Permalänk

5 årig P4, hur länge orkar den?

Tjena, jag hade en dator med följande cpu för ett tag sedan: Pentium 4 3,0 Ghz med Hyperthreading. När hårdvara pajjades på den förra datorn så valde jag att ha kvar Pentium 4 Cpun. Så jag köpte ett helt nytt datorpaket(utan cpu) så det sista jag gjorde var att sätta i P4an på moderkortet.

Pentium 4 cpun är ungefär 5 år gammal, och har använts väldigt mycket de senaste åren(speciellt i den gamla datorn). Nu så har jag köpt till en tredjepartskylare som håller min p4 i 32C i idle och 40C i load.

Min fråga är: Hur länge tror ni att min p4a kommer att klara av? När kommer den att lägga av och riskerar annan hårdvara att pajjas om cpun lägger av? Vad vad händer innan cpun når sitt slut?

Permalänk
Vila i frid

Om ditt moderkort klarar av det, köp en E1500, E3200 eller E5300. Sexdubbla prestandan för 600 spänn eller mindre. Din P4'a kommer aldrig att paja.

Permalänk
Medlem

Äh, fem år är inte så jättemycket för en oklockad cpu, den kommer säkerligen tuffa på fem år till. Frågan är väl snarare, hur länge kommer du att orka ha kvar den?

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Medlem

Den håller nog så länge att du hinner tröttna på den.

Permalänk
Medlem

Re: 5 årig P4, hur länge orkar den?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av karlsuffix
Tjena, jag hade en dator med följande cpu för ett tag sedan: Pentium 4 3,0 Ghz med Hyperthreading. När hårdvara pajjades på den förra datorn så valde jag att ha kvar Pentium 4 Cpun. Så jag köpte ett helt nytt datorpaket(utan cpu) så det sista jag gjorde var att sätta i P4an på moderkortet.

Pentium 4 cpun är ungefär 5 år gammal, och har använts väldigt mycket de senaste åren(speciellt i den gamla datorn). Nu så har jag köpt till en tredjepartskylare som håller min p4 i 32C i idle och 40C i load.

Min fråga är: Hur länge tror ni att min p4a kommer att klara av? När kommer den att lägga av och riskerar annan hårdvara att pajjas om cpun lägger av? Vad vad händer innan cpun når sitt slut?

En processor går inte sönder bara så. Det är om den utav extrem överhettning under lång tid eller godtyckligt med hög spänning under längre tider som den skulle kunna bli defekt eller gå sönder.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem

Du hinner nästan gå i pension innan den pajar!! ;O

Permalänk

Du kan ju göra tester med den, ta en hammare, slå... se om den lever eller ej

Eller så väntar du och väntar, och väntar, och väntar... och... ahh..

Permalänk
Medlem

ja jag har ju min pentium d805 som jag haft i 3år klockad till 2.93Ghz kommer nog inte uppgradera den på ett bra tag ...Men man uppgraderar ju när man känner att det gamla inte räcker till

Visa signatur
Permalänk
Medlem

har också en P4 3,06Ghz som är typ 5-7 år, s478, men ska köpa ny snart

Visa signatur

Intel Core i7 12700K, 64GB RAM, 2TB SSD, RTX3080

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrMadMax
ja jag har ju min pentium d805 som jag haft i 3år klockad till 2.93Ghz kommer nog inte uppgradera den på ett bra tag ...Men man uppgraderar ju när man känner att det gamla inte räcker till

FEL

Man uppgraderar när nåt coolt kommer

Visa signatur

» Asus Maximus III Formula «•» I7 860 «•» 4gb pc15000 «•» Gtx295 «•» Intel X25 80Gb «•» 2.5Tb «•» Asus Xonar d2 «•» Fractal r2«•» Windows 7 ultimate «

www.vasbyit.se

Permalänk
Medlem

har en gammal P4 willamnette 1.4ghz som lever fortfarande slöare as får man leta efter men den fungerar

Visa signatur

workstation q9450 2.66ghz asus p5q deluxe 2x2gig dominator pc8500 ati1950pro

Permalänk
Medlem

Farsan sitter fortfarande på en s478 p4 2ghz samt geforce 3. Fungerar fortfarande bra till surfing.

Permalänk

Jag har cpuer från p2 tiden som funkar enda chansen att få bukt med dom är att slå hårt på dom eller bränna dom med massor med spänning!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Degerlund
FEL

Man uppgraderar när nåt coolt kommer

edit...Man uppgraderar när nåt coolt kommer och man har pengar att lägga på det jag prioiterar inte min dator i första hand..som nog kan märkas med tanke på vad jag har i den

Visa signatur
Permalänk

Min kära mor har min gamla 2,4 ghz p4 årsmodell 2003. Inget fel på den. Men varför skulle det vara det? Jag har en pentium 133a från 1996 som fungerar fast den står utan värme på vintrarna i familjens gamla torp. Fast minusgraderna kanske bidrar till att bevara den

Visa signatur

Ryzen 5600X | 16 gb DDR4 | B550 ASUS-bräda | Inno3D RTX 3070 | Samsung 840 250 gb | Corsair RM750 | Fractal Design Arc | Win 10 Pro

Permalänk

Tack för era svar. Min P4 ihop med 2gb ddr2 corsair minnen och ett xfx 4650 och en snabb hdd och lite tysta fläktar gör min dator till en väldigt bra allrounddator tycker jag, sålde min q9650 och måste säga att vid vanligt kontorsarbete(öppna program, pilla lite i photoshop eller expression studio 3 osv osv) så känner jag inte av en märkbar skillnad.
Folk som sätter sig vid datorn tror först att de sitter vid en supermodern och ny dator(när jag i själva verket lade ut knappt 3300 för alla delar)

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av karlsuffix
Tack för era svar. Min P4 ihop med 2gb ddr2 corsair minnen och ett xfx 4650 och en snabb hdd och lite tysta fläktar gör min dator till en väldigt bra allrounddator tycker jag, sålde min q9650 och måste säga att vid vanligt kontorsarbete(öppna program, pilla lite i photoshop eller expression studio 3 osv osv) så känner jag inte av en märkbar skillnad.
Folk som sätter sig vid datorn tror först att de sitter vid en supermodern och ny dator(när jag i själva verket lade ut knappt 3300 för alla delar)

Är du nöjd med datorn så behåll den. Vill du uppgradera något så kan du ju överväga en SSD.

Inget ont menat på något vis men märker du ingen skillnad mellan en Q9650 och en gammal P4 så kan det inte vara något speciellt avancerat du gör i PS.

Jag har själv suttit med en gammal P4 på 3,4GHz och ett likvärdigt uråldrigt datorsystem under sommaren på jobbet. I Solidworks visade den vad den gick för (eller inte gick för snarare.....) och jag kan lungt påstå att det är ett under att jag inte är alkis. Fy h-e vilka slöa grejer, och inte blev det bättre att den datorns totala kontrast står hemma som är en i7-baserad dator med SSD som gör många långa stora cirklar kring den.

Men som sagt, är du nöjd med det din P4'a presterar och inte har råd/lust att köra med något snabbare så kör på den ett tag till iallafall. Jag får dock en känsla av att din CPU flaskar ditt grafikkort om det har någon slags betydelse.

Permalänk
Medlem

Sitter med en P4 3.0 nu men står en ny i5:a brevid som saknar SSD och HD 5870 så jag är lite frustrerad att grejerna inte dyker upp......

Permalänk

Väntar man på något bra väntar man alltid förlänge! När du får din SSD och ditt 5870 så kommer du vara så glad att du inte kommer att minnas tiden du fick vänta på grejerna

Permalänk
Medlem

Det kan ju vara värt att notera att en P4 drar ca 4 ggr mer ström än en ny mycket snabbare processor för 650:-

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Troligtvis lär hårdvaran hålla rätt så många år om man inte får problem med exempelvis strömförsörjning eller överhettning. Tycker du att en P4 räcker för dina behov så är det bara att köra vidare med den. Hade det inte varit så att jag fått elfel så att mitt moderkort + grafikkort dog i min förra dator hade jag troligen fortfarande kört min P4 2,8C.

Visa signatur

Efter att ni har läst det här har ni insett att det inte gav något.

Permalänk

Källa?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Igelkott
Det kan ju vara värt att notera att en P4 drar ca 4 ggr mer ström än en ny mycket snabbare processor för 650:-

Permalänk

Ha ha...Jag har en P3 på 500mhz som jag byggde en burk med 1998-1999, testade skrället för en månad sedan DEN FUNKADE PERFEKT, okey den har inte används på 3 år har använd den på en firewall några år så den har gått dygnet runt säkert i 5 år, snacka om kvalitet.

Visa signatur

Cyberians

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nord_93
Farsan sitter fortfarande på en s478 p4 2ghz samt geforce 3. Fungerar fortfarande bra till surfing.

Jag hade en p4 på 1.7 ghz och ett geforce2 som jag spelade Gta san Andreas på innan den jag köpte nu....

Visa signatur

cat_fish_1:
"fläktarna ska vi ju inte tala om, astmatiker med ett sugrör hade blåst bättre."

Permalänk

Min server består av ett moderkort från Chaintech med en P4 på 2.2 ghz och 3x512mhz sdram.
För att köra processorn i sin original hastighet så måste jag ställa in max fsb i bios går inte att ställa högre. Detta leder ju också till att minnena överklockas från 133 mhz. Det kan man kalla stabilt. Det som är mindre stabilt är grafikkortet i samma burk, geforce 6200 som blixten tog tv-ut på för några år sedan. Misstänker att det är grafikkortet som gör att den inte bootar ibland, eftersom man inte får någon bild när man kopplar in en skärm sen.

Visa signatur

Stationär: PC-K62 | i7 930 @ 2.8ghz | TRUE | Gigabyte X58A UD7 | 6 gb | GTX570 | 2x500+2x1000+320 gb | Windows 7
Server: Athlon II X2 240E | Asus M4A78T-E | 8 gb | 320 GB + 8x2TB | FreeBSD
Bärbar: Thinkpad T60 | C1S 1.6 ghz | 2 gb | 40 gb hdd | Archlinux https://www.dropbox.com/referrals/NTEzMjU3MDk

Permalänk
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nord_93
Farsan sitter fortfarande på en s478 p4 2ghz samt geforce 3. Fungerar fortfarande bra till surfing.

Jag sitter med en liknande men lite snabbare 2.66GHz på jobbet men den duger knappt till surfning. Kan bero på att den bara har 512MB RAM och ca 100MB går åt till Outlook som man måste ha igång konstant =/

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av karlsuffix
Källa?

Internet.
Jag försökte ta reda på det där förut och har för mig att totalförbrukningen med en p4 640 låg ca 100w över en med E5300 i idle. En del beror kanske på äldre grafikkort / nätagg osv osv.. Det kanske inte blir 4 ggr OCH bättre prestanda.. Men 4 ggr sammantaget.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Jag känner en viss nostalagitripp här.

Jag har fortfarande kvar min 66Mhz:are (Okänd modell, IBM har jag lyckats identifiera i alla fall) från min första dator. Den sitter så vacker på min nyckelring

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Poison
Jag känner en viss nostalagitripp här.

Jag har fortfarande kvar min 66Mhz:are (Okänd modell, IBM har jag lyckats identifiera i alla fall) från min första dator. Den sitter så vacker på min nyckelring

Snyggt! Vart är den obligatoriska bilden? =P