar verkligen bli tröttsamt med "PS3 vs. 360"-trådar -_-.

Skrev detta i förra tråden:

PS3 fördelar:
Blu-ray
Fler anslutningsmöjligheter
Trophies
Ljudnivån
Inbyggd wifi

PS3 nackdelar:
Värdelös handkontroll(visserligen smaksak och antagligen även vanesak)
Sämre online-tjänst än 360
Ej bakåtkompatibel(inte dom efter 60GB-versionen dvs.)

Xbox360 fördelar:
Xbox Live
Achievements/gamerscore
Handkontrollen
Bakåtkompatibel

Xbox360 nackdelar:
Högljudd

Gällandes kontrollerna:

PS3-kontrollen = Det mest värdelösa och oergonomiska sen NES-kontrollen och har även helt uppf***ad knapp/styrspaks-layout. Men visst, man vänjer sig säkert efter några hundra timmar!

X360-kontrollen = Satte sig PERFEKT i händerna första gången jag höll i den.

Men det är ju bara min åsikt ^^.

Dom flesta här lär nog rekommendera PS3 eftersom det finns fler tech-geeks här än gamers ^^. Och nej, jag är verkligen ingen fanboy, jag har i dagsläget en 360 och en Wii, men kommer även köpa en PS3 i framtiden(främst för att det finns en del spel jag vill ha till den).
Hur som helst tycker jag iaf du ska ta den konsollen som har flest titlar och/eller funktioner som tilltalar dig.

Visa signatur

[Lian-Li PC-Q33 + Seasonic P-520FL + Gigabyte GA-Z170N-Gaming 5 + Intel i7 6700k + Silverstone Heligon HE02 + Corsair Vengeance LPX Black 16GB 3000MHz CL15 + Zotac GeForce GTX 1060 AMP! + Samsung SM951 128GB + WD Blue 4TB]

Permalänk
Medlem

En bra ide är att först fundera på om det finns några speciella spelserier du är väldigt sugen på att spela. Halo? LPB? Uncharted? Metal Gear Solid? GOW?

En annan funderare du bör ta är vilka konsoller dina kompisar har? Det är roligare att exempelvis lana om alla har samma konsoller. Det är roligare att spela på internet om du känner de du spelar med.

Efter detta är det skit samma vilken som har bäst grafik, ljud osv. De är iprincip lika och de två övre punkterna är mycket mycket viktigare. Varför ha en konsoll med bra grafik om du inte gillar spelen och inte har någon att spela med??

Permalänk

xbox 360 kontrollerna är överlägsna ps3´s kontroller..
xbox 360 kontrollerna är riktigt ergonomiska och sköna till skillnad från playstation3 som har varit likadana sen ps1, enligt mig själv tycker jag att man får böja fingrarna på ett onaturligt sätt med ps1/2/3 kontrollerna..

Sämre med xboxen är ju dock att det kostar att vara online..

Ska du spela mycket på internet och kräver en tystare konsol, välj ps3

Mindre onlinespelande, mera krav på sköna kontroller (som mig, brorsan har ps3, klarar inte av att sitta och spela en längre stund med den) och inte allt för ljudkänslig, ta xbox!

Visa signatur

i5

Permalänk
Medlem

Köpte en 360 idag enbart pga Forza 3 som verkar vara ett toppenlir. Det är xbox-exklusivt dessutom och kommer troligtvis aldrig till vare sig PC eller PS3.

Sen går det att flasha/chippa XBOXen också om man tycker det är en bra idé. Mer än så får vi inte säga om det här.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ang. vad mina vänner har så kan jag säga som så att dom har inget dera, den enda som jag vet har en konsoll har ett Wii, vilket inte lockar det minsta.

Kontrollerna spelar ju ingen roll om det bara är en vane sak, eftersom min senaste konsoll är ett Super Nintendo, så kan jag nog vänja mig vid båda.

Det jag är mest sugen på nu är som sagt Modern Warefare 2, Operation Flashpoint och ev. Uncharted 2: Among Thieves.

Permalänk
Medlem

Denna tråd kommer snart att låsas men mitt råd är en PS3 om du inte ser på alla "utomstående"faktorer, vilken handkontroll so passar dig bäst, vilken konsol dina väner har och hur känslig du är för ljud nivå!

Visa signatur

Fujitsu Esprimo Q510

Permalänk
Medlem

Jag hade valt PS3 alla dagar i veckan pga att den har gran turismo/unchated, är ett mediacenter, knäpptyst, bluray, snygg och för att den helt änket är bättre kvalitet än boxen.

Dock gillar jag som så många andra xbox kontrollen och funderar på att slita isär en av mina sixaxisar och plocka i 360 skalet.

Permalänk
Medlem

Logitech eller nån kunde ju tillverka en Xbox liknande kontroll för PS3!

Visa signatur

Fujitsu Esprimo Q510

Permalänk
Medlem

Jag skulle ta den som har bäst exklusiva spel

Xbox 360 only games

Ps3 Only games

Visa signatur

.::i5 4670K::. .::ASUS GTX 760::. .::ASUS Z87::. .::Corsair CX 750M::. .::Corsair VENGEANCE 8GB::.

Permalänk
Medlem

Ang kontrollerna så hittade jag just detta:
https://www.inet.se/datortillbehoer/spelkontroller/logitech-p...
https://www.inet.se/datortillbehoer/spelkontroller/logitech-p...
https://www.inet.se/datortillbehoer/spelkontroller/saitek-ps1...

Så det negativa med kontrollerna kanske går att lösa ganska enkelt och relativt billigt?

Permalänk
Medlem

Problemet löser sig enkelt genom att du köper båda ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av opA
Problemet löser sig enkelt genom att du köper båda ?

Haha, om plånboken hade tillåtit det, tror du att jag hade skapat den här tråden då?

Permalänk
Medlem

Xbox 360 med hårddisk säger jag. Inte för att Ps3 är dålig utan för att jag själv skulle valt 360 framför Ps3.

+priset
+online stödet
+handkontrollen
+mer titlar
+forza 3
+tystare än en ps3.

Visa signatur

- Det var inte bättre förr, det var bara roligare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 100mbit
+priset

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=199896 xbox elite 120GB 2500kr
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=472652 PS3 slim 120GB 3000kr

Inte mycket man vinner i prisväg. Räkna med några tusen sammanlagt för de år man använder xbox live. Så xbox är dyrare.
Kom ihåg att bluray ingår hos ps3, du tjänar ett par tusen där.

Hypotetisk beräkning:
PS3 = 3000kr - 1000kr (bluray) = 2000kr
Xbox 360 = 2500kr + 1000kr (xbox live) = 3500kr

Citat:

Ursprungligen inskrivet av 100mbit
+handkontrollen

Som en postade tidigare finns det kontroller av t.ex. Logitech för några hundringar, som en del kanske föredrar i form, om man nu inte tål den vanliga.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av 100mbit
+mer titlar

Där har du rätt, Xbox 360 har 720 titlar mot PS3's 560.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av 100mbit
+forza 3

Finns väl inte mycket att säga, förutom att PS3 har egna exklusiva bilspel, men forza 3 kanske är speciellt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av 100mbit
+tystare än en ps3.

Va? Vilken värld lever du i?

Xbox 360 har ett högt ljud speciellt vid diskläsningen.
Har aldrig hört min PS3 alls. Jag sitter nån meter i från den. Den är KNÄPPtyst.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Weyzer
Va? Vilken värld lever du i?

Xbox 360 har ett högt ljud speciellt vid diskläsningen.
Har aldrig hört min PS3 alls. Jag sitter nån meter i från den. Den är KNÄPPtyst.

Håller med att 360 låter betydligt mer än ps3:an..
De enda tråkiga med PS3:an är dosorna inte är så sköna.. och nu börjar massa spel titlar som var playstation exklusiv komma till 360. som final fantasy och tekken.. :S

Ja personligen har haft bägge o har ps3:an nu mest pga blue ray.. men ja tycker 360 har mer att erbjuda spelväg.. som tex GTA 4 så kommer dom nya delarna bara till 360 och de finns större utbud på spel och 360 känns billigare eller att dom sjunker snabbare i pris.. kolla tex på webhallens rea avdelning på 360 o sen på ps3an så har du betydligt mer bra spel titlar på rea på 360 sidan..

Visa signatur

Chassi Lian Li O11 MINI Black MB Asus ROG Strix X570-F CPU Ryzen 5900x / NZXT Z63 RAM 64Gb DDR4 HyperX SSD 2T+2 M.2 + Seagate 2Tb + 2 Ssd GPU Asus Strix GTX3080Ti Oc PSU Corsair SF750 Skärm Odyssey G9 G93SC/ 2x27" LG GP850.

Permalänk

360n låter utav bara helvete. Tror det är diskläsningen som låter mest. Men kan man inte installera spel på hårddisken på 360n? Eller har jag fått det om bakfoten?

Ang. 360ns handkontroll, den är underbar. Helt perfekt.

Visa signatur

My name is legion, for we are many.

Permalänk

Live funktionerna är mysiga på 360.
Men de går sönder inom kort.

Så jag röstar på PS3 klubben.

Visa signatur

Apple Mac Mini

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lindgren92
PS3 hade jag valt lätt. Jag gillade 360 och dess online community men PS3an gör jobbet minst likabra (snart iaf då cross chatting kommer).

Cross chatting? Vad är det? Snälla säg att det är så att man kan starta en chatt (där man pratar med mic förstås) o sen kan hoppa in i ett spel o köra?

Visa signatur

| Skärm: LG 23" LED E2350v-PN | Chassie: Silverstone Raven RV 02 | Nätagg: Corsair HX 750w PSU | Moderkort: Asus P7P55D-E PRO | Cpu: Intel Core i5 Quad - 750 | Noctua NH-D14 | Minne: Corsair Dominator DHX 1600MHz DDR3 20gb | Grafik: Powercolor Radeon HD 5870 1GB GDDR5 | HDD: Intel X25-M SSD 80GB, WD Caviar black 1TB |
Psn: Joi_

Permalänk
Medlem

Får nog lägga en röst på ps3 framtidens spel ligger inte på en dvd!

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Jag har inte någon av konsolerna men skulle i vilket fall välja PS3.

Underhållsmässigt.
De har gratis onlinestöd till skillnad från xboxen som kostar en slant i månaden. Javisst de går att flasha en xbox men de skriver vi ju inte här såklart.
Har Xbox fixat sin RROD? ja, de går på garanti och ja de går att fixa själv, men å andra sidan ska man alvarligt talat behöva göra sånt på en konsol?

Ljudnivån tror jag att du kan stryka från listan. Lagade en xbox för ett litet tag sen och jag tyckte inte att den lät så mkt, o andra sidan så spelade jag aldrig på den utan bara provstartade. Annars kan du alltid höja på TVn eller sätta på dig ett par lurar.

ang. kontrollerna så ogillar jag Xbox kontrollen, ja tycker att den känns tjock och klumpig och då har jag stora händer. Samt att allting känns lite snett på den, men då har ja vant mig med PS2 kontrollen också.

När vi kommer till spelen så hatar jag personligen FPS spel till konsoler, tycker inte att man får samma precision och känsla som till en PC.
Ni säger Forza 3 och jag säger bara GT5!
När de kommer till PS3 vs Xbox exklusiva spel så måste jag väl ändå säga att man kan kolla vad man tycker om för spel och hur bra spelen är till den valda konsollen. Att släppa en massa spel känns ju bara dumt, annars har du ju en herrans massa PC exklusiva spel om det är exklusivitet du vill ha

Vill du ha en Blu-ray spelare så finns det bara ett val.

Vill du ha en media server så har jag inte full koll där, men jag vet att PS3 går utmärkt att använda så fort man lärt sig hur det fungerar. Vet inte hur Xboxen fungerar riktigt, men den första versionen funkade bra med filöverföring och uppspelning av film.

Så fort GT5 kommer så ska jag börja titta på en PS3 lösning.

Permalänk

Jag stod inför samma val nyligen. Valde ps3 på grund av de exklusiva spelen, både de redan existerande men även för kommande. Är helnöjd med köpet iaf, trots att majoriteten bekanta med tv-spel sitter på 360. Känslan är att det kommer kunna ändras.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cropsgrinder
360n låter utav bara helvete. Tror det är diskläsningen som låter mest. Men kan man inte installera spel på hårddisken på 360n? Eller har jag fått det om bakfoten?

Ang. 360ns handkontroll, den är underbar. Helt perfekt.

Jo, man kan installera spelen på hårddisken för att få bort ljudet från DVD-läsaren.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devil May Cry
Får nog lägga en röst på ps3 framtidens spel ligger inte på en dvd!

Nej, och dom ligger inte på blu-ray heller. Framtidens spel laddar man ner(tyvärr). Många retail-spel finns redan att ladda ner på 360.

Visa signatur

[Lian-Li PC-Q33 + Seasonic P-520FL + Gigabyte GA-Z170N-Gaming 5 + Intel i7 6700k + Silverstone Heligon HE02 + Corsair Vengeance LPX Black 16GB 3000MHz CL15 + Zotac GeForce GTX 1060 AMP! + Samsung SM951 128GB + WD Blue 4TB]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Joi
Cross chatting? Vad är det? Snälla säg att det är så att man kan starta en chatt (där man pratar med mic förstås) o sen kan hoppa in i ett spel o köra?

Ja det stämmer! Och det är egentligen enda fördelen med en Live är att dom har haft det väldigt länge, men Ps3 får det snart

-----

Sen måste jag påpeka på att Xbox är inte billigare än Ps3, jag kör med Wi-Fi på min Ps3a, med Xbox hade det kostat mig 800 kr mer...

Sen en 120gb hårddisk till Xbox kostar cirka 1k-1,3k... Medans man går o köper en 2,5" HDD på >320< GB för cirka 400 kr

Fördelarna är många med Ps3a, har själv haft 360 och gamla goda Xbox. Men tråkigt nog blev jag besviken på 360, hoppas nästa konsol från Microsoft blir mer av "xbox 1" andan

Permalänk
Medlem

Jag älskade den gamla boxen jag med. Ruskigt bra spel. Ruskigt bra handkontroller. Ruskigt skön, stor, svart, robust maskin.

Visa signatur

åhoj