Permalänk

BBB Bredband 60

Ohoj!

Jag har aldrig direkt varit aktiv här på forumet, tror fan inte ens jag gjort ett inlägg, men skit samma. Jag behöver lite råd angående BBB:s Bredband 60.

Eftersom att mitt, eller egentligen päronens, Telia abonnemang går ut om ca en månad så har jag funderat på att istället skaffa BBB pga den åtminstone lite snabbare upphastigheten. Så till er som har Bredband 60, hur bra fungerar det och BBB i allmänhet?

Min andra fråga rör det här med ip-telefoni. Eftersom att det är bekvämare att ha både telefoni och bredband hos samma operatör och BBB endast erbjuder ip-telefoni så är det ip-telefoni det får bli. Men grejen är det att jag vill kunna ansluta telefoner till fler än ett telejack, hur kommer det fungera?

På BBB:s hemsida står det att man får låna ett trådlöst modem. Men jag vill ju ansluta två datorer+Xbox 360 till nätverket, alltså kommer jag behöva skaffa en router?

Hoppas ni kan hjälpa till, tack på förhand!

//J

Visa signatur

FD R2 | Newton R2 650W | 1055T | Crosshair IV | Sapphire 5870 | Dominator GT 2GHz |

Permalänk
Medlem

Räkna inte med att kunna få bredband 60, det är inte ofta ledningarna duger till det.

Av BBB får du flera externa IPadresser så du kan koppla in allt direkt. Som mindre avancerad användare märker du inte skillnaden mellan en router och BBBs lösning.

Visa signatur

Q6600 - 4870 1GB - 4GB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tofupunk
Räkna inte med att kunna få bredband 60, det är inte ofta ledningarna duger till det.

Av BBB får du flera externa IPadresser så du kan koppla in allt direkt. Som mindre avancerad användare märker du inte skillnaden mellan en router och BBBs lösning.

I vilket fall som helst så borde jag ju få ut mer än de 17mbit/s jag får idag med min lina från Telia. Men det här modemet jag får låna fungerar alltså som en Switch typ?

Visa signatur

FD R2 | Newton R2 650W | 1055T | Crosshair IV | Sapphire 5870 | Dominator GT 2GHz |

Permalänk
Medlem

Vad betalar ni för nu då? Ring till telia och fråga hur långt ni har till telestationen, det är främst det som begränsar hastigheten. BBB kan ju försöka kräma ut över 20 mbit/s om de vill, men det är inte alls säkert att de kan få ens över 30 stabilt.

Kolla på BBBs hemsida vad de säger att du kan få, det finns någon smidig enkät man kan fylla i.

Ja, man kan säga att det funkar som en switch.

Visa signatur

Q6600 - 4870 1GB - 4GB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tofupunk
Vad betalar ni för nu då? Ring till telia och fråga hur långt ni har till telestationen, det är främst det som begränsar hastigheten. BBB kan ju försöka kräma ut över 20 mbit/s om de vill, men det är inte alls säkert att de kan få ens över 30 stabilt.

Kolla på BBBs hemsida vad de säger att du kan få, det finns någon smidig enkät man kan fylla i.

Ja, man kan säga att det funkar som en switch.

Vi betalar för 24 Mbit/s hos Telia. Har gjort testet som säger att jag har mellan 800 och 1500 meter till stationen. De kan alltså erbjuda mig en hastighet på mellan 20 och 40 mbit/s neråt och mellan 3 och 10 mbit/s uppåt.
I vilket fall som helst så borde jag ju få högre både upp- och nedhastighet med BBB än jag får nu med Telia.

Vet du någonting om IP-telefonin?

Visa signatur

FD R2 | Newton R2 650W | 1055T | Crosshair IV | Sapphire 5870 | Dominator GT 2GHz |

Permalänk
Medlem

Det är inte bara avståndet som spelar roll dock, kvaliteten på ledningarna spelar in ganska mycket. Är det 800 m eller lite mer finns det dock en chans att du får högre hastigheter.

Kolla den här grafen från deras hemsida

Jag blev lovad åtminstonde 15, nu sitter jag här med 10(0.8 upp) och betalar för 12-24.

Har noll koll på IP-telefoni, använder mobiltelefon.

Visa signatur

Q6600 - 4870 1GB - 4GB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tofupunk
Det är inte bara avståndet som spelar roll dock, kvaliteten på ledningarna spelar in ganska mycket. Är det 800 m eller lite mer finns det dock en chans att du får högre hastigheter.

Kolla den här grafen från deras hemsida

http://www.bredbandsbolaget.se/wps/wcm/resources/image/468813...

Jag blev lovad åtminstonde 15, nu sitter jag här med 10(0.8 upp) och betalar för 12-24.

Har noll koll på IP-telefoni, använder mobiltelefon.

Fult av dem att inte kunna garantera den hastighet de angett som garanterad lägsta. Men som det ser ut för mig nu så tror jag att jag satsar på en övergång till BBB då telestationen enligt vår fastighetsägare ska ligga strax under kilometern ifrån huset.

Tack för all hjälp!

Visa signatur

FD R2 | Newton R2 650W | 1055T | Crosshair IV | Sapphire 5870 | Dominator GT 2GHz |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trumstock
Fult av dem att inte kunna garantera den hastighet de angett som garanterad lägsta. Men som det ser ut för mig nu så tror jag att jag satsar på en övergång till BBB då telestationen enligt vår fastighetsägare ska ligga strax under kilometern ifrån huset.

Tack för all hjälp!

Får du inte ut den utlovade lägsta-hastigheten så måste man ju höra av sig till dem och informera om det så de får felsöka. Om det sen visar sig att det inte går att få mer så får man nedgradera kostnadsfritt om man vill. Men det finns ingen operatör av större skala som sitter och övervakar alla sina kunder uppkopplingar utan precis som med allt annat så hänger det ju på att man säger till om det är fel.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Får du inte ut den utlovade lägsta-hastigheten så måste man ju höra av sig till dem och informera om det så de får felsöka. Om det sen visar sig att det inte går att få mer så får man nedgradera kostnadsfritt om man vill. Men det finns ingen operatör av större skala som sitter och övervakar alla sina kunder uppkopplingar utan precis som med allt annat så hänger det ju på att man säger till om det är fel.

Tror att det är lite halvriktat till mig.

Jag är inte alls missnöjd egentligen, det var bara försäljningskillen som var lite dryg. Har fått höra av supporten sen att 15 är omöjligt, har trots allt nästan 3 km till stationen.

Jag är jävligt nöjd med BBB till och med. Jag måste ha kostat hur mycket som helst. Hade en hel del problem i början. Helt ny kund och de skickar massor tekniker och börjar gräva med grävskopor utanför, för att fixa mitt problem. Fick dessutom ersättning för månaden jag var utan bredband. Vet av erfarenhet att det inte är så t.ex. comhem behandlar sina kunder.

Visa signatur

Q6600 - 4870 1GB - 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trumstock:

Vi betalar för 24 Mbit/s hos Telia. Har gjort testet som säger att jag har mellan 800 och 1500 meter till stationen. De kan alltså erbjuda mig en hastighet på mellan 20 och 40 mbit/s neråt och mellan 3 och 10 mbit/s uppåt.
I vilket fall som helst så borde jag ju få högre både upp- och nedhastighet med BBB än jag får nu med Telia.

Skrivet av tofupunk:

Det är inte bara avståndet som spelar roll dock, kvaliteten på ledningarna spelar in ganska mycket. Är det 800 m eller lite mer finns det dock en chans att du får högre hastigheter.

Gammal tråd, men passar min fråga väldigt bra. Därför skapar jag ingen ny tråd.

Har nu ett par alternativ. Har haft Glocalnet 24 i många år och det har fungerat väldigt bra.
När jag kör bredbandskollen får jag stadigt 21-22Mbit ner samt knappt 1Mbit upp. ping sunet.se ger mig cirka 12-13 ms.
Oerhört stabil uppkoppling trots att jag även kontaktat Glocalnet för att få min interleave "nollad". Detta gav mig betydlig bättre pingtider.

Nu kommer Glocalnet från 1:e Juni att höja priset, kommer inte ihåg om det var med 50 eller 60:- till totalt 399:- / månad.
Eftersom min bindningstid är borta och de ändrar i avtalet så kan jag säga upp detta omedelbart utan några hinder.(Har verifierat detta och fått OK)

Så, då undrar jag hur bra BBBs bredband 60 fungerar idag? Eftersom min uppkoppling idag är oerhört stabil och bra vill jag inte byta ner mig.
Men när jag kan få bredband 60 till samma eller billigare pris av BBB så är det lockande att byta.

Som någon var inne på tidigare så är det alltså inte bara avståndet som är intressant utan också kvalitén på linan?
Detta är dock inget som framkommer av BBBs graf ovan.

Hur vet man och kan man ta reda på hur bra kablarna är mellan mig och stationen?
Det jag vet är att mitt avstånd till stationen endast är 369 meter, vilket bör ge mycket goda förutsättningar. Och det är en stor anledning till att jag får stabila hastigheter och en mycket stabil uppkoppling överlag. Kan man då anta att kablarna också är av bra kvalité?

Samtidigt vill jag inte betala för Bredband 60 och bara få ut 20-25, då kan jag lika gärna välja Bredband 24.
Har man någon ångerrätt om hastigheten inte är tillfredsställande?

Vilken typ av modem använder sig BBB av när det kommer till Bredband 60? Måste väl skilja sig från modem(ADSL2+) som bara klarar upp till 24.1Mbit?

Tack för er input, har någon vecka på mig att bestämma mig.

Permalänk

Päronen hade telia 24 innan och fick ut 16 efter uppgradering till vdsl2 så fick dom ut 30 och det är mycket stabilt bara pingen som blev hög annars är hastigheten och uptime stabilt. ca 1100m till station.

Räkna med 50+ om du har 369m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TRiSSiESS:

Päronen hade telia 24 innan och fick ut 16 efter uppgradering till vdsl2 så fick dom ut 30 och det är mycket stabilt bara pingen som blev hög annars är hastigheten och uptime stabilt. ca 1100m till station.

Räkna med 50+ om du har 369m.

Tack för din input. 50+ låter gött. Men det jag är mest orolig för är pingtiderna, då jag spelar rätt mycket, bl.a BF3.

Vet du eller någon annan vilken typ av teknik som används för att uppnå den här hastigheten?
Skiljer sig den här tekniken mot nuvarande? D.v.s ADSL upp till 24Mbit kontra ADSL upp till 60Mbit.

Prio ligger på så låga pingtider som möjligt, har nu som sagt 12-13 ms mot sunet. Vill inte att detta skjuter i höjden p.g.a högre hastighet, då behåller jag hellre mitt nuvarande.

EDIT: Har nu lagt en beställning på Bredband 60. Någon form av ångerrätt finns ju om pingtiderna skulle bli helt horribla.
Hoppas inte jag ångrar det här valet nu...

Permalänk
Skrivet av Falcon:

Gammal tråd, men passar min fråga väldigt bra. Därför skapar jag ingen ny tråd.

Har nu ett par alternativ. Har haft Glocalnet 24 i många år och det har fungerat väldigt bra.
När jag kör bredbandskollen får jag stadigt 21-22Mbit ner samt knappt 1Mbit upp. ping sunet.se ger mig cirka 12-13 ms.
Oerhört stabil uppkoppling trots att jag även kontaktat Glocalnet för att få min interleave "nollad". Detta gav mig betydlig bättre pingtider.

Nu kommer Glocalnet från 1:e Juni att höja priset, kommer inte ihåg om det var med 50 eller 60:- till totalt 399:- / månad.
Eftersom min bindningstid är borta och de ändrar i avtalet så kan jag säga upp detta omedelbart utan några hinder.(Har verifierat detta och fått OK)

Så, då undrar jag hur bra BBBs bredband 60 fungerar idag? Eftersom min uppkoppling idag är oerhört stabil och bra vill jag inte byta ner mig.
Men när jag kan få bredband 60 till samma eller billigare pris av BBB så är det lockande att byta.

http://www.inte100.se/bilder/bbb.jpg

Som någon var inne på tidigare så är det alltså inte bara avståndet som är intressant utan också kvalitén på linan?
Detta är dock inget som framkommer av BBBs graf ovan.

Hur vet man och kan man ta reda på hur bra kablarna är mellan mig och stationen?
Det jag vet är att mitt avstånd till stationen endast är 369 meter, vilket bör ge mycket goda förutsättningar. Och det är en stor anledning till att jag får stabila hastigheter och en mycket stabil uppkoppling överlag. Kan man då anta att kablarna också är av bra kvalité?

Samtidigt vill jag inte betala för Bredband 60 och bara få ut 20-25, då kan jag lika gärna välja Bredband 24.
Har man någon ångerrätt om hastigheten inte är tillfredsställande?

Vilken typ av modem använder sig BBB av när det kommer till Bredband 60? Måste väl skilja sig från modem(ADSL2+) som bara klarar upp till 24.1Mbit?

Tack för er input, har någon vecka på mig att bestämma mig.

Det finns mycket som spelar in för hastigheten. Vet du om 369 meter är uträknat som det faktiska avståndet eller uppmätt med hjälp av motståndet i ledningarna? Mycket tyder på att du kan få ut väldigt bra hastighet åt båda hållen med så kort sträcka till stationen. Men kort avstånd innebär inte självklart att det är bra kvalité på kopparen. Har du luftledning så kan den ha hängt där i 30 som kan påverka väldigt mycket. Men det är mycket troligt att du får ut mer än vad du har idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krasharen:

Men det är mycket troligt att du får ut mer än vad du har idag.

Tack för infon. Vet inte om det är uppmätt via motstånd eller faktiskt avstånd.
Jag ringde Glocalnet och frågade, varpå han bad mig att vänta ett tag och sen kom han tillbaka och sa 369 meter.
Men uppkopplingen jag har nu har varit sjukt stabil trots justerad interleave för bättre pingtider.

Vet du något om tekniken VDSL/VDSL2+? Påverkar det t.ex pingtiderna negativt? Detta är prio då jag spelar rätt mycket och är det enda jag är orolig över.

Permalänk
Skrivet av Falcon:

Tack för infon. Vet inte om det är uppmätt via motstånd eller faktiskt avstånd.
Jag ringde Glocalnet och frågade, varpå han bad mig att vänta ett tag och sen kom han tillbaka och sa 369 meter.
Men uppkopplingen jag har nu har varit sjukt stabil trots justerad interleave för bättre pingtider.

Vet du något om tekniken VDSL/VDSL2+? Påverkar det t.ex pingtiderna negativt? Detta är prio då jag spelar rätt mycket och är det enda jag är orolig över.

Det borde påverka pingtiderna åt det positiva hållet då trafiken flyter snabbare. Speciellt uppåt. Både Glocalnet och BBB ägs ju av Telenor så jag antar att det är ungefär samma routing de kör med i slutändan så där bör det ju inte skilja så mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krasharen:

Det borde påverka pingtiderna åt det positiva hållet då trafiken flyter snabbare. Speciellt uppåt. Både Glocalnet och BBB ägs ju av Telenor så jag antar att det är ungefär samma routing de kör med i slutändan så där bör det ju inte skilja så mycket.

Jag är inte så kunnig på just det här området, men kablarna från stationen till min lägenhet förblir ju densamma.
Så att öka hastigheten borde innebära att man måste höja interleave för en bättre felkorrigering, för att bibehålla en stabil uppkoppling?
Eller har jag fel? Det är detta jag menar, jag tar hellre 24Mbit med bra ping än 60Mbit med 40-50ms+ alltså.

Nåja, vi får väl se, har beställt nu iaf.