Parkeringshus och 7-våningshus i trä

Permalänk
Medlem

Parkeringshus och 7-våningshus i trä

Såg ett inslag på svt.se att man nu bygger både parkeringshus och 7-våningshus i träd. Fram till 94 var det förbjudet att bygga högre än 2 våningar.

Jag har alltid tyckte om träbyggnader och tycker detta är ganska coolt att man kan bygga så högt numera. Vad tycker ni om så höga träbyggnader?

Se videon här: http://playrapport.se/#/video/1762956

Permalänk
Medlem

Fan vad king alltså!

Visa signatur

- Q6600 - 3870 Crossfire - 4GB 6400 - 300GB *2 Raid0 - Windows Vista Bussines 32Bit - 24" 1920 x 1200 -

"The Journey Is The Destination"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rk
Såg ett inslag på svt.se att man nu bygger både parkeringshus och 7-våningshus i träd.

Jo, parkeringshus uppförda i trädkronor är häftigt värre!

Nejvars, skämt åsido ... Det är klockrent om det är som de säger att de kommit fram med lösningar på de gamla svagheterna hos träbyggnader.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Inget som förvånar iaf mig. Sen var det inte förbjudet vad jag vet om, utan snarare speciella krav som gjorde det betydligt dyrare. Trä är ju faktiskt säkrare vid brand än en del andra material, tvärtemot vad man kan tro.

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Henrik21
Inget som förvånar iaf mig. Sen var det inte förbjudet vad jag vet om, utan snarare speciella krav som gjorde det betydligt dyrare. Trä är ju faktiskt säkrare vid brand än en del andra material, tvärtemot vad man kan tro.

Ska man tro denna http://www.skogsindustrierna.se/LitiumDokument20/GetDocument.... så var det ej tillåtet att bygga mer än två våningar pga brandrisk

Märk väl att de syftar på trädhus med bärande konstruktion.

Hur som helst så tycker jag hela konceptet var rätt festligt. Parkeringshuset var ju ganska coolt

Permalänk
Medlem

Kan ju säga att överskriften är något missvisande^^
Jag trodde att jag skulle se något liknande bilden, fast sju våningar högt

Låter bra att bygga bara tar 1/3 av tiden jämfört med liknande hus i betong.

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem

Trä är materialet du bygger med, träd är växten du får materialet ifrån.

Tycker det verkar rätt fult. De borde bygga mer hus i äldre stilar typ jugend och ännu äldre.

Permalänk

Ett trähus känns ju betydligt mycket trevligare men de nya lägenhetshus av trä jag varit inne i har varit rätt lyhörda. Bjälklaget blir ju en enda stor resonanslåda så det hörs ju rätt bra när grannen ovanför trampar runt.

Förutom det blir ju trähus rätt tråkiga. Stål och betong erbjuder ju mycket större utrymme för arkitektoniska utsvävningar. Fast det kanske inte spelar så stor roll, nyfunkis och fula färger verkar ju gälla oavsett material. Det borde ju iaf bli lättare att renovera när folk inser hur fula dom är om några år.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eas@tetris
Kan ju säga att överskriften är något missvisande^^
Jag trodde att jag skulle se något liknande bilden, fast sju våningar högt
*bild*

Låter bra att bygga bara tar 1/3 av tiden jämfört med liknande hus i betong.

Trodde jag också

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem

Haha snart börjar dom bygga träd av betong... skämtar..... hoppas att trä klarar av så mycket last...

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Medlem

Viss skillnad mellan att bygga i trä och bygga i träd.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Viss skillnad mellan att bygga i trä och bygga i träd.

Nej.

Anyhow så är trä ett ytterst överskattat och underskattat material. Nu kan jag inte se videon tillfälligt en fler än 2 våningar har man tidigare sett och det har varit imponerande.
Säkra på att grunden och bärnade inte är byggda i betong och stål?

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alakai
Nej.

Haha, skönt svar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alakai
Anyhow så är trä ett ytterst överskattat och underskattat material. Nu kan jag inte se videon tillfälligt en fler än 2 våningar har man tidigare sett och det har varit imponerande.
Säkra på att grunden och bärnade inte är byggda i betong och stål?

Jag är inte säker men jag skulle tippa på att bottenplattan är gjuten. Helt enkelt för att jag inte tror att trä skulle ha den hållbarhet över tid som krävs.

Tror jag har hört att vanligt tryckimpregnerat virke som ligger i fukt har en hållbarhet på 20-30 år. En välgjord bottenplatta ska visserligen inte ligga i fukt. Men skillnaden på hållbarheten är ju i alla fall stor.

Edit: Bärande balkar kan nog vara trä, rättare sagt limträ. Då resten av kåken är i trä så blir vikten inte lika stor som om den var av betong och därför klarar limträ av belastningen.

Visa signatur

Avatarkreds till: http://imgur.com/HOxIL
Alakai säger: Ryssen skrattar. Norrland hembränner på uppdrag av regeringen. Sälar dör i blyförgiftning, fulla och glada. Förvirringen är total. Kungen är nöjd.

Permalänk
Medlem

Vafan! Knappt några hus i träd alls i den här tråden. hus i trä är inte i närheten av lika coolt!

Visa signatur

>>Bygglogg för Big Scilence<< Stort bygge i aluminium, från grunden. Update 16/8.
>>Feedback lämnas här, tack<<

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XYZ-saft
Vafan! Knappt några hus i träd alls i den här tråden. hus i trä är inte i närheten av lika coolt!

Gummibjörnarna har ett hus i träd....

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rk
Ska man tro denna http://www.skogsindustrierna.se/LitiumDokument20/GetDocument.... så var det ej tillåtet att bygga mer än två våningar pga brandrisk

Märk väl att de syftar på trädhus med bärande konstruktion.

Hur som helst så tycker jag hela konceptet var rätt festligt. Parkeringshuset var ju ganska coolt

Det var tillåtet men då krävdes bl.a. sprinkler och den extrakostnaden var man inte så pigg att lägga upp. (Litar faktiskt på föreläsarna inom träteknik och träbyggande)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
Ett trähus känns ju betydligt mycket trevligare men de nya lägenhetshus av trä jag varit inne i har varit rätt lyhörda. Bjälklaget blir ju en enda stor resonanslåda så det hörs ju rätt bra när grannen ovanför trampar runt.

Förutom det blir ju trähus rätt tråkiga. Stål och betong erbjuder ju mycket större utrymme för arkitektoniska utsvävningar. Fast det kanske inte spelar så stor roll, nyfunkis och fula färger verkar ju gälla oavsett material. Det borde ju iaf bli lättare att renovera när folk inser hur fula dom är om några år.

Bjälklaget som en resonanslåda, vet inte vilka av de nya trähusen du varit inne i. Älvsbacka strand (Skellefteå) är ju inte alls så.

Stål och betong har ju andra för/nackdelar. Belasta betong i drag ,)

Trästomme;
http://en.wikipedia.org/wiki/File:Wooden_Miracle_Kizhi.jpg

Sen är tydligen både Stockholms och Malmös centralstationer byggda med limträbalkar pga att ångan från ångloken skulle skapa korrosion.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alakai
Nej.

Anyhow så är trä ett ytterst överskattat och underskattat material. Nu kan jag inte se videon tillfälligt en fler än 2 våningar har man tidigare sett och det har varit imponerande.
Säkra på att grunden och bärnade inte är byggda i betong och stål?

Grunden brukar oftast vara platta på mark. Bärande strukturen är ju i limträbalkar.

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem

Trä är ett bra material
http://www-materials.eng.cam.ac.uk/mpsite/interactive_charts/...
Coolt med stora hus i trä

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Henrik21
Det var tillåtet men då krävdes bl.a. sprinkler och den extrakostnaden var man inte så pigg att lägga upp. (Litar faktiskt på föreläsarna inom träteknik och träbyggande)

Bjälklaget som en resonanslåda, vet inte vilka av de nya trähusen du varit inne i. Älvsbacka strand (Skellefteå) är ju inte alls så.

Stål och betong har ju andra för/nackdelar. Belasta betong i drag ,)

Trästomme;
http://en.wikipedia.org/wiki/File:Wooden_Miracle_Kizhi.jpg

Sen är tydligen både Stockholms och Malmös centralstationer byggda med limträbalkar pga att ångan från ångloken skulle skapa korrosion.

Grunden brukar oftast vara platta på mark. Bärande strukturen är ju i limträbalkar.

Jag överdrev med resonanslåda, det jag ville poängtera var iaf att i ett trähus låter det när du går på golvet och du kommer höra grannen ovanför mycket mer än i ett betonghus. Jag föredrar stumheten man får av betong, fast fördelen med träväggar kanske väger upp. Översta våningen i ett trähus vore kanske det optimala.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
Jag överdrev med resonanslåda, det jag ville poängtera var iaf att i ett trähus låter det när du går på golvet och du kommer höra grannen ovanför mycket mer än i ett betonghus. Jag föredrar stumheten man får av betong, fast fördelen med träväggar kanske väger upp. Översta våningen i ett trähus vore kanske det optimala.

Det är ju beroende på hur man byggt bjälklaget, inte om bärande stomme är i trä eller betong eller stål

Finns rätt lyhörda hus med betongstomme. Miljonprogrammen är ju oftast (alltid) prefab betonghus.

Finns mycket intressant inom byggvärlden, och att ljudisolera träbyggnader är inget problem, gäller bara att veta vad man ska göra. Samt, stor skillnad på ett gammalt hus och ett nytt.

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Sötast

Endast 6 månaders byggtid..............

Låt oss glömma det konstanta underhållet för att skitet inte ska ruttna, det är gratis

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allexz
Endast 6 månaders byggtid..............

Låt oss glömma det konstanta underhållet för att skitet inte ska ruttna, det är gratis

6 månaders byggtid är inte mycket jämfört med andra alternativ.

Vilket konstant underhåll? Antar att du tror betong/stål är underhållsfria byggmaterial, om så är fallet så är din bubbla helt spräckt. Inte sällan vi ser rostad armering och sprängd betong i pelare. Det är inte billigt att ersätta.

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Sötast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Henrik21
6 månaders byggtid är inte mycket jämfört med andra alternativ.

Vilket konstant underhåll? Antar att du tror betong/stål är underhållsfria byggmaterial, om så är fallet så är din bubbla helt spräckt. Inte sällan vi ser rostad armering och sprängd betong i pelare. Det är inte billigt att ersätta.

Nix, tror absolut inte att en stål-betong konstruktion är underhållsfri, men i jämförelse med trä, så är skillnaden enorm.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allexz
Nix, tror absolut inte att en stål-betong konstruktion är underhållsfri, men i jämförelse med trä, så är skillnaden enorm.

Vill gå på henrik21s sida. Betong, stål och glas är något som verkligen inte bara repareras hum dum utan kräver allt för ofta att man måste byta små sektioner, en vägg i taget i värsta fall. Samt börjar träbyggnation visa sig bli dåligt finns det saker man kan göra åt det i tid. När detsamma gäller betong har man tur.
Nu är det visserligen en hel del slarv i byggandet när det kommer till just betong, då det är enkelt att slarva och märks alldeles ofta inte. Sällan händer det en olycka jämfört mängden fusk/slarv. Men vem vill ha en spricka genom hela bärande väggen eller vem vill ha blottad armering i stödpelare, även om det inte nödvändigtvis ger något dödsfall?

6 mån byggtid för ett 2-våningshus är normaltakt, för en mindre firma.
När det kommer till betonghus så kan byggtiden vara längre av ekonomiska/praktiska skäl, man har trots allt hela året på sig till en början.

Vidare måste man ha några liknande lösningar för betongbyggnader för att mögel och föruttnelse inte ska drabba bygget även om det handlar om betong. Tänker på ventilation och värme, basics.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allexz
Nix, tror absolut inte att en stål-betong konstruktion är underhållsfri, men i jämförelse med trä, så är skillnaden enorm.

Som sagt, betydligt enklare att byta en limträbalk än att byta armering i en betongpelare

Skillnad finns, men knappast (alltid) till stål/betongs fördel, det handlar som sagt mycket om vilken miljö man bygger i, vilka krav man har osv. Många byggnader är inte lämpliga att bygga med trä som material i stommen (t.ex. sjukhus där utrustning väger en hel del).

Sen det som alakai säger om sprickor eller blottad armering. Barcelonas Auditorium är ett (dåligt) exempel på betongbyggande, vid en av gångarna genom ser man en stor nedböjning. Det känns med andra ord inte säkert. Feldimensionerat eller felbyggt, inte så lätt att säga vid en okulär besiktning. Ska försöka hitta bilden jag har på det.

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem

Tycker trä är ett trevligt byggnadsmaterial !

Dessutom är det ju förnyelsebart (bunden solenergii ).

Sen att hållbarheten skulle vara ett problem håller jag inte med om.. bor i ett hus byggt 1932 i trä, finns ju mer sättningar i grunden än i väggarna iaf (normal mängd sättningar för ett gammalt hus pga byggnationer i stadsdelen osv.). Inte heller några tendenser till förruttnelse eller fuktskador, även sett till delar utomhus. Handlar om att bygga rätt.

Många tegelhus i trakten som är betydligt mycket nyare har omfattande frostskador på södersidan, vilket är dyrt att reparera. De flesta väljer att spika fasadplåt över eländet..

Helt klart lättare att modifiera en trävägg än en betong dito.

Eller skruva upp tavlor (med stående spontade plankor som i huset jag bor i skulle man nog kunna hänga upp ett kassaskåp på väggen om man ville utan problem..)

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Karaff
Tycker trä är ett trevligt byggnadsmaterial !

Dessutom är det ju förnyelsebart (bunden solenergii ).

Sen att hållbarheten skulle vara ett problem håller jag inte med om.. bor i ett hus byggt 1932 i trä, finns ju mer sättningar i grunden än i väggarna iaf (normal mängd sättningar för ett gammalt hus pga byggnationer i stadsdelen osv.). Inte heller några tendenser till förruttnelse eller fuktskador, även sett till delar utomhus. Handlar om att bygga rätt.

Många tegelhus i trakten som är betydligt mycket nyare har omfattande frostskador på södersidan, vilket är dyrt att reparera. De flesta väljer att spika fasadplåt över eländet..

Helt klart lättare att modifiera en trävägg än en betong dito.

Eller skruva upp tavlor (med stående spontade plankor som i huset jag bor i skulle man nog kunna hänga upp ett kassaskåp på väggen om man ville utan problem..)

Bor man på landet i ett trähus så brukar de vara rätt gamla. Det huset som min familj ägde för en 15 år sen så var det byggt på 1840-talet har jag för mig.
Säg det moderna betonghus som skulle klara 170 år utan att behöva byta någon bärande del.

(när betongen har brännt färdigt så tar det inte många år innan den kemiska sammansättningen slutar vara fördelaktig för armeringen och stålet börjar rosta. Rosten spränger betongen samtidigt som den försvagar stålet. Romarnas betongbyggnader står kvar endast för att de inte använde armering. Dock är de som inte står kvar många gånger fler till antalet.)

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Bor man på landet i ett trähus så brukar de vara rätt gamla. Det huset som min familj ägde för en 15 år sen så var det byggt på 1840-talet har jag för mig.
Säg det moderna betonghus som skulle klara 170 år utan att behöva byta någon bärande del.

(när betongen har brännt färdigt så tar det inte många år innan den kemiska sammansättningen slutar vara fördelaktig för armeringen och stålet börjar rosta. Rosten spränger betongen samtidigt som den försvagar stålet. Romarnas betongbyggnader står kvar endast för att de inte använde armering. Dock är de som inte står kvar många gånger fler till antalet.)

Betongs hållfasthet ökar ju ett bra tag, den når arbetshållf efter ungefär 20 dagars brinntid, sen brinner den ju ett bra tag till, brukar räkna med 20 år har jag för mig.

Antar att det du pratar om med rost, det beror ju dels på saltvatten (ölandsbron). Utan rost så får du inte det problemet.

Pantheon står ju kvar vilken består av betong. Problemet med betong är inte att det inte håller, utan att det inte klarar av dragspänningar och därför armerar man. Tryckspänningar är ju betong mycket bra att ta upp.

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Henrik21
Betongs hållfasthet ökar ju ett bra tag, den når arbetshållf efter ungefär 20 dagars brinntid, sen brinner den ju ett bra tag till, brukar räkna med 20 år har jag för mig.

Antar att det du pratar om med rost, det beror ju dels på saltvatten (ölandsbron). Utan rost så får du inte det problemet.

Pantheon står ju kvar vilken består av betong. Problemet med betong är inte att det inte håller, utan att det inte klarar av dragspänningar och därför armerar man. Tryckspänningar är ju betong mycket bra att ta upp.

Nej, det jar menar är att stålet inte är rostskyddat på något sätt utan det är kalkens basiska natur som håller stålet rostfritt. När betongen härdat färdigt så ändras pht och stålet börjar rosta. Betong är ju relativt poröst material trots allt.
När stålet rostar så ökar det i storlek som ett liknande sätt som vatten när det fryser. Betongen spricker innifrån. Detta gäller ju förutsatt att betongen på något sätt utsätts för vatten. Vilket byggnader oftast gör.

Pantheon står kvar pga att de använt stora mängder betong och liknande teknik som när man bygger stenhus. Med mindre vikt ju högre upp i byggnaden man kommer. Bredare och tjockare väggar i botten. Hade det varit armerat så hade stålet för länge sen rostat sönder och raserat byggnaden.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

morifer666: Sen använder de väl romarna betong som innehöll ett bindemedel som bestod av bränd kalk och pulveriserat material som innehöll kiselsyra, till exempel krossat tegel eller vulkanaska.

De hade en mycket intressant dokumentär om detta på discovery channel för några år sedan.

Permalänk
Medlem

1. Betong slutar, efter vad man orkat testa sig fram till, aldrig att brinna. Men man räknar som att den skulle sluta brinna efter några år, då vidare förändring är obetydlig och knapp mätbar. På papperet så gäller en annan verklighet än vad vi själva orkar bry oss om.

2. Betong kan ha vattentäta lösningar. Tänker på HydroBI, går t.o.m. att kombinera med VaBI, betong med mindre vatten, för att initiellt skydda järnet. Fungerar även att använda sig av lager med vattenabsorberande skikt, olika typer av plast.

3. För kritiska byggnadsdelar som kräver mycket hög tolerans mot rost och fukt så använder man dyra lösningen med rostfritt stål som armering. Håller bra mycket längre och spränger inte alls.

4. Betong är allmänt sett vattentätare, men för högre täthet använder man finare material. En yta med finkornig sand som har ett täckskikt på >20 mm är oftast tillräckligt för att stå emot t.o.m. långtida exponering (dagar) av stora vattenängder. Som vanligt så gäller allt detta under omständigheter där betongen får chans dränera sig själv, oftast genom dunstning.

5. Anledning till att betong spricker och armering rostar och spränger i förtid brukar främst bero på dålig hantering och framställning, men kan även bero på felaktig belastning, alltså ett konstruktionsfel redan på ritbordet. Men ser an en betongvägg som spricker kan man ge sig fasen på att de fuskade/slarvade på fabrik eller på plats.

Citat:

Fysikaliska egenskaper
• Densitet 2 300 - 2 400 kg/m3
• Tryckhållfasthet 10 – 130 Mpa
• Draghållfasthet 1 – 10 Mpa
• Elasticitetsmodul 20 – 50 Gpa
• Kryptal (ca 10 år) 2 – 4
• Gränsstukning 0,2 – 0,4 %
• Gränstöjning 0,01 – 0,02 %
• Krympning vid 50 % RH 0,04 – 0,08 %
• Nötningsmotstånd, 1 600 varv 0,1 – 1 mm
• Permeabilitet, specifik
• Luftgenomsläpplighet 10 – 5 m3/mh Pa

Termiska egenskaper
• Värmediffusivitet 0,8 – 1,0 m2/s
• Värmekapacitet 1,05 kJ/kg °C
• Värmeledningstal 2,4 W/m °C

Akustiska egenskaper
• Absorptionsfaktor 0,01 – 0,03
• Transmissionsförlust (1 – 100 kg/m2) 20 – 55 Db

Elektriska egenskaper
• Resistivitet 50 – 100 ohm . m
• Dielektrisk fältstyrka 1 – 2 MV/m

Produkters speciella egenskaper
Genom att bland annat tillsätta betongtillsatsmedel och puzzolana tillsatsmaterial kan betong med speciella
egenskaper tillverkas, till exempel:
• betong med silikastoft
• betong med retarderat hårdnande
• väggBI
• varmbetong
• betong med snabb uttorkning, TorkBI
• frostbeständig betong, FrostBI
• betong som hårdnar vid låga temperaturer, KöldBI
• undervattensbetong, HydroBI
• lättfyllnadsbetong, SkumBI
• frostbeständig reparationsbetong, ReBI
• färgad betong
• sprutbetong
• fiberbetong
• stark vattenreducerad betong – ett alternativ till vakuumbehandling, VaBI

http://www.heidelbergcement.com/se/sv/betongindustri/Betong/e...
http://www.betongvaruindustrin.se/sv/Bygga-med-prefab/?Chapte...

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.