Permalänk
Medlem

OFP DR - Skit prestanda på burken!

Hej alla kära Sweclockare, hoppas att ni mår bra osv, nu är det så att min dator gör mig gryyymt irriterad, vet inte om denna tråd tillhör detta forum, i vilket fall. Jag har precis skaffat en ny processor, en AMD Phenom II 940 alltså 3.0 GHz ( för er som inte visste ) Med ett GTX 285 2 GB och senaste 191.01 drivisar, borde datorn funka ganska bra? eller hur? ( OBS: 4 st 1 GB corsair 6400 ram också )

Operation Flashpoint Dragon Rising släpptes ju nyss, en besvikelse, eller befrielse? ja det är upp till var och en, men jag tycker att det är skit kul!

När jag lirar spelet på full grafik ( 8 MSAA, 8 Anistropic, allt på HIGH, 1440 900, Vsync) så får jag en kombination mellan 50-30 FPS, helt beroende på vart jag är. Kollar jag in i en skogsdunge, får jag runt 35 FPS, annars så ligger det runt 40-50, men ibland bara störtar den helt, till runt 30 FPS. Men om man går förbi träden och kollar från ett annat håll, så får man inte 35 FPS, men kanske 40, så det är jävligt konstigt.

Visst, okej, kanske normalt, spelet är ju nytt osv, men min polare med en Quad, (ngn 2,6 GHz, Intel) med ett GTX 280, 1 GB, med två gigg ram, klarar spelet på runt 70-110 FPS, när det mest ligger runt 100 snäppet, helt sjukt, jag har ett så mycket kraftigare system, men ändå så är det jag som har prestanda problem..

I 3DMark Vantage, får jag runt 14.000 poäng, vet inte om det är så normalt, så tänkte kolla det med er.. Batman Arkham Asylum, på max med 4AA och full Physx, ligger ja runt 45-50 när det är mycket Physx, annars så ligger det o pressar på 60 (Vsync) Crysis Warhead allt max med 8AA, ( spelar alltid med 1400 900 ) blir runt 25-45 beroende på situation.

Så snälla sweclockare, vad är problemet, är det att OFPDR hatar Amd processorer? Eller är min dator knäpp och vill inte att jag ska få njuta av spelen...

Tack på förhand allihopa!!!!!

(OBS: Vista 64 bitars, Ultimate, SP2)

EDIT: Får endast 10.000 i 3DMark Vantage, hade PPU på innan, iaf, här ser man tydligt att det är grafikkortet som är problem;

mitt kort ska slå ett GTX 275.... hjäälp

Permalänk
Hedersmedlem

Vad kör du dina minnen i? CPU-Z visar det mesta om detta.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

ditt nätagg är inte de bästa, kan ju vara de som inte skickar ut rätt spänning?

Visa signatur

"- rostat bröd är rostat bröd. Det är inte därför jag köpte brödrosten." - Quenya

Permalänk

Ett tips bara: Sänk AA till 4xMSAA, det gör liten skillnad men stor prestandaförbättring

Men jag vet inte vad som är problemet.

Permalänk
Medlem

i7 är ju bra mycket bättre än Phenom 940 i Vantage så där är väl största skillnaden.

Har du kollat att du och din polare kör exakt samma settings? Små förändringar kan betyda ganska många FPS även om det fortfarande ser ut som dina settings

Visa signatur

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer

Permalänk
Medlem

han kör samma setting som jag, skillnaden är ju att han har en intel quad... och jag har ett GTX 285 2GB o han ett GTX 280 1 GB...

Permalänk
Hedersmedlem

Eftersom du har en BE prolle så dra upp den till 3.4GHz, och kolla om det blev skillnad.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

okej... men det är ju jävligt skumt att mitt GTX 285 underpresterar så.... de ser man ju på 3dmark :S, någon som vet vad anledningen är?

Permalänk
Medlem

kolla klocken och tempen på kortet, och så att du inte forcar massa skit i ncp,

Det kan vara så att de inte hoppar ur 2D läge (190.xx bugg) eller att de throttler pga värme.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xyllian
kolla klocken och tempen på kortet, och så att du inte forcar massa skit i ncp,

Det kan vara så att de inte hoppar ur 2D läge (190.xx bugg) eller att de throttler pga värme.

hur kommer jag ur 2D läget då?

Permalänk
Hedersmedlem

Genom att lägga in en drivis som är äldre.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jalle64
Genom att lägga in en drivis som är äldre.

okej iaf, kortet ligger på 49-50 C idle, tror de går upp emot 70 under heavy load.. för mycket eller?

Permalänk
Hedersmedlem

Nej, graffet tål höga temps, över 100 C så det är inga problem med detta iaf.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jalle64
Nej, graffet tål höga temps, över 100 C så det är inga problem med detta iaf.

okej, men vilken driver tycker ni jag ska ta, som inte är 190.xx? där den går ur 2D läget?

Permalänk
Hedersmedlem

Gå till www.guru3d.com och dra hem en sen 180.xx drivis.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jalle64
Gå till www.guru3d.com och dra hem en sen 180.xx drivis.

tack så mycket, någon speciell ni rekommenderar? Med bra prestanda osv?

Permalänk
Avstängd

Jag kör spelet på min amd quad på 1920x1080 allt annat maxat utan några som helst problem.

Permalänk
Medlem

en fråga bara ! är det inte lite :lite cpu poäng på den? ,elr är jag helt ute och cyklar?

Visa signatur

Don't Touch Moderator(du måste folda för att få +poäng)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rbg09
en fråga bara ! är det inte lite :lite cpu poäng på den? ,elr är jag helt ute och cyklar?

för min processor? jo, det tyckte jag med, men när jag jämfört på ORB, så ligger de flesta runt den CPU scoren med 940, men har någon annan fått högre resultat, så säg till!

Permalänk
Hedersmedlem

Att jämföra en i920 med en PII940BE är ju inte speciellt välvalt, eftersom den tidigare är mycket snabbare, och piskar din prolle med vesäntlig marginal. Är den dessutom överklockad, kan du inte jämföra dem på samma eftermiddag.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Avstängd

Är det spelet så cpu krävande? får uppgradera till en 940 då! moderkortet klarar inte mer!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av judge
Är det spelet så cpu krävande? får uppgradera till en 940 då! moderkortet klarar inte mer!

Nej för fan, inget krävande spel, bara något med min dator som flaskar

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jeboor
Nej för fan, inget krävande spel, bara något med min dator som flaskar

Samma här!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem

det funkade inte att dra tillbaks till gamla drivisar... fortfarande samma skit prestanda i ofp.... helt jävla sjukt är det :S Vart ligger felet i min dator? Är det nätagget som drar ner prestandan på gfx kortet? Eller kanske till och med minnena som är kassa? Hjälp snälla

Permalänk
Medlem

det funkade inte att dra tillbaks till gamla drivisar... fortfarande samma skit prestanda i ofp.... helt jävla sjukt är det :S Vart ligger felet i min dator? Är det nätagget som drar ner prestandan på gfx kortet? Eller kanske till och med minnena som är kassa? Det verkar inte vara processorn, för resultatet i vanetage verkar stämma överens med andras resultat med liknande processorer.... har någon en aning?

EDIT: Admin, kan tråden förflyttas till felsökning och tekniska råd?