Permalänk

Speldator ~8000

EDIT: Har köpt delarna, men har problem att datorn hänger sig, beskrivet mer utförligt längre ner i tråden.

Hej! Vill börja med att tacka alla hjälpsamma människor för ett fantastiskt forum

Dags att köpa ny dator. Det mest krävande den kommer användas till är spelande och lite bildbehandling.
Har ingen jättetight budget, men jag vill inte gå långt över 8000 kr.

Vill bara få bekräftat att allt ser bra ut där. Jag behåller DVD-läsare och nätagg från min nuvarande dator.

Jag har två funderingar:
1. 1333 Mhz eller 1600 MHz-minnen? Det är inte uteslutet att överklocka i framtiden.
På moderkortets specifikationer står det inte att man kan använda 1600 MHz men jag har läst här att det funkar ändå, vad ska det betyda?

2. Denna setupen klarar sig utan några extra eller utbytta fläktar, eller hur? Ljudnivå är inget jag bryr mig om, så bara systemet håller sig svalt så är jag nöjd.
Jag tänker att om jag bestämmer mig för att överklocka i framtiden, och kanske köpa ett 5850 till, så kan jag vänta med extra kylning tills då?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Exakt ett sådant paket har jag plockat ihop och ska till och beställa vilken dag som helst, så jag skulle oxå vilja ha lite bekräftelse att det är okej på alla sätt och vis.

Permalänk

Ta 1600mhz om du ska klocka något i framtiden, dom klockas ner till 1333mhz men höjs när du klockar.
Glöm inte nätagg ett Corsair självklart

Visa signatur

Fractal Design Define R2 Svart | Corsair HX750 | Intel Core i7 920 2.66 D0 @ 3.2Ghz 1.025 Vcore | Asus P6T Deluxe V2 | 6GB Corsair Dominator CL8 1600 | Western Digital Caviar Black 1TB | XFX ATI Radeon 6950 2GB | Intel 510 120GB SSD | Windows 7 Home Premium 64-bit

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av westman91
Ta 1600mhz om du ska klocka något i framtiden, dom klockas ner till 1333mhz men höjs när du klockar.
Glöm inte nätagg ett Corsair självklart

Låter bra, det va så jag hade tänkt. Nätagg har jag redan, ett 520W modulärt Corsair

Permalänk

Har nu fått delarna, byggt ihop datorn och haft den i några dagar. Men jag har problem!

Sitter på Windows 7, och då och då hänger sig datorn helt, man kan inte röra på musen eller någonting alls. Händer efter mellan 1 minut och flera timmar efter uppstart, och när det händer verkar vara helt slumpmässigt.

Min dator består alltså av:

  • Gigabyte GA-P55-UD4

  • i5 750

  • Powercolor HD5850

  • Corsair XMS3 1600 MHz, 2x2GB

  • Samsung Spinpoint F3 1 TB som jag har som systemdisk.

  • Gammal 500 GB SATA-disk, gammal 200 GB IDE-disk.

Har googlat en massa och försökt med olika lösningar, tex använder klassiskt tema, installerat (om) alla drivrutiner (de nyaste versionerna från Gigabytes och AMDs hemsida), ändrat på enerigsparfunktioner, kollat temperaturer i Everest, kört Orthos minnestest utan att få några fel osv.

Någon som har haft liknande problem eller har nån idé om hur man kan lösa det? Tack!

Permalänk
Inaktiv

ta bort gamla hårdiskarna och kör ett tag endast på nya hdn med win7, se om det hjälper.

kontrollera temperaturer också.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PsychedelicZ
ta bort gamla hårdiskarna och kör ett tag endast på nya hdn med win7, se om det hjälper.

kontrollera temperaturer också.

Windows vill inte starta utan IDE-disken, den säger antingen BOOTMGR.exe eller NTLDR.exe saknas. Av någon anledning ser Windows den som systemdisk, så jag kunde inte heller formatera den när jag ville det. Det verkar alltså som att installationen har lagt nån boot-grej på den disken, fast det till och med är en annan fysisk disk än den jag har själva Windows på.

Kan det vara en idé att installera om Windows, med bara min nya disk i? Värt att nämna är att det hängde sig även under installationen, men fungerade efter några försök (och efter att jag hade ändrat på inställningar för hårddiskarna i BIOS, jag vet inte om det va slumpen eller mina inställningar som gjorde att det funkade).

Temperaturerna jag ser i Everest ser just nu ut så här, efter att ha använt Firefox, iTunes, µTorrent och Skype i ~15 min. Grafikkortets temp kan jag inte se i Everest, kanske behöver en nyare version eller nåt?