Permalänk
Medlem

Mac Mail problem

Jag har ett irriterande problem med MAc Mail.

De inkomna mail som jag fått till båda mina inboxar, RADERAS helt utan förvarning.
Vi säger att jag fått 30 mail en dag. När jag satt datorn i viloläge och sedan kommer tillbaka dagen efter, så är ALLA mail borta.

Men det konstiga är att dom ligger inte i Trash-boxen eller papperskorgen. Dom är spårlöst borta.

Någon som vet var dom tar vägen?

Visa signatur

Intel Core i5-3570K @ 3.40Ghz / 16 GB ram / 120 GB SSD / 1 TB HDD / Geforce GTX 580 / Acer s273HL 27" LED

- Windows 8? Avgå!

Permalänk

Vad kör du mot för typ av servrar? IMAP, Exchange osv.

Om du öppnar Mails inställningar, klickar på "Accounts" tabben, väljer ett konto i listan till vänster och klickar på "Advanced" tabben för det kontot vad är då "Keep copies of messages for offline viewing" inställt på? Bör vara inställt på "All messages and their attachments".

Finns mailen kvar på servern du kör mot? Alltså om du kollar via webbmailen/annan klient.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag kör IMAP på båda, och jag hade "All messages and their attachments" ifyllt...
Men mailen försvinner endå...

Visa signatur

Intel Core i5-3570K @ 3.40Ghz / 16 GB ram / 120 GB SSD / 1 TB HDD / Geforce GTX 580 / Acer s273HL 27" LED

- Windows 8? Avgå!

Permalänk

Finns mailen kvar på servern?

Kolla även ifall mailen finns kvar i någon av undermapparna till mappen:
~/Library/Mail/<SERVER_TYP-KONTO>/

Det bör till exempel finnas en "Inbox.*box" innehållandes en mapp som heter "Messages" som bör innehålla filer som slutar på ".emlx".

Alternativt kan du söka efter just filer som slutar på ".emlx" med hjälp av sökrutan i Finder.

Konstigt problem i alla fall.

Visa signatur

Permalänk

du får gärna posta en lösning på detta om du finner en. IMAP läser ju endast av mailen från servern, så se till att inte inställningen "ta bort efter 5 dagar" eller "ta bort efter mailet är läst" (eller liknande) är iklickat. Antar att det bör vara något sådant.

Permalänk
Medlem

Aha, så IMAP hämtar alltså inte mailet till datorn? Utan läser bara av det från servern?

Outlook hämtar väl mailet från servern? Så att det inte finns kvar på servern menar jag...

Visa signatur

Intel Core i5-3570K @ 3.40Ghz / 16 GB ram / 120 GB SSD / 1 TB HDD / Geforce GTX 580 / Acer s273HL 27" LED

- Windows 8? Avgå!

Permalänk

Man brukar kunna välja ifall ens mail-app ska låta mailen finnas kvar på servern efter att man hämtat dem (varför man skulle vilja något annat i dagens läge förstår jag inte). Så Outlook kan nog göra både och.

Visa signatur