[20120419] Samlingstråd om SSD

Permalänk
Medlem

Är det just 80 gig du ska ha blir det kanske svårt, andra tillverkare brukar ha 64 och 128 gig, inte 80 och 160 som intel.
Så det är svårt att säga, men jag tror tillgången kommer vara bättre i januari och möjligheter till att hitta bättre priser då.
Men det kan också vara så att tillgången fortfarande är lika låg då.
Vi får se.

Helt sanslöst btw, Crucial M225 128GB har gått upp över 1000 kronor?
Kostade 2700 när den kom och kostar nu nästan 4000...

Permalänk
Medlem

Ja, 64 funkar ju också, tänkt att ha som systemdisk och inget annat. Hoppas på detsamma. Är ju främst tillgången som är så jäkla kass.

Visa signatur

Asus Ap201, beQuiet Straight Power 1000W, ASUS TUF B650 Plus Wifi, 7600x @ ecomode, ASUS TUF 4090 @ 70% PL, 32gb 5600mhz Kingston, WD SN850 1TB, LG C9, Quest 2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ertard
Ja, 64 funkar ju också, tänkt att ha som systemdisk och inget annat. Hoppas på detsamma. Är ju främst tillgången som är så jäkla kass.

Kingston har släppt en ny SSD disk som i princip är en Intel G2 disk på 40 GB, kostar 130 dollar eller nått.
Den kanske också är ett alternativ om du inte behöver så mycket utrymme...
http://www.anandtech.com/storage/showdoc.aspx?i=3667&p=4

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
Kingston har släppt en ny SSD disk som i princip är en Intel G2 disk på 40 GB, kostar 130 dollar eller nått.
Den kanske också är ett alternativ om du inte behöver så mycket utrymme...
http://www.anandtech.com/storage/showdoc.aspx?i=3667&p=4

Jo, såg den i nyheter. Rätt så intressant, men grejen är ju att man gärna skulle vilja ha 60GB+ eller så för att få plats med Windows 7 samt program, plus något spel. Nu upptäckte jag dock att min C: (OS och program) bara tar 27GB.. Kanske skulle räcka ändå.

Får vänta och se när den kommer, och då även om den har TRIM, vilket så vitt jag förstått det är väldigt bra att ha.

Visa signatur

Asus Ap201, beQuiet Straight Power 1000W, ASUS TUF B650 Plus Wifi, 7600x @ ecomode, ASUS TUF 4090 @ 70% PL, 32gb 5600mhz Kingston, WD SN850 1TB, LG C9, Quest 2

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ertard
Jo, såg den i nyheter. Rätt så intressant, men grejen är ju att man gärna skulle vilja ha 60GB+ eller så för att få plats med Windows 7 samt program, plus något spel. Nu upptäckte jag dock att min C: (OS och program) bara tar 27GB.. Kanske skulle räcka ändå.

Får vänta och se när den kommer, och då även om den har TRIM, vilket så vitt jag förstått det är väldigt bra att ha.

Om du har systemåterställningar och shadow copies aktiverat har du säkert någon/några GB att frigöra där. vssadmin låter dig se innehållet i systemåterställningar och shadow copies...

http://technet.microsoft.com/en-us/library/cc788116(WS.10).aspx

Permalänk
Medlem

Man vill gärna ha minst 20% ledigt också för att inte tappa för mycket prestanda och det känns lite dumt att känna sig trängd.
Jag funderar på att köpa den 40 giggaren till min sekundära dator eller så, men på min primära behöver jag minst 120...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fqvarfort
Om du har systemåterställningar och shadow copies aktiverat har du säkert någon/några GB att frigöra där. vssadmin låter dig se innehållet i systemåterställningar och shadow copies...

http://technet.microsoft.com/en-us/library/cc788116(WS.10).aspx

Tack för tipset. Tog bort alla, så nu tar C 24GB istället.

Jo, 20% ledigt är ju bäst, men säg om jag nu har WoW installerat på C och det blir runt 31GB använt utav tja, 38? Det borde ju vara rätt okej tycker man. Blev riktigt lockad av denna disk nu.

Visa signatur

Asus Ap201, beQuiet Straight Power 1000W, ASUS TUF B650 Plus Wifi, 7600x @ ecomode, ASUS TUF 4090 @ 70% PL, 32gb 5600mhz Kingston, WD SN850 1TB, LG C9, Quest 2

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ertard
Tack för tipset. Tog bort alla, så nu tar C 24GB istället.

Jo, 20% ledigt är ju bäst, men säg om jag nu har WoW installerat på C och det blir runt 31GB använt utav tja, 38? Det borde ju vara rätt okej tycker man. Blev riktigt lockad av denna disk nu.

Nej, ska inte vara något problem, det är först om man har väldigt lite utrymme ledigt OCH skriver mycket till disken som prestanda sjunker ngt nämnvärt.

Om du behöver mer utrymme kan nämnas program såsom vLite som låter dig plocka bort delar från Windows 7 för att frigöra utrymme. Där finns t.ex. 1 GB drivrutiner man kan plocka bort om man inte uppgraderar datorn utan att oxå få med en skiva med drivrutiner, där finns ½ GB bara för talstöd (= styra datorn med rösten), ½ GB bara för att kunna skriva på japanska eller ngt annat icke-europeiskt språk, mm mm. Det går tyvärr inte att plocka bort delar efter det att du installerat Windows, för att använda vLite måste man installera om systemet från scratch.

Permalänk
Medlem

Har införskaffat en Kingston 40GB SSDNoW nu, men jag får den inte AHCI att funka på XP, så den bootar förhållandevis långsamt (långsammare än min raptor 36GB).

Vad kan jag göra? Eller ska jag gå över till windows7 (har en laglig kopia via MSDNAA)

Tacksam för hjälp!

Visa signatur

__________________
| ASUS Z99 | 4790K | 8GB DDR3 | Noctua DH-14 | Chieftec Dragon Miditower (15 år gammalt!) | Samsung 250 GB SSD Evo | MSI GTX 980 Gaming | Zalman ZM1000-HP |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av walp
Har införskaffat en Kingston 40GB SSDNoW nu, men jag får den inte AHCI att funka på XP, så den bootar förhållandevis långsamt (långsammare än min raptor 36GB).

Vad kan jag göra? Eller ska jag gå över till windows7 (har en laglig kopia via MSDNAA)

Tacksam för hjälp!

Hej Walp, nu har jag inte disken själv (men kan bli ett SSD-köp i vinter) men här är några allmänna tips hämtade från OCZ forum. För att du ska få ut maximal prestanda från din disk måste den konfigureras rätt från början - innan Windows läggs in, som jag har läst om SSD-diskar i allmänhet annars blir det fel och i synnerlighet med XP som är inte direkt SSD-vänlig då den är gjord/kodad för mekaniska motorstyrda diskar.

Se dem här och mer tips finns att finna på deras forum:
http://www.ocztechnologyforum.com/forum/showthread.php?t=6448...
http://www.ocztechnologyforum.com/forum/showthread.php?t=5523...
http://www.ocztechnologyforum.com/forum/showthread.php?t=6314...
http://www.ocztechnologyforum.com/forum/showthread.php?t=6270...
http://www.ocztechnologyforum.com/forum/showthread.php?t=6274...
http://www.ocztechnologyforum.com/forum/showthread.php?t=6181...

Här ett test från Benchmark Reviews:
http://benchmarkreviews.com/index.php?option=com_content&task...

Notis: jag har en Raptor 36a (+ en Seagate 120GB backupdisk) på ett gammalt ASRock Dual-SATA2 med XP Pro SP2. Där är ungefärlig prestanda kring 59/43 MB/s - ja, ULi-chipset på moderkortet är långsamt idag.

Benchmark Reviews, skriver följande:

Citat:

The SNV125-S2/40GB model offered its highest performance of 197/47 MBps in ATTO Benchmark, trailed by 184/46 MBps in Crystal DiskMark, then 182/44 MBps in HD-Tach, and finally 175/42 MBps read/write in Everest.

Enligt BR, så är resultatet med XP och SP3 på det system de testade (ett Intel i7-system), fick de värdena 197/47 MB/s i ATTO Benchmark. Med andra ord med ett nyare datorplattform och rätt konfigurering av ditt system med XPn ska det inte bli långsammare är med en gammal Raptor 36a, så någonstans har du gjort fel eller så är det något annat fel i ditt system - och du ska inte behöva byta ut XPn ännu om du inte behöver tillgång att bl.a. använda mer minne än XP gränsen på ca 3GB.

Något annat som jag ser som fördel (förutom tystnaden) med denna 40GB Kingston SSD-disk är att den förbrukar enligt uppgifter från tillverkaren väldigt lite ström, ca 0,15-1 watt mot att jämföra med en mekanisk disk som t.ex. Raptor 36an - ca över 25 watt i starten och annars ca 8-13 watt under drift.

Jag hoppas det var lite hjälp på vägen för att få ordning på ditt system?

/Saint25

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Saint25
Hej Walp, nu har jag inte disken själv (men kan bli ett SSD-köp i vinter) men här är några allmänna tips hämtade från OCZ forum. För att du ska få ut maximal prestanda från din disk måste den konfigureras rätt från början - innan Windows läggs in, som jag har läst om SSD-diskar i allmänhet annars blir det fel och i synnerlighet med XP som är inte direkt SSD-vänlig då den är gjord/kodad för mekaniska motorstyrda diskar...

/Saint25

Tack för svaret!
Jag installerade Windows 7 på den inatt och jag känner att jag inte riktigt är redo att gå över till Win7 ännu, bl.a är sökfunktionen fuBAR och startmenyn går inte konfigurera som man vill(om jag förstått det rätt).
Men visst, drivrutinsstödet och SSD:n funkar klockrent,
fick
191,5, 45,92
139,3 45,95
23,30 45,52
i Crystalmark och "0.0" ms i HD-tune antar att det är helt okay resultat.

Så, vad ska jag göra för att få ett eventuellt XP att fungera finfint med min SSD?
AHCI-aktivera m.h.a diskettstation och F6 ? :/ Joppigt..

EDIT: Läste klart länkarna nu, blir nog till att slipstreama en äkta win xp 32bit från MSDNAA
Tack för hjälpen!

Visa signatur

__________________
| ASUS Z99 | 4790K | 8GB DDR3 | Noctua DH-14 | Chieftec Dragon Miditower (15 år gammalt!) | Samsung 250 GB SSD Evo | MSI GTX 980 Gaming | Zalman ZM1000-HP |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av walp
Tack för svaret!
Jag installerade Windows 7 på den inatt och jag känner att jag inte riktigt är redo att gå över till Win7 ännu, bl.a är sökfunktionen fuBAR och startmenyn går inte konfigurera som man vill(om jag förstått det rätt).
Men visst, drivrutinsstödet och SSD:n funkar klockrent,
fick
191,5, 45,92
139,3 45,95
23,30 45,52
i Crystalmark och "0.0" ms i HD-tune antar att det är helt okay resultat.

Så, vad ska jag göra för att få ett eventuellt XP att fungera finfint med min SSD?
AHCI-aktivera m.h.a diskettstation och F6 ? :/ Joppigt..

EDIT: Läste klart länkarna nu, blir nog till att slipstreama en äkta win xp 32bit från MSDNAA
Tack för hjälpen!

Hejsan Walp, ja W7 har bl.a bättre hårddiskstöd från början men det kan finnas brister så här i början t.ex. med drivrutiner för W7an.

Ja, då XPn är idag ett gammalt OS kan det vara en del "mekande" för att få det att fungera som man kanske önskar - och i synnerlighet med ny hårdvara som SSD-diskar... men det är inte omöjligt att anpassa XPn till SSD-tekniken (om man kan och vill hålla med med lite OS "mekande").

Ja, dina värden är helt okej för en SSD-disk av den här typen som ska mest vara som en läsdisk för operativsystem och en del program för all annan datortrafik med mycket skrivande till och från disken lägger man på andra disk eller diskar i sitt system.

Jag får nu önska dig ett lycka till med att anpassa din XP för ditt datorsystem även fast det blir en del "mekande" med det gamla operativsystemet.

/Saint25

Permalänk
Medlem

PHOTOFAST G-MONSTER V5J 128GB SATA/300 SSD MLC 4495:- på DustinHome som skriver följande...
"PhotoFast G-Monster V5J är en riktig prestandakung inom SSD genren.
Endast byggd med kvalitetskomponenter och första enheten i världen med JM612 kontroller.
Läshastigheten är upp till hela 260MB/s och den skriver i upp till 200MB/s!
Extremt bra hastighet vid småfiler."

Vore kul att se lite tester på den

EDIT: http://www.dustinhome.se/pd_5010372049.aspx

Visa signatur

i7 920@3.36GHz | ASUS P6T | Corsair 6GB | Intel 320 160GB | WD GP 5TB | XFX HD6970 | Antec P182b | Corsair TX850w | Noctua | Win7x64 | Acer24'LED

Permalänk
Medlem

ocz skippade den kontrollern. men jag antar att den presterar som vertex, eller däromkring iaf.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FrankkTankk
Spelrigg:
OCZ Vertex, 120GB
Vista 64 bitars.
Firefox som webläsare.

Defrag sabbar din SSD stäng av!
Bort med all random write..
Windows:
Paging file - till annan disk
Flytta alla temp mappar, peka om sökväg i Miljövariablerna (Enviromental variables)
Systemåterställning till annan disk
Firefox: Definera ny cach mapp (sök på "move firefox cache" för guide)

Kolla upp de programmen som körs ofta och flytta eventuella tempmappar.

Så får man inte defra SSD diskar?

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av piddeman
Så får man inte defra SSD diskar?

SSD är ju minneskretsar som lagrar datat och då går det, till skillnad ifrån en normal hårddisk, lika snabbt att komma åt informationen oavsett var i minnet det ligger lagrat.

Eftersom minnet på SSD tål ett visst antal skrivningar så är det alltså bara onödigt slitage att köra defrag. Du vinner inget i prestanda och "nöter" på disken i onödan.

Permalänk
Avstängd

aha oki, tack för infon! (Nybliven SSD ägare)

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Brolles
PHOTOFAST G-MONSTER V5J 128GB SATA/300 SSD MLC 4495:- på DustinHome som skriver följande...
"PhotoFast G-Monster V5J är en riktig prestandakung inom SSD genren.
Endast byggd med kvalitetskomponenter och första enheten i världen med JM612 kontroller.
Läshastigheten är upp till hela 260MB/s och den skriver i upp till 200MB/s!
Extremt bra hastighet vid småfiler."

Vore kul att se lite tester på den

EDIT: http://www.dustinhome.se/pd_5010372049.aspx

Detta är med första firmware som kommer att uppdateras igen inom några veckor till en "final" firmware som har extrem prestanda, vi kommer att lägga ut tools för att uppdatera med.
JMicron släpper inte firmwares hur som helst utan har 2 teams som tävlar emot varandra att optimera bäst, och allt testas ordentligt innan release.

Det är en Intel flash baserad enhet, med firmware framtagen enbart för nordiska marknaden just nu.

Visa signatur

http://www.photofast.se
High Quality. Innovative thinking.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Troyan
http://www.sandforce.com/index.php

På väg med fina grejer enligt dem själva, men inga riktiga bevis på det ännu.

Verkar lovande: http://www.anandtech.com/storage/showdoc.aspx?i=3702

Visa signatur

så mycket att vilja göra, så lite tid

Permalänk
Medlem

Vet inte om det här är rätt tråd men men.
Vilken hårddisk skulle ni rekommendera för att ha OS och ett eller två spel på?

http://www.dustinhome.se/pd_5010368592.aspx (Kingston SSDnow V 40gb)
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=487794 (Corsair SSD Extreme 32gb)
http://www.dustinhome.se/pd_5010330586.aspx (Kingston SSDnow V 64gb)

Permalänk
Avstängd

Kingston 40gb, troligen bästa alt gällande OS.

corsairs är bra i sin xtr version.

kingstons v version är dock tveksam, men bör funka bra lite beroende på ens användning av datorn. Orsaken är att V versionen har en gammal tweakad jm602 kontroller vilket inte är lika bra som de andra diskarna.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Okej. Kingstons 40gb kommer in om två veckor :/ Borde man vänta på den eller ska man köpa Corsairs 32gb istället då? Läs/Skriv hastigheten är det inte något viktigt att kolla på vid köp av en SSD?

Permalänk
Medlem

Jag funderar på en kingston ssd now v series 40gb, men jag undrar bara om jag tjänar något på att läga mina spel på ssd, jämfört med min WD caviar black 640GB?

Tjänar jag något på det?

Jag hade tankar på att lägga mitt os på ssdn och sedan program och spel på min WD caviar black..

Hur låter det?

Visa signatur

Roses are red, My name's Dave, This poem makes no sense, Microwave.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dattuz
Jag funderar på en kingston ssd now v series 40gb, men jag undrar bara om jag tjänar något på att läga mina spel på ssd, jämfört med min WD caviar black 640GB?

Tjänar jag något på det?

Jag hade tankar på att lägga mitt os på ssdn och sedan program och spel på min WD caviar black..

Hur låter det?

Du kan ladda olika banor snabbare i spel om du har dom på SSDn tex. Jag tänkte lägga in det spel jag spelar mest på SSDn, det andra på lagrings HDDn

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rjohan
Okej. Kingstons 40gb kommer in om två veckor :/ Borde man vänta på den eller ska man köpa Corsairs 32gb istället då? Läs/Skriv hastigheten är det inte något viktigt att kolla på vid köp av en SSD?

I praktiken dvs i din dagliga användning så lär du inte märka skillnad mellan de 2 diskarna.
de är så pass bra båda två.
ssd vill man ha för deras direkta tillgång av informationen.
ingen väntetid

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rjohan
Okej. Kingstons 40gb kommer in om två veckor :/ Borde man vänta på den eller ska man köpa Corsairs 32gb istället då? Läs/Skriv hastigheten är det inte något viktigt att kolla på vid köp av en SSD?

Den läs-/skrivhastighet som anges i spec gäller endast när du läser/skriver ngt väldigt stort på en gång. När det kommer till att läsa/skriva små filer eller delar av stora filer är hastigheten en annan. För att få reda på den hastigheten måste man tyvärr googla.

Permalänk
Medlem

Okej, får se om jag väntar eller ej. Tänkte beställa alla delar på måndag eller tisdag. Windows 7 är 16gb, sen blir det 2 små spel tror jag. Är det även smart att lägga in vissa program som inte tar för stor plats?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rjohan
Okej, får se om jag väntar eller ej. Tänkte beställa alla delar på måndag eller tisdag. Windows 7 är 16gb, sen blir det 2 små spel tror jag. Är det även smart att lägga in vissa program som inte tar för stor plats?

Operativsystem och program vinner väldigt mycket på den låga accesstiden så jag skulle installera alla program på SSDn, men å andra sidan har jag aldrig lyckats använda så mkt för program (jag använder idag 3 GB i Program Files-mappen), möjligt att du har särskilt stora program som bör installeras på mekaniska disken för att göra plats för annat.

Du kan annars få tillbaka mkt utrymme från operativsystemet om du t.ex...

+ deaktiverar systemåterställningar (och ersätter med valfritt diskkloningsprogram, t.ex. Acronis True Image (från $30), eller CloneZilla (gratis) eller XML Drive Image (gratis))

+ deaktiverar Hibernation (om du inte har användning för det givetvis)

Sedan kan man alltid plocka bort många GB med vLite men det kräver dock lite datorvana.

Permalänk
Medlem

Vad är Hibernation för något? Googlade lite snabbt och läste att det är lika stort som man har ram minne? Om jag har 4gb ram och stänger av hibernation får jag då 4gb "mer" utrymme? :S

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rjohan
Vad är Hibernation för något? Googlade lite snabbt och läste att det är lika stort som man har ram minne? Om jag har 4gb ram och stänger av hibernation får jag då 4gb "mer" utrymme? :S

Hibernation är ett sätt att "söva datorn", om man t.ex. går ifrån datorn och vill att datorn ska dra mindre ström men inte vill stänga av datorn helt kan Windows spara ned allt som finns i RAM på hårddisken för att sedan stänga av disken, processorn, minne, skärm, mfl. När man sedan startar datorn (gnm att trycka på tangentbordet eller flytta musen) startar datorn upp och Windows läser tillbaka innehållet från hårddisken.

Fördelen med Hibernation är att det går snabbare att starta upp med Hibernation än att starta upp från scratch. Och alla program som var uppe när man stängde ned datorn är kvar så man behöver inte starta upp dem igjen.

Nackdelen är som sagt att det använder dyrt systemutrymme (den måste av ngn anledning ligga på systemdisken, det går med andra ord inte att flytta den till en sekundär disk/partition).