Nybörjare som ska ge sig på att bygga dator (ca 20k)

Permalänk
Medlem

Nybörjare som ska ge sig på att bygga dator (ca 20k)

Hej alla!

Är ny användare här på sweclockers.com , blev tipsad om att komma hit och söka råd på forumen från en kollega då jag drömmer kort och gott om en ny dator upp till 20,000-kronorsklassen.

Har försökt (notera: försökt ) läsa på så gott jag kan om olika komponenter och pris/prestanda/utveckling osv. Efter en del jobb i tankesmedjan satte jag ihop det här på komplett.se:

Glömde att lägga till processorn, ska vara en Intel iCore7 920 hade jag tänkt mig, ber om ursäkt att den inte hamnade med där. Ska köpa ett separat ljudkort, vet bara inte vilket riktigt ännu.

Jag sysslar huvudsakligen med musik men är en inbiten spelnörd (på gott och ont). Det jag undrar över är om...

* Grafikkortet, läste att två stycken GTX275 är ungefär lika bra som ett GTX295, tänkte börja med ett GTX275 och köpa till ett vid senare skede om jag vill ha lite mer kräm. Finns det bättre val att göra både pris och prestandamässigt?

* Nätaggregatet, mer framtidssäkert med 1000w eller kan man gå ned i watt (typ 850) ifall man vill köra SLI/Xfire i senare skeden? Lite pengafråga där då 1000-wattaren är 1000 spänn dyrare.

* Chassit, valde ett CM HAF 932 för att det hade en firewireport och gott om plats, vill ha firewire ifall jag vill koppla in några äldre grejer jag har hemma in i datorn - finns det andra billigare/bättre chassin med firewireport en snäll person kan rekommendera?

...och så en sista fråga ifall man ska köra genom komplett.se's Komplett i(x) serier eller beställa delar separat och montera själv? Samma komponenter kan väljas i ett av deras paket, i40, och då ingår en watercooling-anordning (aldrig använt en sådan och vet inte hur man underhåller den), tror slutnotan hamnar på 17,5.

Alla tips och råd välkomnas varmt, kan påpeka att jag bara öppnat min HP Pavilion någon gång för att ta bort damm och har således aldrig riktigt monterat/demonterat en dator.

Tack alla som läser/skriver!

Mvh,
Auro

Permalänk
Medlem

Är vad jag skulle tippa på... inte så stor skillnad mellan processorer i7 och i5, men i framtiden kommer main stream processorer till socket 1156 istället för 1366.
Du ska absolut ha ATI senaste graffikkort med DX11 fast det är lite ont om graffikkort just nu.
Glöm gamla velociraptor, du ska ha SSD som är tyst och betydligt snabbare än mekaniska diskar.

Om du vill ha montering
https://www.inet.se/datorkomponenter/montering/montering-dato...

Om du vill spara 100 kr
https://www.inet.se/artikel/6101343/

Permalänk

är du helt säker på att det är ett GTX 275 du vill ha? Det har nämligen DirectX 10 och det finns DirectX 11 nu. Om köpet är akut skulle jag köpa ett ATi HD5870 istället och uppgradera med ett till senare vid behov. HD 5870 ligger i princip på nivå med GTX295, möjligen lite sämre.

Sen till nätagget så räcker 850W fint till SLI/Crossfire

Visa signatur

Lancool PC K-62 - i5 2500k@4,2 - MSI GTX 980 - 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Brainfreeze
är du helt säker på att det är ett GTX 275 du vill ha? Det har nämligen DirectX 10 och det finns DirectX 11 nu. Om köpet är akut skulle jag köpa ett ATi HD5870 istället och uppgradera med ett till senare vid behov. HD 5870 ligger i princip på nivå med GTX295, möjligen lite sämre.

Sen till nätagget så räcker 850W fint till SLI/Crossfire

Det räcker med t.o.m. 550 nätagg för 5870 SLI, kolla på sweclockers artikel. Hela burken med 5870 i SLI drog 437 watt vid full belastning.

Permalänk
Medlem

Kudos till er alla <3

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Glaivi
Det räcker med t.o.m. 550 nätagg för 5870 SLI, kolla på sweclockers artikel. Hela burken med 5870 i SLI drog 437 watt vid full belastning.

Nätagget måste även kunna leverera ström på respektive lina som behöver, man kan inte bara gå på total konsumtion. Det finns helt klart en risk att det kan bli problem med för klent agg

Permalänk
Medlem

Därför har jag rekommenderat corsairs 750 watts nätaggregat

Permalänk

Om du vill ha ett AMD paket hjälper jag gärna till. Och för 20k eller minde ger jag dig POWER.
Få se nu...
3.4 Ghz Quad Black Editon...
8 GB Ram minne...
DirectX 11 Graffe... (Lika bra om inte bättre än 295 GTX)
SSD Hårddisk på 128 GB + 1 TB Vanlig HDD.
1000W Nätagg (LITE Overkill...)
Chassi med firewireport på fronten, gott om plats..
DVD-Brännare + Blueray läsare...
Windows 7 Professional 64-bit...
Har jag glömt något? (Pris: 18 894 kr)

Visa signatur

MacKnight - Order XIII, The Last Order. Pirate For Life!
Windows 10 - Pro Edition 64-bit, AMD Ryzen 5 6C 3,6Ghz AM4v3, Powercolor Radeon RX VEGA 56 8GB Red Dragon, Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16, 19 TB HDD, WD Green SSD 240GB M.2, Gigabyte X570 UD, Phanteks Enthoo Pro 2 D-RGB Tempered Glass, Fractal Design Integra M 750W 80+ Guld

Permalänk

Du behöver aldrig 1000W eller över 750W för den delen. 650W räcker gott och väl för till och med crossfire. En dator för 20000kr med dina krav är denna:

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Medlem

om man kör ungefär datorn du valt Rickard11 fast med större torn och man i framtiden vill ha kanske 6-9 st 1tb eller 1,5 tb diskar hur mycket kommer datorn dra i watt då ungefär behöver man inte minst ett 850w agg då eller måste man ända upp i 1000 watt ?, tycker det är knepigt när folk säger att man " inte behöver mer än 550w" det kan ju hända att man knepar o knåpar in massa mer saker i lådan i framtiden bland annat jag har tänkt så, jag skulle vilja veta därför hur mycket drar 2st 5850 eller 2st 5870 i sli + ca 7-9 hårddiskar plus ungefär din setup eller amd phenom x4 setup dator ?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rickard11
Du behöver aldrig 1000W eller över 750W för den delen. 650W räcker gott och väl för till och med crossfire. En dator för 20000kr med dina krav är denna:

http://i38.tinypic.com/21axx8x.png

Du kanske inte läste trådskaparen post.
Han SA:
* Nätaggregatet, mer framtidssäkert med 1000w eller kan man gå ned i watt (typ 850) ifall man vill köra SLI/Xfire i senare skeden? Lite pengafråga där då 1000-wattaren är 1000 spänn dyrare.
inte lägre än 850. han VILL kunna uppgradera utan att ändra agget på ett bra tag.
BORT med 750/650 aggen. Han vill ha 850 eller högre!

Visa signatur

MacKnight - Order XIII, The Last Order. Pirate For Life!
Windows 10 - Pro Edition 64-bit, AMD Ryzen 5 6C 3,6Ghz AM4v3, Powercolor Radeon RX VEGA 56 8GB Red Dragon, Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16, 19 TB HDD, WD Green SSD 240GB M.2, Gigabyte X570 UD, Phanteks Enthoo Pro 2 D-RGB Tempered Glass, Fractal Design Integra M 750W 80+ Guld

Permalänk
Medlem

mitt tips

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rickard11

http://i38.tinypic.com/21axx8x.png

Det ingår ett Creative X-Fi till Rampage-moderkorten så ytterligare ljudkort är onödigt.

Mvh

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hemlighet
Du kanske inte läste trådskaparen post.
Han SA:
* Nätaggregatet, mer framtidssäkert med 1000w eller kan man gå ned i watt (typ 850) ifall man vill köra SLI/Xfire i senare skeden? Lite pengafråga där då 1000-wattaren är 1000 spänn dyrare.
inte lägre än 850. han VILL kunna uppgradera utan att ändra agget på ett bra tag.
BORT med 750/650 aggen. Han vill ha 850 eller högre!

Okej chilla. Tråkigt att slänga iväg pengar pga okunskap, men det är ju inte speciellt svårt att slänga in en 850w i paketet -.-

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rickard11
Okej chilla. Tråkigt att slänga iväg pengar pga okunskap, men det är ju inte speciellt svårt att slänga in en 850w i paketet -.-

Chilla? vem har sagt att jag e sur?
Okunskap? lite förolämpande.
Alla vill kanske inte köpa nytt agg så fort dom ska uppgradera?
Det kostar MER att köpa massa små än att köpa ett overkill direkt. (När ska folk lära sig detta..?)

Visa signatur

MacKnight - Order XIII, The Last Order. Pirate For Life!
Windows 10 - Pro Edition 64-bit, AMD Ryzen 5 6C 3,6Ghz AM4v3, Powercolor Radeon RX VEGA 56 8GB Red Dragon, Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16, 19 TB HDD, WD Green SSD 240GB M.2, Gigabyte X570 UD, Phanteks Enthoo Pro 2 D-RGB Tempered Glass, Fractal Design Integra M 750W 80+ Guld

Permalänk
Medlem

Vilket spel kommer någonsin behöva dubbla 5870? Alla spel idag optimeras för konsol å dess begränsade grafik... Modernwarefare2 är ett lysande exempel på de. Dom kan "slakta" ett spel så till den milda grad, å sen komma undan med de genom att bli tidernas mest sålda spel. Tror nog samtliga spelutvecklare höjde på ögonbrynen. Känns som om ATI å Nvidia ska börja känna sej oroliga för den utvecklingen.

Summa sumarum, lita aldrig på va en spelutvecklare "lovar", dom har bevisat gång på gång att deras ord inte betyder ett skvatt i slutändan.

Visa signatur

|| Intel Core i5 2500K || Corsair Cooling Hydro H60 || Asus Maximus IV Gene-Z || Asus GeForce GTX 570 DirectCU II || Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE || Corsair HX 650W || Fractal Design Define Mini || 500GB WD Caviar Black || OCZ SSD Agility 3 60GB || Windows 7 Premium 64-bit [thread="1004219"][/thread]

ASUSMaximus IV GENE-Z Owners Club

Permalänk
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av snozan
Vilket spel kommer någonsin behöva dubbla 5870? Alla spel idag optimeras för konsol å dess begränsade grafik... Modernwarefare2 är ett lysande exempel på de. Dom kan "slakta" ett spel så till den milda grad, å sen komma undan med de genom att bli tidernas mest sålda spel. Tror nog samtliga spelutvecklare höjde på ögonbrynen. Känns som om ATI å Nvidia ska börja känna sej oroliga för den utvecklingen.

Summa sumarum, lita aldrig på va en spelutvecklare "lovar", dom har bevisat gång på gång att deras ord inte betyder ett skvatt i slutändan.

Men i vissa spel så kan man faktiskt ha nytta av mycket grafisk kraft. Om man köper en dator för 20k så vill man ju inte behöva känna sig begränsad i något spel. Däremot kan jag hålla med om att det finns bättre saker att lägga pengarna på en två stycken redan kraftfulla grafikkort.

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av snozan
Vilket spel kommer någonsin behöva dubbla 5870? Alla spel idag optimeras för konsol å dess begränsade grafik... Modernwarefare2 är ett lysande exempel på de. Dom kan "slakta" ett spel så till den milda grad, å sen komma undan med de genom att bli tidernas mest sålda spel. Tror nog samtliga spelutvecklare höjde på ögonbrynen. Känns som om ATI å Nvidia ska börja känna sej oroliga för den utvecklingen.

Summa sumarum, lita aldrig på va en spelutvecklare "lovar", dom har bevisat gång på gång att deras ord inte betyder ett skvatt i slutändan.

Utvecklingen ser dyster ut, men Cryengine 3 kommer ju snart så det kommer nog få 2st 5870 kort att svettas lite.

Håller dock med, smartare att satsa på en fetare SSD.

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.