Hur prisvärd är följande uppgradering?

Permalänk

Hur prisvärd är följande uppgradering?

Jag sitter idag på följande system:

CPU: Intel Core 2 Duo E6600 2.4 GHz (Brukar överclocka den till ca 3.0-3.2 GHz)
Moderkort: Asus P5W DH Deluxe
Ram: Corsair PC2-6400 4x1GB
Grafikkort: XFX GeForce 9800GTX 675M 512MB GDDR3
Nätagg: Tagan (någon model) 480W
HDD: 3st (2x 320GB och 1x 500GB)
OS: Win XP

Min fråga är väl relativt enkel... Är det prisvärt för mig att uppgradera till följande CPU: Intel Core™ 2 Quad Q9550 2.83GHz

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=344757

Sitter här och suktar efter Dragon Age som jag hoppas skall vara spelbart på min dator. Känner inte att jag har råd att köpa nytt system ännu, då jag har svårt att snåla när jag väl bygger nytt, men undrar huruvida den uppgraderingen kan göra någon markant skillnad mot vad jag upplever idag?

Åsikter?

PS: Jag är väldigt trött på att installera om mitt system då jag har väldigt mycket jag jobbar med på datorn och att ominstallera allt samt göra backup tar emot lite i lilltån, MEN, om uppgraderingen är värd, är det väsentligt att göra en ominstallation utav Windows då man petar in en Quad kontra den Dual Core som sitter i nu?

Hatar att vara den som frågar det, för själv är jag den som alltid säger "ja" på den frågan när mina nära o kära frågar mig. Men idag vill jag vara den som frågar

Tack på förhand för eventuella svar på denna tråd.

Permalänk
Avstängd

Jag sitter på både I7 och i5 system och ingen av dom systemen är så mycke bättre en min Q6600 som jag hade innan så billigast för dig skulle va o stanna kvar på 775 platformen och köpa en q9550 gör det och lämna denna tråd för det kommer garanterat nån fjomp som säger att du ska byta till någon av dessa system.

men vill du komma billigt undan så rekomenderar jag dom ej. är ditt mål en framtidssäker dator ja då kanske

Visa signatur

Ursäkta Videfix va bara tvungen den va så bra. Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk

Om någon kommer och säger att jag borde köpa ett helt nytt system med ny socket, så är det genast inte "prisvärt" då priset springer iväg för mycket.

Min fråga är enkel trotts att mitt inlägg är relativt stort.

Är prestandaskillnaden märkbar och således prisvärd? Precis som du säger är det billigaste alternativet att köpa den CPUn, men frågan är också, är det värt pengarna? Jag kommer inte ha råd med ett nytt system än på en 6 månader iaf. om inte längre. således vill jag höra om jag vinner tillräkligt med prestanda på den cpu-uppgraderingen för att motivera kostnaden?

Och igen, bör jag ominstallera windows & C.O. efter bytet? Eller hur ligger det till där?

Permalänk
Avstängd

klart att skildnaden är märkväl du får ju en processor med 400mhz/kärna mer en den du hade från början samt så har du 4 kärnor istället för 2, du kan dessutom Om du har kundksap att klocka ,så kan du klocka denna över 3,6ghz i allfall. Och enj du behöver inte instalera om windows eller nått annat

Visa signatur

Ursäkta Videfix va bara tvungen den va så bra. Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Vila i frid

Re: Hur prisvärd är följande uppgradering?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scream112
men undrar huruvida den uppgraderingen kan göra någon markant skillnad mot vad jag upplever idag?

Vänta en generation till innan du uppgraderar, dvs när 32 nm släpps. Kikar man på game/syntetiska benchmarks är det inte som skillnaden var mellan gamla P4 och Core2.

Vill du absolut göra någonting åt farten för billiga pengar kan du stressa upp en E5300 till 4+ GHz för 620 spänn.

Permalänk

Re: Re: Hur prisvärd är följande uppgradering?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av hasenfrasen
Vänta en generation till innan du uppgraderar, dvs när 32 nm släpps. Kikar man på game/syntetiska benchmarks är det inte som skillnaden var mellan gamla P4 och Core2.

Vill du absolut göra någonting åt farten för billiga pengar kan du stressa upp en E5300 till 4+ GHz för 620 spänn.

Jag sitter iofs redan på en E6600. som det stod i mitt första inlägg.

Blev osäker om mitt moderkort hade stöd för Quad, men med uppdatering utav bios skall den ha det. MEN, klarar den av en cpu med busshastigheten 1333mhz? Står att med bios-updatering klarar den av Q9550, men moderkortet är specat med FSB: 1066/ 800 MHz

Hur tusan ligger det till där? Kan verkligen moderkortets FSB-stöd även uppgraderats via bios?

Permalänk
Medlem

men om de e dragon age han oroar sig för är det inte bättre att lägga pengarna på ett nytt grafikkort då istället för en CPU. Mycket mer fps för pengarna ju.

Visa signatur

Intel 2500k || Asus P8P67 Pro || 2x4GB Corsair Vengeance || MSI GTX680 || Corsair AX650W || Win 7 64-bit

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Darek
men om de e dragon age han oroar sig för är det inte bättre att lägga pengarna på ett nytt grafikkort då istället för en CPU. Mycket mer fps för pengarna ju.

Nja, det är väl delvis det, sen får gärna datorn orka med lite mer in i framtiden, men är det grafikkortet som är största flaskhalsen just nu? fick för mig att det jag har ändå orkar en del, medans cpun kan behöva uppgraderas.

PS: uppdaterade mitt inlägg före det här, gällande moderkortets stöd utav FSB... klarar moderkortet av 1333 via bios-uppdatering då de säger att den stödjer Q9550? för ur kartong har moderkortet 1066 specat.