Tjugotal spel för DirectX 11 på väg

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av moreempty
Du menar när man betalar närmare 6000:- för ett typ "ps3"
plus 600kr/st per spel (måste väl ha iaf minst två i början dvs1200:-)
600:- för en extra handkontroll

Jepp. Men dom spelen var rejält mycket snyggare än till PC.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av h3b0
Um, nej? PS3 släpptes november 2006, och då, om jag inte minns fel så hade nvidias nya 8800gtx just släppts, för att inte tala om att ATI 19XX serien hade ägt nvidias 7XXX serie ett bra tag (Ja, det sitter ett 7800-någonting i ps3-an). Nej, konsollen var föråldrad med 1-2 generation när den släpptes.

Man jämför inte grafikkort mellan en konsol och en spelmaskin efter vilken som har snyggaste spelen. Man jämför grafiken i spelen med varandra och PS3 och Xbox hade riktigt snygga spel när dom släpptes.

Men iof. kommer det nästan vara omöjligt att övertyga någon i detta forum då majoriteten är underåriga fanbois och inte kan se objektivt på saken.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem

Surt att man precis köpte en spelburk med ett 4890 kort i. Så vitt jag förstår kan jan inte köra dx11 med den?

Visa signatur

[System] |Crosshair lll formula | BEx4 955 3.2Ghz | HD 6870 | 8gig ddr3 | X25-M 80gig G2 | 2x1TB | Antec 1200 | Corsair 650W | 24' '+ 24'' | win7 x64
[Laptop TimlineX 4820] 14'' | 5650 | i7

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Joppes
Surt att man precis köpte en spelburk med ett 4890 kort i. Så vitt jag förstår kan jan inte köra dx11 med den?

Vissa funktionen skall kanske funka; vad jag vet. Men långt ifrån alla.
Du borde kanske ha väntat lite.

Permalänk
Medlem

jo skulle nog ha gjort det

Visa signatur

[System] |Crosshair lll formula | BEx4 955 3.2Ghz | HD 6870 | 8gig ddr3 | X25-M 80gig G2 | 2x1TB | Antec 1200 | Corsair 650W | 24' '+ 24'' | win7 x64
[Laptop TimlineX 4820] 14'' | 5650 | i7

Permalänk
Medlem

Då konsollerna är vad majoriteten av utvecklarna idag koncentrerar sig på, tror jag det kommer dröja ett bra tag till innan DX11 blir standard, kanske till och med fram tills nästa generation konsoller

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zaman
Nice men ingen av dessa spel intresserar mig förutom Dirt 2 och STALKER

Synd för dig, för oss andra så får vi nya Battlefield spel med deras nya Frostbite motor till PC som kommer dominera det mesta.

Visa signatur

Antec Twelwe Hundred | Asus M4A78-E | Phenom 2 x4 940 Black Edition, Corsair H50 Hydro | Sapphire 5870 1GB Vapor-X | Fractal Design 650W | Kingston 4GB 800MHz DDR2 | Samsung SyncMaster P2450H | Apple iPhone 3GS 16GB | Sony PlayStation 3 Slim 250GB

Permalänk

yes då blir det ett 5850 och win7 eller ett 5770 om jag är fattig

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dunis90
Då konsollerna är vad majoriteten av utvecklarna idag koncentrerar sig på, tror jag det kommer dröja ett bra tag till innan DX11 blir standard, kanske till och med fram tills nästa generation konsoller

Jepp tar alltid låång tid tills nått blir standard. Men det betyder inte att det kan komma massa bra spel med DX11.

Visa signatur

Antec Twelwe Hundred | Asus M4A78-E | Phenom 2 x4 940 Black Edition, Corsair H50 Hydro | Sapphire 5870 1GB Vapor-X | Fractal Design 650W | Kingston 4GB 800MHz DDR2 | Samsung SyncMaster P2450H | Apple iPhone 3GS 16GB | Sony PlayStation 3 Slim 250GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av REALIN
Jepp tar alltid låång tid tills nått blir standard. Men det betyder inte att det kan komma massa bra spel med DX11.

Vilket sannerligen är tur^^

Men med utvecklare som ID Software, som alltid kännetecknats av att driva industrin framåt, nu har sitt stora fokus på konsollerna, kommer det nog dröja längre än vanligt innan vi får DX11 som standard

Permalänk
Medlem

Hur bra är en 5770? Har den lika prestanda som en 4890?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dunis90
Vilket sannerligen är tur^^

Men med utvecklare som ID Software, som alltid kännetecknats av att driva industrin framåt, nu har sitt stora fokus på konsollerna, kommer det nog dröja längre än vanligt innan vi får DX11 som standard

id software har varit i en stor svacka i ca 10 år.

Det är snarare Epic games med Unreal 3 motorn som är 'nya id'.
Doom 3 motorn sålde väldigt dåligt till speltillverkare, pga den var så stel / svår / oflexibel.
Unreal 3 motorn tog hem de flesta licenspengar istället från speltillverkare.

Dock kanske det vänder nu när id har ny publisher och skall göra sina spel _inhouse_ från och med nu.
Så mediokra 3part-tillverkare till id spel blir det inte mer!
Adjö Raven och de andra!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XBox360
Hur bra är en 5770? Har den lika prestanda som en 4890?

Nej.
Den har bara 60% av 4890s bandbredd (128b vs 256b minnesbuss men högre klockat). Aritmetiska prestanda är dock lika bra eller t.o.m. nyansen bättre. Beroende på vad man kör på kortet kommer man att få ungefär samma prestanda ner till uppskattningsvis 25% sämre. Fast - med HD5770 får man DX11 kompatibilitet och lägre effektförbrukning. Å andra sidan kommer det knappast att finnas så mycket som drar nytta av DX11 innan 28nm generationen av grafikkort finns tillgängliga.

Så det är en knepig balansgång. Själv har jag kört både HD4870 och HD4770, och måste säga att HD4770 presterar ruskigt bra trots sitt bandbreddshandikapp. YMMV.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MX510.
97-99% dx9c. 1-3% dx11.

"Nu kommer spelen för DX11"

Aftonbladet / idg rubrik?

Kanske lite mer info i nyheten skulle göra nytta?

Felinformera folk / "godtagbar myt" (dx myten) är helt ok?

Dx myten är att högre version det är på DX = snyggare spel.

De som går på det, vill köpa nytt grafikkort för DX# skull.
Dock så behöver de inte det pga DX, utan snarare pga hur snabbt det nya kortet är.

Så det blir plus minus noll.
Så ingen skada skedd nu.

Men att folk lär sig fel pga hype & myt, är inte optimalt.

lolwut?!

fattade noll av vad du skrev

Permalänk
Medlem

Vad är det som är nytt med DX11?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MX510.
97-99% dx9c. 1-3% dx11.

"Nu kommer spelen för DX11"

Aftonbladet / idg rubrik?

Kanske lite mer info i nyheten skulle göra nytta?

Felinformera folk / "godtagbar myt" (dx myten) är helt ok?

Dx myten är att högre version det är på DX = snyggare spel.

De som går på det, vill köpa nytt grafikkort för DX# skull.
Dock så behöver de inte det pga DX, utan snarare pga hur snabbt det nya kortet är.

Så det blir plus minus noll.
Så ingen skada skedd nu.

Men att folk lär sig fel pga hype & myt, är inte optimalt.

Tror jag måste göra en liten spricka i mytbubblan, enda gången som en uppgradering till en ny DX version inte har fört med sig en klart synbar effekt i alla spel är mellan DX9 och DX10 och detta är pga att DX10 inte är inkodat från scratch.

De spel som däremot har en fullt implementerad DX10 kod är inte bara snyggare men också märkbart "snabbare", någon som minns Assassin's Creed och prestandan med DX10.1 innan den patchades bort?

DirectX 6, bumb mapping = stor skillnad grafiskt
DirectX 7 , Transformation and Lightning = en mindre revolution grafiskt sett
DirectX 8 introducerade Pixel Shader och Vertex Shader = Enorm skillnad grafiskt
DirectX 9 pixel shader 3.0 antalet samtidiga instruktioner ökade
DirectX 10 pixel shader 4.0 antalet samtidiga instruktioner ökade
DirectX 10 pixel shader 4.1 antalet samtidiga instruktioner ökade

Information

Visa signatur

ASUS Z270H, i5 7600K, 16GB DDR4, 2X Samsung 850 EVO 250GB SSD,Sennheiser U320, Asus 1060 6GB, AOC 2460fQ

Chassi: HAF XB EVO
Xiaomi 9T pro 128GB
HTPC = Lenovo L440

Permalänk
Medlem

Så det är bättre att köpa en Radeon 4890 istället för 5770?

Kommer det komma en radeon 4890x2, eller radeon 5890/5890x2?

Permalänk
Medlem

Vad du än köper så är det gammalt och passé om ett halvår eller så.

Visa signatur

LianLiPC-V355bequiet!E9-480W-MSIB350M-MortarW10-WD-BlackSN750Ryzen7™2700MSI RX6500XTSONY-65"TV-ZD9
Övriga datorer ej i drift

Permalänk
Medlem

På tal om PC vs PS3 grafiken.

Bild

Permalänk

Nu är jag jävligt glad att jag inte köpte en dator för en måndad sen jag som tänkte och istället inväntar dx11

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jarl
Vad du än köper så är det gammalt och passé om ett halvår eller så.

Den bittra verkligheten, tråkigt imo...

Permalänk
Medlem

Bara så att alla vet så är det en nvidia 7800 som sitter i playstation 3 lite bättre än 2x 6800 ultra.

Permalänk

Kommer bli fint me Crysis 2 längtar som fan nån som vet om nått datum är satt?

Visa signatur

Fractal Design Define R2 Svart | Corsair HX750 | Intel Core i7 920 2.66 D0 @ 3.2Ghz 1.025 Vcore | Asus P6T Deluxe V2 | 6GB Corsair Dominator CL8 1600 | Western Digital Caviar Black 1TB | XFX ATI Radeon 6950 2GB | Intel 510 120GB SSD | Windows 7 Home Premium 64-bit

Permalänk
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zeagan
Skönt att det äntligen kommer ett till alien vs predator så man får skrämma syrran igen.

hur i hela... du kommer bli besviken. det ända som var skrämmande i gammala AVP var Pixlar stora som tallkottar och en färgskala som till och med en svartvit TV skulle kunna slå

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av westman91
Kommer bli fint me Crysis 2 längtar som fan nån som vet om nått datum är satt?

0.o Var står det att CE3 kommer att vara DX11 kompatibel ?? har letat efter det men kan inte hitta det på någon direkt pålitlig källa... står dessutom ingenting om dx11 på Crytek's hemsida, för om det skulle vara dx11 kompatibelt skulle ju lite annonseringar om detta öka intresset...

men jag håller iaf tummarna på att man kommer att få ännu mer ögongodis än i 1an/warhead

Permalänk
Medlem

Godis... Nytt Alien vs Predator spel ska bli skitnice.... Får man kanske chans att döda tjecker på servrarna än en gång.

Permalänk
Medlem

Du som tycker konsoll spel är snyggare än pc spel, behöver skaffa nya glasögon. Xbox360 har samma hårdvara som en äldre dator. Det skulle vara ps3 då, men vad har den teknik mässigt som inte en dator har? Med PhysX osv till dator så kan man få mycket mer ögongodis.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem

Ser fram emot o testa Alien vs. Predator , ska förhoppningsvis bli ett trevligt spel

Visa signatur

Main : AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz @ 3800 CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | Sapphire Radeon 7900 XT nitro+ | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"
Htpc / server : Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scirocco
Med PhysX osv till dator så kan man få mycket mer ögongodis.

Får du inte. Med Physx tappar du prestanda för att få bättre fysik och en CELL CPU som PS3 har kan utan problem ha några threads över till beräkna fysik utan tappa prestanda.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pimpim666
Får du inte. Med Physx tappar du prestanda för att få bättre fysik och en CELL CPU som PS3 har kan utan problem ha några threads över till beräkna fysik utan tappa prestanda.

En snabb fyrkärning processor till PC har heller inga problem att göra båda sakerna samtidigt.

Det är klart att du tappar prestande om du jämför med och utan fysik men så är det ju på PS3:an med, skulle dom göra ett spel helt utan fysik skulle det kunna vara mycket snyggare. Sen är det ju en annan fråga hur spelbart något är helt utan fysik.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]