3g modem fungerar ej(förklaring i tråd)

Permalänk

3g modem fungerar ej(förklaring i tråd)

Hej jag har en GlobeTrotter dongel från telenor, den har fungerat prima tills för några veckor sen.
Helt plötsligt en dag så slutade den stationära datorn hitta dongeln(i programvaran om man säger så) lätt trodde jag och kopplade ut och in dongeln dock så hittar den inget usb modem, prövade koppla in den i en annan dator fungerade där, prövade uppdatera drivrutinerna för dongeln och instalera den igen på stationära då vill den inte installera något men den ser att Telenor usb är inkopplad och att det är en CD(ngt) men vill ej starta.
2 veckor senare så prövar jag att installera om OSet men där så vill den inte heller dra igång installationen eller hitta dongeln om jag kör installationen separat.

Nu har jag några alternativ att pröva som jag inte gjort än men kanske fungerar?
Uppgradera bios? (Smart val? AM2 Crosshair)
Köpa nytt moderkort?
Skrika åt moderkortet(skämt)

MvH
Me

(Vet ej om det är rätt ställe för tråden)

Visa signatur

3600X@4.2GHz, RTX 3070 Ti, 16GB DDR4@3.6GHz, NH-D15, Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Medlem

Kör du Windows 7? Hade lite problem med just det modemet på min dator när jag körde Windows 7. Tror jag laddade hem senaste drivrutinerna till GlobeTrotter-modemet och inte programvaran man fick med från Telenor så fungerade det.

Permalänk

Jag körde windows vista när problemet uppstod, efter ominstallationen så blev det windows 7.

Visa signatur

3600X@4.2GHz, RTX 3070 Ti, 16GB DDR4@3.6GHz, NH-D15, Fractal Design Define Mini C