Permalänk
Medlem

Overclockade för mycket.

Hej, jag undrar vad jag kan göra efter jag har overclockat för mycket? Det var på fredags jag gjorde det, typ 30-40 upp, med DrivaTuna, testade lite, allt gick bra. Sedan efter några timmar, stänger sig skärmen av "no signal" och datorn pipar,
2 små, och 1 lång. Någon vet vad som e problemet, eller måste jag köpa nåt nytt :p? Kan ej få skärmen att visa sig! ^^ förlåt, om den här frågan har frågats eller om någon kan ge mig link om en topic som har en likadan problem

Tack. Tyckte att denna sidan vet mest om sånt här, (frågade en kompis <.<)

Permalänk
Medlem

Denna fråga kommer säkert komma igen, men lite speccs hade inte suttit fel. Testa ta ut CMOS batteriet i ca: 1min. Sedan stoppar du in den igen och förhoppningsvis ska det fungera då.

Permalänk
Medlem

Reseta CMOS till att börja med. En lång två små betyder videofel. Vet inte vad DrivaTuna är men har du överklockat ditt grafikkort? Vad betyder 30-40 upp?

Visa signatur

Q6600 - 4870 1GB - 4GB

Permalänk
Medlem

Eftersom du postar i processorforumet utgår jag från att du klockat processorn, du ska aldrig klocka med program, no no no, det är BIOS som gäller, in i BIOS kör på Fail-safe inställningar och ska du klocka i framtiden så klockar du i BIOS, här finns en guide på forumet hur man gör. Att datorn inte visar någon bild prova med att trycka restart 2-3ggr sen klickar du så du kommer in i BIOS ant. DEL, F12 eller vad nu som är standard för ditt system.:)

Är det dock grafikkortet du klockat är det en annan femma.

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk

http://bioscentral.com/ kan du kolla vad pipen betyder bara att trycka in på ditt moderkort och kolla

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tofupunk
Reseta CMOS till att börja med. En lång två små betyder videofel. Vet inte vad DrivaTuna är men har du överklockat ditt grafikkort? Vad betyder 30-40 upp?

RivaTuner är ett program för överklockning av nvidiakort, kanske det TS menar?
Det skulle ju stämma med felkoden "videofel".

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem

Tack, för snabba svar! Ska testa! Kommer ej ihåg, vad man kunde överklockat, men ska se senare på den programmet. Dumt av mig att göra det :s behövde den´inte ens <.<

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aniron
RivaTuner är ett program för överklockning av nvidiakort, kanske det TS menar?
Det skulle ju stämma med felkoden "videofel".

Haha... inte alltid man kopplar sånt på morgonen.

Visa signatur

Q6600 - 4870 1GB - 4GB

Permalänk
Medlem

Om du har använt rivatuner för att klocka grafikkortet och inte har rört nåt annat så borde du iaf kunna se bios-skärmen och post. Annars har du skadat ditt grafikkort. Mjukvaruklockning av grafikkort gör ju att inställningarna aktiveras först när windows laddas.

En clear cmos kanske kan hjälpa, men det låter osannolikt.

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem

Hej alla! Tyvär funkar inget som jag har testat, vet ej om jag gör CMOS reset rätt.. Jag har provat att ta ut den, väntade min, gick ej, sen några timmar gick ej.. sen kolla jag med dom här 3 PINS. mm gjorde allt, som man skulle, men problemet är fortvarande här, så här är mina nya frågor

Ska datorn startas när man har bytt PIN's för att reset den, för att min startar EJ!

och andra, om inget av dom funkade, tror ni att grafikkortet är sönder då? får en känsla :s

Permalänk
Medlem

Jag har läst den här tråden nu 2 ggr och jag blir fortfarande inte klok på vad vilken del du klockat i datorn. Du verkar inte ens veta om du klockat grafikkortet eller processorn? Du borde verkligen inte överklocka alls med de kunskaperna utan borde läst på ganska rejält innan du ens försökte dig på det. Att bara ändra paramtetrar utan att veta vad de gör är bästa sättet att förstöra dina grejjer på.

Så, vad har du klockat? grafikkort eller cpu? vad ändrade du? Du har testat att resetta cmos förstår jag. Har du läst i manualen till ditt moderkort hur du gör det så du är säker på du gjort rätt?

Är de grafikkortet du klockat genom mjukvaruklock, vilket som redan poängterats i tråden är nått som sätter igång när du startar windows, så borde du få upp bootscreen. Om detta inte händer är ditt grafikkort antagligen dött.

Har du möjlighet att stoppa i annat grafikkort och testa i så fall?

Permalänk
Medlem

Ärligt talat, kommer ej ihåg vad som man kunde överklocka på RiverTune, om någon kan kolla`? men.. jag tror att det var proc och grafik.

ok EDIT; Kan se, på bilderna på den sida, Core Clock och Memory. kanske, e fel.

Permalänk
Medlem

ok, så de var grafikkortet du klockat. Med tanke på att du inte får någon bild alls så skulle min första tanke vara att de är trasigt.

Vad va de för grafikkort då?

Du kan inte klocka prosessorn i RivaTuner. De är till för grafikkort.
Finns det någon möjlighet till dig att få tag i ett annat grafikkort och stoppa i så du verkligen vet att de är ditt grafikkort som strular. Får du bild med ett annat kort så verkar ju problemet ligga hos ditt kort. I så fall är nog enda lösningen att du får köpa ett nytt. En annan sak att testa är att stoppa i ditt grafikkort i en annan dator och se om de ger någon bild där för att använda dig av uteslutningsmetoden.

Sa de förut, säger det igen. Jag föreslår verkligen att du inte överklockar nått mer sedan om du får igång datorn, eller får köpa nytt. Dina kunskaper är på tok för dåliga i ämnet och sannorlikheten att du gör fel nästa gång och dödar de grafikkortet med är ganska stora tyvärr.

Permalänk
Medlem

ehm... Det är ju oftast bra att t.ex. först läsa vilka clocks andra kommer upp i med samma grafikkort; sedan börja en bra bit lägre och arbeta sig uppåt

Hoppas det ordnar sig; vilket gfx var det?

Permalänk
Medlem

Haha, jag vet. Borde ej överklocka mer.. kanske borde köpa en ny grafikkort <.< den e redan skit så :s NVIDIA 7800 <.<

Permalänk
Medlem

aa köp ett nytt grafikkort o håll käft

Ska du ha hjälp så slösa lite tid på din tråd så att folk förstår problemet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyai
Haha, jag vet. Borde ej överklocka mer.. kanske borde köpa en ny grafikkort <.< den e redan skit så :s NVIDIA 7800 <.<

Men testa grafikkortet i en annan dator om möjligheten finns så du är helt säker på att de är det som är trasigt och inte köper ett nytt i onödan.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fatalty
aa köp ett nytt grafikkort o håll käft

moget

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fatalty
aa köp ett nytt grafikkort o håll käft

Ska du ha hjälp så slösa lite tid på din tråd så att folk förstår problemet.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sideburns
moget

Ja, kan man inte äns lägga ner lite tid på att förklara problemet så ska man inte han hjälp.

Visa signatur

-

Permalänk
Medlem

Vi får vara lite snälla, TS verkar vara 12-13 år och helt ny i vårt avlånga land

Men jag håller med, kan man inte förklara problemet och uttrycka sig någorlunda så har man inget här att göra, är jäkligt trött på att folk registrerar sig här för att få gratis hjälp med sina datorer, det är ett forum för överklockare, datorentusiaster, gamers mm.

Visa signatur

"You're sweet, like a horny little carebear."
ALT+248= °
Memento Mori