Permalänk
Medlem

Datorn vill helt plötsligt inte starta

Tjenare,

Kom hem från jobbet igår och skulle dra igång datorn. Gick som en klocka och när jag lämnade rummet hade den blivit klar så att jag såg skrivbordet.
Gick till köket och lagade mat, och när jag kom tillbaka var skärmen i viloläge. Försökte få igång den men den ville inte.
Gjorde den klassiska universallösningen och startade om datorn. Det som händer då är följande:

Datorn snurrar igång, men jag hör aldrig det där lilla "pipet" som jag alltid hör i början, utan den surrar bara tills on/off knappen börjar blinka lite och sedan hör man hur sakerna startar om igen.
Så höll den på ett bra tag, men att starta om och starta om.
Efter ett tag så slutade den att starta om direkt utan den stängde av sig helt i ca 5 sec sen startade den igen.

Jag har vickat på lite kablar men inget verkar sitta löst. Inte gjort någon vidare felsökning själv. Grejerna är ca 1 månad gammalt (allt utom dvd-läsaren) så jag har inte lärt mig allt på den än.
Tänkte testa att rensa c-mos (hade det på den gamla men vet ej om jag har det på den här) men något lär stå i instruktionsboken.

Det har fungerat klockrent och sen helt plötsligt ville den inte. Såg ju att den hade startat upp och sen när jag kommer tillbaka vill den inte.
Någon som vet vad som kan vara fel?

Kommer inte ihåg vad grejerna heter, men jag köpte den på komplett. Länkar till delarna

Minne, processor och moderkort
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=396675

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=446317

Kommer inte ihåg nätagget, men ser ut som KingKong på sidan

Edit: Jag har inte klockat eller liknande utan allt är orginal. Inte pillat på några konstiga inställningar eller något

Permalänk

Om ditt nätagg har svart hår på sidorna bör nog byta ut detta först och främst : )
Nä men om du minns hur datorn pep i början så kan detta leda dig till vart problemet ligger. I manualen bör du kunna hitta en guide på hur dator beskriver fel med hjälp av detta pip (olika på alla datorer). Hoppas det kan hjälpa dig.

Permalänk
Medlem

Kolla upp exakt vad du har för nätagg. Jag kan inte komma på nåt nätagg på rak arm med en apa på sidan

Då det fungerat klockrent innan är det mycket möjligt att antingen nätagg eller moderkortet har gett upp.
Då jag själv drabbades av ett liknande problem med mitt väldigt gamla gigabyte moderkort hade det helt enkelt total kvaddat över natten ifrån att funka perfekt.

Du bör även kontakta komplett för eventuell RMA.

Visa signatur

Intel 2500k @ 4400MHz - Asus Maximus Gene IV - Noctua U12P - 8gb Corsair Vengence - EVGA 560Ti SOC - Corsair F60 - FD Define mini - Corsair 650W - BengQ E2400HD

Permalänk
Medlem

Åkte hem till till mina föräldrar där jag har dumpat alla kartonger.

Nätagget: Silver Power SP-SS500 green power. Är bara king kong på kartongen

Hör inget pip alls i början. Det pipet jag brukar höra är den som jag har hört på alla mina datorer. ett pip och sen kommer bilden och til lstället där jag kan välja att gå in i bios. Men det syns inte alls nu.
Men jag har varit hemma som sagt och letat fram instruktionsboken så jag ska läsa igenom den lite.

det borde inte ha gett upp än tycker man. Har bara haft den i ca 2 månader.

Permalänk
Medlem

Nu har jag plockat ut allt så det är minsta lilla kvar. Har bara nätagget, moderkortet, minne och processorn kvar och felet uppstår fortfarande.
Är troligtvis nätagget eller moderkortet då. Hjälpte inte med att rensa cmos heller.

*letar fram nummret till komplett