Permalänk

Ser det här bra ut?

Tänkte uppgradera min dator lite. Så här ser paketet ut som jag plockat ihop, synpunkter?

Visa signatur

Gigabyte GA-P55A-UD4 ♦ Intel Core i5-750 ♦ Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 2x2 Gb ♦ XFX Radeon HD 5850 Black Edition ♦ Samsung Spinpoint F3 1Tb ♦ Corsair TX Series 650W PSU ♦ Windows 7 Home Premium 64bit eng ♦ Asus VW222U 22" ♦ Pioneer DVR-116D

Permalänk

Det finns ingen anledning att inte ta 1600 MHz minnen istället för 1333. Det enda som händer är att de automatisk klockas ned till 1333, och du får fördel vid klockning.

Om du vill lägga några hundra till kan du byta moderkortet mot UD4-varianten, som har stöd för Crossfire på riktigt med 2 st 8x portar.

Permalänk

Chassi har du redan eller?

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk

Ok, då kör vi på 1600Mhz minnen. Tack! Tänkte först ta något med 3 stycken 2Gb stickor, men fick höra moderkortet inte stöder triple channel eller vad det var. Någon som vill förklara det lite närmare?

Kan jag köpa till lite extra av samma minnen senare och köra 8Gb? Är det värt?

Ska dock inte klocka något för det har jag ingen kunskap om. Vet inte om jag ska köra crossfire, inget jag har planerat. Men vem vet, kanske bäst att ta UD4 ändå.

Chassi, nätagg (Corsair 650w, borde räcka va?) och andra saker har jag redan.

Visa signatur

Gigabyte GA-P55A-UD4 ♦ Intel Core i5-750 ♦ Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 2x2 Gb ♦ XFX Radeon HD 5850 Black Edition ♦ Samsung Spinpoint F3 1Tb ♦ Corsair TX Series 650W PSU ♦ Windows 7 Home Premium 64bit eng ♦ Asus VW222U 22" ♦ Pioneer DVR-116D

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The Tall Man
Ok, då kör vi på 1600Mhz minnen. Tack! Tänkte först ta något med 3 stycken 2Gb stickor, men fick höra moderkortet inte stöder triple channel eller vad det var. Någon som vill förklara det lite närmare?

Kan jag köpa till lite extra av samma minnen senare och köra 8Gb? Är det värt?

Ska dock inte klocka något för det har jag ingen kunskap om. Vet inte om jag ska köra crossfire, inget jag har planerat. Men vem vet, kanske bäst att ta UD4 ändå.

Chassi, nätagg (Corsair 650w, borde räcka va?) och andra saker har jag redan.

Ditt moderkort (och i5 750) har dual channel, dvs minnena jobbar snabbare om de får vara i par. Därför är det bäst med 2 eller 4 stickor, fler kan du inte ha på moderkortet. Därför funkar det bra att köpa 2 stickor till senare, så att du får 8 GB. Varför det är så eller exakt hur det funkar vet jag inte, tyvärr.

Jag valde själv mellan UD4 och nån billigare variant, men det blev UD4an eftersom det kändes dumt att tjäna några hundralappar nu för att sedan bli missnöjd och behöva lägga ut massa mer pengar om jag skulle vilja ha Crossfire. Tror att det kan bli en väldigt bra uppgradering med tanke på pris per prestanda.

650W räcker absolut! Om man jämför SweClockers tester (tex det senaste på 57xx och 58xx) med vad folk verkar tro krävs, så är det i själva verket mycket lägre. Jag menar, enligt testet drar ett system med 2 st HD5870 i Crossfire bara 437W!

Permalänk
Medlem

Använd inte GP-disken som systemdisk, den är endast lämpad som lagringsdisk. Detta kanske du redan hade tänkt på.

Samsung SpinPoint F3 är ett bra val om du skall använda som systemdisk.

Permalänk

kingeling: Tackar! Har bytt ut moderkortet mot UD4an nu. Bra att nätagget funkar ett tag till.

tuppel: Tack, det hade jag inte en aning om faktiskt. Bytte mot en F3 nu.

Så här ser paketet ut för närvarande, looking good? Hoppas bara de får in de satans 5850-korten någon gång :/

Visa signatur

Gigabyte GA-P55A-UD4 ♦ Intel Core i5-750 ♦ Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 2x2 Gb ♦ XFX Radeon HD 5850 Black Edition ♦ Samsung Spinpoint F3 1Tb ♦ Corsair TX Series 650W PSU ♦ Windows 7 Home Premium 64bit eng ♦ Asus VW222U 22" ♦ Pioneer DVR-116D