Permalänk
Medlem

Massor av små pip från min nya dator?

Det kommer en cirka 6 sekunder lång ström med korta pip när jag startar, sen är det tyst i 10 sekunder och så fortsätter det så?

Jag har ett Gigabyte GA-P55-UD3 moderkort och en i7-860 processor, 16 gig DDR3 DIMM 1066MHZ CL7 Kingston i 4 gigs-moduler.

Jag stängde av datorn ganska snabbt när jag hörde pipandet, så jag vet inte om jag kan komma in i BIOS. Sen började jag plocka bort delar en efter en och nu är det bara moderkort, processor med fläkt och minnet kvar. Om jag provar att ta ut minnet så kommer pipandet bara snabbare vid start, vad det nu betyder...?

Kollar i manualen till moderkortet och kan läsa att flera korta pip betyder; Power Error. Ström fel ok men vadå varför? Jag kan inte se några uppenbara kortslutningar och jag har givetvis använt distanser när jag fäste moderkortet, vad kan det vara för ström fel?

Vad tror ni och hur skulle ni felsöka i det här läget??

Tack på förhand!
/ Svante

Permalänk
Medlem

Skulle gissa på minnet. 4-gigs moduler är inte vanligt till konsumenthårdvara, så pröva mindre minnen och uppdatera bios. Förhoppningsvis får du bättre minneskompatibilitet med nyare bios.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk

Power error kan indikera strömfel även på andra enheter än moderkortet. Det kan ex. vara grafikkortet som inte får tillräckligt med ström. Nu vet jag inet vad du har för grafikkort men kolla om du har kopplat in PCI-E kontakten/erna på grafikkortet?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av svintaj
Det kommer en cirka 6 sekunder lång ström med korta pip när jag startar, sen är det tyst i 10 sekunder och så fortsätter det så?

Jag har ett Gigabyte GA-P55-UD3 moderkort och en i7-860 processor, 16 gig DDR DIMM 1066MHZ CL7 Kingston i 4 gigs-moduler.

Jag stängde av datorn ganska snabbt när jag hörde pipandet, så jag vet inte om jag kan komma in i BIOS. Sen började jag plocka bort delar en efter en och nu är det bara moderkort, processor med fläkt och minnet kvar. Om jag provar att ta ut minnet så kommer pipandet bara snabbare vid start, vad det nu betyder...?

Kollar i manualen till moderkortet och kan läsa att flera korta pip betyder; Power Error. Ström fel ok men vadå varför? Jag kan inte se några uppenbara kortslutningar och jag har givetvis använt distanser när jag fäste moderkortet, vad kan det vara för ström fel?

Vad tror ni och hur skulle ni felsöka i det här läget??

Tack på förhand!
/ Svante

Hur monterade du minnet. Rätt ska va slot 2,4 från processorn sett
Grafikkortet har du någon extra ström inkopplat till det.

Skulle va bra o vet a vad du har mer kopplat till din dator.

Visa signatur

Ursäkta Videfix va bara tvungen den va så bra. Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem

Just nu sitter det endast processor med fläkt och alla fyra minnes modulerna på moderkortet. Och pipandet kvarstår. Så det borde vara fel på minnet, moderkortet eller processorn. Så tänker jag...?

Jag har inga lösa delar att prova med så jag måste köpa nytt, så det är bra att få tipps om vad som är mest troligt.

Om nu inte moderkortet klarar av 16-gig som det skulle så kanske jag ska prova med att köpa ett annat... vet ni något som garanterat klarar 4st 4-gis moduler?

/ Svante

Permalänk
Medlem

Från Gigabytes' hemsida:
4 x 1.5V DDR3 DIMM sockets supporting up to 16 GB of system memory
Dual channel memory architecture
Support for DDR3 2200/1600/1333/1066/800 MHz memory modules

Visa signatur

"You're sweet, like a horny little carebear."
ALT+248= °
Memento Mori

Permalänk
Medlem

Ja precis, så det borde fungera tycker man...?

/ Svante

Permalänk
Permalänk
Medlem

Ja, det ser ut att vara kompatibla minnen.
Har du testat att starta datorn med endast en sticka?

Visa signatur

"You're sweet, like a horny little carebear."
ALT+248= °
Memento Mori

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SAiKoU
Har du testat att starta datorn med endast en sticka?

Jag provade nu, då blev det samma långa serie med korta pip följt av ett lågt pip, sen direkt försvann strömmen i två sekunder och sen började det om? Jag tror iofs att man måste montera modulerna i par, så kanske att det det nya långa pipet bara varnade för det...?

/ Svante

Permalänk
Medlem

Njä, det tror jag inte man behöver, man måste ju kunna testa vart och ett av minnena när man felsöker.

Har du kopplat allt rätt? 8pin(2x4pin) till CPU power tex.

Visa signatur

"You're sweet, like a horny little carebear."
ALT+248= °
Memento Mori

Permalänk
Medlem

Kanske dum fråga men hur låter pipen? Finns ju listor med "beep codes" för olika Bios som talar om vad de varnar för

Visa signatur

I used to think I was ambivalent but now I'm not so sure

Permalänk
Medlem

Kolla upp vad pipet betyder!

Visa signatur

--The great masses of the people will more easily fall victims to a big lie than to a small one.-- Adolf Hitler

--"What good fortune for governments that the people don't think." --Adolf Hitler

Permalänk
Medlem

testa med bara en minnessticka i andra sloten från processorn räknat

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SAiKoU
Njä, det tror jag inte man behöver, man måste ju kunna testa vart och ett av minnena när man felsöker.

Har du kopplat allt rätt? 8pin(2x4pin) till CPU power tex.

Ja jag tror det, kolla på den här bilden så kan ni se hur jag kopplat?
Två strömanslutningar, fläkten till moderkortet och sen har jag bara kopplat på högtalaren och powerknappen:

Jdad: Pipen låter lite som en telefon som ringer.
Armind: Enligt manualen så betyder pipen: Power error.
Spacecow: Jag har testat med en minnessticka där, hjälpte tyvärr inte.

/ Svante

Permalänk
Medlem

Re: Massor av små pip från min nya dator?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av svintaj
Det kommer en cirka 6 sekunder lång ström med korta pip när jag startar, sen är det tyst i 10 sekunder och så fortsätter det så?

Jag har ett Gigabyte GA-P55-UD3 moderkort och en i7-860 processor, 16 gig DDR3 DIMM 1066MHZ CL7 Kingston i 4 gigs-moduler.

Jag stängde av datorn ganska snabbt när jag hörde pipandet, så jag vet inte om jag kan komma in i BIOS. Sen började jag plocka bort delar en efter en och nu är det bara moderkort, processor med fläkt och minnet kvar. Om jag provar att ta ut minnet så kommer pipandet bara snabbare vid start, vad det nu betyder...?

Kollar i manualen till moderkortet och kan läsa att flera korta pip betyder; Power Error. Ström fel ok men vadå varför? Jag kan inte se några uppenbara kortslutningar och jag har givetvis använt distanser när jag fäste moderkortet, vad kan det vara för ström fel?

Vad tror ni och hur skulle ni felsöka i det här läget??

Tack på förhand!
/ Svante

Vad har du för psu och grafik?

Vad jag ser här så finns inte dina minnen med!

http://www.gigabyte.com.tw/FileList/MemorySupport/mb_memory_g...

Visa signatur

╠═►MSI GX660 15,6'' 1920x1080 ╠═►Intel i5-450m ╠═►4GB ╠═►500GB ╠═►ATI HD5870 1GB ╠═►HDMI ╠═►BT╠═►W7HP

Konsole ╠═► Ps3 Slim 120G

Permalänk
Medlem

hmm...lägger mig i lite jag oxå då...:-)
Jag antar att du inte har fått datorn att fungera någon gång ännu?!
Är psu:n ny oxå?

Visa signatur

schack rules, i don't...:-(

Permalänk
Medlem

SvinVild:
Jag har ett Antec chassi med tillhörande 500w nätagg, grafikkortet har jag kopplat bort nu när jag felsöker men det är ett ASUS RADEON HD4890.

Men du den där listan var intressant, den har jag inte sett.
Då blir det mer troligt att det är minnet som strular till det...

Taimanov:
Ja, nej jag har inte fått igång burken än. Nätagget är nytt och fint precis som alla andra delar.

/ Svante

Permalänk
Medlem

Jag gick och köpte en simpel en-gigs modul för 300 spänn, tryckte i den och datorn den startar och låter som den ska. Ett väljludande friskt litet pip

Så Gigabyte GA-P55-UD3 moderkortet, har problem med 4 gigs moduler i alla fall de ifrån Kingston. Nu köper jag nog ett annat moderkort, jag ska använda 16 gig ram!

Stort tack alla för hjälpen!!
/ Svante

Permalänk
Medlem

fint att man kunde vara till hjälp! lycka till med nya moderkortet

Visa signatur

╠═►MSI GX660 15,6'' 1920x1080 ╠═►Intel i5-450m ╠═►4GB ╠═►500GB ╠═►ATI HD5870 1GB ╠═►HDMI ╠═►BT╠═►W7HP

Konsole ╠═► Ps3 Slim 120G

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av svintaj
Jag gick och köpte en simpel en-gigs modul för 300 spänn, tryckte i den och datorn den startar och låter som den ska. Ett väljludande friskt litet pip

Så Gigabyte GA-P55-UD3 moderkortet, har problem med 4 gigs moduler i alla fall de ifrån Kingston. Nu köper jag nog ett annat moderkort, jag ska använda 16 gig ram!

Stort tack alla för hjälpen!!
/ Svante

4giggs minnesmoduler är inte många moderkort som stödjer ännu fult ut, du kanske ska dra in en bios updatering innan du sågar detta moderkort helt nu när du liks har en sticka att köra på. bara ett tips från mig. För kan finnas risk att du råkar ut för samma på det nya moderkortet. Bli inte besviken om.

Visa signatur

Ursäkta Videfix va bara tvungen den va så bra. Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem

Ja ha, Dustin har precis svarat att jag beställt fel minne...
Och det korrekta minnet jag borde beställa är väligt mycket dyrare:Dyrt minne

Det jag beställde tog jag bara på specifikationen: DDR3 + kompatibel hastighet mm. Jag kollade aldrig med Kingstons minneskonfigurator, kanske naivt av mig men så jag gör inte sån't här varje dag...suck.

Så det hjälper säkert inte att uppdatera BIOS, men vem vet...kanske skulle prova ändå.

Nu vill jag gärna ha tips på något-billigare 4-gigs moduler som är kompatibla med Gigabyte GA-P55-UD3 moderkortet!

/ Svante

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av svintaj
Ja ha, Dustin har precis svarat att jag beställt fel minne...
Och det korrekta minnet jag borde beställa är väligt mycket dyrare:Dyrt minne

Det jag beställde tog jag bara på specifikationen: DDR3 + kompatibel hastighet mm. Jag kollade aldrig med Kingstons minneskonfigurator, kanske naivt av mig men så jag gör inte sån't här varje dag...suck.

Så det hjälper säkert inte att uppdatera BIOS, men vem vet...kanske skulle prova ändå.

Nu vill jag gärna ha tips på något-billigare 4-gigs moduler som är kompatibla med Gigabyte GA-P55-UD3 moderkortet!

/ Svante

har du problem med dina nuvarande minnen så lär du få ännu mera problem med dessa ,eftersom dom har högre hastighet och det gör att moderkortet får mer att jobba mer. som jag säger så är 4gb inte så vanligt i dagsläget. Så att många moderkorts tillverkare har inte skapat bios som stödjer. dessa ännu så jag tycker att du ska se om du hittar en nyare bios en den du har och testa åtminstånde. och det jag skriver behöver inte vara sant till 100% men du ska ha detta i åtanke i allfall.

edit: Hmm jag tror du ska va tyst med att dom minnen du länka va dyr "kolla in detta"
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=518124

hehe dessa va dyra dock 8gb moduler

Visa signatur

Ursäkta Videfix va bara tvungen den va så bra. Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem

Jag byggde ihop en dator med liknande konfiguration idag med samma fel,
korta snabba pip.
Lösningen var att först sätta i en minnessticka i den andra minnesslotten från processorn sett därefter starta datorn och sedan stänga av den igen och därefter sätta i resten av minnesmodulerna.

Permalänk
Medlem

Kockski:
Ja dyrt är relativt...

Nu har jag uppdaterat BOIS till senaste versionen, men det hjälpte tyvärr inte. Jag accepterar att jag har fel minne och ska nu försöka få tag på de där 4GB Samsung minnet, som finns med på Gigabytes lista med verifierade minnen. Det om något borde fungera.

Zoiper: Jag har nu också provat det, hjälpte tyvärr inte heller. Men tack ändå!

/ Svante