Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gigabayt
Det är lugnt Dom uppdaterar statistiken ett par gånger om dagen så snart lär du se en förändring.

Rekommenderar dig detta verktyg om du nu inte redan använder det.
http://fahmon.net/

Får tacka för länken, men FAHlog.txt går inte att hitta någonstans. Sedan så slutar min bildskärmsdrivrutin att fungera ibland vilket medför att programmet stängs. Fruktansvärt irriterande med tanke på att jag inte klockat mitt grafikkort.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av päpparkaka
Får tacka för länken, men FAHlog.txt går inte att hitta någonstans. Sedan så slutar min bildskärmsdrivrutin att fungera ibland vilket medför att programmet stängs. Fruktansvärt irriterande med tanke på att jag inte klockat mitt grafikkort.

Det är troligen din OC på CPU som gör att det kraschar isåfall.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Det är troligen din OC på CPU som gör att det kraschar isåfall.

Men jag foldar bara på grafikkortet ju?! och CPUn borde väl knappast kunna göra att bildskärmsdrivern slutar fungera?

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av päpparkaka
Men jag foldar bara på grafikkortet ju?! och CPUn borde väl knappast kunna göra att bildskärmsdrivern slutar fungera?

De sitter i samma system. Prova klocka ner och se om det blir någon skillnad.

Hur har du kollat att din CPU går stabilt?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
De sitter i samma system. Prova klocka ner och se om det blir någon skillnad.

Hur har du kollat att din CPU går stabilt?

Får göra det under morgondagen, kör med senaste CCC nu så får se om det blir någon skillnad. Verkar som om processorn också används, men såvitt jag vet så är den helt stabil. Inga som helst temperaturproblem efter flera timmar i Orthos och ingen BSOD.
Det jag inte förstår är varför båda kärnorna på CPUn används till 100% när jag endast laddat ner program för att folda på GPU

Permalänk

Säkert inte sett svaret, men jag har precis bytt CPU till en 4-kärnig, och vill då dedikera en kärna till GPU och 3 till CPU-folding. Tidigare på min 2-kärniga körde jag en GPU plus en vanlig klient. Nu tänkte jag då att jag kör en SMP + GPU + singel core, men då ser jag att SMPn vill utnyttja alla fyra kärnorna ensam.
Någon enkel och bra lösning på detta? Kör BTW konsol-klienter.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av andnewman
Säkert inte sett svaret, men jag har precis bytt CPU till en 4-kärnig, och vill då dedikera en kärna till GPU och 3 till CPU-folding. Tidigare på min 2-kärniga körde jag en GPU plus en vanlig klient. Nu tänkte jag då att jag kör en SMP + GPU + singel core, men då ser jag att SMPn vill utnyttja alla fyra kärnorna ensam.
Någon enkel och bra lösning på detta? Kör BTW konsol-klienter.

Jag föreslår att du använder Virtualbox eller VMWare och kör två olika maskiner, en med en kärna tilldelad och en med två. Resterande kärna borde räcka till att hantera grafikkort och övrigt system. Självklart foldar du då också i en linux-dist så du får några poäng för foldandet. Linux-baserat, även under VM, ger fortfarande mer poäng än om du kör det under windows.

Permalänk

Kändes allvarligt inte så enkelt, hade snarare tänkt mej att det skulle kunna finnas något program som tvingar SMP-klienten att bara köra två trådar eller kanske bara en inställning i SMP-klienten.
Vill ju samtidigt snabbt och enkelt kunna starta och stoppa foldandet då jag behöver kraften till annat också, köpte inte en x4:a bara för foldandet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av andnewman
Kändes allvarligt inte så enkelt, hade snarare tänkt mej att det skulle kunna finnas något program som tvingar SMP-klienten att bara köra två trådar eller kanske bara en inställning i SMP-klienten.
Vill ju samtidigt snabbt och enkelt kunna starta och stoppa foldandet då jag behöver kraften till annat också, köpte inte en x4:a bara för foldandet.

Borde ju gå. Har för mig att jag sett ngn här på forumet som kör fyra SMP klienter på en quad med HT. Men inte säker. Du kan ju testa 3 CPU-klienter så länge? Om du gör det, kan du posta hur det gick, är sugen själv nämligen.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Hedersmedlem

Jag provade att köra 4/2 smps i windows men det gav inte mig några fler ppd... Vette fasen om det inte borde gå att få till det dock.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aser
Jag provade att köra 4/2 smps i windows men det gav inte mig några fler ppd... Vette fasen om det inte borde gå att få till det dock.

Det är att föredra att folda med en Linux-distro, även om det "bara" är via en Virtual Machine. Mycket högre PPD med samma inställningar. Sen är det säkert personligt men det är lättare att få igång SMP-foldningen under Linux än vad det är att få igång det under Windows.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Det är att föredra att folda med en Linux-distro, även om det "bara" är via en Virtual Machine. Mycket högre PPD med samma inställningar. Sen är det säkert personligt men det är lättare att få igång SMP-foldningen under Linux än vad det är att få igång det under Windows.

Jo jag vet att det ska vara bättre att köra linux, varför jag planerar tri boot vid ssd köp. Har du något tips på bra virtual machine som är lätt att komma igång med så länge?

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aser
Jo jag vet att det ska vara bättre att köra linux, varför jag planerar tri boot vid ssd köp. Har du något tips på bra virtual machine som är lätt att komma igång med så länge?

Jag håller på och experimenterar själv, men Virtualbox verkar fungera rätt fint, klarar till skillnad från VMWare av upp till 32 processorer/kärnor medans VMWare bara klarar ynka 2. Jag testkör med fyra kärnor och får ut ca 6000PPD med dessa, då kör jag en vanlig standardinstallation av Ubuntu 9.04 amd64 där jag endast installerat Fahmon och SMP-klienten.

Jag såg för någon kväll sedan detta: https://help.ubuntu.com/community/FoldingAtHome/origami

Rätt enkel att få igång, verkar göra allt den bör göra. Jag har provat den lite men inte tillräckligt för att göra något alltför givande utlåtande, men enkel att hantera är den definitivt.

Annars finns notfreds foldsystem: http://reilly.homeip.net/folding/
Jag körde med den tidigare i år men pga problem med vid längre körningar så har jag slutat använda den, dock gav den rätt mycket PPD och är i teorin rätt underhållsbefriad. Själv tyckte jag det var lite omständigt att hålla koll på en massa IP:n för att konfigurera systemet men med lite arbete går det nog att snabba upp och förenkla.
Notfreds går även att bränna ut som en bootbar liveskiva att använda på en vanlig dator när den är oanvänd under arbetsdagen exempelvis.
Jag ska tillägga att jag inte fått denna att fungera något vidare med Virtualbox tidigare, men då programmet uppdaterats en hel del sedan dess (senast i morse) så kan det hända att den fungerar nu även där.

Enklast att komma igång med är nog en enkel Ubuntuinstallation där SMP-klienten installeras och körs. Alternativet och troligen ännu bättre är att använda Origami. Virtualbox verkar gå bra för detta ändamål.

Och för att tillägga igen, du behöver inte köra Linux som huvudOS för att folda i Linux, det går nästan lika bra att folda under Windows genom VM's.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Jag håller på och experimenterar själv, men Virtualbox verkar fungera rätt fint, klarar till skillnad från VMWare av upp till 32 processorer/kärnor medans VMWare bara klarar ynka 2. Jag testkör med fyra kärnor och får ut ca 6000PPD med dessa, då kör jag en vanlig standardinstallation av Ubuntu 9.04 amd64 där jag endast installerat Fahmon och SMP-klienten.

Jag såg för någon kväll sedan detta: https://help.ubuntu.com/community/FoldingAtHome/origami

Rätt enkel att få igång, verkar göra allt den bör göra. Jag har provat den lite men inte tillräckligt för att göra något alltför givande utlåtande, men enkel att hantera är den definitivt.

Annars finns notfreds foldsystem: http://reilly.homeip.net/folding/
Jag körde med den tidigare i år men pga problem med vid längre körningar så har jag slutat använda den, dock gav den rätt mycket PPD och är i teorin rätt underhållsbefriad. Själv tyckte jag det var lite omständigt att hålla koll på en massa IP:n för att konfigurera systemet men med lite arbete går det nog att snabba upp och förenkla.
Notfreds går även att bränna ut som en bootbar liveskiva att använda på en vanlig dator när den är oanvänd under arbetsdagen exempelvis.
Jag ska tillägga att jag inte fått denna att fungera något vidare med Virtualbox tidigare, men då programmet uppdaterats en hel del sedan dess (senast i morse) så kan det hända att den fungerar nu även där.

Enklast att komma igång med är nog en enkel Ubuntuinstallation där SMP-klienten installeras och körs. Alternativet och troligen ännu bättre är att använda Origami. Virtualbox verkar gå bra för detta ändamål.

Och för att tillägga igen, du behöver inte köra Linux som huvudOS för att folda i Linux, det går nästan lika bra att folda under Windows genom VM's.

Så då har jag börjat sparka igång min virtual machine med ubuntu och installerat origami. Ger det något extra att köra gpu folding via linux också eller är det bara krångligare (och i sådana fall har du något tips?)?

edit: kan man använda fahmon för att få lite koll på foldandet i ubuntu?

edit2: verkar inte som den foldar för fullt, kommer bara upp i ca 50 grader mot 70 förut

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aser
Så då har jag börjat sparka igång min virtual machine med ubuntu och installerat origami. Ger det något extra att köra gpu folding via linux också eller är det bara krångligare (och i sådana fall har du något tips?)?

edit: kan man använda fahmon för att få lite koll på foldandet i ubuntu?

edit2: verkar inte som den foldar för fullt, kommer bara upp i ca 50 grader mot 70 förut

Fahmon finns även för linux (ubuntus repos ska ha den, annars går den alltid kompilera.)

Folda med Nvidiakort går bra, har gjort det innan. Har för mig att man fick ungefär samma PPD som i windows så inga vinster eller förluster, vinst möjligen med rejäl ökning av PPD för SMP-foldningen då.

Det låter som att din Origami endast foldar med en kärna, prova att köra följande i terminalen:

sudo origami install -p smp

Det kräver dock att du kör en 64-bitars Ubuntu då SMP enbart fungerar i 64-bits. Något jag är osäker på är om du måste köra med -u Aser(?) och -t 37451 i samma installkommando ifall den kör över befintliga inställningar. Jag hade gärna kollat det själv men då jag är hemma och sjuk idag så har jag inte ork eller engagemang nog just nu.

För säkerhets skull kör samma installkommando som innan men lägg till "-p smp" så bör fler kärnor användas förutsatt att du kör just 64-bitars operativsystem.

Och just det, för att köra en 64-bitars VM så krävs ett 64-bitars operativsystem. För iallafall Virtualbox krävs hårdvaru virtualiseringsfunktioner i CPU. Hur det ser ut i VMWare idag vet jag inte, dock är/var VMWare låst till just två kärnor innan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aser

edit: kan man använda fahmon för att få lite koll på foldandet i ubuntu?

edit2: verkar inte som den foldar för fullt, kommer bara upp i ca 50 grader mot 70 förut

Hej
Du kan installera wine i ubuntu sedan fahmon för windows.

Jag kör virtualbox ubuntu 9,04 med 7kärnor och flagor "-smp 7" får ut 7500ppd med en i7 @3,7GHz.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheJerk
Borde ju gå. Har för mig att jag sett ngn här på forumet som kör fyra SMP klienter på en quad med HT. Men inte säker. Du kan ju testa 3 CPU-klienter så länge? Om du gör det, kan du posta hur det gick, är sugen själv nämligen.

Har nu kört en stund med 3 klienter och det flyter på fint. Fick f.ö. en ny core i går till ena fahCore_B4.exe som ser HELT annorlunda ut. Kan inte säga så mycket mer om den eftersom den fortfarande kör på första WUn, men ser inte hur många procent som den gjort hittills. :s

Permalänk
Medlem

FahMon visar inget heller om hur långt den kommit?

En fråga också, sitter ju med systray GPU-klienten. Skulle jag tjäna något på att byta till consol klienten?

Permalänk

Tror frågan var till mej. Jag har listat ut hur den visar hur långt den kommit. Varje WU verkar vara 1ns (proteinets tid, inte tid för en WU) och den visar lite då och då vars den är, typ "Time: 0.450 [ns]". Nu verkar vi dock vara off t...
Och, btw, jag kör inga övervakningsprogram, klara mej gott med xtreme overclockers och det jag ser i konsol-klienterna (porrigt utan GUI).

Permalänk
Medlem

Jag brukar kicka igång FahMon när jag ändrar en klock eller något för att se om jag tjänar/förlorar PPD på det.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av andnewman
Tror frågan var till mej. Jag har listat ut hur den visar hur långt den kommit. Varje WU verkar vara 1ns (proteinets tid, inte tid för en WU) och den visar lite då och då vars den är, typ "Time: 0.450 [ns]". Nu verkar vi dock vara off t...
Och, btw, jag kör inga övervakningsprogram, klara mej gott med xtreme overclockers och det jag ser i konsol-klienterna (porrigt utan GUI).

Det kan dock vara bra att ha något som kollar av klienterna i realtid, du upptäcker snabbare om något är fel än om du förlitar dig på xtreme overklockers vars resultat uppdateras ca 4ggr/dag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av andnewman
Har nu kört en stund med 3 klienter och det flyter på fint. Fick f.ö. en ny core i går till ena fahCore_B4.exe som ser HELT annorlunda ut. Kan inte säga så mycket mer om den eftersom den fortfarande kör på första WUn, men ser inte hur många procent som den gjort hittills. :s

Så du kör alltså tre vanliga cpu-klienter på en quad tillsammans med gpu-folding? Är det något som flaskar det andra? Jag har testat lite och gpun ger nästan inget om man stressar cpun 100%. Å andra sidan behöver gpun bara ungefär 25% av en kärna på cpun verkar det som. Så man borde ju kunna köra 2 cpu-klienter och 2 gpu-klienter samtidigt med en quad utan att något flaskar. Jag förstår det på dig som att det funkar (fast 3/1 då). Har jag uppfattat det rätt?

Shit vad otydligt det blev..

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Hedersmedlem

Tack för hjälpen med ubuntu/origami men tror nog jag kastar in handduken. Står hela tiden "no work unit has been assigned yet...". Lite synd då jag säkert skulle få ut dubbelt så mycket i linux.

Permalänk
Avstängd

Hej på er! vet ni om det går folda med 2 st nvida kort på crossfire moderkort? ska endast folda inte spela!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av judge
Hej på er! vet ni om det går folda med 2 st nvida kort på crossfire moderkort? ska endast folda inte spela!

Det bör gå bra då foldningen inte använder SLI. Huruvida Vista och senare ställer till med problem vet jag dessvärre inte, men under XP bör det vara rätt lugnt.

Jag lämnar inga garantier, men det bör vara möjligt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av judge
Hej på er! vet ni om det går folda med 2 st nvida kort på crossfire moderkort? ska endast folda inte spela!

Jag har provat detta med Vista 64 och det funkade för mig.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheJerk
Jag har provat detta med Vista 64 och det funkade för mig.

okej vad bra o veta!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem

Fungerar det inte att folda med två ATI 4870?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av azero
Fungerar det inte att folda med två ATI 4870?

Det går visst. Med GPU2-klienten borde du komma upp i 2x 3400 PPD, medan en 4870X2 ger dig ca 6600 PPD. Här ett exempel på en guide: Installation for a multi-GPU system

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
5208 PPD med ett 4870X2 och folding på båda kärnorna enligt Fahmon, låter det bra?

Det låter normalt. Sen kan det gå upp och ner beroende på vilket/vilka projekt som foldas, men dina siffror är absolut acceptabla i dagsläget.