När kommer speltillverkare optimera spelen för antal kärnor man har?

Permalänk

När kommer speltillverkare optimera spelen för antal kärnor man har?

När kommer de göra det? Är det svårt att optimera spelen för flera kärnor, eller alla kärnor?

Ennan fråga, när kommer et grafikkort med flera kärnor?

Permalänk
Hedersmedlem

2012. På hösten.

Permalänk

Vad menar du på hösten? Vad händer då?

Permalänk
Medlem

hört talas om sarkasm?

Visa signatur

i5 760 | 4gb dominator| XFX 5850 XXX | Coolermaster Wave Master | asus p7p55d |Corsair Vertex 2 60gb | Samsung 500gb, 1tb (ext) , 160 gb Maxtor , 80gb maxtor ext | Seagate 250gb | Tagan Easycon 580W Tgu-15 w.Noctua NF-P12| Samsung 225bw | Logitech Z-2300

Permalänk

Förtstår er inte... ni tar er tid för att skriva onödiga grjer istället för att bidra med ett vettigt svar.

Permalänk
Hedersmedlem

Nej, jag bara fabulerar. Du får nog ställa en mera specifik fråga; vissa använder redan idag flera kärnor med viss framgång, andra inte. Att många inte gör det beror mest på att det är besvärligt att effektivt dela upp programmen i många trådar och att det ändå är grafikkortet som begränsar till slut.

Permalänk

Men varför börjar man inte forskningen och tiden för att tillverka grafik mer flera kärnor då?

Permalänk
Hedersmedlem

Re: När kommer speltillverkare optimera spelen för antal kärnor man har?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av blazethat
Ennan fråga, när kommer et grafikkort med flera kärnor?

Radeon 5870 har till exempel 1600 shaderprocessorer (som förvisso är enklare än "vanliga" processorer).

Permalänk
Medlem

Aja, men det va nästan så att du förtjänade det. Väldigt svårt att svara på en så generell fråga, alla speltillverkare kommer ju inte börja med det exakt ett specifikt datum. Vissa spel behöver optimeras för flera kärnor mer än andra spel, är ju inte så stor ide att optimera tetris för 4 kärnor om du förstår min hint.

Visa signatur

i5 760 | 4gb dominator| XFX 5850 XXX | Coolermaster Wave Master | asus p7p55d |Corsair Vertex 2 60gb | Samsung 500gb, 1tb (ext) , 160 gb Maxtor , 80gb maxtor ext | Seagate 250gb | Tagan Easycon 580W Tgu-15 w.Noctua NF-P12| Samsung 225bw | Logitech Z-2300

Permalänk

Är det samma sak med 5850? KKommer inte en 5850 och amd 720 flaskhalsa?

Permalänk
Medlem

Spel använder både 2 och 3 CPU kärnor i spel redan idag:
http://www.tomshardware.com/reviews/cpu-cores-performance,237...

Och DX11 kommer göra det enklare för utvecaklarna att optimera för fler kärnor så det kommer säkert förbättras ännu mer framöver.

Permalänk

Så räcker en 3 kärning processor som amd 720 idag? Surfning, uppspelning av HD och spel som COD4 med en 4870?

Permalänk
Medlem

Jag tycker redan idag att vissa spel är sjukt bra optimerade, kolla på spel som bygger på source motorn, så som left 4 dead.

Jag spelar det på en gammal sempron 3000+ med ett HD3450 och det fungerar fortfarande bra, helt okej! (givetvis maxar jag inte det!)

Det kallar jag BRA optimering.

Jämför med GTA IV som du måste köpa 4 kärnig cpu och klocka skiten ur samt 2-3 värsting grafikkort för att kunna höja grafiken lite, det är sjukt DÅLIGT optimerat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av guos89
Jämför med GTA IV som du måste köpa 4 kärnig cpu och klocka skiten ur samt 2-3 värsting grafikkort för att kunna höja grafiken lite, det är sjukt DÅLIGT optimerat.

Eftersom det inte var menat att släppas på PC. Håller med dig om att det är dåligt optimerat vilket är anledningen till att man spelar det på konsoll istället!

Visa signatur

SpelDator: Ghost s1, Ryzen 5, RTX 2060 FE

Datorljud: O2+ODAC & Beyerdynamic DT990 250 ohm

Permalänk
Medlem

hur bra är en amd 720 och 4870 för spel som cod4 och hl2?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blaster3
hur bra är en amd 720 och 4870 för spel som cod4 och hl2?

Den funkar hur bra som helst, men det beror ju mycket på vilket grafikkort du har också.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jalle64
Den funkar hur bra som helst, men det beror ju mycket på vilket grafikkort du har också.

Grafikkort: radeon 4870

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blazethat
Grafikkort: radeon 4870

Nemas problemas, det kommer att flyta på med höga inställningar

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av majje
Eftersom det inte var menat att släppas på PC. Håller med dig om att det är dåligt optimerat vilket är anledningen till att man spelar det på konsoll istället!

Och störs av att grafiken är kass, att objekt hoppar upp ungefär när man passerar dem och att Xbox:en låter som ett JAS.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av guos89
Jämför med GTA IV som du måste köpa 4 kärnig cpu och klocka skiten ur samt 2-3 värsting grafikkort för att kunna höja grafiken lite, det är sjukt DÅLIGT optimerat.

GTA 4 är gjort för spelkonsolernas 3:kärniga struktur.
Det är alltså optimerat för 3 kärniga CPU:er och så du behöver inte alls en 4 kärnig. Detsutom flaskar GTX 275 alltid före CPU,n i denna setup. Så fel även där

Visa signatur

AMD X4 945ee @ 3,8 Ghz | Asus M3N-HT Deluxe | 8GB Corsair PC8500 | SLI: Asus + Gigabyte GTX 275 @ 696Mhz | 1TB+1TB Seagate 7200.12, Samsung F3 | X-Fi XtremeGamer | FD Define R2 | Corsair 750W | Dell 2209WA @ 75Hz | Windows 7 RC | www.minhembio.com/Camper | Datorn som Produktlista

Permalänk
Medlem

DirectX 11 ger bättre stöd för CPU med fler kärnor och datorer med flera GPU.
Sedan är det ju upp till utvecklarna hur bra de lyckas använda DirectX 11.
Men jag tror vi kan räkna med en ganska klar förbättring under 2010.

Permalänk
Medlem

Re: När kommer speltillverkare optimera spelen för antal kärnor man har?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av blazethat
När kommer de göra det? Är det svårt att optimera spelen för flera kärnor, eller alla kärnor?

Ennan fråga, när kommer et grafikkort med flera kärnor?

Svaret på den första frågan har nog mest att göra med ekonomi. Det måste vara lönsamt att lägga ner tid på det, och det är det inte förrän spelet drar tillräckligt stor nytta av det samtidigt som tillräckligt många köpare har mer än en kärna. Typ.

Visa signatur

1. Sonata | Athlon 64 3200+ | K8T Neo-FIS2R | 512MB | x800 Pro | Audigy 2 ZS | 74GB+300GB+500GB+1TB | ImageQuest Q17
2. Thermaltake V9 | C2D E8400@4,0GHz&1,33V | TRUE | P5Q Pro | 2x2GBPC8500Dominator | HD4850MC@720/1040 | WDCB640GB | Xonar Essence STX@2xLT1057ACN8 i I/V + Beyerdynamic DT 150 | Samsung 2233RZ@120Hz

Permalänk
Avstängd

de allra flesta kan inte programmera för flera kärnor.
de är uppvuxna med singel tråd programmering.
Tim sweeney, unreal etc..

att sedan göra ett spel kostar ca 80miljoner kr, då ska tex följande täckas,
singeltråd, multikärna, windows xp, windows vista, windows 7, Linux, mac,
konsoll etc...

Dessutom kommer synkning av multi system, vilket innebär att spelet måste koordinera flera saker samtidigt så att inget hackar/stannar upp eller så vilket i sin tur gör att om en cpu gjorde 10ghz, skulle dagens spel vara snabbare.

sedan tillkommer, vilken är marknaden och vad har marknaden för hårdvara som ska köpa vårt spel?

Spelen till PC är dåliga, för rent ut sagt undermåliga kopior av varandra,
doom, 1 2 3, unreal 1 2 3, quake 1 2 3 4, etc... dessa har gjorts för att visa upp sin spelmotor eller för att sälja till redan etablerat underlag men ingen innovation.

dx11 eller multikärnor kommer inte att förändra ovanstående på överskådlig tid.
speciellt inte när piratkopieringen på spel är så massiv.
varför göra ett spel när kanske 60% eller mer av registrerade användare inte köper det?

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Camper
GTA 4 är gjort för spelkonsolernas 3:kärniga struktur.
Det är alltså optimerat för 3 kärniga CPU:er och så du behöver inte alls en 4 kärnig. Detsutom flaskar GTX 275 alltid före CPU,n i denna setup. Så fel även där

Det är dock bara Xbox 360 som har en 3-kärnig CPU, PS3 använder en 8-kärnig CPU. Xbox:ens CPU klarar dessutom av att hantera två trådar per kärna. Här har du ett intressant test där du kan se att t.ex. Phenom X3 720BE är sämre än en Phenom X4 810 i GTA 4, trots att 720 har högre klockfrekvens.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flopper
de allra flesta kan inte programmera för flera kärnor.
de är uppvuxna med singel tråd programmering.

De flesta interaktiva tillämpningar är väl dessutom rätt olämpliga för parallellisering? Även om man lyckas dela upp arbetsbördan tjänar man inte särskilt mycket om en av trådarna står för 95% av belastningen.